Gå til innhold

I år blir det julegaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du vet at Temu legger ut bilder som ikke tilsvarer produktene de selger? Du må sammenligne et faktisk mottatt produkt fra Temu med et produkt du kjøper i Norge. 

Aner ikke om det gjelder denne varen eller ikke, men det er bare å søke «what I bought vs what I got”.

Anonymkode: 70dd1...b24

Dette er bare dropshipping butikk som en sammenligner med, har ikke noe med vanlig norsk butikk å gjøre 

Anonymkode: eb366...abe

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 13.03):

Nei, vi har satt oss inn i ting.

Vi kommer ikke med påstander om at under 10% av det vi har i huset er fra Kina.

Og vi kommer i alle fall ikke med påstander om at det vi kjøper fra Electrolux og Ekornes er 100% europeisk.

Da vi forstår hvor ting blir produsert i denne verden. 

Anonymkode: c9d69...99b

Å være i kritisk til å handle på Temu har ingen sammenheng med å kjøpe varer som har komponenter som er produsert i Kina, eller som er fullt ut produsert i Kina og distribueres via trygge distribusjonskjeder og selges i norske butikker som har krav til varene som selges.

Vesentlige forskjeller er blant annet:

-Miljø (Temu sender med fly, ellers fraktes det meste med skip)

-på Temu handler man i store mengder fordi det er nesten gratis- dvs en nye større mengde ræl fraktes med FLY ene og alene fordi du vil ha disse billigproduktene som du helt sikkert ikke egentlig trenger for å leve et godt liv.

- inneholder giftige stoffer i større grad enn butikker som har krav og reglement leverandørene skal forholde seg til

-Leker er ikke testet etter europeiske krav

- Norske arbeidsplasser!  Støtt nå heller butikker som bidrar til vårt samfunn.

-Elendige arbeidsforhold og slavelignende tilstander for kinesiske arbeidere (gjelder sikkert også mange norske butikker som selger billig ræl).  Men trenger man å bidra til dette i enda større grad enn man allerede gjør?

-kunstnere, designere osv blir frastjålet sine design som masseproduseres i dårlig kvalitet.

+++mye mer

Nå handler jeg så og si aldri i billige kjedebutikker som Nille, H&M osv, men foretrekker nisjebutikker og etiske merkevarer. Jeg klarer ikke helt å forstå at folk trenger alt dette billige nipstet… hvorfor ikke investere litt mer penger i kvalitet som varer i mange år, laget av bærekraftige råvarer? Jeg vil tørre å påstå at man føler mye lykke i å lage mat i en støpejernsgryte der man rører med en tresleiv, eller ta på seg et par sko med såler i naturgummi og en hjemmestrikket genser. Man trenger ikke nytt nipps og plastræl hele tiden. 

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du vet at Temu legger ut bilder som ikke tilsvarer produktene de selger? Du må sammenligne et faktisk mottatt produkt fra Temu med et produkt du kjøper i Norge. 

Aner ikke om det gjelder denne varen eller ikke, men det er bare å søke «what I bought vs what I got”.

Siterer mitt eget innlegg her. Sannsynligvis er den «norske siden her også bare svindel, så det er sagt. Men man kan ikke vise til et bilde fra Temu som og si at det det er det produktet du kommer til å motta… for det er det ofte ikke.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://vm.tiktok.com/ZGdLPaMnN/

Her, Helene Myhre/skappel som har blitt frastjålet designet sitt som masseproduserer i plastikk. 

Nå er ikke dette Temu, men det er samme ulla alt sammen, og ingen av disse butikkene er bedre enn hverandre, enten det er wish, Svein, temu osv.. Problemet er billig masseprodusering i plast til en billig lenge, som shippes med fly på kryss og tvers av jordkloden kun for at det skal brukes et par ganger før plastikkrælet havner i søpla eller verre steder.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 14.08):

For å svare på HI. Jeg tenkte i utgangspunktet det samme som deg. Bestilte en hel masse billig på temu, men da det kom frem viste det meste seg å faktisk være åpenbart billig ræl.

