AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #41 Del Skrevet 20. oktober 2024 Ville bekymret meg mindre for skatten av et teoretisk overskudd, når dere sannsynligvis heller må konsentrere dere om å gå minst mulig i underskudd… Fatter ikke hvordan dere har tenkt at dette er lurt? Det er kostnader med å kjøpe og selge hus, og med flytting i seg selv. På mindre enn 1 år skal det veldig godt gjøres å få en verdiøkning som dekker alt dette - i tillegg til å gi dere overskudd. Hva gjør dere om huset ikke blir solgt? Har dere råd til å sitte med to boliger? Dere får fratrekk på skatten for å gå i tap, så kan berge inn litt der. Men fokuset mitt ville vært på å få boligen solgt igjen til våren, så dere forhåpentligvis kan bruke sommeren på å finne ny bolig, flytte og skolebarnet bli litt kjent i nye omgivelser før skolen starter. Å selge hus tar tid da, så dere bør jo starte rett over jul, senest. Så dere har kjøpt et hus for å kun å bo der noen få måneder egentlig…. Anonymkode: ba658...16d 2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #42 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Det er aldri noen garanti, men vi kjøpte nå for 2 uker siden, utenom sesong. Fikk det 100 000 under prisantydning. I sesong tror jeg vil lett kan få en budrunde. Det ligger veldig populært til. Men igjen, det der vet man selvsagt aldri… Anonymkode: 76e91...46f "Veldig populært til" og 100k under prisantydning er selvmotsigende opplysninger. Anonymkode: f0a11...671 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #43 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Husk at det er overskuddet dere skatter av. Ikke totaltbeløpet. Og omkostninger og påkostninger trekkes av, om de dokumenteres rett. Er dere heldige, eller uheldige alt etter som, går dere i null. Anonymkode: 04a88...d89 Dette. Det er lite sannsynlig at prisøkningen på boligen blir så stor at dere får overskudd som dere må skatte av. Da er dere i så fall veldig heldige. Anonymkode: a2078...f87 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #44 Del Skrevet 20. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette. Det er lite sannsynlig at prisøkningen på boligen blir så stor at dere får overskudd som dere må skatte av. Da er dere i så fall veldig heldige. Anonymkode: a2078...f87 Ja, jeg hadde ikke tenkt på det engang. Du kan trekke fra alle omkostninger, også utgifter til styling og megler. Da er det vel liten sjans for at det blir spesielt mye å skatte av. Og blir det det, hadde jeg bare vært glad for at jeg faktisk hadde tjent penger på salget, hadde ikke plagd meg å skatte litt av det. Anonymkode: 7ad0d...ed3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #45 Del Skrevet 20. oktober 2024 Toppen av optimisme: å bekymre seg for skatt på gevinst når det er 90% sikkert at man går i tap! 😂 Anonymkode: 41012...a11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #46 Del Skrevet 20. oktober 2024 Dette virket veldig impulsivt? Jeg skjønner godt at dere ikke hadde lyst til å leie bolig i et år hvis dere hadde økonomi til å kjøpe, for det blir jo fort 20 000 kr ut av vinduet hver måned av å leie bolig til en familie på 4 stk. Hadde jo blitt 200-250 000 kr på et år bare i leieutgifter. Samtidig så skal dere være sjukt robuste psykisk for å orke å holde på med kjøp og salg av bolig to ganger på et år, to flytteprosesser på et år, den åpenbare muligheten for å ikke få solgt boligen i et nær dødt boligmarked, rådyr mellomfinansiering osv. Det koster jo drøye 100 000 i megler- og dokumentavgift bare å kjøpe bolig også. Og hvor populært er egentlig et boligobjekt som man får kjøpt for 100 000 kr under takst? 🤔 Det er et hus borti veien her hvor de sliter med å få solgt. Der ble boligen lagt ut bare 11 mnd etter at de kjøpte den (og for 400 000 kr mer enn de kjøpte den for 🤣), så "alle" tror jo at det må være noe galt med den. Anonymkode: aebd5...fbf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andrine& Skrevet 20. oktober 2024 #47 Del Skrevet 20. oktober 2024 Nå for tiden bruker mange et til to år før de får solgt. Hva får dere til å tro at huset deres blir solgt raskt? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2024 #48 Del Skrevet 20. oktober 2024 Hva gjør dere om dere ikke finner et passende hus til salgs der dere skal/vil flytte til da? Det er jo ingen garanti for at det står fine, ferdige hus til salgs akkurat der dere trenger å bo med tanke på barnas skole osv, akkurat i tide til at dere trenger å flytte inn. Skal dere leie da en stund og flytte enda en gang? Og hva hvis dere heller ikke finner leiebolig i riktig størrelse før skolestart... Nei, stressflytting er ikke noe særlig altså. Dere bør selge på våren og ta skatten det medfører, først som sist. Det øker sjansene for å finne et nytt hjem i tide, med kort nok overtagelse. Anonymkode: 8b446...5ed 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå