Gå til innhold

Selge hus før det er gått 1 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Paragraf 9-3.2 a og b👆🏻

Anonymkode: 4b5db...801

Tror de fleste i tråden har fått med seg regelverket.

Var det ellers noe du ville bidra med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (5 minutter siden):

Tror de fleste i tråden har fått med seg regelverket.

Var det ellers noe du ville bidra med?

Legge til botiden, siden flere foreslo å leie ut boligen? Blir ikke skattefritt vis de leier den ut til andre, mens de venter på at det skal gå et år i eiersiden.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Legge til botiden, siden flere foreslo å leie ut boligen? Blir ikke skattefritt vis de leier den ut til andre, mens de venter på at det skal gå et år i eiersiden.

Ser ikke at flere har foreslått å leie ut boligen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (Akkurat nå):

Da får jeg beklage for at jeg refererte direkte til skatteloven om hva som må gjøres for å få skattefri gevinst ved boligsalg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har kjøpt hus nylig, men flytter etter planen igjen til høsten 2025…. 
Utrolig dumt med tanke på at man må skatte av gevinst ved boligsalg dersom man ikke bor lenger enn 1 år før man selger. Hvordan kan dette løse seg hvis man tenker litt utenfor boksen? 

Anonymkode: 76e91...46f

Du forutsetter at det blir en faktisk gevinst. Om dere selger med tap, får dere trukket dette av skatten.

Anonymkode: 6a9c9...8e4

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at det er overskuddet dere skatter av. Ikke totaltbeløpet. Og omkostninger og påkostninger trekkes av, om de dokumenteres rett. Er dere heldige, eller uheldige alt etter som, går dere i null. 

Anonymkode: 04a88...d89

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere først er havnet i denne situasjonen er det bare å gjøre det beste ut av det. Dere vet allerede at dere må skatte av en eventuell gevinst. Dere må bare kjøre på og få en best mulig pris, betale skatten og legge det bak dere. Så har dere lært at dette kanskje ikke var så smart. 

Anonymkode: 7e4fa...477

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med så lav eiertid så tenker jeg at det ikke er så ille å skatte av gevinst på et hus dere har eid i noen måneder. 

Hvis dere i det hele tatt får gevinst på salget. 

Store summer blir det nok ikke uansett. Hverken i skatt eller fortjeneste. Med mindre dere får budkrig. Men da kan dere ende med en fin fortjeneste på tross for skatt pga den korte eiertiden.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan dere tenker dere skal tjene inn dokumentavgift og megleravgift og selge igjen i lavsesong (høsten neste år) og få et spesielt høyt skattbart overskudd. Siden dere leker med tanken om å leie ut for 25000 i mnd men ikke syns det er verdt det, og snakker om forskjellen i de 5 mnd fra mai til oktober, som ville gitt 125000 i inntekt, ca 100000 etter skatt. Med ca 20% skatt på i overskudd på salg, så forventer dere altså over 500.000 i overskudd ved salg til våren, som gjør at dere heller ønsker å drøye til høsten? 

Er du sikker på at du har regnet på alternativene dine her, og ikke bare tenker «skatt er dumt»?

For med vedvarende høy rente som det ligger an til, så er det vel en grei forsikring å kunne vurdere evt bud som kommer til våren, og også se hva et evt skattefradrag vil gjøre med regnestykket (at man er innenfor skatteperioden gjør også at man kan trekke fra et evt tap på skatten). 

Jeg vikle lekt litt i excel før jeg tok noen store beslutninger her.

Anonymkode: 86f48...b88

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (18 minutter siden):

Eg ser det no.

Anonymkode: f8b93...5be

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positive mennesker er så artige. Kjøpe hus for 100k under takst, og forvente at de får solgt det for mer enn de gav på under 1 år. 

Ts: hvorfor tror du at dere fikk huset 100k under takst? Fordi det var et populært hus og mange budgivere?

Anonymkode: 1d5fa...d80

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi har kjøpt hus nylig, men flytter etter planen igjen til høsten 2025…. 
Utrolig dumt med tanke på at man må skatte av gevinst ved boligsalg dersom man ikke bor lenger enn 1 år før man selger. Hvordan kan dette løse seg hvis man tenker litt utenfor boksen? 

Dere vil jo bare skatte av gevinsten, som vel sannsynligvis ikke blir veldig stor etter bare et år?

Ville bekymret meg mer for meglerkostnadene ved å flytte så ofte...

