Gå til innhold

Dårligere holdbarhet på melk?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg føler at melken nå ofte begynner å bli dårlig lenge før utløpsdatoen, for eksempel ved at den renner litt ujevnt når jeg heller melk, selv om jeg ikke ser tydelige klumper. Opplever det blant annet nå med melk som har utløpsdato om 10 dager.

Er det den ganske nye, dårlige og ikke lufttette korken på melkekartongen som gjør det?

Er det kjøleskapet mitt som begynner å bli dårlig? (Jeg merker ingen problemer med annen mat.)

Er det butikken jeg handler i som har dårlige rutiner som gjør at kvaliteten/holdbarheten forringes?

Er det veien fra butikken og hjem til kjøleskapet mitt som er problemet? (tar 5 minutter)

Kort sagt, har noen av dere opplevd det samme?

 

Pleier å kjøpe Tine Lettmelk 0,5 % fett, 1,75 liter. Er det bedre å kjøpe andre typer melk?

🤔

Anonymkode: 4874b...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke merket noe til det. Jeg bruker Q-meieriene sin ekstra lett i 1 liters-kartonger. Drikker ikke melken «bar», bruker kun litt i cappuccinoen på morgenen og i matlaging når det trengs melk, så går ikke så mye melk her i huset. Men kanskje det er bedre å kjøpe 1 liters-kartonger i stedet? Selv om det selvfølgelig blir dyrere om du drikker/bruker mye melk. Men bedre det enn at melken blir dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

først og fremst, få sjekket temperaturen i kjøleskapet, er den over 4 grader er det for varmt, ideelt bør den ligge under 2 grader!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lagt merke til det samme siste måneden. Hmm, rart.

Anonymkode: 0aa52...eb3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg merket også! Melken min har vært klumpete selv om det er mange dager igjen til utløpsdato. Sjekket temp på kjøleskapet og det ligger på 3 grader og melken står ikke i døren hvor det kan være varmere. Merkelig! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 8.22):

Jeg føler at melken nå ofte begynner å bli dårlig lenge før utløpsdatoen, for eksempel ved at den renner litt ujevnt når jeg heller melk, selv om jeg ikke ser tydelige klumper. Opplever det blant annet nå med melk som har utløpsdato om 10 dager.

Er det den ganske nye, dårlige og ikke lufttette korken på melkekartongen som gjør det?

Er det kjøleskapet mitt som begynner å bli dårlig? (Jeg merker ingen problemer med annen mat.)

Er det butikken jeg handler i som har dårlige rutiner som gjør at kvaliteten/holdbarheten forringes?

Er det veien fra butikken og hjem til kjøleskapet mitt som er problemet? (tar 5 minutter)

Kort sagt, har noen av dere opplevd det samme?

 

Pleier å kjøpe Tine Lettmelk 0,5 % fett, 1,75 liter. Er det bedre å kjøpe andre typer melk?

🤔

Anonymkode: 4874b...9d3

Kjøp et termometer og legg i kjøleskapet. Greit å ha uansett. Hadde et gammel skap for en god del år siden der ting ikke holdt seg slik det skulle. Termometeret ga svaret. Skapet føltes kaldt, men var overholdet ikke så kaldt som det burde.  All melk holder bra her i huset, ikke merket forskjell nylig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her holder melken seg langt over datoen (opptil to uker!), så dere bør kanskje sjekke kjøpeskapene deres? Evt hvordan dere oppbevarer og behandler melkepakken.

Anonymkode: 1d01e...c52

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 10.22):

Jeg føler at melken nå ofte begynner å bli dårlig lenge før utløpsdatoen, for eksempel ved at den renner litt ujevnt når jeg heller melk, selv om jeg ikke ser tydelige klumper. Opplever det blant annet nå med melk som har utløpsdato om 10 dager.

Er det den ganske nye, dårlige og ikke lufttette korken på melkekartongen som gjør det?

Er det kjøleskapet mitt som begynner å bli dårlig? (Jeg merker ingen problemer med annen mat.)

Er det butikken jeg handler i som har dårlige rutiner som gjør at kvaliteten/holdbarheten forringes?

