Gå til innhold

Selge hus før det er gått 1 år

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt hus nylig, men flytter etter planen igjen til høsten 2025…. 
Utrolig dumt med tanke på at man må skatte av gevinst ved boligsalg dersom man ikke bor lenger enn 1 år før man selger. Hvordan kan dette løse seg hvis man tenker litt utenfor boksen? 

Anonymkode: 76e91...46f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La nye eiere overta rett etter det har gått ett år fra dere kjøpte det.

Anonymkode: 82003...3f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner dere med noen stor gevinst da? Hensyntatt omkostninger?

Anonymkode: 923a0...a38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

La nye eiere overta rett etter det har gått ett år fra dere kjøpte det.

Anonymkode: 82003...3f0

Men jeg ser for meg at det kan bli vanskelig å få noen som vil vente rundt 5 mnd med å overta huset. Ser for meg at vi legger det ut i mai feks, vi må eie helt frem til ut oktober😅🤦🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Regner dere med noen stor gevinst da? Hensyntatt omkostninger?

Det er aldri noen garanti, men vi kjøpte nå for 2 uker siden, utenom sesong. Fikk det 100 000 under prisantydning. I sesong tror jeg vil lett kan få en budrunde. Det ligger veldig populært til. Men igjen, det der vet man selvsagt aldri…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor har dere kjøpt hus akkurat nå når dere vet dere må selge innen kort tid? 

Men sånn på saken så vet dere ikke hvordan markedet er da, og om huset blir liggende litt og oktober neste år da ikke er så lenge å vente for kjøpere. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (2 minutter siden):

Hvorfor har dere kjøpt hus akkurat nå når dere vet dere må selge innen kort tid? 

Men sånn på saken så vet dere ikke hvordan markedet er da, og om huset blir liggende litt og oktober neste år da ikke er så lenge å vente for kjøpere. 

Vi tenkte det litt som sparing: at ved å få kjøpt et såpass fint hus med tg1 på alt i et populært område så vil huset i seg selv gi oss sparepenger ila disse månedene. Og så får man bare ta med skattereglene i beregningen. 

Men nå så irriterer jeg meg litt over det også, nå i ettertid…. Og prøver å se for meg mulige løsninger🤪

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å vente med å flytte.

Kan dere evnetuelt leie ut? 

Korttidsleie, Air BnB.

Men da sitter man på to lån. 

Kan dere leie når dere flytter en periode, og leie ut den dere har?

Anonymkode: dd2d0...26d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi tenkte det litt som sparing: at ved å få kjøpt et såpass fint hus med tg1 på alt i et populært område så vil huset i seg selv gi oss sparepenger ila disse månedene. Og så får man bare ta med skattereglene i beregningen. 

Men nå så irriterer jeg meg litt over det også, nå i ettertid…. Og prøver å se for meg mulige løsninger🤪

Det er sjelden lønnsomt å eie bolig i så kort tid. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Vi har kjøpt hus nylig, men flytter etter planen igjen til høsten 2025…. 
Utrolig dumt med tanke på at man må skatte av gevinst ved boligsalg dersom man ikke bor lenger enn 1 år før man selger. Hvordan kan dette løse seg hvis man tenker litt utenfor boksen? 

Ettårs fristen er ufravikelig. Skatteetaten ville ikke jeg har prøvd å gjøre noe lureri med. 

Anonymkode: e19f4...40d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste er jo å vente med å flytte.

Kan dere evnetuelt leie ut? 

Korttidsleie, Air BnB.

Men da sitter man på to lån. 

Kan dere leie når dere flytter en periode, og leie ut den dere har?

Utfordringen er bare at det er krav om at man selv skal bo i boligen i opptil 1 år. Dersom vi leier ut så vil det kanskje se litt mistenkelig ut med de 25 000 ekstra inntektene i mnd, ved evt utleie😅kommer oss muligens ikke unna den🙈 samme med Airbnb 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ettårs fristen er ufravikelig. Skatteetaten ville ikke jeg har prøvd å gjøre noe lureri med. 

Anonymkode: e19f4...40d

Nei, kjenner selv at jeg har stor respekt for Skatteetaten ja😅vil ikke havne i noe bråk med dem

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfordringen er bare at det er krav om at man selv skal bo i boligen i opptil 1 år. Dersom vi leier ut så vil det kanskje se litt mistenkelig ut med de 25 000 ekstra inntektene i mnd, ved evt utleie😅kommer oss muligens ikke unna den🙈 samme med Airbnb 

Ja sant, jeg skrev litt kjappe råd der uten å tenke 😅

Ikke lur på skatten. Dere må følge reglene. Så innenfor den rammen, så er det jo det, å vente med å flytte som er eneste alternativ. Dere kan ikke det?

Ikke gjør deg til kriminell liksom, det taper du mer på enn å skatte. Staten er nådeløs.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja sant, jeg skrev litt kjappe råd der uten å tenke 😅

Ikke lur på skatten. Dere må følge reglene. Så innenfor den rammen, så er det jo det, å vente med å flytte som er eneste alternativ. Dere kan ikke det?

Ikke gjør deg til kriminell liksom, det taper du mer på enn å skatte. Staten er nådeløs.

Ja, jeg er veldig enig, jeg har stor respekt for lover og regler. Så ønsker ikke å gjøre noe ulovlig i den forstand, men tenke utenfor boksen men likevel lovlig om det fantes noen sånn utvei🤣🤣

Men ja, det blir enten å selge før 1 år er gått eller å selge etter. Vi har ei som skal begynne i 1. klasse der vi skal flytte neste år, så vi må nesten flytte til skolestart i allefall. 
Det ideelle er å selge på våren, da er det selgers marked. Men akkurat i vår situasjon hadde vi kanskje vunnet mer på å selge etter sommeren. Så kunne Pappan bodd i huset vi nå har kjøpt mens vi resten leide et hus enn så lenge.. vet ikke om det er et sjakktrekk heller akkurat😅😅Hmm, nå sitter vi fint i det gitt👏👏👏😂🤪

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere må vente med å engasjere megler til etter dere har bodd der i 1 år. Videre tar det jo litt tid å få alt klart, legge boligen ut og få den solgt. Plutselig sitter dere med mellomfinansiering i 6 måneder og taper hele overskuddet fra et år med prisvekst.

Så for å være på den sikre siden ville jeg solgt i god tid før dere må flytte, og heller betale den lille skatten på det (mest sannsynlig) lille overskuddet.

Anonymkode: 9dcb9...c23

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Dere må vente med å engasjere megler til etter dere har bodd der i 1 år. Videre tar det jo litt tid å få alt klart, legge boligen ut og få den solgt. Plutselig sitter dere med mellomfinansiering i 6 måneder og taper hele overskuddet fra et år med prisvekst.

Så for å være på den sikre siden ville jeg solgt i god tid før dere må flytte, og heller betale den lille skatten på det (mest sannsynlig) lille overskuddet.

Anonymkode: 9dcb9...c23

Men hvis vi skal selge i god tid før vi skal flytte må vi jo engasjere megler før det er gått 1 år. Jamfør det du skriver i starten der.

Om det er stort eller lite overskudd utgjør 22% en irriterende sum likevel😂😂😂🤣😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må nok oppfylle både eiertid og botid skal det bli skattefritt 

Eiertid er 1 år og botid er 12 mnd av de siste 24 mnd (skatteloven paragraf 9 -3. 1. a og b)

Tryggest å bare skatte av gevinsten.

Anonymkode: 4b5db...801

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...