Gå til innhold

I år blir det julegaver fra Temu


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fabrikken lager produkter til Samsung. Som så setter sitt navn på det. 

Noen fabrikker har avtale om eksklusivitet, for å drive opp priser. Ren idioti å falle for slikt. 

Anonymkode: c9d69...99b

Hadde du giddet å bruke tid og penger på å utvikle et produkt som ble kopiert av fabrikken og solgt via Temu uten at du fikk en krone for det?

Hvis jeg må ha ny fjernkontroll kjøper jeg selvsagt den som Samsung får betalt for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For å svare på HI. Jeg tenkte i utgangspunktet det samme som deg. Bestilte en hel masse billig på temu, men da det kom frem viste det meste seg å faktisk være åpenbart billig ræl.

Nå må jeg handle to ganger, for så åpenbare temu-gaver kan jeg ikke gi vekk. I tillegg kjøpte jeg en leke til barnet mitt bare fordi. Den leken måtte jeg kaste fordi jeg ble kvalm og fikk hodepine hver gang vi lekte med den 😱 Den MÅ ha vært full av gift! E

Har egentlig kjøpt en del dill og dall på temu de siste 6 mnd og tenkt at det er nøyaktig det samme i norske butikker, men den leken skremte meg!

Jeg har en hobby hvor jeg lager fine ting som folk gjerne kjøper for en anseelig penge. I år får alle mine nærmeste derfor hjemmeprodusert i stede 🥰

Anonymkode: 565b8...40a

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 minutt siden):

Tviler på at det er greit for Samsung at fabrikken lager kopier av deres varer.

Det er ikke greit for Samsung eller noen andre men piratkopi-markedet er så stort at de ikke får stoppet det, avslører de en produsent dukker det opp en ny nesten umiddelbart. Det er kjent at blant annet støpte produkter blir kopiert hos underleverandører, de oppgir ett materialforbruk mens de egentlig bruker mindre, så lager de noen ekstra og i noen tilfeller har de blandet inn andre ting for at det skal bli rett mengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Like greit som at du får kjøpt uoriginale deler til bilen på Biltema eller Meca 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Jeg kjøper ikke uorginale bildeler på Biltema eller Meca.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 minutt siden):

Hadde du giddet å bruke tid og penger på å utvikle et produkt som ble kopiert av fabrikken og solgt via Temu uten at du fikk en krone for det?

Hvis jeg må ha ny fjernkontroll kjøper jeg selvsagt den som Samsung får betalt for.

Det er dyrt å være dum '😂

Anonymkode: c9d69...99b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (1 time siden):

De fleste vet nok at Fruugo, Fundig osv er samme ulla som Temu.

Klart folk vet

Anonymkode: e4d26...552

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (Akkurat nå):

Jeg kjøper ikke uorginale bildeler på Biltema eller Meca.

Nei, men det er lov. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Like greit som at du får kjøpt uoriginale deler til bilen på Biltema eller Meca 

Anonymkode: 6d39c...3b2

De uoriginale delene på Meca finner du sannsynligvis i en splitt ny bil rett fra fabrikk også, det kalles OEM. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (4 minutter siden):

Jeg kjøper ikke uorginale bildeler på Biltema eller Meca.

Hva er en uoriginal bildel? Jeg ville ikke kjøpt på Biltema men deler fra Meca, Rodin, S&B, Romnes eller andre føler jeg meg helt trygg på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis den gjør samme nytten til en tiendedel av prisen, hva spiller det for rolle? 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Man kan ikke være sikker på at den gjør samme nytten, eller at den varer like lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (1 minutt siden):

Hva er en uoriginal bildel? Jeg ville ikke kjøpt på Biltema men deler fra Meca, Rodin, S&B, Romnes eller andre føler jeg meg helt trygg på

Jeg kjøper ikke bildeler noe sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med disse trådene er at folk sammenligner helt feil produkt for å rettferdiggjøre holdningene sine. Bare her i tråden er det jo flere som sier ting er det samme uten å klare å finne ett eksempel på det. 

