Gå til innhold

I år blir det julegaver fra Temu

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

mommyaka skrev (26 minutter siden):

Søk på tik tok. Var en god del videoer om dette noen mnd tilbake. Men du vil jo bare komme med ikke samme farger etc. Hvorfor sjel vi gidde å gi deg linker etc når du bare finner feil og blør aldr fornøyd 

Dere har ikke kommet med en lenke med samme vare i en norsk butikk som på Temu.

Piratvarer teller ikke.

Som sagt det er ikke jeg som har kommet med påstanden og skal dokumentere den. Det burde jo være lett for dere å dokumentere når dere gnåler om det i hver Temu-tråd.

Endret av Hateridioter
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det passer ikke alle å være "Mor Theresa", eller så utrolig politisk korrekt. Vi er forskjellige. Mine barn hadde blitt utrolig skuffet over en tre-leke. Jeg mener ikke å harselerer over dette, full respekt. Men det blir ikke samme action som batteri leker. 

Og jeg er virkelig glad jeg slipper ukurant konfekt, magen min har en ubehagelig erfaring med lignende. Men de har en lampe, formet som en fotballspiller på Temu. Den kunne jeg tenke meg.. 

Anonymkode: 6d39c...3b2

Nei, det er ikke samme «action» som plastleker som trenger batteri for å gi fra seg lyd, lys og bevegelse. Men det er også poenget. Jeg har unger som kan fordype seg i lek lenge, uten å måtte stimuleres av lyd og lys. Dette har de fått anledning til fra fødsel av. Jeg er helt sikker på at dette kommer godt med senere, når de kan konsentrere seg om en ting over lenger tid. 

Og det er mange ting man kan ønske seg som ikke går på magen. Hånddreid keramikk eller hjemmestrikk for eksempel. Ja, det er dyrere enn koppene på Temu som skifter farge når du har oppi varm drikke, men så er det også lagt langt mer tid og omtanke i det. Det er de små tingene i hverdagen, vet du. Sette pris på egen og andres innsats. Jeg tar det når som helst framfor masseprodusert plast fra en kinesisk handleportal. 😊

Anonymkode: e400d...c9e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 12.43):

Det er vesentlig forskjell siden norske butikker er ansvarlig for varene de selger.

Kjøper du f.eks. leker fra Temu eller andre kinesiske nettbutikker som inneholder bly og barnet ditt eller kjæledyret ditt blir blyforgiftet så er det du selv som er ansvarlig, kjøper du fra en norsk butikk så er det butikken som er ansvarlig.

Brenner huset ditt ned fordi du skulle spare noen kroner og kjøpte telefonlader fra AliExpress så er det din skyld, er det derimot en norsk butikk som har solgt farlig elektronikk så er butikken ansvarlig.

Hvis du som privatperson driver med dropshipping og selger varer videre så er du ansvarlig, brenner huset til naboen ned fordi du solgte en billig lader så kan du bli gjeldsslave for resten av livet. Dette er en risiko og ansvar som norske butikker har hele tiden.

Dette er bare tull, Temu har over 300.000 selgere som igjen kan ha tusenvis av varer hver så det sier seg selv at dette er umulig å følge opp.

Temu eller andre kinesiske nettbutikker er ikke underlagt europeisk regelverk så lenge de selger til privatpersoner.

Anonymkode: 996cb...0ba

Nemlig 👆Når et produkt leveres via en norsk importør har denne ansvar hvis varen ikke lever opp til EUs regelverk. Kjøper man det selv direkte fra for eksempel Temu er man selv importør og ansvarlig for at regelverket følges.

Selvfølgelig skjer det det glipper hos norske importører også, men en stor kjede har et helt annet maskineri tilgjengelig for både å sjekke de ikke importerer farlige varer i utgangspunktet og tilbakekalle og destruere om det likevel skjer.
I tillegg kan man jo lett se for seg hvordan en kinesisk produsent behandler en stor kjede som klager på kvaliteten på en vare og Kari Nordmann (som mest sannsynlig uansett aldri finner ut varen er full av giftstoffer). Kjøpsvolumen betyr noe her. 

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 12.46):

Uansett om du er privatperson eller bedrift, har du ansvarsforsikring som dekker dette. 

Er du så sikker på det? Forsikringsselskaper kan nekte å utbetale hvis man har vist grov uforstand. Alle vet at elektriske varer fra Temu kan være hva som helst og CE-merking derfra ikke kan stoles på. Når du en dag selger videre den elektriske Temu-leken barna ikke lenger leker med og den forsaker brann i kjøpers hus. Da har du importøransvar og det dekker neppe privatpersonforsikringen din. 

Anonymkode: d9283...d6d

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 16.02):

Dette er med all respekt reinspika tøys. Hvorfor skulle kineserne være interessert i å forgifte barneleker. For noen år siden fant de gift i morsmelkerstatning der, og sjefen for dette ble henrettet. Ikke akkurat stedet og drive med forgiftning.

Dessuten, sikker kan du ikke være uansett hvor du kjøper ting. 

Tja. De har nok ikke noe aktivt ønske om å forgifte barn, men det er en helt annen kultur for ansvarsfølelse og samfunnsansvar. Ref morsmelkerstatnings-skandalen over.
I tidligere jobben min hadde jeg en del interaksjoner med bedrifter i Kina. Noen (ofte enkeltpersoner) var veldig like i tankesett som oss, men mange kunne ikke bry seg mindre så lenge de ikke ble oppdaget og jukset betød høyere profitt for dem. De kunne juge deg rett i ansiktet så lenge de ikke trodde de ville bli tatt, unnskyldte og bukket og skrapet og lovet bot og bedring, for dernest å gjøre det samme en gang til. Ikke stol på noe derfra er mitt råd.

Jeg skal ikke påstå jeg aldri kunnet funnet på å kjøpe noe fra Temu/Fruugo etc., men holder meg langt unna mykplast, leker (spesielt til små barn), kosmetikk/kremer og alt som kommer i kontakt med mat. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Nemlig 👆Når et produkt leveres via en norsk importør har denne ansvar hvis varen ikke lever opp til EUs regelverk. Kjøper man det selv direkte fra for eksempel Temu er man selv importør og ansvarlig for at regelverket følges.

Selvfølgelig skjer det det glipper hos norske importører også, men en stor kjede har et helt annet maskineri tilgjengelig for både å sjekke de ikke importerer farlige varer i utgangspunktet og tilbakekalle og destruere om det likevel skjer.
I tillegg kan man jo lett se for seg hvordan en kinesisk produsent behandler en stor kjede som klager på kvaliteten på en vare og Kari Nordmann (som mest sannsynlig uansett aldri finner ut varen er full av giftstoffer). Kjøpsvolumen betyr noe her. 

Er du så sikker på det? Forsikringsselskaper kan nekte å utbetale hvis man har vist grov uforstand. Alle vet at elektriske varer fra Temu kan være hva som helst og CE-merking derfra ikke kan stoles på. Når du en dag selger videre den elektriske Temu-leken barna ikke lenger leker med og den forsaker brann i kjøpers hus. Da har du importøransvar og det dekker neppe privatpersonforsikringen din. 

Når du handler på Temu, du er ikke direkte importør. Derfor slipper du toll, moms etc. For kunden er det ingen forskjell fra å handle på norsk nettbutikk. Temu er også bundet av EUs regelverk. Hver vare selges med navn på EU ansvarlig person (dette står under hver vare) ofte med telefonnummer. Og for ordens skyld, du har returrett hos Temu også. 

Det er ikke i nærheten av grov uforstand å kjøpe ting på Temu. De følger EU direktiver. Og importøransvar? Diskutabelt. Du handler på en nettbutikk, tilrettelagt for Norge, med norsk språk. (Temu har egne nettbutikker i hver land, du kan ikke bestille derfra, fra et annet land.) Du foretar ikke importen selv, alle avgifter blir lagt til før du får varene. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når du handler på Temu, du er ikke direkte importør. Derfor slipper du toll, moms etc. For kunden er det ingen forskjell fra å handle på norsk nettbutikk. Temu er også bundet av EUs regelverk. Hver vare selges med navn på EU ansvarlig person (dette står under hver vare) ofte med telefonnummer. Og for ordens skyld, du har returrett hos Temu også. 

Det er ikke i nærheten av grov uforstand å kjøpe ting på Temu. De følger EU direktiver. Og importøransvar? Diskutabelt. Du handler på en nettbutikk, tilrettelagt for Norge, med norsk språk. (Temu har egne nettbutikker i hver land, du kan ikke bestille derfra, fra et annet land.) Du foretar ikke importen selv, alle avgifter blir lagt til før du får varene. 

Ikke så sikker på det hadde gått gjennom en domstol.
Men whatever floats your boat. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Tja. De har nok ikke noe aktivt ønske om å forgifte barn, men det er en helt annen kultur for ansvarsfølelse og samfunnsansvar. Ref morsmelkerstatnings-skandalen over.
I tidligere jobben min hadde jeg en del interaksjoner med bedrifter i Kina. Noen (ofte enkeltpersoner) var veldig like i tankesett som oss, men mange kunne ikke bry seg mindre så lenge de ikke ble oppdaget og jukset betød høyere profitt for dem. De kunne juge deg rett i ansiktet så lenge de ikke trodde de ville bli tatt, unnskyldte og bukket og skrapet og lovet bot og bedring, for dernest å gjøre det samme en gang til. Ikke stol på noe derfra er mitt råd.

Jeg skal ikke påstå jeg aldri kunnet funnet på å kjøpe noe fra Temu/Fruugo etc., men holder meg langt unna mykplast, leker (spesielt til små barn), kosmetikk/kremer og alt som kommer i kontakt med mat. 

Jeg har også hatt god kontakt med kinesere. Importere en god del varer derfra for noen år siden. Og ja, de er noen luringer. Ikke vanskelig å få med på f eks å "jukse" litt for å få ned toll og avgifter. Men følte at jeg kunne stole på dem angående produktene. Aldri noe juks eller tull der. Faktisk motsatt, de sto på pinne for at jeg skulle være fornøyd. Men Temu's business i Europa, blir styrt fra Europa, så jeg tenker at eventuelt ukultur blir korrigert. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg har også hatt god kontakt med kinesere. Importere en god del varer derfra for noen år siden. Og ja, de er noen luringer. Ikke vanskelig å få med på f eks å "jukse" litt for å få ned toll og avgifter. Men følte at jeg kunne stole på dem angående produktene. Aldri noe juks eller tull der. Faktisk motsatt, de sto på pinne for at jeg skulle være fornøyd. Men Temu's business i Europa, blir styrt fra Europa, så jeg tenker at eventuelt ukultur blir korrigert. 

Så har du sånne som meg, som ville kjøpt det der det er billigst, uavhengig av eventuell ukultur. Bare jeg får varen min billigst, så driter jeg i resten.

Anonymkode: 6a7c3...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange utakknemlige peace of shit av mennesker her, ser jeg.... 

Anonymkode: e6646...b3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er man utakknemlig for at man ikke ønsker å støtte Temu, wish, frugoo, osv.?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke handlet på Temu, men har ingen betenkeligheter med å gjøre det. 

Tror ikke på skremselspropagandaen som skal skremme oss fra å kjøpe kinesiske varer.  Dette er utslag av handelskrigen mellom USA og Kina. Først var det den kinesiske mobiltelefonen Huawei som vi ikke måtte kjøpte.  Men amerikanske Apple var helt ok.  Så var det kinesiske TikTok.  Men amerikanske sosiale nettverk anbefales brukt.  
Nå er Kina blitt verdens største bilprodusent, og USA skal "granske risikoen ved rikets sikkerhet" (sitat president Biden).  De anbefaler Europa å legge høy toll på evt. import av kinesiske biler.  

Da blir jeg veldig skeptisk til om all kritikken av Temu er riktig.  Er det noen her som tror at amerikanske Amazon o.l. er annerledes?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Utakknemlig fordi man ikke ønsker billig ræl som det tydeligvis ikke er lagt noen tanke bak enn at den som gir skal spare penger?

Anonymkode: a26d9...576

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ser her på Kvinneguiden at "alle" anser å handle varer fra Temu som helt uhørt, at de ville kastet julegaver kjøpt fra Temu (som om man uten videre kan se forskjell).

Jeg har ikke handlet fra Temu selv, men undersøkelser viser at en av fire nordmenn handler fra Temu. Så helt uvanlig er det ikke. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 9.42):

(NRK har desuten nylig gjort en undersøkelse, den viser det er ingen forskjell på "gift" innhold i varer kjøpt på Elkjøp, Rusta etc og Temu) 

Jeg ønsker å lese denne undersøkelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thyra skrev (2 timer siden):

Ser her på Kvinneguiden at "alle" anser å handle varer fra Temu som helt uhørt, at de ville kastet julegaver kjøpt fra Temu (som om man uten videre kan se forskjell).

Jeg har ikke handlet fra Temu selv, men undersøkelser viser at en av fire nordmenn handler fra Temu. Så helt uvanlig er det ikke. 

Samme. Jeg har aldri kjøpt så mye som en knappenål på Temu, og har ingen planer om å gjøre det heller, men språkbruken og holdningene fra en del av haterne her gir meg jaggu god lyst til å gjøre det på ren trass. :nigo: 

Anonymkode: d535a...6e4

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Samme. Jeg har aldri kjøpt så mye som en knappenål på Temu, og har ingen planer om å gjøre det heller, men språkbruken og holdningene fra en del av haterne her gir meg jaggu god lyst til å gjøre det på ren trass. :nigo: 

Anonymkode: d535a...6e4

Jeg syns ikke språkbruken og holdningene til Temu-fans er bedre.

Bare i denne tråden er jeg blitt kalt grinch, virkelighetsfjern, at jeg sitter på min høye hest og at jeg burde kjøpe meg et hjerte.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 12.23):

TS. ja, det hadde passet inn i konspirasjonsteoriene til Temuhaterne. Men det er selfølgelig ikke tilfelle. Å handle på Temu, er ikke det samme som å løpe kinesernes ærend. Jeg handler der kun fordi det lønner seg for min egen lommebok. 

Jeg har ikke noe imot Temu som sådan, men det er ikke ukjent at bedrifter bruker falske profiler for å påvirke folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reign skrev (7 timer siden):

Jeg ønsker å lese denne undersøkelsen.

Skroll bakover, linken ligger i tråden her. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (På 21.10.2024 den 6.50):

Herregud, det er ikke norske nettbutikker - Fruugo og Fyndiq er samme ulla som Tema. Trodde alle oppgående visste det.

Her har du helt identisk vare fra norsk butikk og temu.

https://jule-genser.no/products/comfy-julesok-1

Screenshot_20241022_230107_Temu.thumb.jpg.e4d83319aca3d48db4c4facfacbe6e6e.jpg

Anonymkode: 47934...5f5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...