Endret av jabx
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tenkte det litt som sparing: at ved å få kjøpt et såpass fint hus med tg1 på alt i et populært område så vil huset i seg selv gi oss sparepenger ila disse månedene. Og så får man bare ta med skattereglene i beregningen. 

Men nå så irriterer jeg meg litt over det også, nå i ettertid…. Og prøver å se for meg mulige løsninger🤪

Selv uten skatt er det jo en elendig løsning å kjøpe hus for bare ett år. Utgifter til megler og dokumentavgift kommer opp i flere hundre tusen. 

Anonymkode: 90e31...6f6

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok oppfylle både eiertid og botid skal det bli skattefritt 

Eiertid er 1 år og botid er 12 mnd av de siste 24 mnd (skatteloven paragraf 9 -3. 1. a og b)

Tryggest å bare skatte av gevinsten.

Det er jo ikke sikkert det blir en gevinst heller! Fordelen er at man kan trekke fra tap på skatten, akkurat som man må skatte av overskudd. 

Anonymkode: 90e31...6f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis vi skal selge i god tid før vi skal flytte må vi jo engasjere megler før det er gått 1 år. Jamfør det du skriver i starten der.

Om det er stort eller lite overskudd utgjør 22% en irriterende sum likevel😂😂😂🤣😅

Det er mer irriterende å betale mange titusen i renter for mellomfinansiering hver måned i lang tid fordi dere ikke får solgt på høsten, eller fordi de som kjøper vil ha lang overtakelsestid. I tillegg må dere betale for kommunale avgifter, strøm osv. i en kaldere årstid.

Mellomfinansiering er veldig dyrt, renta er høyere enn på vanlig lån. Vi betalte 30 000 kr ekstra den ene måneden vi hadde mellomfinansiering i fjor, på 5 mill. Så deres overskudd må være større enn dokumentavgift + meglerkostnad + X antall måneder med mellomfinansiering. Det blir fort over 300 000 kr for at dere skal gå i null.

Har dere sjekket hva det koster? Har dere sjekket om dere i det hele tatt får mellomfinansiering? Hvorfor tror du at huset stiger så innmari i pris? Det kan virke avskrekkende på folk at dere selger så fort, sånn btw.

Det er virkelig ikke irriterende å betale 22% skatt på et overskudd som mest sannsynlig ikke er særlig høyt. Alternativet hadde vært å leie, hvor dere ikke hadde fått et overskudd uansett. Risikoen er høy når du risikerer å sitte med to lån i lang tid.

Anonymkode: 9dcb9...c23

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men du får jo også skattefradrag på utgifter ifm boligsalget. Uansett veldig dårlig planlegging å selge så kort etterpå. Det blir nok et tap uansett. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kostnadene til flytting både nå og til sommeren overstiger nok skattebeløpet betraktelig. Flytte to ganger på ett år er grisedyrt, og den utgiften ville irritert meg hundre ganger mer enn noe skatt...

Anonymkode: 18d66...3d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summen av dokumentavgift ved kjøp, kommunale avgifter, eventuell eiendomsskatt og kostnader knyttet til megler kan umulig dekkes inn av prisstigningen på kun ett år. 

Er det et lån med i spillet så kan dette bli et fortreffelig tap av penger. Å eie bolig så kort er langt fra lurt. Det er svært sjelden en får flippet en slik TG1 bolig på så kort tid.

Jeg hadde grundig vurdert situasjonen og om salget er økonomisk nødvendig f.eks. for å frigjøre kapitalen til å betale høye forbruksgjeld. Ellers så hadde jeg avventet med et salg.

Schmuhu

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper dere får verdiøkning, men føler det var dårlig planlagt av dere å bare investere penger i eiendom og forvente avkastning innen et år. 

Ikke smart å investere penger med så kort tidshorisont, verken i aksjemarkedet eller eiendomsmarkedet. Nå som avgjørelsen først er tatt, mulighet til å oppgradere huset mens dere bor der? Pusse på? Kanskje se om det er muligheter til å utvide huset? I så fall må dere også søke om kommunal godkjennelse og dette er en prosess i seg selv hvor nabovarsel osv også må bli sendt. Med andre ord, vanskelig med avkastning innen et år.

Blir litt gambling her. Det kan hende dere får solgt over, det kan også hende at dere må selge under og da blir det et taps prosjekt mtp dokumentavgift, megler osv. uansett, så burde dette være god erfaring dere kan ta med videre og lykke til.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...