Gå til innhold

USA: Gen Z-nyutdannede blir sagt opp måneder etter at de ble ansatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er mange unge i dag som har hatt en veldig beskyttet oppvekst og når de skal ut i voksenlivet så treffer realiteten hardt, de har rett og slett hatt det for godt.

Foreldrene har vært mer venner enn foreldre som oppdrar ungene slik at de blir istand til å takle motgang og negative følelser, irettesetting og konsekvenser for negativ oppførsel er fraværende.

Det stilles ikke krav til at barn skal hjelpe til hjemme og alt som kan oppleves som negativt blir unngått, selv når de oppfører seg ufint ute blant andre mennesker så blir de ikke irettesatt av foreldrene. Nåde den som våger å fortelle disse ungene at oppførselen deres ikke er i orden. 

Anonymkode: 25315...cf4

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

KaraThrace skrev (4 timer siden):

Som en vis mann en gang sa… «“Our youth love luxury. They have bad manners and despise authority. They show disrespect for their elders and love to chatter instead of exercise. Young people are now tyrants, not the servants of their household.  They no longer rise when their elders enter the room.  They contradict their parents, chatter before company, gobble up food and terrorize their teachers.» 

Sokrates, 400 år før Kristus. 

Ta dere en bolle alle sammen, den nye generasjonen som tør å si ifra når det er kummerlige forhold, som ikke jobber seg ihjel og som tar vare på egen psykisk helse kommer til å redde oss.

Er ikke snakk om at unge bør reise seg når eldre kommer inn i rommet, men at de har for lite mengdetrening i å yte for felleskapet, og tenke som en som har selvstendig ansvar. Overfor også kolleger på deres egen alder, som da ikke må sitte igjen med alle "ekstrajobbene". Er ikke ting på mail men konkrete fysiske ting. 

På min jobb kjefter vi ikke men gir praktisk opplæring i arbeidskultur. Gjerne viser hvordan vi planlegger, ikke bare utfører. Det er god psykisk helse i det å lære oppgavene sine ordentlig og føle mestring og stolthet. Disse skal jo kunne stå i jobben lenge. Og vi som er eldre må tåle å gi nødvendig opplæring. Har de ikke lært x og y hjemme eller på skolen, vel så får de lære av oss da. 

Det er de engasjerte og gjerne eldre på jobb som sier fra om kummerlige forhold. Som gir tips om hverandre få langvarig energi, og oppfordrer til å dele det som er vanskelig så vi kan finne løsninger. De yngre bruker lenger tid enn før på å finne sin plass på jobb og ikke være hverken konfliktsky eller ta opp saker uten å være godt forberedt/ta tjenestevei. 

Anonymkode: 38046...23b

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det drar jo noe godt med seg også. Jeg tenker at det snart er på tide med 6 timers arbeidsdag. Jeg tror dette hadde tvunget frem effektivisering. Vi har jo teknologi i all mass. Jeg forstår på sett og vis Gen Z, og tenker at det kanskje bidrar til et mer familievennlig arbeidsmiljø på sikt. Likestillingen har vel nådd nye høyder også, så få av disse mennene kommer til å sitte på kontoret mer enn praktisk mulig. 

Det er hyggelig om folk tar med en kaffekopp, men strengt tatt er det ganske unødvendig. Jeg er større fan av å hjelpe den ene som ikke klarer å levere i tide. 

Anonymkode: d1d38...190

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.39):

I Norge blir mangelen på arbeidskraft så stor at arbeidsgivere ikke kan være kresne. 

Men jeg har inntrykk av at dette også gjelder i Norge ja. Allerede på universitetet merket man at studentene har endret seg. 

Men altså, er det rart at pandemigenerasjonen har dårlige kommunikasjonferdigheter?? Selvfølgelig har de det! Til og med på barnehagenivå så man konsekvensene av restriksjonene. 

Anonymkode: 6afeb...1c5

Det er ikke inntrykket jeg har fått etter å ha vært på jobbintervjuer de siste månedene, hvor hallelujah stemningen blant HR har pisket opp himmelske krav for luselønn.

Anonymkode: 60ede...6d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg tror det er mange unge i dag som har hatt en veldig beskyttet oppvekst og når de skal ut i voksenlivet så treffer realiteten hardt, de har rett og slett hatt det for godt.

Anonymkode: 25315...cf4

I følge min psykolog kane dette vere ein av grunnane til auken ein ser av ME og utmattelse hos unge 😕 

Anonymkode: f1a5f...432

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke inntrykket jeg har fått etter å ha vært på jobbintervjuer de siste månedene, hvor hallelujah stemningen blant HR har pisket opp himmelske krav for luselønn.

Anonymkode: 60ede...6d4

Kravene er skyhøye, men lønna er lav. En arbeidsgiver gir lite, kun krever.

Anonymkode: 44c3a...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.39):

I Norge blir mangelen på arbeidskraft så stor at arbeidsgivere ikke kan være kresne. 

Men jeg har inntrykk av at dette også gjelder i Norge ja. Allerede på universitetet merket man at studentene har endret seg. 

Men altså, er det rart at pandemigenerasjonen har dårlige kommunikasjonferdigheter?? Selvfølgelig har de det! Til og med på barnehagenivå så man konsekvensene av restriksjonene. 

Anonymkode: 6afeb...1c5

Det er behov for kvalifisert arbeidskraft, men for "enklere" jobber kan det være hundrevis eller tusenvis av søkere, så nei - mangelen på arbeidskraft er ikke så stor som man tror. 

Er ellers enig i at pandemien kan ha hatt en effekt på de som var i slutten av tenårene/begynnelsen av voksenlivet under pandemien, det gjør jo ikke særlig for evnen til interaksjon og kommunikasjon bedre. 

Anonymkode: 77635...585

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ganske vanskelig å finne en god jobb nå. Spesielt IT som ble hypet opp for få år siden.

Anonymkode: 8c9fb...28b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Jeg har veldig sans for quiet quitting. Har selv ikke med tlf med epost og Teams hjem. Har ikke betalt for det.

Men det som hun beskriver i fra sykehjemmet, det er ikke quiet quitting, det er latskap og dårlig holdning. Det å rydde litt og prate med de eldre når det er stille er jo jobben de har betalt for.

Hadde det derimot vært "forventet" at de skulle rydde i det skapet gratis etter jobb, før de gikk hjem blir det anderledes. Da kan man benytte seg av quiet quitting.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter med samme inntrykk som deg. Slik er de som er født rundt år 2000 på arbeidsplassen min: 

- Kommer ofte for sent til møter

- Tar aldri på seg oppgaver de absolutt ikke ønsker. De blir bare helt stille når arbeidsoppgaver deles ut

- Har stor tro på seg selv. Når de ikke får skryt for enhver ting av sjefen synker all motivasjon

- Hører ikke på folk som er mer erfarne enn dem. 

Anonymkode: 77335...105

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber innenfor servicebransjen og er selv 39 år. Mitt inntrykk av de som er født rundt 2000 tallet er veldig likt som flere beskriver ovenfor her. De svarer ikke sjefen på sms hvis de blir spurt om å ta en ekstravakt her og der, (for meg er det ekstremt frekt å ikke svare en leder på et spørsmål) de kommer for sent på jobb og rydder ikke opp etter seg. 

De klarer ikke tømme søppelet hvis de ser at det er fullt, jobber generelt veldig sakte og det utrolig mye syting og klaging på at de har vondt i et lår, er svimmel eller at de er trøtte. De har veldig mange sykedager og det virker som at hvis de har jobber 100% i en uke så må de nesten ligges inn på akutten for det er for mye for de. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

texas1990 skrev (52 minutter siden):

Jobber innenfor servicebransjen og er selv 39 år. Mitt inntrykk av de som er født rundt 2000 tallet er veldig likt som flere beskriver ovenfor her. De svarer ikke sjefen på sms hvis de blir spurt om å ta en ekstravakt her og der, (for meg er det ekstremt frekt å ikke svare en leder på et spørsmål) de kommer for sent på jobb og rydder ikke opp etter seg. 

De klarer ikke tømme søppelet hvis de ser at det er fullt, jobber generelt veldig sakte og det utrolig mye syting og klaging på at de har vondt i et lår, er svimmel eller at de er trøtte. De har veldig mange sykedager og det virker som at hvis de har jobber 100% i en uke så må de nesten ligges inn på akutten for det er for mye for de. 

