Gå til innhold

I år blir det julegaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her har du helt identisk vare fra norsk butikk og temu.

https://jule-genser.no/products/comfy-julesok-1

Screenshot_20241022_230107_Temu.thumb.jpg.e4d83319aca3d48db4c4facfacbe6e6e.jpg

Anonymkode: 47934...5f5

Gratulerer, det tok 19 sider før dere klarte å finne en vare i en norsk butikk som er tilsynelatende like vare på Temu. Den superviktige tingen julesokker.

Endret av Hateridioter
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hateridioter skrev (33 minutter siden):

Gratulerer, det tok 19 sider før dere klarte å finne en vare i en norsk butikk som er tilsynelatende like vare på Temu. Den superviktige tingen julesokker.

Tja, en dansk butikk 

Anonymkode: eb366...abe

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tja, en dansk butikk 

😂 Supert 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (20 timer siden):

Jeg har ikke handlet på Temu, men har ingen betenkeligheter med å gjøre det. 

Tror ikke på skremselspropagandaen som skal skremme oss fra å kjøpe kinesiske varer.  Dette er utslag av handelskrigen mellom USA og Kina. Først var det den kinesiske mobiltelefonen Huawei som vi ikke måtte kjøpte.  Men amerikanske Apple var helt ok.  Så var det kinesiske TikTok.  Men amerikanske sosiale nettverk anbefales brukt.  
Nå er Kina blitt verdens største bilprodusent, og USA skal "granske risikoen ved rikets sikkerhet" (sitat president Biden).  De anbefaler Europa å legge høy toll på evt. import av kinesiske biler.  

Da blir jeg veldig skeptisk til om all kritikken av Temu er riktig.  Er det noen her som tror at amerikanske Amazon o.l. er annerledes?  

Undersøkelser som er gjort av varene viser at en stor andel er skadelige på en eller annen måte. Tror neppe Miljødirektoratet, Nemko, det danske Forbrukerrådet m.fl. er kjøpt og betalt av Biden. Det er såpass usannsynlig at man bikker over fra "skepsis" til helt andre ting. 🙄 

https://e24.no/naeringsliv/i/o3WjVB/stanset-temu-produkt-etter-test-svaert-alvorlige-helseeffekter
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eMGkz4/miljoesjekk-fant-giftige-stoffer-i-shein-og-temu-produkter
https://www.nrk.no/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092
https://www.nettavisen.no/nyheter/temu-test-av-den-kinesiske-nettbutikken-er-det-svindel/s/5-95-2027375

Angående Amazon begynner det dessverre å strømme der med flere og flere varer av samme typen. Snart er det ikke bedre enn Temu det heller. Det kan jeg være enig med deg i. Returer er lettere til Amazon, det må være det eneste positive.

Anonymkode: 6ca37...5e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Her har du helt identisk vare fra norsk butikk og temu.

https://jule-genser.no/products/comfy-julesok-1

Screenshot_20241022_230107_Temu.thumb.jpg.e4d83319aca3d48db4c4facfacbe6e6e.jpg

Ok, så da kan vi snart være enige i at det stort sett bare er jalla-butikker som selger "Temu-varene". Fint.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Undersøkelser som er gjort av varene viser at en stor andel er skadelige på en eller annen måte. Tror neppe Miljødirektoratet, Nemko, det danske Forbrukerrådet m.fl. er kjøpt og betalt av Biden. Det er såpass usannsynlig at man bikker over fra "skepsis" til helt andre ting. 🙄 

https://e24.no/naeringsliv/i/o3WjVB/stanset-temu-produkt-etter-test-svaert-alvorlige-helseeffekter
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/eMGkz4/miljoesjekk-fant-giftige-stoffer-i-shein-og-temu-produkter
https://www.nrk.no/finner-kreftfremkallende-stoff-i-vare-fra-temu-1.16939092
https://www.nettavisen.no/nyheter/temu-test-av-den-kinesiske-nettbutikken-er-det-svindel/s/5-95-2027375

Angående Amazon begynner det dessverre å strømme der med flere og flere varer av samme typen. Snart er det ikke bedre enn Temu det heller. Det kan jeg være enig med deg i. Returer er lettere til Amazon, det må være det eneste positive.

Takk for infoen.  Jeg sjekket nå hvor noen av mine klær er produsert.  De er av merker som er kjent for god kvalitet.  Kjole fra "Sandwitch" er produsert i Kina, kjolene fra "Part Two" i India og "Samsøe &Samsøe" i Kina. Mannens skjorter fra merket Tommy Hilfiger er produsert på Mauritius i Det Indiske Hav.  

Poenget mitt er at vi generelt vet lite om hva varer som importeres inneholder, og hvordan arbeidsforholdene er der de produseres.  Tror Temu er spesielt utsatt for kritikk fordi de er blitt en stor konkurrent for amerikanske nettbutikker i samme marked.  

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amossa skrev (9 minutter siden):

Takk for infoen.  Jeg sjekket nå hvor noen av mine klær er produsert.  De er av merker som er kjent for god kvalitet.  Kjole fra "Sandwitch" er produsert i Kina, kjolene fra "Part Two" i India og "Samsøe &Samsøe" i Kina. Mannens skjorter fra merket Tommy Hilfiger er produsert på Mauritius i Det Indiske Hav.  

Poenget mitt er at vi generelt vet lite om hva varer som importeres inneholder, og hvordan arbeidsforholdene er der de produseres.  Tror Temu er spesielt utsatt for kritikk fordi de er blitt en stor konkurrent for amerikanske nettbutikker i samme marked.  

Men det handler jo ikke om i hvilket land det er produsert! Det handler om for hvem det er produsert!

Hvis det er produsert for en stor kjede som har stor kontroll med sine underleverandører og selger varene til en mye høyere pris, så slipper de som produserer det i Kina å bruke billigere, muligens skadelige materialer for å gjøre det så billig som mulig. 
Varer som produseres i Kina varierer i kvalitet ut ifra hvilket marked de produseres for! 

Anonymkode: 13d08...f22

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (5 timer siden):

Tilsynelatende?? Det er de samme sokkene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tja, en dansk butikk 

Dansk? Javel. De har iallefall en pop up butikk på Storo storsenter og tveita senter i Oslo før jul. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er tilsynelatende de samme! For du har vel fått med deg at Temu stjeler bilder av produkter fra andre nettsider? Og så får man tilsendt noe som ikke er det samme som på bildet!

For eksempel har de stjålet bilde av norskproduserte ullgensere og så de som har bestilt det har fått en ullgenser som ligner noe, men som slett ikke er lik og heller ikke er laget av ull. 
Så man kan ikke være sikker på at de er de samme sokkene før man faktisk sitter med sokkene foran seg, da bildene på Temu ofte lyver da de stjeles fra andre nettbutikker.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, så da kan vi snart være enige i at det stort sett bare er jalla-butikker som selger "Temu-varene". Fint.

Det kan du godt si. Men, poenget er jo at mye av de samme varene du får tak i på temu, jalla eller ikke, selges i norske butikker også. Så hele poenget med at varer på temu platformen er farlige, mens varer i norske butikker er trygge, faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke vite det kun ved å se to bilder. Jeg må jo vite hva de faktisk er laget av og se de "live" for å se at virkeligheten stemmer med bildene.

Endret av Hateridioter
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er tilsynelatende de samme! For du har vel fått med deg at Temu stjeler bilder av produkter fra andre nettsider? Og så får man tilsendt noe som ikke er det samme som på bildet!

For eksempel har de stjålet bilde av norskproduserte ullgensere og så de som har bestilt det har fått en ullgenser som ligner noe, men som slett ikke er lik og heller ikke er laget av ull. 
Så man kan ikke være sikker på at de er de samme sokkene før man faktisk sitter med sokkene foran seg, da bildene på Temu ofte lyver da de stjeles fra andre nettbutikker.

Det kan godt være når det gjelder store/dyre og populære ting. Men, de gidder ikke å stjele bilder av billige julesokker altså. Her er det rett og slett en Kina fabrikk som lager disse sokkene og selger dem både på temu platformen og til norske butikker. Hvorfor er det så utenkelig? Selv om det er beviselig mye dritt i varene fra temu så er det også mye som de har testet som er helt trygt, det blir kanskje litt bingo. Og da er vel disse sokkene blandt det trygge da. Hvis man oppriktig tror at ALT fra temu platformen farlig og ALLE bildene av det de selger er stjålet, så er man litt paranoid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hateridioter skrev (8 minutter siden):

Jeg kan ikke vite det kun ved å se to bilder. Jeg må jo vite hva de faktisk er laget av og se de "live" for å se at virkeligheten stemmer med bildene.

Men, da hjelper det jo ikke å sende deg link til like varer, som du har etterspurt. For du får jo ikke sett dem live, så da vil du jo ikke tro på at noe er det samme uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være når det gjelder store/dyre og populære ting. Men, de gidder ikke å stjele bilder av billige julesokker altså. Her er det rett og slett en Kina fabrikk som lager disse sokkene og selger dem både på temu platformen og til norske butikker. Hvorfor er det så utenkelig? Selv om det er beviselig mye dritt i varene fra temu så er det også mye som de har testet som er helt trygt, det blir kanskje litt bingo. Og da er vel disse sokkene blandt det trygge da. Hvis man oppriktig tror at ALT fra temu platformen farlig og ALLE bildene av det de selger er stjålet, så er man litt paranoid.

Det er ingen som har sagt at alt fra Temu er farlig eller at alle bilder er stjålet!!! 
Men poenget som du går glipp av er at man ikke vet! Derfor var det også noen som skrev at det tilsynelatende er det samme. For man vet ikke at det er det samme før man faktisk har de foran seg! 
Så man kan ikke si at det er de samme produktene med sikkerhet. 
Det kan hende at de sokkene der er de samme. Men det kan også hende at de ikke er det.

Og angående å stjele bilder, så har ikke dette noe med prisen på varen å gjøre. Det er like sannsynlig at de for enkelhets skyld bare har tatt et bilde de har funnet på nett istedenfor å bruke tid på å fotografere varen. Og her er det vel kanskje mer sannsynlig at de på billige varer finner et bilde på nett istedenfor å bruke tid og penger på å fotografere de. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (1 time siden):

Et tekstilprodukt kan fint være produsert i Kina og ha Øko-tex eller GOTS-sertifisering. Det er ikke landet som avgjør det. Men selv om det er produsert i Kina, så har de fabrikkene som produserer produkter med disse sertifiseringene gått gjennom masse kontroller for å kunne bruke de sertifiseringene. 

Når du kjøper produkter med slike sertifiseringer vet du faktisk mye mer om hva de produktene inneholder, kontra når du kjøper fra Temu eller hvilken som helst annen butikk som selger produkter som lages billigst mulig. 

Anonymkode: 55af8...620

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men, da hjelper det jo ikke å sende deg link til like varer, som du har etterspurt. For du får jo ikke sett dem live, så da vil du jo ikke tro på at noe er det samme uansett.

Det må jo være informasjon om innholdet i produktene for å kunne si at det er samme produktet.

Jeg har skrevet at det er tilsynelatende samme produktet som i den danske? nettbutikken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (27 minutter siden):

Det må jo være informasjon om innholdet i produktene for å kunne si at det er samme produktet.

Jeg har skrevet at det er tilsynelatende samme produktet som i den danske? nettbutikken.

Ok. 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg ang hvilket land den butikken er fra, for jeg skjønner ikke hvor det danske kommer inn. Butikken har sitt lager i Tvetenveien i Oslo. I tillegg så har de pop up butikker på norske kjøpesentre hvert år før jul hvorbde selger varene sine.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ok. 

Mulig det er noe jeg ikke har fått med meg ang hvilket land den butikken er fra, for jeg skjønner ikke hvor det danske kommer inn. Butikken har sitt lager i Tvetenveien i Oslo. I tillegg så har de pop up butikker på norske kjøpesentre hvert år før jul hvorbde selger varene sine.

Fra nettsiden:

Screenshot_20241023_132817_Chrome.thumb.jpg.eb46dc4018f61967aef6ac1deb9dabf5.jpg

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er ingen som har sagt at alt fra Temu er farlig eller at alle bilder er stjålet!!! 
Men poenget som du går glipp av er at man ikke vet! Derfor var det også noen som skrev at det tilsynelatende er det samme. For man vet ikke at det er det samme før man faktisk har de foran seg! 
Så man kan ikke si at det er de samme produktene med sikkerhet. 
Det kan hende at de sokkene der er de samme. Men det kan også hende at de ikke er det.

Og angående å stjele bilder, så har ikke dette noe med prisen på varen å gjøre. Det er like sannsynlig at de for enkelhets skyld bare har tatt et bilde de har funnet på nett istedenfor å bruke tid på å fotografere varen. Og her er det vel kanskje mer sannsynlig at de på billige varer finner et bilde på nett istedenfor å bruke tid og penger på å fotografere de. 

Det kan også hende at to puter jeg kjøper på kid eller nille kan være fra to forskjellige produsenter også. Selv om de er tilsynelatende like og det står det samme på dem, så kan de være fra to forskjellige sesonger, og butikken kan ha byttet leverandør fra år til år. Man kan aldri vite at noe er 100% likt med mindre man står og bivåner hele produksjonsprosessen. Men, jeg velger å tror på at det ikke er så ille på temu som noen skal ha det til. Og så får andre velge og tro noe annet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...