Nå må jeg handle to ganger, for så åpenbare temu-gaver kan jeg ikke gi vekk. I tillegg kjøpte jeg en leke til barnet mitt bare fordi. Den leken måtte jeg kaste fordi jeg ble kvalm og fikk hodepine hver gang vi lekte med den 😱 Den MÅ ha vært full av gift! E

Har egentlig kjøpt en del dill og dall på temu de siste 6 mnd og tenkt at det er nøyaktig det samme i norske butikker, men den leken skremte meg!

Jeg har en hobby hvor jeg lager fine ting som folk gjerne kjøper for en anseelig penge. I år får alle mine nærmeste derfor hjemmeprodusert i stede 🥰

Anonymkode: 565b8...40a

Tror jeg har lest at du har vært ute og fremmet temu også i andre tråder. Hvis det stemmer så burde du kanskje gå tilbake til trådende og skrive det samme som du gjør her, fordi sånne tråder kan oppmuntre andre til å handle på Temu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (11 timer siden):

Jeg blåser i om ting er miljøvennlig eller ikke. Slike sokker holder meg varm på beina. Ull blir for tynt og slites fort ut.

Jeg har kjøpt liknende sokker til barn og barnebarn.

Kanskje du burde prøve kvalitet i stedet så slites det ikke. Billig over sunn fornuft rår tydligvis hos deg.

Anonymkode: 7e09b...94b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Kanskje du burde prøve kvalitet i stedet så slites det ikke. Billig over sunn fornuft rår tydligvis hos deg.

Har sunn fornuft nok. Ser på priser jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å være i kritisk til å handle på Temu har ingen sammenheng med å kjøpe varer som har komponenter som er produsert i Kina, eller som er fullt ut produsert i Kina og distribueres via trygge distribusjonskjeder og selges i norske butikker som har krav til varene som selges.

Vesentlige forskjeller er blant annet:

-Miljø (Temu sender med fly, ellers fraktes det meste med skip)

-på Temu handler man i store mengder fordi det er nesten gratis- dvs en nye større mengde ræl fraktes med FLY ene og alene fordi du vil ha disse billigproduktene som du helt sikkert ikke egentlig trenger for å leve et godt liv.

- inneholder giftige stoffer i større grad enn butikker som har krav og reglement leverandørene skal forholde seg til

-Leker er ikke testet etter europeiske krav

- Norske arbeidsplasser!  Støtt nå heller butikker som bidrar til vårt samfunn.

-Elendige arbeidsforhold og slavelignende tilstander for kinesiske arbeidere (gjelder sikkert også mange norske butikker som selger billig ræl).  Men trenger man å bidra til dette i enda større grad enn man allerede gjør?

-kunstnere, designere osv blir frastjålet sine design som masseproduseres i dårlig kvalitet.

+++mye mer

Nå handler jeg så og si aldri i billige kjedebutikker som Nille, H&M osv, men foretrekker nisjebutikker og etiske merkevarer. Jeg klarer ikke helt å forstå at folk trenger alt dette billige nipstet… hvorfor ikke investere litt mer penger i kvalitet som varer i mange år, laget av bærekraftige råvarer? Jeg vil tørre å påstå at man føler mye lykke i å lage mat i en støpejernsgryte der man rører med en tresleiv, eller ta på seg et par sko med såler i naturgummi og en hjemmestrikket genser. Man trenger ikke nytt nipps og plastræl hele tiden. 

Siterer mitt eget innlegg her. Sannsynligvis er den «norske siden her også bare svindel, så det er sagt. Men man kan ikke vise til et bilde fra Temu som og si at det det er det produktet du kommer til å motta… for det er det ofte ikke.

👏

Dette ☝️ 

Å handle på Temu er dårlig for miljøet og dårlig samfunnsøkonomi. På sikt går det også utover dere som rettferdiggjør å handle via slike plattformer. Kortsiktig og lite smart.

Anonymkode: 207ec...a08

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

👏

Dette ☝️ 

Å handle på Temu er dårlig for miljøet og dårlig samfunnsøkonomi. På sikt går det også utover dere som rettferdiggjør å handle via slike plattformer. Kortsiktig og lite smart.

Anonymkode: 207ec...a08

Enig.

Det er så synd at folk driver i miljø, og tror at så lenge de sparer noen kroner er de fornuftige. Det er rett og slett idioti.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Honey Dew skrev (På 4.11.2024 den 0.16):

Jeg blåser i om ting er miljøvennlig eller ikke. Slike sokker holder meg varm på beina. Ull blir for tynt og slites fort ut.

Jeg har kjøpt liknende sokker til barn og barnebarn.

Det er jo fint med klær fra Temu som man blir veldig varm av, dette må være flotte julegaver til barnebarna når vi går inn i den kalde delen av året.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/trekker-populaert-produkt-kjempefarlig/82241247

"I full fyr

Varselet kommer etter at ei åtte år gammel jente fra Australia i sommer fikk brannskader på 13 prosent av kroppen, ifølge nyhetskanalen 7News."

Denne typen nattøy for barn var populært i Europa på 50 tallet og utover, men den gangen ble også mange barn litt for varme. Mange ble merket for livet og det var også tilfeller der barn døde av skadene.

Det førte til at klesindustrien og forhandlere i Europa ble pålagt restriksjoner og retningslinjer som de måtte følge. Sikkert til stor forargelse for mange som ville ha billige klær og produsentene av disse billige klærne.

Produkter i Europa har blitt både tryggere og dyrere nettopp fordi det er lover og regler som må følges, det er ikke lover og regler som har kommet over natta men gradvis på grunn av erfaring og kunnskap.

Dette gjelder absolutt alt av produkter som vi omgir oss med, møbler ble f.eks. strengt regulert etter at de tok fyr på samme måten som disse klærne fra Temu, møblene utviklet også cyanidgass når de brant og denne gassen tok livet av folk før de engang rakk å kjenne røyklukten.

Plastikken som ble brukt i mange produkter ble også forbudt siden den inneholdt kjemikalier som er veldig giftige.

Greia er at i Europa så har lover og regler av gode grunner, kinesiske produsenter er ikke underlagt slike regler med mindre de produserer produkter for europeiske forhandlere som setter krav.

Det virker som om dette og kunnskap om kopier eller hvordan ting faktisk fungerer i Kina er noe som Temu-sekten ikke evner å sette seg inn i.    

Anonymkode: 996cb...0ba

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo fint med klær fra Temu som man blir veldig varm av, dette må være flotte julegaver til barnebarna når vi går inn i den kalde delen av året.

https://dinside.dagbladet.no/fritid/trekker-populaert-produkt-kjempefarlig/82241247

"I full fyr

Varselet kommer etter at ei åtte år gammel jente fra Australia i sommer fikk brannskader på 13 prosent av kroppen, ifølge nyhetskanalen 7News."

Denne typen nattøy for barn var populært i Europa på 50 tallet og utover, men den gangen ble også mange barn litt for varme. Mange ble merket for livet og det var også tilfeller der barn døde av skadene.

Det førte til at klesindustrien og forhandlere i Europa ble pålagt restriksjoner og retningslinjer som de måtte følge. Sikkert til stor forargelse for mange som ville ha billige klær og produsentene av disse billige klærne.

Produkter i Europa har blitt både tryggere og dyrere nettopp fordi det er lover og regler som må følges, det er ikke lover og regler som har kommet over natta men gradvis på grunn av erfaring og kunnskap.

Dette gjelder absolutt alt av produkter som vi omgir oss med, møbler ble f.eks. strengt regulert etter at de tok fyr på samme måten som disse klærne fra Temu, møblene utviklet også cyanidgass når de brant og denne gassen tok livet av folk før de engang rakk å kjenne røyklukten.

Plastikken som ble brukt i mange produkter ble også forbudt siden den inneholdt kjemikalier som er veldig giftige.

Greia er at i Europa så har lover og regler av gode grunner, kinesiske produsenter er ikke underlagt slike regler med mindre de produserer produkter for europeiske forhandlere som setter krav.

Det virker som om dette og kunnskap om kopier eller hvordan ting faktisk fungerer i Kina er noe som Temu-sekten ikke evner å sette seg inn i.    

Anonymkode: 996cb...0ba

Skulle inn og poste samme link.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...