Haha, jeg glemte å ta med at de aldri gjør noe for andre som å lage kaffe. På jobb i går var en av disse unge guttene helt hjelpeløs når det ikke var mer kaffe på kanna. Han måtte sette på ny og visste ikke hvordan man gjorde det etter ett år i jobben

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

texas1990 skrev (11 timer siden):

Man skal jo ikke svare på en sms om ekstravakt, det skal heller ikke sendes sms til arbeidstakere på fritiden.

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Haha, jeg glemte å ta med at de aldri gjør noe for andre som å lage kaffe. På jobb i går var en av disse unge guttene helt hjelpeløs når det ikke var mer kaffe på kanna. Han måtte sette på ny og visste ikke hvordan man gjorde det etter ett år i jobben

Kaffestyret på jobb er bullshit, ikke noe som bør eksistere. Dårlige vaner klarer folk ha utenom jobben.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagens ungdom må vel være en av de mest utslitte frasene som finnes. 

Lurer på hvem som la rammene for hvordan dagens ungdom ble som de ble? I dag er det et nåløye å komme inn i militæret, for å ta et eksempel. Før var det plikt. Hvem var det som endret dette? Dagens 20-åringer, eller tidligere generasjoner. De er et produkt av rammene vi og generasjon før har lagt, og nei, det gjelder ikke alle andre. Som er de flestes respons (vi setter grenser, bare alle andre som syr puter under armene). Hvor mange ganger har en ikke hørt det? Man må jo i første omgang innse at dette er en trend som må løses som samfunn, ikke på individnivå. 

Dagens unge har en usikker fremtid. Klimakrise, demografisk kollaps venter i en rekke land, usikkerhet rundt bruk av AI, et boligmarked som knapt vil bli mulig å komme inn på i fremtiden. Så kanskje de er inne på noe, når de ikke vil slite seg ut ut for arbeidsgiver slik tidligere generasjoner har gjort? Hvor mange i vår generasjon har ikke fått den smekken i livet, står på og jobber langt utover, for å lære den harde måten at din verdi som ansatt er ikke mer enn oppsigelsestiden. 

Etter snart 30 år i arbeidslivet har jeg selv blitt en hybrid av egen og ny generasjon. Forhold deg til arbeidsavtalen, det er alt. Ta ansvar for det som er ditt ansvar, ikke alt annet. 

Anonymkode: 8e92b...1a6

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dagens ungdom må vel være en av de mest utslitte frasene som finnes. 

Lurer på hvem som la rammene for hvordan dagens ungdom ble som de ble? I dag er det et nåløye å komme inn i militæret, for å ta et eksempel. Før var det plikt. Hvem var det som endret dette? Dagens 20-åringer, eller tidligere generasjoner. De er et produkt av rammene vi og generasjon før har lagt, og nei, det gjelder ikke alle andre. Som er de flestes respons (vi setter grenser, bare alle andre som syr puter under armene). Hvor mange ganger har en ikke hørt det? Man må jo i første omgang innse at dette er en trend som må løses som samfunn, ikke på individnivå. 

Dagens unge har en usikker fremtid. Klimakrise, demografisk kollaps venter i en rekke land, usikkerhet rundt bruk av AI, et boligmarked som knapt vil bli mulig å komme inn på i fremtiden. Så kanskje de er inne på noe, når de ikke vil slite seg ut ut for arbeidsgiver slik tidligere generasjoner har gjort? Hvor mange i vår generasjon har ikke fått den smekken i livet, står på og jobber langt utover, for å lære den harde måten at din verdi som ansatt er ikke mer enn oppsigelsestiden. 

Etter snart 30 år i arbeidslivet har jeg selv blitt en hybrid av egen og ny generasjon. Forhold deg til arbeidsavtalen, det er alt. Ta ansvar for det som er ditt ansvar, ikke alt annet. 

Anonymkode: 8e92b...1a6

Godt innlegg.

Det er mye hardere å være ung i dag enn "før", da tenker jeg på 90-tallet og bakover. Se på boligprisene også, kravene i livet generelt har blitt så høye at det blir en skred med trygda folk i 20åra. Arbeidslivet er jo helt ødelagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...