Gå til innhold

USA: Gen Z-nyutdannede blir sagt opp måneder etter at de ble ansatt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte...

Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen.

Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden.

https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/

Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet?

Anonymkode: f368b...25c

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Norge blir mangelen på arbeidskraft så stor at arbeidsgivere ikke kan være kresne. 

Men jeg har inntrykk av at dette også gjelder i Norge ja. Allerede på universitetet merket man at studentene har endret seg. 

Men altså, er det rart at pandemigenerasjonen har dårlige kommunikasjonferdigheter?? Selvfølgelig har de det! Til og med på barnehagenivå så man konsekvensene av restriksjonene. 

Anonymkode: 6afeb...1c5

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19-23 åringene for 10 år siden var mye bedre enn de som er nå.

Anonymkode: a1b01...670

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

I Norge blir mangelen på arbeidskraft så stor at arbeidsgivere ikke kan være kresne. 

Men jeg har inntrykk av at dette også gjelder i Norge ja. Allerede på universitetet merket man at studentene har endret seg. 

Men altså, er det rart at pandemigenerasjonen har dårlige kommunikasjonferdigheter?? Selvfølgelig har de det! Til og med på barnehagenivå så man konsekvensene av restriksjonene. 

Anonymkode: 6afeb...1c5

Man kan da virkelig ikke gi et par års pandemi skylden for en hel generasjons manglende ferdigheter og dårlige holdninger. Nettopp en sånn unnskydning ville forøvrig være typisk for generasjonskulturen.

Anonymkode: 1f4b9...17d

• Liker 19
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm - skeptisk til å sammenligne arbeidsliv i to så forskjellige land som USA og Norge. Men jeg har nynlig selv ansatt en person på 25 år - rett fra utdannelse med bachelor og master. Merkelig introvert til å ha jobbet som selger i studietiden. Gjør jobben, men ikke mer enn nødvendig - lite intitativ til å ta på seg oppgaver som teamet deler på/gjør fellles. Ekstremt lite sosial i kantina - sitter med mobilen... i tillegg tar til seg hjemmekontor mer enn det som er avtalt osv.... 

.. skulle tro at folk som har tatt såpass med utdanning faktisk har en motivasjon for å vise seg i første relevante jobb. Dette er dog ett invivid, men en observasjon, i alle fall.

Anonymkode: 56c76...2e0

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest In absentia
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Intelligent.com, en plattform dedikert til å hjelpe unge profesjonelle med å navigere fremtidens arbeidsmarked, undersøkte nesten 1 000 ledere i USA. Etter å ha opplevd en rekke problemer med unge nyansatte, sier én av seks sjefer at de er nølende til å ansette nyutdannede igjen. I mellomtiden har én av syv sjefer innrømmet at de kanskje vil unngå å ansette dem helt neste år. Tre fjerdedeler av de undersøkte selskapene sa at noen eller alle av deres nyutdannede ansettelser var utilfredsstillende på en eller annen måte...

Arbeidsgiveres klage på dagens unge er deres mangel på motivasjon eller initiativ — 50 % av de undersøkte lederne nevnte dette som grunnen til at det ikke fungerte med deres nyansatte. Sjefer påpekte også at Gen Z oppfattes som uprofesjonelle, uorganiserte og har dårlige kommunikasjonsferdigheter som de viktigste grunnene til at de måtte si opp nyutdannede. Ledere sier at de har slitt med den nyeste generasjonens konkrete utfordringer, inkludert å komme for sent til jobb og møter ofte, ikke ha på seg kontor-tilpassede klær, og bruke passende språk for arbeidsplassen.

Nå har mer enn halvparten av ansettelseslederne kommet til den konklusjonen at nyutdannede er uforberedt på arbeidslivet. I mellomtiden sier over 20 % at de ikke kan håndtere arbeidsmengden.

https://www.intelligent.com/1-in-6-companies-are-hesitant-to-hire-recent-college-graduates/

Gjelder dette kun for USA, eller også for nyutdannede i Norge? Noen som vet?

Jeg synes at de nyutdannede på jobben min virker veldig dyktige og engasjerte, men kanskje litt usikre. Det er kanskje ikke så rart når man kommer rett fra skolebenken.

Jeg tror denne undersøkelsen overdriver eller ikke er helt overførbar til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan jo være at denne generasjonen ikke er interessert i å jobbe seg i hjel. At jobb ikke er status lengre. Hvorfor ta på seg mer oppgaver enn de faktisk er ansatt for.

Anonymkode: 178ea...205

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan jo være at denne generasjonen ikke er interessert i å jobbe seg i hjel. At jobb ikke er status lengre. Hvorfor ta på seg mer oppgaver enn de faktisk er ansatt for.

Anonymkode: 178ea...205

For å klatre fortere? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (10 minutter siden):

For å klatre fortere? 

Ikke alle er interessert i det?

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ikke alle er interessert i det?

Da gjør en kun det en skal og intet mer

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i HR i en stor bedrift, og er med på alle ansettelsesprosesser hos oss. Jeg har jobbet der i nesten 20 år.

Det er enormt store forskjeller på generasjonene.
De unge nå stiller i en helt annen kategori enn folk flest. De kommer sent, går tidlig, gjør lite jobb, jobber sent, gjør mange slurvefeil, tenker ikke sikkerhet, har skyhøyt sykefravær, klarer ikke å være normalt høflig med en kollega som de ikke er bestevenn med og nekter å sitte ved siden av dem, melder at de blir mobbet men når vi stiller spørsmål kommer det frem at en kollega visstnok «blikket» stygt osv. Ungdomsskoledrama.
Og dette er folk som har bachelor eller master, og har kommet seg gjennom høyskolestudier.
Det er utrolig fascinerende hvor store forskjellene er.
De tar null ansvar, selv ikke når det er åpenbart at det er de som har gjort feilen. De gidder ikke ta med en ekstra kaffe til sidemannen eller hjelpe kolleger med småting. Glemmer å rydde etter seg i kantinen. Går i angrep når de får kritisk tilbakemelding. Osv.

Det er utrolig merkelig hvor store forskjellene. De som er bare noen få år eldre er normale. Det er de som er født rundt år 2000 som ikke fungerer sosialt. Tipper de som er enda yngre fungerer enda dårligere. 

Anonymkode: 7d573...343

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ansetter ikke jeg. Men jeg ser på mine unger på mellomtrinnet og ungdomsskole at deres motivasjon, innsats og alderstilpasset kompetanse er betydelig lavere enn der jeg og mine jevnaldrende var. Norsk skole fungerer ikke særlig bra. 

Anonymkode: 1308d...183

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De unge vi har ansatt de siste 3 årene er personlighetsmessig fine folk. De møter til tiden, høflig og vennlig, de gjør alle sine oppgaver uten å klage, de gjør ting i tide (for det meste), men de kommuniserer veldig lite. De stikker seg ikke frem, de må tvinges til å delta i en diskusjon, de trekker seg tvert noe kan ligne på en uenighet, de sier ikke ifra om en jobb er forsinket, de oppdaterer deg ikke uten at du ber om det, de kommer aldri med egne forslag.

De kunne tatt mer initiativ, jobbet litt for å få bli med på ting de synes er interessante, fremmet ny teknologi og nye tankesett, prøvd å forme sin egen arbeidshverdag. Selvfølgelig blir jobb kjedelig om man bare aksepterer å ta imot oppgaver man synes er kjedelig uten å si fra eller be om noe annet. Ingen er tankelesere. Helt ok at jobb ikke er livet deres, jeg er heller ikke opptatt av karriere og status. Men jeg er opptatt av at de 40 timene i uka ikke skal kjede meg.

Så vårt største problem nå er at de samme folka som alltid har tatt ledelsen og initiativet bare fortsetter med det, og vi får de samme idéene og det samme mindsetet om igjen og om igjen. Det hindrer fremgang og vekst.

Kan forsåvidt si meg enig i at de sier mye rart da. Mye av det de sier høyt er av hengslene, det er ting tidligere generasjoner har holdt inni seg. Man ber ikke en kunde gjenta seg fordi man tenkte på noe annet når de satt og beskrev sine behov f.eks. Flere av dem mangler et profesjonelt og sosialt filter.

Anonymkode: ecfa6...766

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg jobber i HR i en stor bedrift, og er med på alle ansettelsesprosesser hos oss. Jeg har jobbet der i nesten 20 år.

De unge nå stiller i en helt annen kategori enn folk flest. De kommer sent, går tidlig, gjør lite jobb, jobber sent, gjør mange slurvefeil, tenker ikke sikkerhet, har skyhøyt sykefravær, klarer ikke å være normalt høflig med en kollega som de ikke er bestevenn med og nekter å sitte ved siden av dem, melder at de blir mobbet men når vi stiller spørsmål kommer det frem at en kollega visstnok «blikket» stygt osv. Ungdomsskoledrama.
Og dette er folk som har bachelor eller master, og har kommet seg gjennom høyskolestudier.
De tar null ansvar, selv ikke når det er åpenbart at det er de som har gjort feilen. De gidder ikke ta med en ekstra kaffe til sidemannen eller hjelpe kolleger med småting. Glemmer å rydde etter seg i kantinen. Går i angrep når de får kritisk tilbakemelding. Osv.

Det er utrolig merkelig hvor store forskjellene. De som er bare noen få år eldre er normale. Det er de som er født rundt år 2000 som ikke fungerer sosialt. Tipper de som er enda yngre fungerer enda dårligere. 

100% min opplevelse også. Hvert år har vi sesongarbeidere mellom 17-20 år (sjeldent eldre enn 20), og de siste årene har det vært akkurat slik du beskriver. Det var helt annerledes for 10 år siden. Den oppførselen har eskalert voldsomt de siste årene nå. 

Jeg er enig i deres tankegang at de ikke skal gjøre mer enn hva de får betalt for. Det gagner de overhodet ikke å yte ekstra. Så jeg er ikke uenig i det, men oppførselen og alt du ellers beskriver er 100%.

Anonymkode: 003a4...189

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse artikler der ute hvordan vi gamliser bør tilpasse oss gen z. Det kan være vi som er litt av problemet, bare sier det. 

Anonymkode: 23bfa...fa9

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Masse artikler der ute hvordan vi gamliser bør tilpasse oss gen z. Det kan være vi som er litt av problemet, bare sier det. 

Anonymkode: 23bfa...fa9

Meh. Det er bare en generasjon som har fått alt servert på sølvfat, ikke hatt en eneste arbeidsoppgave hjemme, for mor og far har gjort alt. Klart overgangen ut i verden er hard. 

• Liker 7
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

hudorm1 skrev (6 timer siden):

Meh. Det er bare en generasjon som har fått alt servert på sølvfat, ikke hatt en eneste arbeidsoppgave hjemme, for mor og far har gjort alt. Klart overgangen ut i verden er hard. 

Lol, det var jo akkurat det samme som deres foreldre sa om dere 💀 Intet er nytt under solen.

Anonymkode: bd728...e60

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 19.51):

Hm - skeptisk til å sammenligne arbeidsliv i to så forskjellige land som USA og Norge. Men jeg har nynlig selv ansatt en person på 25 år - rett fra utdannelse med bachelor og master. Merkelig introvert til å ha jobbet som selger i studietiden. Gjør jobben, men ikke mer enn nødvendig - lite intitativ til å ta på seg oppgaver som teamet deler på/gjør fellles. Ekstremt lite sosial i kantina - sitter med mobilen... i tillegg tar til seg hjemmekontor mer enn det som er avtalt osv.... 

.. skulle tro at folk som har tatt såpass med utdanning faktisk har en motivasjon for å vise seg i første relevante jobb. Dette er dog ett invivid, men en observasjon, i alle fall.

Anonymkode: 56c76...2e0

Du kan ikke kreve at ansatte gjør mer enn det du betaler dem for! Og folk er introvert eller ekstrovert. Om du bare vil ha ekstroverte må du skrive dette i jobbannonsene.

Endret av lillevill
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 23.55):

Merker det samme selv, og er glad de av mine barn som er i arbeid får tilbakemeldinger om god arbeidsmoral 

Anonymkode: 145b9...624

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

lillevill skrev (1 time siden):

Du kan ikke kreve at ansatte gjør mer enn det du betaler dem for! Og folk er introvert eller ekstrovert. Om du bare vil ha ekstroverte må du skrive dette i jobbannonsene.

En selger er da normalt sett litt utadvendt i jobben, og de som er introvert på fritiden 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...