Gå til innhold

Deling ved skilmisse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Som utgangspunkt skal formuen deles likt.  Hvem som er eier er irrelevant. Det kan kreves skjevdeling for verdi man tok med seg inn i ekteskapet. Feks hvis han tok med seg formue på 1 mill inn i ekteskapet, kan han beholde en mill ekstra ved delingen. 

Anonymkode: ae61b...cb4

Skjevdeling kan kreves for det man hadde med inn i ekteskapet. Det må kunne sannsynliggjøres. Skattemeldinger viser bankinnskudd og gjeld. Kan man ikke vise til at det er en ting man hadde før ekteskapet ble inngått, har man ingen sak.

Han har rett til å beholde båten og aksjene, du får tilsvarende verdier. Han har også plikt til å ta båten på sin lott hvis du ikke ønsker den.

Anonymkode: a77aa...b67

Det dere skriver er upresis. Det holder ikke å bevise at man hadde en million ved ekteskapsinngåelse og så kreve skjevdeling. Man må bevise at man hadde pengene og at de samme pengene (eller andre verdier) er i behold.

Man kan ikke bruke opp millionen og deretter spare den opp på nytt. Da er ikke verdien i behold. Man kan heller ikke sette pengene inn på en konto der du har andre penger og ta ut fra denne kontoen. Du må ha de separat eller på en konto som ikke blir redusert.

Men hadde du en million i penger, kan man investere de i aksjer. Og om de aksjene er verdt 20 millioner når du skiller deg, har du rett til å kreve alle aksjene skjevdelt.

Endret av Brunello
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Paragraf 66, og unntak i senere paragrafer.

Denne tråden handler om skilsmisse.

Paragrafen du viser til gjelder i ekteskapet, ikke når ekteskapet oppløses.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere beholder selv eiendeler, biler og eiendom dere eier som egen lott. Dere beholder egen gjeld. Nettoverdien av hver lott beregnes, og forskjellen i positiv verdi utlignes. Hvis noe skal skjevdeling, holdes det utenfor.

Du får ikke rett til å overta noe han eier, men han kan bli nødt til å utbetale verdier.

Man kan ha rett til å overta den andres bolig (når den har vært felles bolig). Det skal litt til og man må selvsagt betale for den. Det mest praktiske eksempelet er om man bor i en bolig den ene kan skjeveste eller har særeie på, men det er den andre som skal ha små barn boende hos seg og det er sterke knyt Inger til boligen og/eller stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Vi hadde så godt som ingenting da vi gikk inn i ekteskap. Ca 20k på konto og det var det. Ikke noe å rope hurra for. Det er pengene og verdiene nå som jeg tenker på etter x år med sparing etc så har det bygget seg opp fra da vi var yngre.
Vi brydde oss fint lite om særeie den gang siden vi hadde så godt som null midler, og planer om å dele alt likt. (men som sagt så vet man jo aldri hva fremtiden kan bringe så jeg tenkte jeg skulle forhøre meg litt her på kg angående eiendeler og aksjer/fond for sikkerhets skyld så jeg eventuelt vet hva jeg går til skulle det en gang bli skilmisse).

Anonymkode: b3040...e5f

Forhøre deg på kvinneguiden? Ta en time med advokat med dette som fagfelt så får du riktig svar.

Anonymkode: 4c36b...291

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (8 minutter siden):

Denne tråden handler om skilsmisse.

Paragrafen du viser til gjelder i ekteskapet, ikke når ekteskapet oppløses.

Paragraf 66 i kapittel 13 er om deling av verdier ved skilsmisse, så da må du lese bedre. Først kapittel 12, så 13.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (4 minutter siden):

Man kan ha rett til å overta den andres bolig (når den har vært felles bolig). Det skal litt til og man må selvsagt betale for den. Det mest praktiske eksempelet er om man bor i en bolig den ene kan skjeveste eller har særeie på, men det er den andre som skal ha små barn boende hos seg og det er sterke knyt Inger til boligen og/eller stedet. 

Dersom boligen er den andres særeie, har man ingen sak. Ved skjevdeling kan man beholde boligen. Det er verdiene som skjevdeles.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Dersom boligen er den andres særeie, har man ingen sak. Ved skjevdeling kan man beholde boligen. Det er verdiene som skjevdeles.

Du tar feil.

§ 67.Særregler om felles bolig og innbo.

Når særlige grunner taler for det, kan en ektefelle uten hensyn til tidligere eierforhold kreve å overta:

a.

fast eiendom eller andel av fast eiendom som utelukkende eller hovedsakelig har tjent til felles bolig, hvis ikke den andre har odelsrett til eiendommen, eller den er ervervet fra hans eller hennes slekt ved arv eller gave,

§ 74.Rett til bolig og innbo.

Når sterke grunner taler for det, kan en ektefelle gis rett til å løse ut bolig og innbo som nevnt i § 67når de er den andres særeie. Bestemmelsene i § 69 første og andre ledd andre punktum og § 70andre og fjerde ledd gjelder tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Paragraf 66 i kapittel 13 er om deling av verdier ved skilsmisse, så da må du lese bedre. Først kapittel 12, så 13.

Men det de har anskaffet i løpet av ekteskapet er felleseie uansett hvem som har kjøpt dem.

Du må begynne med hovedregelen i kapittelet. Her er hovedregelen: 

"§ 58.Likedeling og gjeldsfradrag.
Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie). Er ektefellene sammen ansvarlig for gjeld, kan hver gjøre fradrag for den delen som faller på ham eller henne etter forholdet mellom ektefellene."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (3 minutter siden):

Men det de har anskaffet i løpet av ekteskapet er felleseie uansett hvem som har kjøpt dem.

Du må begynne med hovedregelen i kapittelet. Her er hovedregelen: 

"§ 58.Likedeling og gjeldsfradrag.
Ektefellenes samlede formuer skal som utgangspunkt deles likt etter at det er gjort fradrag for gjeld etter andre og tredje ledd (felleseie). Er ektefellene sammen ansvarlig for gjeld, kan hver gjøre fradrag for den delen som faller på ham eller henne etter forholdet mellom ektefellene."

Vi er da ikke uenige om at de samlede formuene skal deles likt. Det det virker som vi er uenige om, er retten til å få sine ting tillagt sin formue, dvs fortrinnsrett til disse eiendelene/bilene/tingene.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Vi er da ikke uenige om at de samlede formuene skal deles likt. Det det virker som vi er uenige om, er retten til å få sine ting tillagt sin formue, dvs fortrinnsrett til disse eiendelene/bilene/tingene.

Du har skrevet det på en rar måte som flere her misforstod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke aktuelt når de ikke har særeie på noe og alt av verdier er opparbeidet under ekteskapet. 

Anonymkode: c5ed1...4a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ikke aktuelt når de ikke har særeie på noe og alt av verdier er opparbeidet under ekteskapet. 

Anonymkode: c5ed1...4a0

Dessuten feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (40 minutter siden):

Dessuten feil.

Ingenting i unntaksbestemnelsen du nevner er relevant for biler, båter, aksjefond etc som ts spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingenting i unntaksbestemnelsen du nevner er relevant for biler, båter, aksjefond etc som ts spør om.

Les innlegget jeg svarte på.

Jeg forstår at det ikke er relevant her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde en hyttetomt og et råbygg da vi giftet oss, der hadde han brukt omtrent 50 000 kr. I dag er den verdt ca. 3,5 mill. Vi har felleseie. Ved skilsmisse, vil jeg da kunne kreve halvparten av verdien på denne, minus de 50 000 han allerede hadde brukt før jeg kom inn i bildet? I selvangivelsen står formuen knyttet til denne, kun på ham.

Eller for å si det sånn: om jeg skal kjøpe meg noen eget, alene, etter skilsmissen, vil banken da kunne beregne at jeg har 1,7 mill i egenkapital fra hytta?

Anonymkode: c898e...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 23.00):

Alt deles på to, også eventuelle lån. 

Anonymkode: b7f40...5be

Tull. Man trekker fra lån før man står igjen med nettoverdi av formue.

Anonymkode: 96203...bae

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Hateridioter skrev (På 18.10.2024 den 21.16):

Navnet på eiendelene betyr ingenting hvis dere ikke har særeie.

Eiendeler kjøpt i ekteskapet er felleseie (hvis de ikke er kjøpt med særeie-midler)

Eiendeler man har med seg inn i ekteskapet kan kreves skjevdelt ved oppløsning av ekteskapet.

Satte du deg ikke inn i ekteskapsloven før du giftet deg?

Husk at det er nettoverdien du hadde med inn i ekteskapet som kan kreves skjevdelt. Hvis du har 1 mill på konto men 500k i studielån når du gifter deg så er nettoverdien du tar med inn i ekteskapet 500k og ikke 1 mill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min hadde en hyttetomt og et råbygg da vi giftet oss, der hadde han brukt omtrent 50 000 kr. I dag er den verdt ca. 3,5 mill. Vi har felleseie. Ved skilsmisse, vil jeg da kunne kreve halvparten av verdien på denne, minus de 50 000 han allerede hadde brukt før jeg kom inn i bildet? I selvangivelsen står formuen knyttet til denne, kun på ham.

Eller for å si det sånn: om jeg skal kjøpe meg noen eget, alene, etter skilsmissen, vil banken da kunne beregne at jeg har 1,7 mill i egenkapital fra hytta?

Det kommer an på om det er markedet som står for verdien eller bidrag av felles midler. Om den er pusset opp etter ekteskapet og derfor har steget i verdi så kan du ha rett på deler av verdien. Om det kun er markedet og ingen innsats som har ført til at hytta nå har verdi så kan han kreve skjevdeling av nettoverdien han tok med inn i ekteskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det verdt så mye mer? Har dere betalt og pusset opp med felles midler? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Tull. Man trekker fra lån før man står igjen med nettoverdi av formue.

Beklager, jeg formulerte meg feil. Var det du skriver jeg egentlig mente å skrive. Ville bare minne om at lån også skulle være med i beregningen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...