Druid Skrevet 31. oktober #41 Del Skrevet 31. oktober (endret) thomH skrev (2 timer siden): Feil. Pris ER (informasjon om) varetilgang/knapphet. Ja og nei. La meg ta ett eksempel : Norge produserer 10 griser, Sverige produserer 10 griser, det er etterspørsel etter 20 griser. Den norske grisen koster 50 kr å produserer, den svenske grisen koster 30 kroner å produsere. Uansett hvordan tilbudsløpet går her, vil prismekanismen resultere i en total kostpris på 40 kr; Hvis ikke kosten på 30 i Sverige og 50 i Norge blir møtt, vil produksjonen forsvinne. Prisen i markedet vil representere konkuransen, der de som selger svensk gis kan ønske å ta ut etterspørselen raskere enn konkurentene, og dermed spare på kosten FRA kostbildet til markedet. Det gjør at hvis Sverige begynner å selge 20 griser, vil Norsk produksjon forsvinne : siden kost bildet er såpass mye høyere, vil grunnlaget for Norsk produksjon dø ut. Om Svensk produksjon kommer til 30 griser, så vil produksjonen justere seg ned til behovet i markedet. Ellers vil prisen ØKE for å ivare ta ett kostbilde på 45. KOSTEN forsvinner ikke. Med EN kostpris, så vil prisen kunne øke signifikant, til det er lønnsomt for en Norsk produksjon med 50 kr kost, fordi det er det totale kostbildett på 40 som styrer. Tilsvarende , hvis vi fortsatt har 10 griser fra Norge , og 10 griser fra Sverige, og etterspørselen blir 30 griser, vil prisen øke helt uavhengig av kosten; den eneste forskjellen mellom Norsk og Svensk pris, vil handle om marginene for salgsprisen. Hvis betalingsevnen faller, vil det også påvirke etterspørselen : da har vi 20 griser og 15 kjøpere, da er den totale kosten plutselig på 53. Konseptet mange får problemer med , er at vi ofte snakker om "sunken cost". Men "sunken cost" er en spesifikk situasjon : NÅ skal jeg gjøre en beslutning basert på hva jeg har brukt, hva jeg må gjøre videre og risiko; i en gjentagende prosess, er den noe som definerer konsekvensene , ikke en statistisk pris bestemmende faktor. "Sunken cost" definerer om bonden kan ta kosten med å produsere flere griser, eller om han må legge ned, ikke hvilken pris han kan ta. Endret 31. oktober av Druid Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 31. oktober #42 Del Skrevet 31. oktober thomH skrev (5 timer siden): Dette er feil. Det er produsenter/leverandører, mao bøndene og deres organisasjoner (Tine, Nortura m.fl.) som har klart høyeste driftsmarginer i verdikjeden. https://www.menon.no/wp-content/uploads/2023-13-Marginanalyse-dagligvareverdikjeden-Menon-januar-2023.pdf les hele rapporten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 31. oktober #43 Del Skrevet 31. oktober thomH skrev (5 timer siden): Kanskje det dummeste jeg har lest her inne noensinne. Marginer ER lønnsomhet. Så om en selger 1 iskrem eller 1000 iskrem er det samme så lenge en får samme margin pr iskrem? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LeveMannen Skrevet 31. oktober #44 Del Skrevet 31. oktober thomH skrev (8 timer siden): Norske butikkjeder har ikke høyere profitt (som andel av omsetning) enn tyske/europeiske butikkjeder. Problemet er at norsk landbruk er ekstremt dyrt pga dårlige klimatiske og topografiske forhold. Verre er det ikke. Landbruket burde legges ned, og maten importeres fra Europa. Det hadde alle tjent på. Bortsett fra i en global krise da, hvor vi hadde sittet med skjegget i postkassa og sultet fordi det ikke lenger var noen som ville eksportere mat til oss... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 23 timer siden #45 Del Skrevet 23 timer siden Det er boligprisene som er verst, men ingen snakker om det og grunnen til at dem er så dyre. Mat er billig den. Ikke hets bøndene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Karli63 Skrevet 9 timer siden #46 Del Skrevet 9 timer siden KJøper nesten aldri mat, bare når jeg trenger det. Kjøpte mat for 3-4 dager bare nå, 600 kroner. Er jo vilt dyrt da, går ikke nesten Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 8 timer siden #47 Del Skrevet 8 timer siden Norge har bland de høyeste dagligvareprisene. Om det er dyrt, er vel øyet som ser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 7 timer siden #48 Del Skrevet 7 timer siden Druid skrev (På 31.10.2024 den 16.05): Ja og nei. La meg ta ett eksempel : Norge produserer 10 griser, Sverige produserer 10 griser, det er etterspørsel etter 20 griser. Den norske grisen koster 50 kr å produserer, den svenske grisen koster 30 kroner å produsere. Uansett hvordan tilbudsløpet går her, vil prismekanismen resultere i en total kostpris på 40 kr; Hvis ikke kosten på 30 i Sverige og 50 i Norge blir møtt, vil produksjonen forsvinne. Prisen i markedet vil representere konkuransen, der de som selger svensk gis kan ønske å ta ut etterspørselen raskere enn konkurentene, og dermed spare på kosten FRA kostbildet til markedet. Det gjør at hvis Sverige begynner å selge 20 griser, vil Norsk produksjon forsvinne : siden kost bildet er såpass mye høyere, vil grunnlaget for Norsk produksjon dø ut. Om Svensk produksjon kommer til 30 griser, så vil produksjonen justere seg ned til behovet i markedet. Ellers vil prisen ØKE for å ivare ta ett kostbilde på 45. KOSTEN forsvinner ikke. Med EN kostpris, så vil prisen kunne øke signifikant, til det er lønnsomt for en Norsk produksjon med 50 kr kost, fordi det er det totale kostbildett på 40 som styrer. Tilsvarende , hvis vi fortsatt har 10 griser fra Norge , og 10 griser fra Sverige, og etterspørselen blir 30 griser, vil prisen øke helt uavhengig av kosten; den eneste forskjellen mellom Norsk og Svensk pris, vil handle om marginene for salgsprisen. Hvis betalingsevnen faller, vil det også påvirke etterspørselen : da har vi 20 griser og 15 kjøpere, da er den totale kosten plutselig på 53. Konseptet mange får problemer med , er at vi ofte snakker om "sunken cost". Men "sunken cost" er en spesifikk situasjon : NÅ skal jeg gjøre en beslutning basert på hva jeg har brukt, hva jeg må gjøre videre og risiko; i en gjentagende prosess, er den noe som definerer konsekvensene , ikke en statistisk pris bestemmende faktor. "Sunken cost" definerer om bonden kan ta kosten med å produsere flere griser, eller om han må legge ned, ikke hvilken pris han kan ta. Klarte ikke å skjønne hvordan du på slutten brukte irreversible faste kostnader. Slike kostnader forkludrer gjerne rasjonelle beslutsprosesser. Om bonden kan fortsette sitt griseri, er ikke definert av bondens irreversible faste kostnader. Men det kan for bønder som andre påvirke folk til å ta ukloke valg vedrørende økonomi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7 timer siden #49 Del Skrevet 7 timer siden thomH skrev (På 30.10.2024 den 21.43): Mat er unødvendig dyrt i Norge. Ikke bare er prisen unødvendig høy i butikken, skattebetalerne må også betale nesten 30mrd i subsidier til bøndene i året. Fjern mat-toll/importvern, og matprisene hadde stupt ila noen måneder. Syns og at mtp prisen er det elendig utvalg også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym1002 Skrevet 6 timer siden #50 Del Skrevet 6 timer siden Alt er dyrt og dårlig i Norge. Og nå er elprisen på snart 3-5 kr pr kw inkludert alle 400 faste avgifter også. Men alt er fint og flott iflg AP/SP! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 6 timer siden #51 Del Skrevet 6 timer siden Kan ikke fordraaaaaaaaaa mennesker som bare føyer seg. Enten de sitter på enorm rikdom selv,og er totalt blind over hva som skjer i resten av befolkningen,eller om de bare har stor kjærlighet for å forsvare de mektige og rikeste i samfunnet. Begge deler ser jeg her inne fra tid til annen. Det er helt umulig å diskutere med sånne folk pga man bare forstår ikke hva som sirkulerer bak topplokket. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå