Gå til innhold

Å reise som solo er jo helt topp, kan bestemme alt selv...har du tatt steget?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal reise for første gang alene om under tre uker - fredag til mandag, Helsinki. 
Grugleder meg, hjelper at jeg var der med samboer i august, men nå skal jeg helt alene 🙈
Drar tilbake fordi jeg trivdes så godt der og fant skikkelig roen, men blir spennende å se nå da 😬
Ingen konkrete planer, har en lang liste skrevet opp fra sist, men tar det litt etter dag og dagsform. 
Trives i eget selskap, jeg må nødvendigvis ikke komme i kontakt med noen, jeg er ikke den som byr opp til samtale, men snakker noen til meg så snakker jeg selvfølgelig til dem 😊

Anonymkode: f3e46...ca7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg reiste til Sør-Amerika alene i 5 uker, gjennom tre land. Var helt herlig.

Anonymkode: f0ede...1a5

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg skal reise for første gang alene om under tre uker - fredag til mandag, Helsinki. 
Grugleder meg, hjelper at jeg var der med samboer i august, men nå skal jeg helt alene 🙈
Drar tilbake fordi jeg trivdes så godt der og fant skikkelig roen, men blir spennende å se nå da 😬
Ingen konkrete planer, har en lang liste skrevet opp fra sist, men tar det litt etter dag og dagsform. 
Trives i eget selskap, jeg må nødvendigvis ikke komme i kontakt med noen, jeg er ikke den som byr opp til samtale, men snakker noen til meg så snakker jeg selvfølgelig til dem 😊

Anonymkode: f3e46...ca7

En helg i Helsinki kan vel nesten ikke regnes som å reise...

Anonymkode: 6ce3d...dfb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Hvorfor skulle det ikke det?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser et par ganger i året - minst en ferie alene og en med venner/familie.

Førstnevnte er for å lade batterier alene, og dra på en ferie jeg VIL med alt det innebærer, dvs ikke en "ligge på stranden" ferie med andre ord. Den beste ferien jeg har, det er ingenting som friheten det gir.

Sistnenvte er mer gode opplevelser sammen med folk jeg er glad i, da kommer selve reisestedet og innholdet litt mer i baksete, det er bare kjekt å være på tur sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kunne nok vært gøy, men da er jeg redd ekteskapet ville hengt i en tynn tråd. Forresten er det moro nok å reise med kona, så jeg tenker jeg fortsetter med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser nå alltid alene. Stortrives med å gjøre hva jeg vil og når. Mange år siden jeg reiste med andre. Nå ville det ha væet rart å dra med noen. Selv om jeg er introvert så får jeg alltid kontakt med noen. Til tross for 50+ så kan jeg gjerne overnatte på hostel. For å si det pent så er det veldig sosialt. Andre ganger velger jeg hotell. 

Anonymkode: e83e8...2f9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiser for det mest alene. Speiselt på turer der jeg ikke har stort annet formål enn å slappe av og nyte livet. Turer med andre har som regel et formål - kultur, natur, vin etc - og da stort sett langhelg. Har også reist med en bekjent/komps til Hellas noen ganger, men det er det slutt med, fordi jeg finner det anstrengende. Jeg blir lei, ettersom vi ikek har så veldig mye felles, og på en liten øy i Hellas er det få stimulanser utenom.

Reiser man alene bestemmer man jo, som flere er inne på, absolutt alt selv. Når man vi stå opp, når man vil køye - når og hvor man skal spise etc. Synes selv korte turer blir anstrengende når dette ikke er bestemt noenlunde på forhånd - så på de turer vi har reist felles, har jeg vært opptatt av at programmet skal være noegenlunde spikret. Ellers blir jo det diskusjoner - er noen vinner og noen taper. Og det er verken morsomt å vinne eller tape. Taper man en disusjon om spisested, må man spise på et annet sted man selv kunne tenke seg - vinner man kampen og få bestemme selv, vet man at andre er misfornød - det er nesten verre. Husker en gang på en tur der 1 av 3 ville på burgerrestaurant. Jeg så får meg en skikkelig restaurant der vi skulle spise lokal mat i et par timer, siste kvelden. Tredjemann ble da tungen på vekskålen, og han valgre burgerstedet...  jezzzzzzzz.

Ellers morsomt at trådstarter nevner triste hotellfrokoster - fullstendig enig - lite er mindre trivelig enn å sitte i et trist frokostlokale å spise frokost når man er i byer som har masse kafeeer og restauranter der man kan nyte det lokale livet fra første morgentime. Mye bedre enn å sitte på hotellet. Skjønt - noen ganger kan man jo være sulten, så det er ok - men atskillige hotellfrokoster, som har vært inkludert, har jeg stått over.

Ellers virker det som det er en trend og mer akseptabelt å reise alene. Det er bra - ikke minst opplever man mer av landet, andre folk og omgivelsene når man reiser alene. Det er også lettere å komme i kontakt med andre.

Et par minus er det kanksje - det kan lett bli at man blir litt passivisert - f.eks. har jeg vært i storbyer i regnvær - tre-fire dager alene i Rio med regnvær - det var tung å komme seg ut av hotellrommet å fine på noe.  Det kan også bli litt ensomt å spise på restaurant hver kveld og ikke dele opplevelsen med noen - men her hjelper jo telefon, meldinger og sosiale medier en del. I alle fall om man har noen i den andre enden som er litt genuint interessert.

Endret av Johan uten land
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (27 minutter siden):

Husker en gang på en tur der 1 av 3 ville på burgerrestaurant. Jeg så får meg en skikkelig restaurant der vi skulle spise lokal mat i et par timer, siste kvelden. Tredjemann ble da tungen på vekskålen, og han valgre burgerstedet...  jezzzzzzzz.

Et par minus er det kanksje - det kan lett bli at man blir litt passivisert - f.eks. har jeg vært i storbyer i regnvær - tre-fire dager alene i Rio med regnvær - det var tung å komme seg ut av hotellrommet å fine på noe.  

Det var jo ikke 1 av 3 hvis tredjemann valgte burgerstedet, da var det 2/3. Men du har rett i at "demokrati" er kjedelig på tur, betale for en reise og så bestemmer andre hva man skal gjøre. Men her kunne du jo valgt å spise et annet sted.

Når det gjelder å bli passiv, opplever jeg det motsatte. Når jeg reiser alene bruker jeg mye mindre tid på restauranter osv, og rekker å få med meg mye mer. Har inntrykk av at andre som reiser sammen bruker veldig mye tid på restaurant, og på å diskutere hva de skal gjøre. Har en venninne som tilbragte mye av ferien på restaurant fordi de andre var opptatt av den lokale maten, mens hun ikke fikk besøkt museer fordi de andre syntes det var kjedelig. Sånt forstår jeg ikke, at man ikke kan dele seg opp selv om man reiser sammen, så alle får opplevd ting de liker. Forstår heller ikke at folk bruker mye penger på reiser for så å la seg "stemme ned" på de aktivitetene man har lyst på. 

Anonymkode: 9c6f2...d54

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest winterchild

Yesssssss älskar det! Saknar lite att inte ha barn och vara singel, blev många roliga resor själv. Har bland annat varit i Vancouver och LA själv. Helt amazing!! Rekommenderar det starkt. Jag är också ganska introvert och blir lätt trött av att hela tiden umgås med andra. Det var verkligen så nice att åka själv!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var jo ikke 1 av 3 hvis tredjemann valgte burgerstedet, da var det 2/3. Men du har rett i at "demokrati" er kjedelig på tur, betale for en reise og så bestemmer andre hva man skal gjøre. Men her kunne du jo valgt å spise et annet sted.

Når det gjelder å bli passiv, opplever jeg det motsatte. Når jeg reiser alene bruker jeg mye mindre tid på restauranter osv, og rekker å få med meg mye mer. Har inntrykk av at andre som reiser sammen bruker veldig mye tid på restaurant, og på å diskutere hva de skal gjøre. Har en venninne som tilbragte mye av ferien på restaurant fordi de andre var opptatt av den lokale maten, mens hun ikke fikk besøkt museer fordi de andre syntes det var kjedelig. Sånt forstår jeg ikke, at man ikke kan dele seg opp selv om man reiser sammen, så alle får opplevd ting de liker. Forstår heller ikke at folk bruker mye penger på reiser for så å la seg "stemme ned" på de aktivitetene man har lyst på. 

Ok - la meg utdype: Jeg ville på en skikkelig restaurant. Den ene ville på burgersted. Det var da den viljeløse som ville bestemme. Og det var mer eller mindre gitt at vi skulle spise sammen. Ville bli veldig rart å dele seg der og da. Alle de andre middagene under turen var bestemt på forhånd, og det synes jeg er best. Samtidig kan det også bli litt krasj - der jeg kanskje har sett for meg å spise tre retter, kommer den ene og sier at han ikke er sulten og bare vil ha suppe - det blir litt sånn feil setting, men selvsagt akseptabelt...

... det er selvsagt helt OK å dele seg, og det er en forutsetning for meg at det skjer - f.eks. gidder jeg ikke å stå tidlig opp for å gå lange turer i naturen. Men du har selvsagt rett i at mange nok ikke gjør dette.

Når det gjelder passiviet handler det mer om at det tar litt mer initiativ å sjekke ut alternativr når f.eks. det regner på et sted der man hadde forventet sol - slik at strandliv var hovedattraksjonen. Og spesielt i storbyer der man må bruke kolletiv eller taxi til å komme seg til et sted, blir litt litt slitsom å komme seg ut av komfortsonen. Men det er jo selvsagt mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan uten land skrev (2 minutter siden):

Når det gjelder passiviet handler det mer om at det tar litt mer initiativ å sjekke ut alternativr når f.eks. det regner på et sted der man hadde forventet sol - slik at strandliv var hovedattraksjonen. Og spesielt i storbyer der man må bruke kolletiv eller taxi til å komme seg til et sted, blir litt litt slitsom å komme seg ut av komfortsonen. Men det er jo selvsagt mulig.

Det kan sikkert være sånn for enkelte, kommer vel an på personligheten. Men kjenner meg ikke igjen i det selv, mye mindre tiltak å finne på noe nytt når man ikke trenger bli enige med andre enn seg selv. Men skal også sies at jeg sjelden endrer planer pga regn, da bare hiver jeg på regnfrakken og gjør det jeg opprinnelig planla. Med mindre det er sånn uvær at det blir avlyst, selvsagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Blir du lykkelig av å være ufin?

Anonymkode: 7e74c...3e2

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har reist mye alene. Mest etter jeg fylte 30, og omtrent alle venninnene mine var opptatt med småbarn. 

Fantastiske turer til Hong Kong, New York og Italia (ble veldig mye Italia etterhvert). 

Anonymkode: 4afdc...68d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Joda, mennesker som er der du reiser. Men man må jo ikke ha noen å dele den med da, er jo du selv som skal tilfredstilles på tur :) 

Det går faktisk ann å omgås andre mennesker...

Anonymkode: 6dfb7...40a

For MEG er det mye hyggeligere å skape minner sammen med folk jeg har i livet mitt.

Anonymkode: 94e9c...9a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

For MEG er det mye hyggeligere å skape minner sammen med folk jeg har i livet mitt.

Anonymkode: 94e9c...9a2

Så bra for deg :) 

Anonymkode: 6dfb7...40a

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiste til London alene en gang i 20-årene. Hadde vært mange ganger i England fra slutten av tenårene og studerte der et år. Så det var veldig kjent for meg. 
De siste årene har jeg dessverre blitt reddere for å reise så jeg må være sammen med noen. Men ikke store grupper. 

Anonymkode: 47f40...9c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glede meg masse til jeg kan reise alene neste gang- foreløpig har jeg vært i Norge og  Skandinavia(  korte helger.)

Helt fantastisk  å styre dagen selv , spise når jeg er sulten ,  gå.i  de butikkene jeg vil!,se på de severdighetene jeg vil og ta en power nap  på hotellrommet om jeg vil 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe deilig og befriende med å reise alene. Men absolutt hyggelig å reise med noen også. Men da må man ta mer hensyn mtp hvor man skal spise,hva man skal gjøre osv.

Nei for meg er det absolutt skamdigg å reise alene. Men som noen også sa over. Jeg kan godt møte kjente diverse steder. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...