AnonymBruker Skrevet 21. oktober #21 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.51): Hm - skeptisk til å sammenligne arbeidsliv i to så forskjellige land som USA og Norge. Men jeg har nynlig selv ansatt en person på 25 år - rett fra utdannelse med bachelor og master. Merkelig introvert til å ha jobbet som selger i studietiden. Gjør jobben, men ikke mer enn nødvendig - lite intitativ til å ta på seg oppgaver som teamet deler på/gjør fellles. Ekstremt lite sosial i kantina - sitter med mobilen... i tillegg tar til seg hjemmekontor mer enn det som er avtalt osv.... .. skulle tro at folk som har tatt såpass med utdanning faktisk har en motivasjon for å vise seg i første relevante jobb. Dette er dog ett invivid, men en observasjon, i alle fall. Anonymkode: 56c76...2e0 Her må jeg svare. Han skal jo ikke gjøre noe mer enn jobben sin, det er jo helt legitimt. Ikke bruk merkelapper som introvert, eller ekstrovert. Dette er bare tull, funnet på av noen mennesker og skrivd ned i en bok. Den analytiske psykologien. Et menneske klarer å leve etter sine egne behov. Sosial i en kantine? Hva mener du med dette? En pause er jo pause, der man skal koble av. Det gjør folk på forskjellig måte, å høre på tåkeprat/surreprat fra en kollega kan være slitsomt og lite stimulerende. Man er jo på jobb for å tjene penger til å overleve, for de fleste. Utdannelse er ikke alltid vanskelig, en master i seg selv har jo ikke noen verdi i mine øyne. Fleste gjør det for den ekstra betalingen man kan få pga masteren. Anonymkode: 44c3a...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 21. oktober #22 Del Skrevet 21. oktober En del forskjeller er det nok. Men jeg vil ikke tro en undersøkelse fra USA er så veldig relevant for norske forhold. I tillegg har USA hatt en helt annen arbeidskultur enn Norge, med minimalt med ferie, så og si null fødselspermisjon, ikke betalte sykedager, høyt arbeidspress, forventning om lange dager og ekstra jobbing uten å få noe særlig igjen for det. Noe av problematikken kommer sikkert fra holdninger hos nyutdannede. Men jeg vil tro en del av den også kommer fra holdninger hos arbeidsgivere. De yngre generasjonene finner seg ikke i å bli utnyttet på samme måte som deres foreldre ble - de vil ha en bedre "work-life-balance", rettferdig lønn, betalt ferie, og slippe å stå på pinne for arbeidsgiver også utenfor normert arbeidstid. 5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #23 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 23.55): Jeg jobber i HR i en stor bedrift, og er med på alle ansettelsesprosesser hos oss. Jeg har jobbet der i nesten 20 år. Det er enormt store forskjeller på generasjonene. De unge nå stiller i en helt annen kategori enn folk flest. De kommer sent, går tidlig, gjør lite jobb, jobber sent, gjør mange slurvefeil, tenker ikke sikkerhet, har skyhøyt sykefravær, klarer ikke å være normalt høflig med en kollega som de ikke er bestevenn med og nekter å sitte ved siden av dem, melder at de blir mobbet men når vi stiller spørsmål kommer det frem at en kollega visstnok «blikket» stygt osv. Ungdomsskoledrama. Og dette er folk som har bachelor eller master, og har kommet seg gjennom høyskolestudier. Det er utrolig fascinerende hvor store forskjellene er. De tar null ansvar, selv ikke når det er åpenbart at det er de som har gjort feilen. De gidder ikke ta med en ekstra kaffe til sidemannen eller hjelpe kolleger med småting. Glemmer å rydde etter seg i kantinen. Går i angrep når de får kritisk tilbakemelding. Osv. Det er utrolig merkelig hvor store forskjellene. De som er bare noen få år eldre er normale. Det er de som er født rundt år 2000 som ikke fungerer sosialt. Tipper de som er enda yngre fungerer enda dårligere. Anonymkode: 7d573...343 Man kan si veldig mye om de som jobber i HR også... Anonymkode: 06f30...78a 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #24 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.12): Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte... Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen. Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden. https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/ Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet? Anonymkode: f368b...25c Eller, for å si det på en annen måte: Vi har en generasjon som ikke finner seg i å bli tråkka på, jobbe ubetalt overtid, som nekter å bukke og skrape for sjefen og generelt slutter bår arbeidsmiljøet er toxic. Det å se ned på mennesker, eller for den del en hel generasjon, ts, som verdsetter seg selv som mennesker med egenverdi, er den flexen du tror det er. Anonymkode: 9af3c...af9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #25 Del Skrevet 21. oktober Fru Uperfekt skrev (På 19.10.2024 den 20.47): For å klatre fortere? Jeg var en klatrer. Og nå som jeg har oppnådd målet mitt, så lurer jeg fortsatt på om det var verdt det. Valgte heller å si opp og fikk en dårlige betalt jobb som jeg trives i. Penger og status er virkelig ikke alt. Anonymkode: 57d1a...10c 2 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #26 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Jeg var en klatrer. Og nå som jeg har oppnådd målet mitt, så lurer jeg fortsatt på om det var verdt det. Valgte heller å si opp og fikk en dårlige betalt jobb som jeg trives i. Penger og status er virkelig ikke alt. Anonymkode: 57d1a...10c Det er korrekt! Dette fant jeg også ut, tomheten med å kaste bort tid på arbeidslivet med masse jag og ansvar. Holdt ut så boligen var nedbetalt. Fikk meg en annen stilling, jobber kun 50%; annenhver uke. Nå lever jeg ekstremt minimalistisk, har kun det jeg MÅ av ting. Er så deilig, elsker å ha tiden min. Våkne om mårran å vite at jeg ikke må delta i arbeidslivet. På sikt skal jeg selge alt, leve av pengene så langt det går For friheten, det er å styre sin egen tid. Ikke jage etter penger...mat, drikke og søvn er nok for meg i dag. Elsker å gå turer på dagtid, bruke energien min her. Trene styrke på dagtid. Dagens jag og krav i arbeidslivet passer svært få mennesker. Anonymkode: 44c3a...e0a 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TLR Skrevet 21. oktober #27 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.12): Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte... Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen. Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden. https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/ Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet? Anonymkode: f368b...25c Norge har gudskjelov bedre velferdsordninger enn USA håper jeg. Ved tanke på trygd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #28 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (22 timer siden): Masse artikler der ute hvordan vi gamliser bør tilpasse oss gen z. Det kan være vi som er litt av problemet, bare sier det. Anonymkode: 23bfa...fa9 Dette er også sant. Alle generasjoner kan lære av hverandre. Selv sto jeg midt mellom "gamlingene" (45+) og gen z, og prøvde å hjelpe begge sider å forstå hverandre. Mange av de som nærmet seg 60 var overbevist om at alle gen z bare måtte ut, de var visst helt forferdelige. Bl.a. HR, de ville ikke høre på gen z en gang, da de bare "tok feil" om hvordan arbeidslivet skulle være. Jeg prøvde å få dem til å forstå at det ikke handlet om å ha rett eller feil; om de ønsket å ha arbeidstakere om 10+ år så måtte de pent tilpasse seg de nye generasjonene. Men det satt visst langt inne. Hva skal vi gjøre da? Tvinge en hel generasjon til å stå utenfor arbeidslivet, og krysse fingrene for at gen A er bedre? Anonymkode: ecfa6...766 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #29 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Eller, for å si det på en annen måte: Vi har en generasjon som ikke finner seg i å bli tråkka på, jobbe ubetalt overtid, som nekter å bukke og skrape for sjefen og generelt slutter bår arbeidsmiljøet er toxic. Det å se ned på mennesker, eller for den del en hel generasjon, ts, som verdsetter seg selv som mennesker med egenverdi, er den flexen du tror det er. Anonymkode: 9af3c...af9 Dagens krav og holdninger i arbeidslivet gjør at mange ender som ufør eller utenfor arbeidslivet. Anonymkode: 44c3a...e0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #30 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 23.55): Jeg jobber i HR i en stor bedrift, og er med på alle ansettelsesprosesser hos oss. Jeg har jobbet der i nesten 20 år. Det er enormt store forskjeller på generasjonene. De unge nå stiller i en helt annen kategori enn folk flest. De kommer sent, går tidlig, gjør lite jobb, jobber sent, gjør mange slurvefeil, tenker ikke sikkerhet, har skyhøyt sykefravær, klarer ikke å være normalt høflig med en kollega som de ikke er bestevenn med og nekter å sitte ved siden av dem, melder at de blir mobbet men når vi stiller spørsmål kommer det frem at en kollega visstnok «blikket» stygt osv. Ungdomsskoledrama. Og dette er folk som har bachelor eller master, og har kommet seg gjennom høyskolestudier. Det er utrolig fascinerende hvor store forskjellene er. De tar null ansvar, selv ikke når det er åpenbart at det er de som har gjort feilen. De gidder ikke ta med en ekstra kaffe til sidemannen eller hjelpe kolleger med småting. Glemmer å rydde etter seg i kantinen. Går i angrep når de får kritisk tilbakemelding. Osv. Det er utrolig merkelig hvor store forskjellene. De som er bare noen få år eldre er normale. Det er de som er født rundt år 2000 som ikke fungerer sosialt. Tipper de som er enda yngre fungerer enda dårligere. Anonymkode: 7d573...343 Signerer denne. Dette er dessverre mye av de holdningene vi også har møtt på der jeg jobber. Konstruktiv feedback er 'mobbing' og veldig mange har den holdningen "dere er så heldige som har meg" Søsteren min er avdelingsleder på et sykehjem og der opplever de også mye av dette. I stedet for å gjøre litt ekstra når det er stille, som feks å rydde i utstyrsskap eller finne på noe aktivitet med brukerne så gjemmer de seg på do med mobilen og klager over at "de må gjøre alt". Anonymkode: 3887d...184 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #31 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Signerer denne. Dette er dessverre mye av de holdningene vi også har møtt på der jeg jobber. Konstruktiv feedback er 'mobbing' og veldig mange har den holdningen "dere er så heldige som har meg" Søsteren min er avdelingsleder på et sykehjem og der opplever de også mye av dette. I stedet for å gjøre litt ekstra når det er stille, som feks å rydde i utstyrsskap eller finne på noe aktivitet med brukerne så gjemmer de seg på do med mobilen og klager over at "de må gjøre alt". Anonymkode: 3887d...184 https://www.nrk.no/innlandet/_quiet-quitting_-tar-av-pa-sosiale-medium_-marte-enberg-dahl-meiner-fleire-unge-bor-prova-trenden-1.16087894 Folk starter å våkne opp. Anonymkode: 44c3a...e0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #32 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 20.39): Kan jo være at denne generasjonen ikke er interessert i å jobbe seg i hjel. At jobb ikke er status lengre. Hvorfor ta på seg mer oppgaver enn de faktisk er ansatt for. Anonymkode: 178ea...205 Ja, de har vi jo skjønt. Alt er så slitsomt osv. Kunne gjerne ha jobbet mindre jeg også, men man kan ikke det. Skal jo ha noe å leve av. Anonymkode: 13d18...90e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #33 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Man kan si veldig mye om de som jobber i HR også... Anonymkode: 06f30...78a Haha 100% Anonymkode: 9990e...20d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #34 Del Skrevet 21. oktober Hva er vitsen med å slite livet av seg i en jobb om en kun får samme lønnsøkning som resten uansett. Og sparke kan en få når som helst uansett i dag. Lojalitet går kun en vei. Anonymkode: 8c9fb...28b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #35 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 23.55): Jeg jobber i HR i en stor bedrift, og er med på alle ansettelsesprosesser hos oss. Jeg har jobbet der i nesten 20 år. Det er enormt store forskjeller på generasjonene. De unge nå stiller i en helt annen kategori enn folk flest. De kommer sent, går tidlig, gjør lite jobb, jobber sent, gjør mange slurvefeil, tenker ikke sikkerhet, har skyhøyt sykefravær, klarer ikke å være normalt høflig med en kollega som de ikke er bestevenn med og nekter å sitte ved siden av dem, melder at de blir mobbet men når vi stiller spørsmål kommer det frem at en kollega visstnok «blikket» stygt osv. Ungdomsskoledrama. Og dette er folk som har bachelor eller master, og har kommet seg gjennom høyskolestudier. Det er utrolig fascinerende hvor store forskjellene er. De tar null ansvar, selv ikke når det er åpenbart at det er de som har gjort feilen. De gidder ikke ta med en ekstra kaffe til sidemannen eller hjelpe kolleger med småting. Glemmer å rydde etter seg i kantinen. Går i angrep når de får kritisk tilbakemelding. Osv. Det er utrolig merkelig hvor store forskjellene. De som er bare noen få år eldre er normale. Det er de som er født rundt år 2000 som ikke fungerer sosialt. Tipper de som er enda yngre fungerer enda dårligere. Anonymkode: 7d573...343 Akkurat min erfaring også. For ikke å snakke om et konstant mas om hjemmekontor hvor de ikke gjør noe som helst. Anonymkode: e63f3...af7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaraThrace Skrevet 21. oktober #36 Del Skrevet 21. oktober Som en vis mann en gang sa… «“Our youth love luxury. They have bad manners and despise authority. They show disrespect for their elders and love to chatter instead of exercise. Young people are now tyrants, not the servants of their household. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up food and terrorize their teachers.» Sokrates, 400 år før Kristus. Ta dere en bolle alle sammen, den nye generasjonen som tør å si ifra når det er kummerlige forhold, som ikke jobber seg ihjel og som tar vare på egen psykisk helse kommer til å redde oss. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #37 Del Skrevet 21. oktober KaraThrace skrev (7 minutter siden): Som en vis mann en gang sa… «“Our youth love luxury. They have bad manners and despise authority. They show disrespect for their elders and love to chatter instead of exercise. Young people are now tyrants, not the servants of their household. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up food and terrorize their teachers.» Sokrates, 400 år før Kristus. Ta dere en bolle alle sammen, den nye generasjonen som tør å si ifra når det er kummerlige forhold, som ikke jobber seg ihjel og som tar vare på egen psykisk helse kommer til å redde oss. Ja, vi ser jo allerede hvordan den nye generasjonen redder oss med økte utgifter til sykefravær, økt antall uføretrygdede. Betraktelig mindre produksjon. Anonymkode: e63f3...af7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #38 Del Skrevet 21. oktober KaraThrace skrev (25 minutter siden): Som en vis mann en gang sa… «“Our youth love luxury. They have bad manners and despise authority. They show disrespect for their elders and love to chatter instead of exercise. Young people are now tyrants, not the servants of their household. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up food and terrorize their teachers.» Sokrates, 400 år før Kristus. Hvorfor valgte du som norsktalende på et norskspråklig forum å oversette til engelsk fremfor norsk? Anonymkode: 3ae39...0d8 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #39 Del Skrevet 21. oktober KaraThrace skrev (34 minutter siden): Som en vis mann en gang sa… «“Our youth love luxury. They have bad manners and despise authority. They show disrespect for their elders and love to chatter instead of exercise. Young people are now tyrants, not the servants of their household. They no longer rise when their elders enter the room. They contradict their parents, chatter before company, gobble up food and terrorize their teachers.» Sokrates, 400 år før Kristus. Ikke et Sokrates sitat nei. https://maverickphilosopher.typepad.com/maverick_philosopher/2013/04/misattributed-to-socrates.html Anonymkode: f368b...25c 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Uperfekt Skrevet 21. oktober #40 Del Skrevet 21. oktober AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg var en klatrer. Og nå som jeg har oppnådd målet mitt, så lurer jeg fortsatt på om det var verdt det. Valgte heller å si opp og fikk en dårlige betalt jobb som jeg trives i. Penger og status er virkelig ikke alt. Anonymkode: 57d1a...10c Jeg og var en klatrer og for meg var det verdt det, ikke pga penger men pga frihet. Enig i at penger og status ikke er alt, men penger gir frihet så lenge en ikke er alltid skal ha alt det nyeste m m 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå