Gå til innhold

Har jeg misforstått min personlige trener eller er dette vanlig å fakturere for?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Brunello skrev (51 minutter siden):

Det blir en ganske annen situasjon. En god PT bør kunne tilpasse på sparket. Har aldri opplevd å bli fakturert for mer enn timen på SATS.

Forberede timen på sparket er nå en ting, men her har ts hatt spesifikke ting som krever mer enn avtalt når hen var frisk og skadefri. Egen matplan skal normalt komme i et format som er enten fysisk eller online med informasjon om oppskrifter, kcal og lignende. Uansett hvor flink en PT er så må jo materialet lages og tilpasses slik at det er tilgjengelig i hele perioden matplanen skal gjelde for. Han er vel neppe ansatt 24/7 heller med kontinuerlig oppfølging hver gang ts blir sulten.

Anonymkode: 2382c...015

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

xoxo1991 skrev (49 minutter siden):

Man kan vell si det samme om advokaten også, egentlig. En god advokat bør kunne tilpasse seg på sparket. Hvorfor skal han ta betalt for alt ekstra arbeid, er han ikke kompentet nok i faget sitt eller hva er greia? Alle mennesker er forskjellige med ulike behov, og utfordringer. En PT må kanskje tilpasse en matplan til en som er allergisk og intollerant for x og y, men samtidig ønsker å bygge muskler og må ha så og så mye av det og det for å kunne gjøre det. Samtidig som treningen kan innebære øvelser som er mer tilpasset kunden, er kunden frisk, skadet, syk? Alt må tilpasses og ingen mennesker klarer å tilpasse seg på sparket. 

En eiendomsmegler drar på befaring, men skriver e-taksten FØRST når de er tilbake på kontoret, fordi de heller ikke kan gi deg en prisvurdering på stedet. 

Den sammenligningen er jo fullstendig ute på jordet. Du kan ikke sammenligne juss med ordinær trening. Å lese og finne relevante rettsavgjørelser tar lang tid. En PT bør kunne tilpasse et program på sparket, er vedkommende uerfaren og bruker mer tid er det ikke vanlig at kunden betaler for det (tvert imot - en uerfaren PT bør være rimeligere). 

Å betale for en matplan er helt vanlig. Å betale for forberedelse til ordinær time har jeg aldri hørt om. Er vedkommende egentlig særlig dyktig? Er det verdt det? Og dere kan avtale hva dere vil, så hvis det er AVTALT må du jo bare betale, men det er lov å se etter en annen PT... 

Anonymkode: 22fbb...92f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor antar alle at PTen ikke har mulighet til å legge planlegging inn i prisen for de faktiske treningstimene? 

Anonymkode: 294ef...c09

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Den sammenligningen er jo fullstendig ute på jordet. Du kan ikke sammenligne juss med ordinær trening. Å lese og finne relevante rettsavgjørelser tar lang tid. En PT bør kunne tilpasse et program på sparket, er vedkommende uerfaren og bruker mer tid er det ikke vanlig at kunden betaler for det (tvert imot - en uerfaren PT bør være rimeligere). 

Å betale for en matplan er helt vanlig. Å betale for forberedelse til ordinær time har jeg aldri hørt om. Er vedkommende egentlig særlig dyktig? Er det verdt det? Og dere kan avtale hva dere vil, så hvis det er AVTALT må du jo bare betale, men det er lov å se etter en annen PT... 

Er det ordinær time når man varsel på forhånd at man ikke kan gjennomføre time som normalt og trenger tilpasning grunnet skade? Jeg vil påstå det er det stikk motsatte av ordinær time...

Anonymkode: 4d507...0e7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er det poenget md å ha en PT om det blir så ekstremt dyrt og jeg ikke engang kan forvente at de kan trene meg uten å måtte forberede seg først, blir for dumt. Da kan jeg like så godt trene alene på egenhånd

Anonymkode: 642d9...6b1

Da trener du på egenhånd, poenget med PT er jo at du får da tilpasset opplegg fra en som kan det, noe som kan hjelpe med å både stå i treningen og få mer utav den, om du klare det på egenhånd så er jo PT bortkasta penger i utgangspunkte.

Å bruke PT er et valg man har, og selvfølgelig må han få betalt for den tiden han bruker. jeg vet ikke med deg, men jeg jobber ikke gratis jeg heller.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber selv en del som freelancer og har forberedelser inn i timesprisen min, vil tro at de PT’ene som ikke fakturerer for div forberedelser har det bakt inn i prisen som. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da kan jeg like så godt trene alene på egenhånd

Duh...

Du vet at de aller fleste gjør det?

Anonymkode: 5a242...7c1

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Er det ordinær time når man varsel på forhånd at man ikke kan gjennomføre time som normalt og trenger tilpasning grunnet skade? Jeg vil påstå det er det stikk motsatte av ordinær time...

Anonymkode: 4d507...0e7

For en erfaren PT er det ganske ordinært. Med ordinær trening mener jeg at det ikke er snakk om en toppidrettsutøver med en kompleks problemstilling. Det er ikke mye hokus pokus å gjøre om et program til å passe med en skade, hvis ts i utgangspunktet er en ordinær kunde uten store spesialbehov. 

Men hvis de har avtalt at man betaler for forberedelser så har PT-en sitt på det rene. Men da er det kanskje mer økonomisk å finne en mer erfaren PT. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen PT’er bruker så lang tid på planlegging, det tar maks et kvarter. Så jeg ville byttet PT til noen som ikke overfakturerer deg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er det poenget md å ha en PT om det blir så ekstremt dyrt og jeg ikke engang kan forvente at de kan trene meg uten å måtte forberede seg først, blir for dumt. Da kan jeg like så godt trene alene på egenhånd

Da gjør du det. Det er for øvrig avtalefrihet i Norge, så det er bare å lese hva som står i avtalen som han refererte til når du spurte.

