Gå til innhold

Hvordan klarte folk å rygge før ryggekamera? 🤔


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

 

Og jeg har kjøpt inn brannalarmer. Men har glemt å montere dem. Det er ikke noe problem. 

Anonymkode: 631b2...3f0

Du ser ikke forskjellen?

Vi ser jo rundt oss, bruker speilene, og forsikrer oss på alle mulige måter at vi rygger på en trygg måte.

 

Da mine barn lærte å rygge på kjøreskolen slo kjørelærer av ryggekameraet for at de skulle lære å rygge uten.

Anonymkode: fc442...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man rygger seg jo inn i parkeringsplassen etter å ha kjørt akkurat forbi den og da ser man at den er tom. I hvilke situasjoner er det du rygger hvor det plutselig kan komme noen på et par sekunder som ikke er synlige fra speilene?

Anonymkode: 78e9c...1a4

At det hopper ut et barn fra bilen som er parkert ved siden av.

At det kommer en hund som stod bak en av de andre bilene, eller at et barn er bak en av disse bilene, og beveger seg ut i parkeringsfeltet. 

Veldig merkelig å ikke ønske full utsikt bakover, når man har muligheten. 

Anonymkode: 631b2...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du ser ikke forskjellen?

Vi ser jo rundt oss, bruker speilene, og forsikrer oss på alle mulige måter at vi rygger på en trygg måte.

 

Da mine barn lærte å rygge på kjøreskolen slo kjørelærer av ryggekameraet for at de skulle lære å rygge uten.

Anonymkode: fc442...816

Du ser ikke bak bilen, nei. Det er en stor blindsone der. 

Anonymkode: 631b2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

De rygget i øst og vest da som nå. Gå inn i et parkeringshus. 
Se deg litt rundt. Merk deg de største bilene, gjerne èin diger og dyr Audi. Kjøres den av en dame i litt satt alder, 50+ i tillegg, så følg med.

Når en dame i en diger Audi skal parkere, så kan hun ikke bruke bilens hjelpemidler. Hun vet knapt hvor R finnes på girstanga. Først skal hun finne en luke, da snirkler hun seg langsomt frem mellom bilrekkene. Hun er gjerne og så forvirret at hun kjører mot kjøreretning, ja, du vet de pilene som er malt på gulvet i parkeringshuset som betyr, kjør i pilene retning. 
Så går gjerne herren i bilen ut, han blir for nervøs når fruentimmeret skal parkere, og orker ikke være i bilen. 
 

Så vrir hun langsomt bilen i retning luka hun har funnet. Men akk så skjevt hun har siktet på luka, langsomt frem, langsomt tilbake, nesten eller helt borti en bil. Er hun borti noe, så kjører hun raskt ut av luka og avslutter parkeringen og starter leiting på nytt. (Husk her å ta bilde av bilen og sjåføren, med godt synlig nummer skilt). Ser mannfolkene dette, så bør du legge på sprang, for han er overlegen alle…

Og sånn går no dagen til hun har funnet seg en luke å kjøre inn i fordi hun ikke klarer å rygge. 
Fornøyelsen beskrevet over er hentet fra den virkelige verden i et stort parkeringshus, med en svart Audi, kjørt av en dame. 

Anonymkode: aea2f...c75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Dette er ikke lurt. 

På oppkjøring vil sensor være steng på om du forstår og evner å bruke ryggekamera.  

Før ryggekamera så jeg daglig at folk lirket og kjørte frem og tilbake for å plassere rett i luke. Det var også vanligere å kjøre fronten på bilen inn og rygge ut. Dette gir større sannsynlighet for påkjørsel bevegelige objekter.  

Ryggekamera er et hjelpemiddel som skal benyttes. Det gjør bilkjøring sikrere. 

Jeg har kjørt mange forskjellige biler og aldri opplevd at sludd snø og is påvirker ryggekamera.  Jeg bor foressten i Finnmark.

Anonymkode: 162ae...a22

Her så slo sensor av ryggekamera da sønnen kjørte opp. Årsak sensor sa var det er ikke dette i alle biler og vi ska se du kan rygge uten. Sensor her sa og at det var alt for mange ungdommer som stolte for mye på sensorene og ikke fulgte med rundt bilen og så gikk det galt

Sønnen her lærte kun å rygge etter speiler siden ingen biler her har ryggekamera. Samme gjør jenta som driver nå.

Her så bruker å kjøreskole eldre biler de har en Volvo 240, har og en klassebilde som brukes slik at de og får kjørt bil hvor en ikke får brukt midt speilen. Som kjørelærer sier dere må lære å kjøre forskjellige biler. Og ofte har heler ikke ungdom de nyeste bilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk lappen lenge før ryggekamera var oppfunnet.

Den gang snudde en seg og så ut av bakvinduet + brukte speil.

Etter å ha hatt ryggekamera i mange år nå, er jeg blitt kjempedårlig på å gå tilbake til gamlemåten. Bruker speil, men å snu seg for å rygge er helt umulig.. Ser ut som jeg holder på med baklengs alpinkjøring🙈

Samme greien i forhold til gir. Å kjøre på noe annet enn automatgir er innviklet.

 

Anonymkode: 2f5f5...2a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boetica skrev (2 timer siden):

Har hatt førerkort i tiårsvis, men har til dags dato aldri greid å rygge meg inn når jeg skal parkere 🤭

Det måtte jeg gjøre på oppkjøring, både på B og C. 

Anonymkode: 3b1bf...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok lappen i 2018 og lærte å rygge med speilene, selv om kjøreskolens bil hadde kamera. Det er selvfølgelig en øvelsessak som alt annet, og det krever mye trening for mange før teknikken sitter.

Har bil med kamera nå, men bruker en kombinasjon av speil og kamera - stoler ikke blindt på kameraet. I tillegg: når det er vått og gjørmete ute blir kameraet fort dekket til.

Anonymkode: cb69a...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (8 minutter siden):

Jeg bruker en kombo, ryggekamera og alle tre speilene <_<

Samme her. I mange år kjørte jeg en «pizzabil» uten ryggealarm/kamera/ bakvindu og ble selvsagt god på å rygge kun etter sidespeil. Flere biler senere er det sidespeil jeg «stoler» mest på, men bruker selvsagt kamera som hjelpemiddel, en kombinasjon fungerer best for meg og.
Har aldri rygget på noe i de 45 årene jeg har kjørt bil, men venninna mi rygget over katta🫣som hadde lagt seg til å sove ved bakhjulet. Tror ikke verken kamera eller speil kunne forhindret dødsfallet…

Anonymkode: faf8f...999

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boetica skrev (2 timer siden):

Blir urolig bare ved tanken… kjører med snuten inn, og rygger ut, da er det mere «luft» rundt bilen 😄

Hos mange bedrifter er det påbudt å rygge inn på plassen. 
 

Jeg for min del får helt vondt av å kjøre inn med fronten først. Mye mer uoversiktlig når man skal ut igjen. Det er mindre som skjer bak bilen på plassen man skal rygge inn på, en når man skal ut igjen med kryssende trafikk og folk. 
 

Bedre for hjørnene i fronten av bilen og, samt nabobilen når man legger over for hardt/tidlig og riper opp hele siden på nabobilen 😇

Anonymkode: 3b1bf...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du ser ikke bak bilen, nei. Det er en stor blindsone der. 

Anonymkode: 631b2...3f0

Med kun speilene er det en blindsone bak bilen ja, og det er derfor vi ikke skal rygge utelukkende ved hjelp av speil.

Vet du forresten at mange blir så opptatte av å fokuete på skjerm/ryggekameraet at de ikke ser hva som skjer foran og ved siden av bilen?  Mener du disse er tryggere når de rygger?

 

 

Anonymkode: fc442...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ryggekamera er veldig deilig, men er glad bilen jeg kjørte opp med ikke hadde det. Jeg er nesten litt overrasket over at en ikke øver på å rygge etter speilene i kjøreopplæring, for det finnes jo fortsatt en god del biler uten ryggekamera. 

Min første bil hadde ikke ryggekamera, og heller ikke ryggesensor. Men den var bitteliten og utrolig oversiktlig. Så selv om jeg kunne lukeparkere den i de trangeste luker i Oslo sentrum uten problemer, og rygget inn på smale plasser i parkeringshus den gangen, hadde jeg ikke vært i nærheten av å tørre å parkere en tesla i på tilsvarende steder (ikke hadde den vel fått plass heller). 

Min bil nå har heller ikke ryggekamera, og den er også oversiktlig og jeg sitter høyt og ser godt, så det er ikke noe problem. Det er deilig at den har ryggesensor. Med større biler syns jeg er veldig mye enklere å rygge med ryggekamera, det må jeg si! Samtidig er jeg glad jeg har lært og har øvelse i å rygge etter speil, og kan hvis jeg må. 

Anonymkode: 379bd...797

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg øvelseskjørte i bil som hadde ryggekamera. Kjørelæreren min lot meg bruke det de første gangene, men så dekte han til det slik at jeg måtte trene på det uten også.

Ingen av mine biler har hatt ryggekamera, men jeg synes likevel det er enklere å rygge meg inn mellom to biler enn å kjøre fronten først.

Du har i 99% av tilfellene du skal rygge veldig god oversikt gjennom speilene i samhandling med å se ut av bakruta.

I de få tilfellene du ikke har det får man håpe man har med seg en passasjer som kan gi hold.

Jeg er i slutten av 20 årene selv.

Kanskje du bør øve på å bruke speilene for å rygge, bare så du føler deg trygg på å rygge også hvis du finner deg selv i biler uten kamera?

Endret av Nonstop1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De rygget etter speilene, og tok hodet og så bakover litt til siden for å få med seg dødvinkel som ikke speilene kan fange opp. Du burde forresten ikke stole helt på ryggekamera heller. Lær deg å bruke speiler og kontrollere det du ikke kan se i speilene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man rygger seg jo inn i parkeringsplassen etter å ha kjørt akkurat forbi den og da ser man at den er tom. I hvilke situasjoner er det du rygger hvor det plutselig kan komme noen på et par sekunder som ikke er synlige fra speilene?

Anonymkode: 78e9c...1a4

For eksempel på parkeringsplassen utenfor et travelt handlesenter?? Dukker fort opp en unge da mens du ser i motsatt speil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jegerrinne skrev (3 timer siden):

Her så slo sensor av ryggekamera da sønnen kjørte opp. Årsak sensor sa var det er ikke dette i alle biler og vi ska se du kan rygge uten. Sensor her sa og at det var alt for mange ungdommer som stolte for mye på sensorene og ikke fulgte med rundt bilen og så gikk det galt

Sønnen her lærte kun å rygge etter speiler siden ingen biler her har ryggekamera. Samme gjør jenta som driver nå.

Her så bruker å kjøreskole eldre biler de har en Volvo 240, har og en klassebilde som brukes slik at de og får kjørt bil hvor en ikke får brukt midt speilen. Som kjørelærer sier dere må lære å kjøre forskjellige biler. Og ofte har heler ikke ungdom de nyeste bilene.

«Gamle skolen» møter du dessverre overalt i livet. Gamle lærere er en gjenganger der. 

Anonymkode: 631b2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Med kun speilene er det en blindsone bak bilen ja, og det er derfor vi ikke skal rygge utelukkende ved hjelp av speil.

Vet du forresten at mange blir så opptatte av å fokuete på skjerm/ryggekameraet at de ikke ser hva som skjer foran og ved siden av bilen?  Mener du disse er tryggere når de rygger?

 

 

Anonymkode: fc442...816

Du…det er en blindsone selv når du snur deg.

Dette var et litt skremmende innlegg.

Anonymkode: 631b2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nelliken
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hos mange bedrifter er det påbudt å rygge inn på plassen. 
 

Jeg for min del får helt vondt av å kjøre inn med fronten først. Mye mer uoversiktlig når man skal ut igjen. Det er mindre som skjer bak bilen på plassen man skal rygge inn på, en når man skal ut igjen med kryssende trafikk og folk. 
 

Bedre for hjørnene i fronten av bilen og, samt nabobilen når man legger over for hardt/tidlig og riper opp hele siden på nabobilen 😇

Anonymkode: 3b1bf...238

Helt enig - på min arbeidsplass har det vært påbudt i flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke meg du siterer. 

Men dere "kjører forbi og ser", eller "går bak bilen og ser", eller "snur dere" (og har da en veldig stor blindsone bak bilen) 

Og stoler så blindt på at det ikke har kommet et dyr, eller lite barn, eller noe, fra sidelinjen de sekundene dere fokuserer på noe annet igjen.

Ser dere virkelig ikke hvilken trygghet et vidvinkel kamera som fanger opp hele området bak og på siden av bilen, gir på en travel parkeringsplass? 

Anonymkode: 631b2...3f0

Vet du hva? Å stole på et ryggekamera har mannen min gjort én gang. Og hvem kjørte inn i en stolpe bak? Jo han. 

Jeg stoler ikke på dem. Og vi har kjørt bil i 30 år. Uten kamera, uten å treffe verken dyr, mennesker eller objekter. Det går faktisk helt fint. 

Det er en falsk trygghet med ting som kan bli ødelagt. Øynene sitter fast og de kan man bruke. 

Folk gjør som de vil, men å ikke skjønne hvordan man klarer seg uten, det hører ikke hjemme hos noen som har lappen. Det er min mening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (52 minutter siden):

Vet du hva? Å stole på et ryggekamera har mannen min gjort én gang. Og hvem kjørte inn i en stolpe bak? Jo han. 

Jeg stoler ikke på dem. Og vi har kjørt bil i 30 år. Uten kamera, uten å treffe verken dyr, mennesker eller objekter. Det går faktisk helt fint. 

Det er en falsk trygghet med ting som kan bli ødelagt. Øynene sitter fast og de kan man bruke. 

Folk gjør som de vil, men å ikke skjønne hvordan man klarer seg uten, det hører ikke hjemme hos noen som har lappen. Det er min mening. 

At din mann er håpløs, er vel ikke god nok grunn til at ingen skal ta i bruk nye og bedre teknologi? 

Har selv kjørt bil i 25 år. Og sier selvfølgelig ja-takk til hjelpemidler som sikrer at du ikke rygger over et lite barn som ellers ville bært i blindsonen. 

Anonymkode: 631b2...3f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...