Gå til innhold

I år blir det julegaver fra Temu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Stor pike skrev (6 minutter siden):

Jeg lurer på hvordan folk vet at ting de får er kjøpt på Temu. 

Blir en interessant 1. juledag for mange her inne. Da starter detektivarbeidet. Er dette lyset kjøpt på Temu eller Jysk? Må finne ut om det skal i søpla.. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er regler for hva varer kan inneholde av diverse pvc materialer ol i EU. En av tingene du betaler for i Norge er et trygt produkt som har gått igjennom div tester og godkjenninger. Sier ikke at det ikke kan skje glipper, men det du bestiller fra temu har så og si null screening. Du risikerer å få sminke med asbest og elektronikk som er brannfarlig f.eks. for ikke snakke om div til mat og drikke, pvc de ofte bruker der er rett og slett farlig spesielt hvis de i tillegg brukes til varm mat/ drikke.  I tillegg er der mulig du støtter barnearbeid/ slaveri. 

Anonymkode: 3ee6e...06f

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke interessert i å laste ned Temu-appen. 

Er det lenke i Temu-appen til de kliss like varene i norske butikker?

Gi deg nå! Blir som å legge ved link til tomater kjøpt på Kiwi og REMA. Du ville likevel ikke tro det er samme tomater. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er regler for hva varer kan inneholde av diverse pvc materialer ol i EU. En av tingene du betaler for i Norge er et trygt produkt som har gått igjennom div tester og godkjenninger. Sier ikke at det ikke kan skje glipper, men det du bestiller fra temu har så og si null screening. Du risikerer å få sminke med asbest og elektronikk som er brannfarlig f.eks. for ikke snakke om div til mat og drikke, pvc de ofte bruker der er rett og slett farlig spesielt hvis de i tillegg brukes til varm mat/ drikke.  I tillegg er der mulig du støtter barnearbeid/ slaveri. 

Anonymkode: 3ee6e...06f

Min nabo drev nettbutikk for ca 10 år siden. Kjøpte varer på Ali Express og solgte videre. Med norsk nettbutikk, med norsk domene og orgnummet. Jeg kan love deg, det var null kontroll på varene. Og ingen myndigheter blandet seg. Tror faktisk ingen lover ble brutt heller, feks all elektronikk var CE merket. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 minutter siden):

Orker ikke...om jeg vi så la ut dette ville du fortsatt hatet temu....

Og du er klart over at 99 prosent av alt du har hjemme og kjøper er fra Kina....og temu er igjen fra Kina... ikke 1 Butikk.

Og igjen....ting fra temu er ikke radioaktiv.. 

Nei, 99 % av det jeg kjøper er ikke fra Kina. Det meste jeg kjøper er mat, drikke og opplevelser. Maten er hovedsaklig laget i Norge, drinken er fra Norge og ulike vingårder rundt i verden (ikke Kina), opplevelsene er lokalt.

Hvis jeg ikke "orker" å dokumentere påstandene min holder jeg heller kjeft.

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Gi deg nå! Blir som å legge ved link til tomater kjøpt på Kiwi og REMA. Du ville likevel ikke tro det er samme tomater. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Hvorfor skal jeg gi meg når dere ikke kan dokumentere påstanden deres?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som er i målgruppa til Temu er nok ikke de som bryr seg mest om miljøgifter, barnearbeid, støtte av lokale bedrifter osv heller. 

Anonymkode: 5e1a1...794

  • Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Nei, 99 % av det jeg kjøper er ikke fra Kina. Det meste jeg kjøper er mat, drikke og opplevelser. Maten er hovedsaklig laget i Norge, drinken er fra Norge og ulike vingårder rundt i verden (ikke Kina), opplevelsene er lokalt.

Hvis jeg ikke "orker" å dokumentere påstandene min holder jeg heller kjeft.

Så mobilen din...pc fin...tv....dine klær, ting til badet, møbler... kjøkken...så ingen ting av dette er fra Kina?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Min nabo drev nettbutikk for ca 10 år siden. Kjøpte varer på Ali Express og solgte videre. Med norsk nettbutikk, med norsk domene og orgnummet. Jeg kan love deg, det var null kontroll på varene. Og ingen myndigheter blandet seg. Tror faktisk ingen lover ble brutt heller, feks all elektronikk var CE merket. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Ja, akkurat nettbutikk var nok litt mer cowboy for 10 år siden. Er strengere der nå, og de ce merkene er falske. Det har kina drevet med i alle år.

Anonymkode: 3ee6e...06f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skal jeg gi meg når dere ikke kan dokumentere påstanden deres?

Skjønner du ikke? En link av bilder av to like produkter beviser ingenting, er ingen dokumentasjon på at de er laget på samme sted. Akkurat som med tomatene. Men selv om det ikke synes på tomatene hvor de kommer fra, så vet vi det likevel. Slik er det med for eksempel varer fra Temu, Jysk eller Jula også. De er like, men det står ikke på dem hvor de kommer fra, selv om vi vet de er like og er nødt til å komme fra samme sted. Men kan ikke formelt dokumenteres. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

De som er i målgruppa til Temu er nok ikke de som bryr seg mest om miljøgifter, barnearbeid, støtte av lokale bedrifter osv heller. 

Anonymkode: 5e1a1...794

Hvor mange lokale bedrifter er det i ditt nærområdet, som håndlager leker og klær til barn?

Anonymkode: 0038e...594

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, akkurat nettbutikk var nok litt mer cowboy for 10 år siden. Er strengere der nå, og de ce merkene er falske. Det har kina drevet med i alle år.

Anonymkode: 3ee6e...06f

Hvilke regler, og når ble det strengere?

Anonymkode: 6d39c...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

3 forskjellige nettsider.. sanne kalender... Skal vi begynne å ikke handle fra disse heller?

 

 

Screenshot_2024-10-20-11-10-53-11_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.76a72ec3d65ba51526e6adeac46f6409.jpgScreenshot_2024-10-20-11-12-06-29_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.thumb.jpg.7c61832cb72b6d9825c415daea6fec74.jpgTemu 

Screenshot_2024-10-20-11-14-33-11_df80084b9b2d1b20a1d541035bc91336.jpg

Endret av mommyaka
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bare bestilt fra Temu én gang. Da bestilte jeg maskemarkører, målebånd og div. til strikking. Her om dagen var jeg innom en dyr hobbybutikk vi har i byen her for å kjøpe garn og så at de solgte nøyaktig de samme tingene som jeg kjøpte på Temu. Forskjellen var at de hadde pakket det i egen emballasje med butikkens logo og selvfølgelig til en helt annet pris. 
 

 

Anonymkode: 41a39...6fc

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

mommyaka skrev (3 minutter siden):

Så mobilen din...pc fin...tv....dine klær, ting til badet, møbler... kjøkken...så ingen ting av dette er fra Kina?

Møblene er norske og finske, mobil og nettbrett er Samsung som ikke produseres i Kina, hvitevarene er Electrolux som produseres i Europa. 

Noen av klærne er sikkert produsert i Kina, men 90 % av det jeg kjøper er ikke produsert i Kina.

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mange lokale bedrifter er det i ditt nærområdet, som håndlager leker og klær til barn?

Anonymkode: 0038e...594

Flere faktisk. Flere lokale som selger egenproduserte barneklær feks. Slett ikke vanskelig å få tak i. 
 

Dessuten er litt av poenget: Hvorfor skal man stadig fylle på med mer og mer kinaprodusert dilldall? Trenger vi alt dette rasket? Trenger barna dill fra Temu hver eneste dag i hele advent feks? 
Heldigvis er mange kommet lenger enn dette, men nettbutikker som Temu henvender seg til de som fortsatt henger igjen i gamle mønstre. 

Anonymkode: 5e1a1...794

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønner du ikke? En link av bilder av to like produkter beviser ingenting, er ingen dokumentasjon på at de er laget på samme sted. Akkurat som med tomatene. Men selv om det ikke synes på tomatene hvor de kommer fra, så vet vi det likevel. Slik er det med for eksempel varer fra Temu, Jysk eller Jula også. De er like, men det står ikke på dem hvor de kommer fra, selv om vi vet de er like og er nødt til å komme fra samme sted. Men kan ikke formelt dokumenteres. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Dere vet, ja 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvilke regler, og når ble det strengere?

Anonymkode: 6d39c...3b2

https://www.forbrukertilsynet.no/vi-jobber-med/netthandel

Det er hele tiden noe nytt, du får finne selv. Og det er vanskelig å følge med på alt som foregår på nett, men det jobbes med det. Forbrukere må ta ansvar når og hva de handler. 

Anonymkode: 3ee6e...06f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...