AnonymBruker Skrevet 19. oktober #1 Del Skrevet 19. oktober Har dere erfaring med denne type «mobbing»? Min datter har måtte gjennomgå blikking, hvisking og hånlig fnising siden skolestart på 7 trinn. Det er en gruppe «kule» jenter på trinnet som utsetter henne for dette. Jeg har ved en tilfeldighet sett det selv da jeg gikk noen meter bak henne på kjøpesenteret, og det var ikke til å ta feil av. Hun nekter meg å snakke med foreldrene, da hun er redd det skal bli enda verre. Det er jo en vanskelig ting å ta disse jentene på, for de gjør det jo så skjult! Og nekter nok helt for det blir de konfrontert. Jeg er usikker på hvor langt skolen klarer nå inn. Datter mistrives på grunn av disse jentene, og jeg merker en endring på selvtilliten. Tross for at vi forsøker bygge henne opp, og forstå at det ikke er hun som er problemet… Hun er stille og forsiktig, men en veldig pen jente. Vet ikke om det kan være en grunn, hun kjenner jo ikke disse jentene engang. Tips eller råd? Anonymkode: 67c9b...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #2 Del Skrevet 19. oktober Hvis hun faktisk er en veldig pen jente, og ikke bare noe du som mor synes, så kan det dessverre være årsaken til at de andre jentene forsøker å "knuse" henne. Man skal ikke komme her og tro man er noe! Og spesielt ikke hvis de har klart å karre til seg status som "de kule". En veldig pen jente kunne sklidd inn og overtatt tronen helt. Så utseendet kan dessverre jobbe mot henne pga misunnelige og sjalu jenter. Dessverre har jeg ingen gode råd å gi, men jeg har nok samme innstilling som din datter; innblanding fra deg og kontakt med de andres foreldre vil garantert ikke løse noe, men heller bare intensivere og gjøre ting verre. Kanskje mye verre! Så man må bare la det ligge og håpe de går lei. Har datteren din venner å være med? Anonymkode: 77cfd...efa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #3 Del Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Hvis hun faktisk er en veldig pen jente, og ikke bare noe du som mor synes, så kan det dessverre være årsaken til at de andre jentene forsøker å "knuse" henne. Man skal ikke komme her og tro man er noe! Og spesielt ikke hvis de har klart å karre til seg status som "de kule". En veldig pen jente kunne sklidd inn og overtatt tronen helt. Så utseendet kan dessverre jobbe mot henne pga misunnelige og sjalu jenter. Dessverre har jeg ingen gode råd å gi, men jeg har nok samme innstilling som din datter; innblanding fra deg og kontakt med de andres foreldre vil garantert ikke løse noe, men heller bare intensivere og gjøre ting verre. Kanskje mye verre! Så man må bare la det ligge og håpe de går lei. Har datteren din venner å være med? Anonymkode: 77cfd...efa Ja, hun er det. Får stadig høre det fra andre. Og hun er slank, disse tre jentene som er de verste, er ganske runde. Men de innehar tronen på skolen, og har høy status. Hun har heldigvis en håndfull med venninner hun har det fint med, men det er klart det er vondt å få disse blikkene og latteren. For forsøke hjelpe henne så godt vi kan å overse og styrke henne🧡 Anonymkode: 67c9b...d60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #4 Del Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ja, hun er det. Får stadig høre det fra andre. Og hun er slank, disse tre jentene som er de verste, er ganske runde. Men de innehar tronen på skolen, og har høy status. Hun har heldigvis en håndfull med venninner hun har det fint med, men det er klart det er vondt å få disse blikkene og latteren. For forsøke hjelpe henne så godt vi kan å overse og styrke henne🧡 Anonymkode: 67c9b...d60 Eh for en merkelig ting å skrive om andre.. Anonymkode: 4c315...e2b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 19. oktober #5 Del Skrevet 19. oktober Kanskje verdt å få lærer til å ta det opp med dem? Men at lærer vinkler det som at h*n selv har lagt merke til at de er ekle med blikk og greier mot enkelte personer, og at dette ikke er akseptabelt/kan få konsekvenser. Kan sette en støkk i folk når de tror de har vært sneaky med mobbingen, men så viser det seg at denne faktisk blir lagt merke til av de voksne, og at det faktisk blir regnet som mobbing. Men unngå at læreren sier slike ting som at "Helene syns det er så ekkelt at dere oppfører seg slik mot henne og hun blir veldig lei seg", for da blir det mer vinklet som at hun har sladret og ting kan bli verre. Ellers er det jo innmari kjedelig å mobbe folk som ikke tar seg nær av det. Hun får bare prøve å ignorere det. Eller smile til dem når de gir stygge blikk, og så fortsette med det hun drev med. Kan fort rive i stykker egoet når mobbeofferet ikke bryr seg og bare er hyggelig tilbake. Og så kan det kanskje hjelpe på selvtilliten å sette seg inn i mobbernes ståsted? Forstå at de fleste som mobber ikke har det så godt selv, og at det sjeldent handler om at offeret har gjort noe feil, men at mobbere føler seg bedre ved å bryte andre ned. Finnes sikkert massevis av gratis lesestoff/video om det som kan forklare det på en god måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #6 Del Skrevet 19. oktober Jeg smilte alltid tilbake når jeg var liten, å svarte "hehe ja, jeg vet" å flirte hvis de sa noe om meg, eller gav meg blikk . De gadd ikke mer etter en stund, de godtok bare at jeg var litt rar, å kjørte min egen greie. Har i voksen alder skjønt at det egentlig var mobbing, men skjønte ikke som barn at jeg ble mobbet, men fikk alltid kommentarer at jeg var rar, barnslig og sånn, men var for uoppmerksom for å bry meg . Anonymkode: 9b659...0d3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #7 Del Skrevet 19. oktober Kansje øve på å forholde seg til mobbing på en god måte. Lære seg god selvtillit. Kansje ha fokus på å si sin mening og bygge henne opp ved at dere lar henne alltid snakke ferdig, lytte, ha en mening om noe. Kansje ogdå hjelpe henne få andre venner. Desverre er det sånn i livet at sjalusi driver barn ( og voksne i mange tilfeller) til å ødelegge for andre. Faktisk så er kvinner fæle med hverandre om de føler seg truet av en annen som ser flott ut, eller som har et talent. Det kan være tøft å være "begavet" på den måten, faktisk. Anonymkode: 51516...53e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #8 Del Skrevet 19. oktober Ideelt sett burde man filmet dem når de oppførte seg slik og vise for hele klassen på skolen. Dette er mobbing. Sånn ser mobbing ut. Men jeg regner med det er uaktuelt. Så da gjenstår alternativ om å ignorere, konfrontere eller få noen andre til å løse det. Jeg mener at siden det er på trinnet bør lærer informeres og det bør tas som en 9a sak. Du kan være helt sikker på at det ikke bare er din jente som får unngjelde av disse folka og de er helt sikkert minst like ille på skolen som det du har sett. I tillegg er det faktisk ulovlig å oppføre seg som en dritt mot andre mennesker, takk og lov. Spør datteren din hvem andre de blikker og plager og ta det derfra. Anonymkode: dfdaa...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stormur Skrevet 19. oktober #9 Del Skrevet 19. oktober Dessverre heilt vanlig i den alderen. Det betyr ikkje at det er ok. Ta det opp med skulen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #10 Del Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Kansje øve på å forholde seg til mobbing på en god måte. Hm. Du mener med å lære seg kampsport, snakke høyt og tørre si fra og ta en fight? Ja, det kan være en god ide. Anonymkode: dfdaa...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #11 Del Skrevet 19. oktober kommodevaran skrev (1 time siden): Og så kan det kanskje hjelpe på selvtilliten å sette seg inn i mobbernes ståsted? Forstå at de fleste som mobber ikke har det så godt selv, og at det sjeldent handler om at offeret har gjort noe feil, men at mobbere føler seg bedre ved å bryte andre ned. Finnes sikkert massevis av gratis lesestoff/video om det som kan forklare det på en god måte. Helt uenig. Man skal ikke synes synd på slemme folk. Slemme folk er nettopp det, slemme, og de behøver man faktisk ikke ofre en kalori før de tar tak i oppførselen sin. Kan ikke si hvor intenst jeg hater denne stadige forstå-dårlig-oppførsel-oppfordringen som spesielt rettes mot jenter, mens gutter bes om å slå igjen… Anonymkode: dfdaa...b12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #12 Del Skrevet 19. oktober Selv om det er ubehagelig for datteren din med blikkingen, så tenker jeg at totalt sett er det datteren din som sitter med de beste kortene. Hun er veldig pen, som er en fordel her i livet med tanke på at hun lettere får gutter/menn hun er interessert i, og det er lettere for henne å være fornøyd med seg selv og sitt utseende. Hun er stille og forsiktig, som tyder på at hun har en ydmykhet. Absolutt mer attraktiv oppførsel enn oppførselen til disse jentene. Disse jentene trenger hun jo egentlig ikke å forholde seg noe særlig til. Det er en periode hun kommer til å se dem av og til, men så går livet videre, og om noen år ser hun dem aldri. Anonymkode: aadeb...fe2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kommodevaran Skrevet 19. oktober #13 Del Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Helt uenig. Man skal ikke synes synd på slemme folk. Slemme folk er nettopp det, slemme, og de behøver man faktisk ikke ofre en kalori før de tar tak i oppførselen sin. Kan ikke si hvor intenst jeg hater denne stadige forstå-dårlig-oppførsel-oppfordringen som spesielt rettes mot jenter, mens gutter bes om å slå igjen… Anonymkode: dfdaa...b12 Hvor sa jeg at hun skulle synes synd på dem? Mente heller det at hun skal forstå at mobbingen ikke egentlig handler om henne og hva hun gjør/har gjort (for det får man gjerne dårlig selvtillit og selvfølelse av), men at mobberne gjør som de gjør på grunn av egne problemer. Man må da gjerne hate dem og måten de takler problemene sine på fordetom. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #14 Del Skrevet 19. oktober AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja, hun er det. Får stadig høre det fra andre. Og hun er slank, disse tre jentene som er de verste, er ganske runde. Men de innehar tronen på skolen, og har høy status. Hun har heldigvis en håndfull med venninner hun har det fint med, men det er klart det er vondt å få disse blikkene og latteren. For forsøke hjelpe henne så godt vi kan å overse og styrke henne🧡 Anonymkode: 67c9b...d60 Lær henne å ignorere. Det vil irritere den typen jenter noe helt villt! Og så lenge hun har andre å være sammen med ville jeg ikke bekymret meg så mye. Jeg husker blikking fra min egen ungdomstid på -90 tallet. I dag er disse tenåringsprinsessene stort sett gått til grunne i samfunnet, så viktig for din datter å tenke på at slike populære jenter ikke nødvendigvis er de som ender opp med de beste livene i voksen alder. Anonymkode: af3c8...50e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #15 Del Skrevet 19. oktober Tipper de jentene som blikker har makt fordi folk er redd dem.. antagelig kommer de fra dårlige hjem, grenseløse og uforutsigbare.. alt som gjør folk litt redde. De er helt klart misunnelige.. du sier det jo selv, de er overvektige!! kanskje har de hørt at noen gutter de selv liker er interessert i datteren din.. kan være så enkelt som dette.. Ville latt det forbigå. Lær datteren din å ligge litt «lavt» i forhold til dem.. holde seg litt på avstand .. ofte er det litt ute av syn, ute av sinn Anonymkode: 6122c...6eb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober #16 Del Skrevet 19. oktober Jeg ville snakket med datter om at det ikke er henne personlig de går løs på, det er ikke noe feil på henne. De er maktsyke bitcher som ser henne som en konkurrent. Så enten kan hun overse dem, og fokusere på sine hyggelige venner. Ellers så kan hun øve seg på å stirre tilbake med et glis. Hvis hun vil dra på litt kan hun la blikket vandre ned og opp på dem, og så småflire før hun ser vekk. Det er litt det samme som i filmer hvor man drar jakken til side for å vise at man har våpen. Vise klørne. Så ser hun om de trekker til seg klørne. Hun må vise dem at hun kan godt være med på den dansen, og hun er god til å finne stikk på dem. Du kan si at hun kan øve seg på å styre tankene sine til å ikke tenke negativt om seg selv når hun opplever blikking. Man kan skyve bort slike tanker ved å tenke at om et par-tre år har de fått unger og lever på NAV. Da drar man dem litt ned i tankene, om du skjønner. Anonymkode: 4aa6e...dbb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå