Gå til innhold

Kaster du alt du har av plast på kjøkkenet nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kaster mye, ja. Spesielt det som ungene har av matbokser og drikkeflasker. Tenk at jeg har gitt dem plast i alle disse årene….får så vondt av å tenke på det!! Uvitenhet…

ser mye på www.beeorganic.no og har ønska meg ting til ungene derfra til jul. Tenker på det som investering i helsa deres, rett og slett. 

Anonymkode: c9a46...5c4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg håper at dere som kaster skjærefjøl i plast, kjøper skjærefjøl i eik. Og ikke bambus. Bambus er ikke tre, det er gress, og de skjærefjølene i bambus er mer lim enn bambus - og det er jo samme som plast! 

Ja, dere må kjøpe minst 4 foreskjellige, veldig dyre, skjærefjøl i tre. For brød, egen for rå kylling, egen for grønnsaker og en for fisk/kjøtt. 

Anonymkode: 9ec3c...4bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg håper at dere som kaster skjærefjøl i plast, kjøper skjærefjøl i eik. Og ikke bambus. Bambus er ikke tre, det er gress, og de skjærefjølene i bambus er mer lim enn bambus - og det er jo samme som plast! 

Ja, dere må kjøpe minst 4 foreskjellige, veldig dyre, skjærefjøl i tre. For brød, egen for rå kylling, egen for grønnsaker og en for fisk/kjøtt. 

Anonymkode: 9ec3c...4bb

Man må selvfølgelig ikke det nei, om man er flink med hygiene. Men er jo praktisk med et par stk ihvertfall da.
Kopiert fra Kitchn;
"

Ei fjøl til hvert formål?

Må du ha ei fjøl dedikert til kjøtt, ei til fisk og ei til grønnsaker? Nei da. Johannessen avliver ryktet med hard hånd.

– Så lenge du vasker fjøla godt imellom du skjærer rått kjøtt og grønnsaker, trenger du strengt tatt bare ei. Skjærebrett i tre har til og med en selvrensende effekt og er absolutt ikke farlig med tanke på bakteriespredning. Men mange ønsker jo flere fjøler på kjøkkenet for at familien kan lage mat sammen. Da er et sett med skjærebrett både praktisk og fint."

Anonymkode: 1048f...6b1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mordi123 skrev (På 20.10.2024 den 10.49):

Jeg sliter ut teflonpannene fort siden jeg ikke steker i olje eller smør, men mener å huske man må bruke en del av det i støpejern? 

Ikke om pannen er godt oljet inn og bearbeidet.  

Anonymkode: f0908...af8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 7.53):

Tror dessverre skaden allerede er skjedd. Ganske interessant egentlig dette med mirkoplast i kroppen. Det er forsket altfor lite på det, men dersom kreft og mikroplast faktisk henger sammen, kan det jo bidra til å forklare den store økningen av krefttilfeller i moderne tid.

Anonymkode: f0d17...bff

Økt levealder og befolkningsvekst forklarer økningen av kreft.

https://www.fhi.no/he/folkehelserapporten/ikke-smittsomme/kreft/?term=

Anonymkode: 06669...ac7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...