Om han f.eks brukte tid på å lage måltidsplan spesifikt til deg, så er det helt vanlig å betale for den. Han skal ikke jobbe gratis for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

xoxo1991 skrev (3 timer siden):

Så du mener han skal ikke bli betalt for den tiden han bruker på jobb utenom på senteret?

"Så du mener"-innnlegg er verdiløse.

Anonymkode: 88b5d...8db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at du har hatt 22 timer hittil, hvor 2 av timene er ren forberedelse. Hadde vi da tenkt at han trengte 15 min på å forberede seg før hvert økt så hadde han faktisk fakturert deg for 5,5 timer. Så her har PT’en egentlig kun fakturert deg for de timene som har krevd en forberedelse. Enten i form av skade, matplan eller annet. 

Selv om mange har et nedlatende syn på en PT, så trenger også denne PT’en penger for seg selv og sin familie. Ingen jobber gratis. En lege fakturer deg for nærmere 200kr om du stiller et spm inne på helsenorge, selv om du ikke har bestilt en time på legekontoret. Hvorfor skal ikke PT’en gjøre det? Hvis sjefen ber deg jobbe overtid (utover din normale arbeidstid) er det slik at du dropper overtidsbetaling, fordi dette er noe sjefen din mener at du bør forvente å gjøre i hektiske perioder - for å vise at du er en lagspiller? 

Ingen jobber gratis. At en PT på sats ikke fakturer deg utover timen, kan jo ha noe med ar forberedelsesbiten allerede er innbakt i lønnen deres.  For har du en kunde med diverse plager og skader, så må de trenes opp annerledes - og det er ikke et krav om at PT’en bare skal kunne det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har på Evo og har blitt fakturert for at de har lagd matplan og diverse for meg....

Matplan er jo ganske åpenbart at du må betale for, da dette er noe som er tilpasset deg ( kan lett ta flere timer å sette sammen en bra matplan til et semi fremmed menneske). Samme med trening rundt skade som du har hatt/fått. 

Uansett, så har du vell lest og forstått avtalen dere inngikk ved oppstart? 

Det normale for de aller fleste er noen få pt timer ved oppstart på et senter ( ofte med i en "meld deg inn her pakke"), for veiledning rundt teknikk og utstyr på det aktuelle sentret. De færreste bruker/betaler for pt timer i månedsvis, noen få gjør det fordi de er ute etter et spesifikt resultat eller skal stille i konkurranse, legge om livsstil betydelig eller lignende. Og hvis du skal bruke pt i månedsvis, ja så koster det deretter også.

Anonymkode: 75697...d89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Da får du gjøre det da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Forberede timen på sparket er nå en ting, men her har ts hatt spesifikke ting som krever mer enn avtalt når hen var frisk og skadefri. Egen matplan skal normalt komme i et format som er enten fysisk eller online med informasjon om oppskrifter, kcal og lignende. Uansett hvor flink en PT er så må jo materialet lages og tilpasses slik at det er tilgjengelig i hele perioden matplanen skal gjelde for. Han er vel neppe ansatt 24/7 heller med kontinuerlig oppfølging hver gang ts blir sulten.

Anonymkode: 2382c...015

En matplan er noe annet som man eventuelt bestiller i tillegg til treningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 17.49):

Så gjør det da! Jeg trener på egenhånd og følger min egen matplan, går fint det. Og få andre til og skrive matplan og å foreberede treningstimene dine koster selvsagt. 
poenget med det er vel at andre, som ikke klarer og trene på egen hånd og ikke klarer og sette opp egen matplan og har god råd og prioriterer dette har denne muligheten. Det er jo ikke det samme som at det er poeng for deg? 

Anonymkode: 205d1...196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 17.49):

Skal PT jobbe gratis for deg tenker du?

Han lagde tilpasset trening pga skade og en matplan. Du tenker at det er greit at det ikke koster noe?

Anonymkode: ecaa6...94e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du må betale for tiden som brukes for å sette opp en matplan forstår jeg, det er jo tid som brukes i tillegg til tiden PT faktisk er sammen med deg. At PTn må bruke ekstra tid UTENOM treningsøkten for å tilpasse et program forstår jeg lite av, dette burde han greie å gjøre i løpet av PT-timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 17.17):

Hei! Min PT fakturer meg både timer og forberedelse av timer. Vi har hatt 22 timer hittil i år, hvorav han har fakturer meg for 2 timer som er ren forberedelse for øktene våres. Når jeg spurte ham hvorfor han hadde fakturert meg for disse, så nevnte han at det var en del av avtalen og at han som PT har krav på å bli betalt hvis han forbereder en spesiell økt for meg (for eksempel, den ene gangen hadde jeg skadet foten og var nødt til å ha mer tilpasset trening for den uken) i tillegg har han fakturert meg for at han har lagd mat-planer for meg og andre ting. 

Er dette normalt? jeg mener at når jeg betaler for en PT så skal dette være en naturlig del timen, og ikke noe jeg må betale ekstra for

Vel - var det en del av avtalen eller var det ikke? Det må jo foreligge en avtale om kjøp her. Spørsmålet må avgjøres basert på en tolkning av avtalen du har inngått. Uklare formuleringer skal tolkes i din favør. 

Anonymkode: 5de75...9f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...