Er det veien fra butikken og hjem til kjøleskapet mitt som er problemet? (tar 5 minutter)

Kort sagt, har noen av dere opplevd det samme?

 

Pleier å kjøpe Tine Lettmelk 0,5 % fett, 1,75 liter. Er det bedre å kjøpe andre typer melk?

🤔

Anonymkode: 4874b...9d3

Ja,de siste 6 årene har jeg opplevd det,men bare fra tine melk. Kjøper mest melk fra q - meieriet, aldri opplevd klumper  i  Q - melk. Slutter med tine melk nå...er nok noen av kuene til tine som er syke tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg ikke merket. Senest i går bakte jeg med helmelk fra Tine som hadde best førdato 18.10, som i tillegg hadde stått åpnet ihvertfall en uke og den var helt fin både i smak og konsistens. 

Bruker mest laktosefri melk fordi familiemedlemmer er laktoseintolerante, men akkurat denne var 'vanlig" melk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke merket meg det med Tine sin melk. 

Men de nye skrukorkene er helt udugelig, og jeg har merket meg at de er vanskelig å få på plass på riktig spor. Det virker som den er skrudd på plass, men den står skjevt slik den ikke er lufttett. Ungene får den nesten aldri på plass riktig, så jeg har begynt å dobbeltsjekke etter frokost. 

Kjempe bra med miljøtiltak altså, men hvem tar med seg en stor melkekartong ut i naturen og kaster korken? Kan forstå brusflasker og slike små sjokolademelk, men melkekartonger? 

Anonymkode: 13c46...37f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har ikke merket meg det med Tine sin melk. 

Men de nye skrukorkene er helt udugelig, og jeg har merket meg at de er vanskelig å få på plass på riktig spor. Det virker som den er skrudd på plass, men den står skjevt slik den ikke er lufttett. Ungene får den nesten aldri på plass riktig, så jeg har begynt å dobbeltsjekke etter frokost. 

Kjempe bra med miljøtiltak altså, men hvem tar med seg en stor melkekartong ut i naturen og kaster korken? Kan forstå brusflasker og slike små sjokolademelk, men melkekartonger? 

Anonymkode: 13c46...37f

Det irriterer meg noe sinnsykt, disse korkene.😩😵‍💫 Pga tullinger som kaster de overalt i naturen må vi lide for det.

Anonymkode: 6b7ee...30c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk tempen i kjøleskapet. Det skal være max 2 grader for å sørge for at snitt-temperaturen aldri overstiger 4. Her står melken mange mange dager over dato. 
Men! Melk er ferskvare. Om holdbarheten er 10-12 dager så gjelder det i ubrutt kjøle-kjede og uåpnet. Åpnet har melken en holdbarhet på 2-5 grader. 

Anonymkode: 1c39f...ad9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sjekk tempen i kjøleskapet. Det skal være max 2 grader for å sørge for at snitt-temperaturen aldri overstiger 4. Her står melken mange mange dager over dato. 
Men! Melk er ferskvare. Om holdbarheten er 10-12 dager så gjelder det i ubrutt kjøle-kjede og uåpnet. Åpnet har melken en holdbarhet på 2-5 grader. 

Anonymkode: 1c39f...ad9

Den skal være maks 4 grader, og 2 grader i gjennomsnitt, er det korrekte.

gjerne kaldere, des nærmere du kommer 0 grader des bedre, men aldri under 0 grader for da blir salaten ekkel. Om du klarer å holde snitt-temperaturen under 0,5 grader holder melk og andre ting seg lenge etter utløpsdato (gitt at kjølekjeden ikke er brutt).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 10.22):

Jeg føler at melken nå ofte begynner å bli dårlig lenge før utløpsdatoen, for eksempel ved at den renner litt ujevnt når jeg heller melk, selv om jeg ikke ser tydelige klumper. Opplever det blant annet nå med melk som har utløpsdato om 10 dager.

Er det den ganske nye, dårlige og ikke lufttette korken på melkekartongen som gjør det?

Er det kjøleskapet mitt som begynner å bli dårlig? (Jeg merker ingen problemer med annen mat.)

Er det butikken jeg handler i som har dårlige rutiner som gjør at kvaliteten/holdbarheten forringes?

Er det veien fra butikken og hjem til kjøleskapet mitt som er problemet? (tar 5 minutter)

Kort sagt, har noen av dere opplevd det samme?

 

Pleier å kjøpe Tine Lettmelk 0,5 % fett, 1,75 liter. Er det bedre å kjøpe andre typer melk?

🤔

Anonymkode: 4874b...9d3

Vet du! Jeg opplever akkurat det samme for tiden. Vet ikke akkurat når det begynte, men tipper det var i sommer. Tidligere var melken ofte god lenge etter utløpsdato, men nå opplever jeg at den begynner å klumpe seg gjerne før utløpsdato. Gjelder også nyåpnet melk. 

Har lurt på det samme som deg, om kanskje kjøleskapet begynner å bli dårlig, men det er jo ikke noen annen mat som blir fortere dårlig enn før. Kun melken.

Så jeg har lurt på om det er noe med produksjonen, jeg. 

Kjøper økologisk lettmelk fra Rørosmeieriet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mye varmere i døren på kjøleskapet, der folk oftest oppbevarer melken. Dette fordi døren svinger ut i romtemperatur hele tiden, hver gang noen åpner kjøleskapet.

Jeg opplevde i mitt forrige kjøleskap at matvarer holdt seg dårlig, så jeg måtte tilkalle reparatør. Han sa at for å måle reell temperatur i kjøleskapet, skulle jeg bruke et analogt termometer og sette det i et glass vann i kjøleskapet. Altså måle temperaturen på vannet, ikke luften, inne i skapet. Det viste at det var oppimot 10-11grader der inne... ikke rart ting ble dårlig før holdbarhetsdato.

(og irriterende nok oppdaget jeg dette EN UKE etter at 5 års garantien var utgått.... 😒 )

Endret av Million
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 10.22):

Jeg føler at melken nå ofte begynner å bli dårlig lenge før utløpsdatoen, for eksempel ved at den renner litt ujevnt når jeg heller melk, selv om jeg ikke ser tydelige klumper. Opplever det blant annet nå med melk som har utløpsdato om 10 dager.

Er det den ganske nye, dårlige og ikke lufttette korken på melkekartongen som gjør det?

Er det kjøleskapet mitt som begynner å bli dårlig? (Jeg merker ingen problemer med annen mat.)

Er det butikken jeg handler i som har dårlige rutiner som gjør at kvaliteten/holdbarheten forringes?

Er det veien fra butikken og hjem til kjøleskapet mitt som er problemet? (tar 5 minutter)

Kort sagt, har noen av dere opplevd det samme?

 

Pleier å kjøpe Tine Lettmelk 0,5 % fett, 1,75 liter. Er det bedre å kjøpe andre typer melk?

🤔

Anonymkode: 4874b...9d3

Dette hadde jeg rapportert til Tine, fordi det kan være feil både på kartongene og på produksjonen av melka.

Har tidligere rapportert andre produkter og da ble det forbedring.Men fra du åpner en så stor kartong og til den er tom, hvor lang tid går det da? Holdbarheten er ment for uåpnet kartong. Åpner du kartongen og tar et glass nå og da og kommer etter en drøy uke og finner melka udelikat, så er det fordi kartongen har vært for lenge åpen. Da er mindre kartong bedre, og problemet sitt og ikke Tine sitt.

Anonymkode: e8d37...ab6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper Røros meierine eller q meierinene. Merker ingenting negativt på holdbarheten. Jeg glemmer innimellom melken på kjøkken benken noen timer. Ikke noe problem like fin fortsatt. Har den stående i kjøleskapsdøren etter åpning.

Anonymkode: 10d95...acb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte faktisk sjekke temperaturen i kjøleskapet i helgen, fordi en 1,75 l lettmelk fra Tine hadde blitt gørrsur. Så ekkelt. Kjøleskapet var helt i orden.

Anonymkode: e3fa9...a3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...