Generelt sett så kan temu oppsummeres slik:

Elektronikk 99% piratkopi eller bare generelle billige Kina varer. Du vil kunne finne noen av disse hos for eks jula, biltema osv men ikke med normale merkevarer som Samsung/Apple e.l.l og heller ikke med samme innmat (så lenge det ikke er en piratkopi, utseende kopieres enda oftere enn innmat og er enda værre i forhold til sikkerhet)

Sko, kun kopi eller vanlige 'billig merker fra Kina. Du finner samme produkt på masse dropshipping sider og markedsføres ofte på sosiale nettsteder. Ikke samme produkt som vanlige merkevarer fra kjente merker og ofte med mye lavere kvalitet. 

Klær, billige ting med ymse kvalitet, noe i orginal design og mye kopi av andres produkt som genseren nevnt før i tråden. En finner nok noe i ok kvalitet også men da ikke i den sjangeren som koster minst.

Håndverktøy, stort sett søppel, med noen unntak men da er det ikke spesielt billig og stort sett en kopi av ett kjent merke. 

Elektrisk verktøy, ligner det på kjente merker er det søppel, ligner det ikke så er det større sjangse for at det er ok ish. 

Det du derimot vil finne både der og i Norge er typiske no brand varer (ikke elektrisk) på Europris, Rusta, Jula, hobby butikker, dyrebutikken osv. Men det betyr ikke at alt er det selv om det ligner på hverandre. 

Anonymkode: eb366...abe

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

For å svare på HI. Jeg tenkte i utgangspunktet det samme som deg. Bestilte en hel masse billig på temu, men da det kom frem viste det meste seg å faktisk være åpenbart billig ræl.

Nå må jeg handle to ganger, for så åpenbare temu-gaver kan jeg ikke gi vekk. I tillegg kjøpte jeg en leke til barnet mitt bare fordi. Den leken måtte jeg kaste fordi jeg ble kvalm og fikk hodepine hver gang vi lekte med den 😱 Den MÅ ha vært full av gift! E

Har egentlig kjøpt en del dill og dall på temu de siste 6 mnd og tenkt at det er nøyaktig det samme i norske butikker, men den leken skremte meg!

Jeg har en hobby hvor jeg lager fine ting som folk gjerne kjøper for en anseelig penge. I år får alle mine nærmeste derfor hjemmeprodusert i stede 🥰

Anonymkode: 565b8...40a

Vær så snill ikke kjøp noe til barnet ditt på temu. Håper du lærte av den ene hendelsen, og at du kaster alt du har kjøpt til barnet ditt på Temu. 😥

Kjøp leker i f.eks naturgummi eller treverk i stedet for plast når du handler i Norge også. For eksempel har lekeakademiet mange trygge leker. 

Anonymkode: 55af8...620

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Klart folk vet

Anonymkode: e4d26...552

Hvorfor kjøper de da varene dyrere enn de må?

Av samme grunn som at noen ikke ser at Normal, med flere, er det samme også? Og derfor betaler dyrt?

Anonymkode: c9d69...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo velge ut hva man kjøper hos Temu . Har kjøpt mye forskjellig av klær og "ting". Alt utenom en kjole har vært av god kvalitet . Vasker klærne før vi tar dem i bruk. Men det gjør jeg med klær kjøpt i Norge og. Lar være å kjøpe sminke, kremer o.l. i tilfelle det skulle være ukjente stoffer i slikt , og disse da vil bli brukt rett på kroppen og kan tas opp. Spesielt siden det ikke alltid er forståelig innholdsfortegnelse med. Forstår ikke hvorfor man tror kineserne er ute etter å masseforgifte  både egne og andres lands kjøpere. Det gir ikke mening. Angående barnearbeid/underbetalt arbeid, så er det jo rimelig kjent etterhvert at kjeder som f.eksvH&M bruker dette. Å gi sjokolade og vin i stedet for ræl fra Temu, som noen skriver, er vel like giftig som Temu ting. For det første , hvordan vet noen at det man får er fra Temu ?Det står jo ikke stemplet på? Og hva er sunt med sjokolade og vin? Det er potensielt like , om ikke mer ødeleggende enn et badehåndkle fra Temu. Personlig synes jeg sjokolade og vin er det tristeste jeg kan få. Det vitner om nødløsninger fordi man ikke gidder bruke tid og tanke for hva som kunne gledet mottakeren. Det er totalt upersonlig. Hos meg går dessverre sjokolade som regel i søpla etter noen år i kjøleskapet. Usunt og fetende, og jeg synes ikke det smaker spesielt godt heller . Vin omtrent det samme . Kaster den ikke, men håper jeg får lagrings viner for de blir adskillige år før de kanskje åpnes.

Anonymkode: 18d91...558

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bvp skrev (24 minutter siden):

Man kan ikke være sikker på at den gjør samme nytten, eller at den varer like lenge.

Har så langt aldri opplevd noe annet med noe jeg har kjøpt. Etter nesten ti år som Ali, nå Temu, kunde. 

Er forsiktig med ting som skal smøres på kroppen, brukes til matlaging, puttes i munnen av små barn, og elektronikk/ladere. 

I motsetning til når jeg går på Europris eller Nille kan jeg jo ofte lese 1000+ anmeldelser av hvor fornøyd folk er, da er det jo mye lettere å vite akkurat hva du får. 

Anonymkode: c9d69...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man må jo velge ut hva man kjøper hos Temu . Har kjøpt mye forskjellig av klær og "ting". Alt utenom en kjole har vært av god kvalitet . Vasker klærne før vi tar dem i bruk. Men det gjør jeg med klær kjøpt i Norge og. Lar være å kjøpe sminke, kremer o.l. i tilfelle det skulle være ukjente stoffer i slikt , og disse da vil bli brukt rett på kroppen og kan tas opp. Spesielt siden det ikke alltid er forståelig innholdsfortegnelse med. Forstår ikke hvorfor man tror kineserne er ute etter å masseforgifte  både egne og andres lands kjøpere. Det gir ikke mening. Angående barnearbeid/underbetalt arbeid, så er det jo rimelig kjent etterhvert at kjeder som f.eksvH&M bruker dette. Å gi sjokolade og vin i stedet for ræl fra Temu, som noen skriver, er vel like giftig som Temu ting. For det første , hvordan vet noen at det man får er fra Temu ?Det står jo ikke stemplet på? Og hva er sunt med sjokolade og vin? Det er potensielt like , om ikke mer ødeleggende enn et badehåndkle fra Temu. Personlig synes jeg sjokolade og vin er det tristeste jeg kan få. Det vitner om nødløsninger fordi man ikke gidder bruke tid og tanke for hva som kunne gledet mottakeren. Det er totalt upersonlig. Hos meg går dessverre sjokolade som regel i søpla etter noen år i kjøleskapet. Usunt og fetende, og jeg synes ikke det smaker spesielt godt heller . Vin omtrent det samme . Kaster den ikke, men håper jeg får lagrings viner for de blir adskillige år før de kanskje åpnes.

Anonymkode: 18d91...558

Ja, samme her. 

Skrev jeg ikke kjøper smørbart, ting som kan puttes i munnen, eller til matlaging.

Men det gjør jeg på ingen måte ukritisk fra butikk heller. Er veldig bevisst akkurat hvilke merker og produkter vi velger til slikt. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe kosmetikk fra Nille, blant annet. 

Anonymkode: c9d69...99b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vær så snill ikke kjøp noe til barnet ditt på temu. Håper du lærte av den ene hendelsen, og at du kaster alt du har kjøpt til barnet ditt på Temu. 😥

Kjøp leker i f.eks naturgummi eller treverk i stedet for plast når du handler i Norge også. For eksempel har lekeakademiet mange trygge leker. 

Anonymkode: 55af8...620

Hvorfor kjøpe dyre plastleker på Lekeakademiet, når du får treleker billigere på Temu 

IMG_20241020_144127.thumb.jpg.b66a9e07f81e0cda8a8283b468815a5d.jpgIMG_20241020_144153.thumb.jpg.32fb15032520429dae059f3cf860e104.jpg

Anonymkode: 6d39c...3b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Temu er ikke problemet.
Men julegavekjøret, folk har for mye ting fra før. Jula bør handle om fri fra jobb, god mat, hverandre og fantastisk fin julepynt. 
 

Jeg bruker ikke en krone på gaver. Men masse god mat og drikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (1 time siden):

Ja gjør ting forbudt....da slutter jeg...men jeg gjør ikke noe ulovlig...kjøper ikke søppel... ikke alt fra temu er farlige. 

Jeg kjøper klær til meg selv, maser ting til hund min etc...så her blir alt brukt. 

Ja det er gøy når jeg får ting billigere og ting har kvalitet 

Du tror klær ikke er farlige...? Det er masse ting klær kan farges med og skille ut som er farlig. Ikke helt mulig å unngå det i Norge engang, men man kan være ganske sikker på at de fra Temu er giftige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...