AnonymBruker Skrevet 20. oktober #41 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Smør er en god og sunn fettkilde Kolestrol har ikke noe betydning. Anonymkode: 04b54...97b Mettet fett og kolesterol har virkelig en sammenheng. Du uttaler deg om noe du tydeligvis ikke kan noe om. (Også mht. Vitaminer). Anonymkode: 811cc...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #42 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Mettet fett og kolesterol har virkelig en sammenheng. Du uttaler deg om noe du tydeligvis ikke kan noe om. (Også mht. Vitaminer). Anonymkode: 811cc...f04 Ikke skrevet noe om vitaminer. Mettet fett er viktig for mennesket, litt høyt kolestrol er ikke farlig. At det skal ligge under 3(LDL) er lite realistisk i et sunt og næringsrikt kosthold. Det øker også med alderen. Anonymkode: 04b54...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #43 Del Skrevet 20. oktober Million skrev (5 timer siden): Nei. Men jeg skal vurdere hva slags materiale jeg velger når mine skjærefjøler i plast er modne for utskiftning. Jeg har bare ikke helt troa på trefjøl, de suger jo til seg kjøttsaft og annet og det må da yngle mye bakterier i sånne? Treverk er jo ikke egnet for oppvaskmaskinen heller. Plastskjærefjølene mine er innom oppvaskmaskinen hele tiden og vaskes på 70 graders program. Bekymringsverdig med alt dette snakket om mikroplast, men...tja, jeg vet ikke helt om jeg orker å bli hysterisk. Skal se litt på redskaper av treverk da. Trefjøla er fin. Den blir rein av vask med såpe, vann og oppvaskbørste. Så lenge den får stå på høykant og tørke ordentlig så er det ikke noe problem. Den har til og med en viss selvrensende effekt. Anonymkode: d610a...1a3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lovise78 Skrevet 20. oktober #44 Del Skrevet 20. oktober Jeg bytter ut etter hvert, men gidder ikke å kaste meg på hysteribølgen. Har allerede stålpanne og stålboller, men plastredskaper som er hele og fine bruker jeg med god samvittighet,. Matbokser også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #45 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Trefjøla er fin. Den blir rein av vask med såpe, vann og oppvaskbørste. Så lenge den får stå på høykant og tørke ordentlig så er det ikke noe problem. Den har til og med en viss selvrensende effekt. Anonymkode: d610a...1a3 Kan med fordel smøres inn med matolje så trekker den ikke til seg all verdens eller treet blir tørt og sprekker. Anonymkode: 811cc...f04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #46 Del Skrevet 20. oktober Det er det jeg har sagt hele tiden: Det er anorektikerne som vinner til slutt!! 🤣 (jeg er tidligere anortektiker og har lov å spøke om det ) Anonymkode: d12f2...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #47 Del Skrevet 20. oktober Million skrev (6 timer siden): Nei. Men jeg skal vurdere hva slags materiale jeg velger når mine skjærefjøler i plast er modne for utskiftning. Jeg har bare ikke helt troa på trefjøl, de suger jo til seg kjøttsaft og annet og det må da yngle mye bakterier i sånne? Treverk er jo ikke egnet for oppvaskmaskinen heller. Plastskjærefjølene mine er innom oppvaskmaskinen hele tiden og vaskes på 70 graders program. Bekymringsverdig med alt dette snakket om mikroplast, men...tja, jeg vet ikke helt om jeg orker å bli hysterisk. Skal se litt på redskaper av treverk da. Du og dinefår i deg plast og miljøet får i seg plast. jippi... tap tap for alle 😭 Anonymkode: d12f2...946 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 20. oktober #48 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Du og dinefår i deg plast og miljøet får i seg plast. jippi... tap tap for alle 😭 Anonymkode: d12f2...946 "Du"? Som om jeg er den eneste? Jeg og noen millioner andre har plastskjærefjøler. Skinnhellige bedrevitere som deg burde vært fratatt internett. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #49 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Du og dinefår i deg plast og miljøet får i seg plast. jippi... tap tap for alle 😭 Anonymkode: d12f2...946 For en del år siden, når platfjølene ble populære fordi man trodde de var mer hygieniske, så kom det frem at trefjølene er selvrensende mens plastfjølene der blir bakterier liggende i gliper der kniven har kuttet ned i plasten når kniven har kuttet maten opp på fjøla. Dette har jeg notert meg i senere år at har blitt bekreftet ved nyere undersøkelser. Når nå plastfjølene i tillegg lekker plastmaterialer så er det ingen grunn til å bruke plast og til å rope varsko om å bruke plast særlig på skjærefjøler da disse lett kan byttes ut med tre, glass eller det materialet jeg ikke aner hva er som vi har i skapet. Men det er verdt å merke seg at de barna som har blitt ammet lenge og vel, er de barna som har mest plastmateriale i kroppen, og som vil få de største helseutfordringene fremover. Ha med deres barn igjen? Anonymkode: 811cc...f04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #50 Del Skrevet 20. oktober Jeg kommer ikke til å kaste fullt brukbare plastbokser, skjærefjøler osv bare pga microplast. Jeg skal en tur på Ikea snart og kjøpe noen flere bokser for nå er jeg i manko. Jeg har ingen tro på at micorplast hoper seg opp i kroppen og gir oss kreft. Greit vi får det i oss, men det får tvers igjennom systemet som alt annet. Det går liksom ikke ut av tarmsystemet og vandrer rundt i kroppen. Hadde det vært tilfellet ville vi vært skikkelig dårligere for da ville det også sivet urin og avføring rundt i kroppen også. Teflonpanna mi er flere år gammel og byttes heller ikke ut. Jeg elsker mine plastsleiver osv, kommer ikke til å bytte ut det heller. Anonymkode: 3b768...d41 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #51 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg kommer ikke til å kaste fullt brukbare plastbokser, skjærefjøler osv bare pga microplast. Jeg skal en tur på Ikea snart og kjøpe noen flere bokser for nå er jeg i manko. Jeg har ingen tro på at micorplast hoper seg opp i kroppen og gir oss kreft. Greit vi får det i oss, men det får tvers igjennom systemet som alt annet. Det går liksom ikke ut av tarmsystemet og vandrer rundt i kroppen. Hadde det vært tilfellet ville vi vært skikkelig dårligere for da ville det også sivet urin og avføring rundt i kroppen også. Teflonpanna mi er flere år gammel og byttes heller ikke ut. Jeg elsker mine plastsleiver osv, kommer ikke til å bytte ut det heller. Anonymkode: 3b768...d41 Her uttaler du deg som du gjør, fordi du mangler kunnskap, og det er lov. Men å ta til deg kunnskap så du slutter å spre din manglende kunnskap videre, det er og lov. Hvis din teori om at rester av plast fra både mat og matlagingshjelpemidler forsvinner ut av kroppen sammen med maten uten å bli tatt opp i mage- tarmkanalen stemmer, hvordan tror du da menneskekroppen fungerer med hensyn til å ta opp næringsstoffer fra maten som vi trenger for å vokse og leve fungerer? At plastmaterialer hoper seg opp i både menneskekroppen og dyrekropper er nå en velkjent sak. At opphopning av plaststoler fører til kreft? Tja. Men langt verre er det at opphopning av plast og kjemikalier fører til at immunsystemet og kroppen generelt ikke klarer å nyttegjøre seg vaksiner og at jenter kommer tidligere og tidligere i puberteten. Plastmaterialer lager kluss for unge jenters hormoner. Det kan verken du eller andre bestride, fordi der er mer enn nok både forskning og statistikk på området. Hver og en får gjøre sine vurderinger om hva de vil ha på kjøkkenet, men å benekte fakta og anatomi og fysiologi fordi man ikke setter seg inn i ting og dermed mangler kunnskap det er ikke nødvendig. Anonymkode: 811cc...f04 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #52 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg kommer ikke til å kaste fullt brukbare plastbokser, skjærefjøler osv bare pga microplast. Jeg skal en tur på Ikea snart og kjøpe noen flere bokser for nå er jeg i manko. Jeg har ingen tro på at micorplast hoper seg opp i kroppen og gir oss kreft. Greit vi får det i oss, men det får tvers igjennom systemet som alt annet. Det går liksom ikke ut av tarmsystemet og vandrer rundt i kroppen. Hadde det vært tilfellet ville vi vært skikkelig dårligere for da ville det også sivet urin og avføring rundt i kroppen også. Teflonpanna mi er flere år gammel og byttes heller ikke ut. Jeg elsker mine plastsleiver osv, kommer ikke til å bytte ut det heller. Anonymkode: 3b768...d41 Det er funnet mikroplast i hjernen, hvordan tror du den havnet der? Anonymkode: 07a86...596 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #53 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Her uttaler du deg som du gjør, fordi du mangler kunnskap, og det er lov. Men å ta til deg kunnskap så du slutter å spre din manglende kunnskap videre, det er og lov. Hvis din teori om at rester av plast fra både mat og matlagingshjelpemidler forsvinner ut av kroppen sammen med maten uten å bli tatt opp i mage- tarmkanalen stemmer, hvordan tror du da menneskekroppen fungerer med hensyn til å ta opp næringsstoffer fra maten som vi trenger for å vokse og leve fungerer? At plastmaterialer hoper seg opp i både menneskekroppen og dyrekropper er nå en velkjent sak. At opphopning av plaststoler fører til kreft? Tja. Men langt verre er det at opphopning av plast og kjemikalier fører til at immunsystemet og kroppen generelt ikke klarer å nyttegjøre seg vaksiner og at jenter kommer tidligere og tidligere i puberteten. Plastmaterialer lager kluss for unge jenters hormoner. Det kan verken du eller andre bestride, fordi der er mer enn nok både forskning og statistikk på området. Hver og en får gjøre sine vurderinger om hva de vil ha på kjøkkenet, men å benekte fakta og anatomi og fysiologi fordi man ikke setter seg inn i ting og dermed mangler kunnskap det er ikke nødvendig. Anonymkode: 811cc...f04 Viktige innspill du legger frem her. Folk som ikke har satt seg inn i det er opptatt av om man dør at det eller ei, men det er vel så viktig hvordan det påvirker livskvaliteten vår. At hormonsystemet berøres er særdeles alvorlig, det er snakk om følelsene våres, energinivå, og kroppslige funksjoner. Anonymkode: 07a86...596 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #54 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (8 timer siden): tenker på fokuset det er på at vi får i oss mikroplast.... Anonymkode: d54a9...008 På ingen måte. Og har heller ingen planer om det Anonymkode: 05440...1f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #55 Del Skrevet 20. oktober Må innrømme at jeg synes det er vanskelig. Jeg kjøpte jernpanne for mange år siden og er ikke redd for fett. Men jeg steker fortsatt egg og kylling i teflonpannen. Prøver å bruke treredskaper men jeg synes de fort blir for klumpete. Skjeen er ikke dyp nok til å forsyne seg med, mat faller av. Bruker gjerne trefjøl men det er ganske lettvint å putte plastfjøl i oppvaskmaskin, tar mindre plass også. Anonymkode: 07a86...596 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #56 Del Skrevet 20. oktober Gjorde det da vi flyttet for 7 år siden. Først i fjor sluttet vi helt å få matredskaper/oppbevaring i plast som julegaver. Folk kan være litt treige 😂 Anonymkode: 9cf04...694 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Honey Dew Skrevet 20. oktober #57 Del Skrevet 20. oktober Nei, bryr meg ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mardina Skrevet 20. oktober #58 Del Skrevet 20. oktober Nei... Det blir vanskelig å klare seg helt uten plast i hverdagen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 20. oktober #59 Del Skrevet 20. oktober Lovise78 skrev (2 timer siden): Jeg bytter ut etter hvert, men gidder ikke å kaste meg på hysteribølgen. Har allerede stålpanne og stålboller, men plastredskaper som er hele og fine bruker jeg med god samvittighet,. Matbokser også. Samme her, har prøvd mange matbokser til barna men de fleste i stål er for dårlige og det skjer ikke at de får i glass feks 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
senior Skrevet 20. oktober #60 Del Skrevet 20. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ser du derimot på kolesterol, så er ikke smør noe du skal bruke. De fettløselige vitaminene og smør har ingen sammenheng. Anonymkode: 811cc...f04 Smør inneholder fettløslige vitaminer og kan være en viktig kilde til A-, D- og E-vitaminer, som også flere matoljer. Tine smør blir dessuten tilsatt ekstra vitamin D (fra sauetalg). Myten om farlig kolesterol i smør er i ferd med å gå ut på dato(?). Smør og animalsk fett tåler vanligvis høyere temperatur enn de fleste matoljer uten å bli brent og kreftfremkallende. Men bruk gjerne en planteolje hvis du er redd for kolestrolet i smør. Jeg unngår gjerne sterkt prosseserte matoljer. Gå helst for kaldpressete oljer (men ikke olivenolje til steking). Før i tiden var det ikke vanlig å rengjøre stekepanna. Fettet var for verdifullt og ble brukt om og om igjen. Muligens var det en medvirkende årsak til en epidemi av magekreft etter krigen (?). Og man mistenker at den store hjerteinfarktepidemien etter krigen ble forårsaket av innføringen av margarinen. Jeg husker godt hvalmargarinen og avskyr fremdeles alt som heter margarin. Jeg regner ellers dagens plantemargarin som ultraprossesert og uaktuell som mat. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå