AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #21 Del Skrevet 19. oktober 2024 Jeg hadde verken hatt samvittighet eller tenkt det var nødvendig å bruke så mye på shopping i løpet av en helg! Uansett om man har spart seg opp de pengene eller brukt kredittkort, så er sånt sløsing med penger. Anonymkode: 45924...e70 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #22 Del Skrevet 19. oktober 2024 Jeg bruker alltid kredittkort når jeg bestiller ferie, det gjør at jeg er forsikret. Min er faring er at en langweekendtur for to koster rundt 15-20000 bare i reise og opphold. var på en firedagers tur nylig og der brukte jeg 12000 kroner på mat, shopping og taxi og transport. 400000 da må du ha kjøpt mye. Anonymkode: 5dfd2...078 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sicktrip Skrevet 19. oktober 2024 #23 Del Skrevet 19. oktober 2024 (endret) . Endret 6. november 2024 av Sicktrip 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #24 Del Skrevet 19. oktober 2024 Det er ganske stor forskjell på 30tusen og 40tusen da. Er du sikker på at de brukte så mye? Hvis noen sier «jeg brukte 30-40 tusen i helgen» tenker jeg jo at de ikke har peiling på hvor mye de brukte. Anonymkode: dbe22...335 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #25 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uansett om man har spart seg opp de pengene eller brukt kredittkort, så er sånt sløsing med penger. Anonymkode: 45924...e70 Mens andre bruker 50 tusen på en veske. Hva du syns er sløsing er ikke fasiten for alle. Anonymkode: 07c6b...318 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #26 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Per person. Mat og shopping. Skjønner ikke. De har maks 40000 utbetalt hver måned. Anonymkode: 78ba5...4af Prøv å få inn i knollen at folk tjener penger på mye mer enn bare jobben sin. Det er derfor meningsløst å se på lønna i et yrke for å finne ut hvor mye penger noen har i måneden. Anonymkode: 6dc46...687 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #27 Del Skrevet 19. oktober 2024 Synes ikke det var så ille. Er på ferie denne uka, og det går ca 2500 bare til mat og drikke hver dag. Pleier også å ha handlelister avhengig av hvor vi skal. Er vi i London eller København kan det bli brukt ganske store summer på klær og sko. I Frankrike plukker jeg ofte med en ny veske. Kjøper aldri slikt i Norge lenger. Anonymkode: 78f62...418 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #28 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv å få inn i knollen at folk tjener penger på mye mer enn bare jobben sin. Det er derfor meningsløst å se på lønna i et yrke for å finne ut hvor mye penger noen har i måneden. Anonymkode: 6dc46...687 Ikke sant. Tror ingen kunne gjettet på hva jeg og mannen egentlig tjener. Selv ikke egne kollegaer vet at jeg fikk en ganske god bonus i sommer på toppen av fastlønn, og at mannen tar ganske mange ekstravakter som er veldig lønnsomme. De rundt meg vet heller ikke at jeg har spart jevnt i fond som kaster godt av seg. Eller at vi sitter ganske ok i det på boligmarkedet da vi tok smarte valg gjennom mange år med nesten nullrente. Og så ser jo slike som TS mulig at jeg alltid drar kredittkort (det å ikke bruke kredittkort i utlandet, med tanke på svindel, er jo idioti...), og trekker egne slutninger. Anonymkode: 78f62...418 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hololo Skrevet 19. oktober 2024 #29 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Selvfølgelig bruker man kredittkort på ferie. Jeg bruker alltid kredittkort, også utenom ferie. Anonymkode: 1af48...2b9 så sant, jeg gjør det samme selv, men penger til å betale tilbake før rentene begynner å surre, men nå tenkte jeg på de som ikke har penger til å betale tilbake, de finnes det og mange av. Veldig mange Nordmenn pådrar seg gjeld under ferier 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #30 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Synes ikke det var så ille. Er på ferie denne uka, og det går ca 2500 bare til mat og drikke hver dag. Pleier også å ha handlelister avhengig av hvor vi skal. Er vi i London eller København kan det bli brukt ganske store summer på klær og sko. I Frankrike plukker jeg ofte med en ny veske. Kjøper aldri slikt i Norge lenger. Anonymkode: 78f62...418 Shopping av klær og sko i utlandet er som regel kroner 0 hos meg eller maks 1000 . Anonymkode: c9fe5...a6f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #31 Del Skrevet 19. oktober 2024 Så store summer hadde jeg ikke klart å sløse vekk på en helg. Da det hadde gått 0 kroner til alkohol og gjerne bodd så sentralt at en ikke trengte drosje. Da ville jeg heller brukt litt på museum. Anonymkode: c9fe5...a6f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #32 Del Skrevet 19. oktober 2024 Sist jeg og datteren var i London brukte vi ca. 35000,- på mat, shopping, opplevelser etc. Jeg hadde spart en stund, satt av noen feriepenger, spart noen overtidspenger mm. Anonymkode: 53962...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #33 Del Skrevet 19. oktober 2024 Hva i alle dager brukte de pengene på? Jeg elsker å reise, og bruker jo gjerne litt ekstra på billetter til konsert etc. , og er jeg et sted med butikker jeg liker, kjøper jeg kanskje en ny bukse eller noen topper siden jeg bor på et lite sted med få butikker og derfor sjelden finner noe jeg liker. Men jeg er ikke i nærheten av å bruke så mye penger selv på flere ukers ferie... Anonymkode: 791b1...a61 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #34 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hva i alle dager brukte de pengene på? Jeg elsker å reise, og bruker jo gjerne litt ekstra på billetter til konsert etc. , og er jeg et sted med butikker jeg liker, kjøper jeg kanskje en ny bukse eller noen topper siden jeg bor på et lite sted med få butikker og derfor sjelden finner noe jeg liker. Men jeg er ikke i nærheten av å bruke så mye penger selv på flere ukers ferie... Anonymkode: 791b1...a61 Ikke meg du spør, men kan illustrere; For oss går det mye til mat og drikke - vi søker gjerne opp spesielle restauranter, og booker bord i god tid. Har brukt opp mot 10 000 på ett restaurantbesøk. Og er sjeldent under 1000 per måltid (lunsj og middag). Vi har begge dresscode på jobb, og vi trener en del, så det er behov for litt påfyll. Da kan jeg fint bruke 20 000 på en ny kåpe, eller 7 000 på et sjal. Denne uka har mannen kjøpt to nye joggesko (mye slitasje hos han), så det gikk vel 4000 der. Innkjøp av slike ting er gjerne planlagt før reise, da vi vet hvilke land som har tilbudet, og prisnivå. Ingen av oss er spontan-shoppere. Når vi først er på tur så ønsker vi ikke å bruke unødvendig tid på å flytte oss, så om sjåfør via hotellet, eller Uber, er en bedre løsning enn kollektiv, så spanderer vi det på oss. Så er det en og annen konsertopplevelse, der er billettene ofte på mange tusen, for de internasjonale stjernene. Eras tour (Tyler Swift) kostet opp mot 10 000 per billett. Anonymkode: 78f62...418 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #35 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Ikke sant. Tror ingen kunne gjettet på hva jeg og mannen egentlig tjener. Selv ikke egne kollegaer vet at jeg fikk en ganske god bonus i sommer på toppen av fastlønn, og at mannen tar ganske mange ekstravakter som er veldig lønnsomme. De rundt meg vet heller ikke at jeg har spart jevnt i fond som kaster godt av seg. Eller at vi sitter ganske ok i det på boligmarkedet da vi tok smarte valg gjennom mange år med nesten nullrente. Og så ser jo slike som TS mulig at jeg alltid drar kredittkort (det å ikke bruke kredittkort i utlandet, med tanke på svindel, er jo idioti...), og trekker egne slutninger. Anonymkode: 78f62...418 Hvilke smarte valg? Anonymkode: 23220...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #36 Del Skrevet 19. oktober 2024 Altså om det er noe jeg virkelig har lyst å kjøpe som jeg overhode ikke kan finne hjemme så shopper jeg på tur, men jeg ønsker å ha et lokalt tilbud å handle fra så jeg forsøker alltid å handle lokalt, også merkevarer da det er mulig å bestille inn varer via lokale aktører om man vil det for veldig mange merker. Så for meg er det viktigere å bruke pengene på shipping lokalt, og jeg handler stort sett kun hjemme - ergo ville det å bruke 40 000 på en helg på storbytur ganske fjernt for meg selv om det å bruke penger på shopping ikke er det. Anonymkode: fd54d...e1f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #37 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hvilke smarte valg? Anonymkode: 23220...c47 Prioriterte knallhardt å komme inn på boligmarkedet i Oslo tidlig 2000-tall, mens andre kjempet mot galopperende priser. Prioriterte ekstra nedbetalinger, for så å kjøpe oss opp. Var veldig bevisst at de første leilighetene vi eide, frem til der vi visste vi ville bo i mange år, var lett omsettelige igjen. Når belåningsgraden var på et behagelig nivå gikk vi tyngre inn i indeksfond, mens det nesten var nullrente. I retrospekt kunne vi vært mer agressive, men ingen kunne forutse hvor mange år vi ville ha så lave renter, eller at boligmarkedet i Oslo ville galoppere videre. Så eneste anger er at vi ikke tok mer risiko og gikk for investeringsleilighet. Anonymkode: 78f62...418 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #38 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Prøv å få inn i knollen at folk tjener penger på mye mer enn bare jobben sin. Det er derfor meningsløst å se på lønna i et yrke for å finne ut hvor mye penger noen har i måneden. Anonymkode: 6dc46...687 Dette er faktisk sant. Jeg har akkurat sagt opp jobben min. Og kollegaene mine skjønner ingenting av hvordan jeg kan si opp uten å ha ny jobb. De vet ikke at jeg over tid har bygget opp passive og semi passive inntekter på 200 000 i mnd. 🙂 Anonymkode: 7e489...51d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #39 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Prioriterte knallhardt å komme inn på boligmarkedet i Oslo tidlig 2000-tall, mens andre kjempet mot galopperende priser. Prioriterte ekstra nedbetalinger, for så å kjøpe oss opp. Var veldig bevisst at de første leilighetene vi eide, frem til der vi visste vi ville bo i mange år, var lett omsettelige igjen. Når belåningsgraden var på et behagelig nivå gikk vi tyngre inn i indeksfond, mens det nesten var nullrente. I retrospekt kunne vi vært mer agressive, men ingen kunne forutse hvor mange år vi ville ha så lave renter, eller at boligmarkedet i Oslo ville galoppere videre. Så eneste anger er at vi ikke tok mer risiko og gikk for investeringsleilighet. Anonymkode: 78f62...418 Så flaks med timing da. Anonymkode: 23220...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 19. oktober 2024 #40 Del Skrevet 19. oktober 2024 (endret) For meg høres det mye ut å bruke så mye på en weekend. Jeg hadde hatt mulighet til det, men prioriterer annerledes. Så fremt man har disse pengene tilgjengelig og ikke bruker unødig kreditt ser jeg ikke helt problemet da. Hver sine valg. Det kommer jo også litt an på hva man har gjort på ferien og hvor en har reist. Har man spist på dyre restauranter? Flere retter? Dyr vin? Er alt handlet på primark eller er det kjøpt merker hvor en ull kåpe koster 7000, et par støvletter 4000, en kjole 4500, en veske 10000? må legge til at jeg ikke er imot kreditt og vet mange bruker det i hverdagen og på ferier. Men mener at det ikke bør brukes hvis ikke klarer å tilbakebetale og går på gjeld istedenfor at det blir brukt nyttig. Endret 19. oktober 2024 av Luckiness 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå