Gå til innhold

Hvordan klarte folk å rygge før ryggekamera? 🤔

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fordi vi er overmennesker. Jeg rygger inn hver eneste dag uten noen sensor eller kamera. 

Anonymkode: 1fd61...2ea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fru Uperfekt skrev (30 minutter siden):

Nææ, speil er enklere 

Speil har store dødsoner. Har du vindu bør du snu på hodet for å få full oversikt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Anonymkode: 7d5aa...b06

Null stress, man lærte seg til det når man ikke hadde ryggekamera. Dette er så innarbeidet i meg, at jeg klarer ikke å stole på kameraet, og rygger utelukkende etter speil og ved å vri hodet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk at vogntog og semitrailere sjelden har ryggekamera, du! 
Glo 15-20 meter bak deg i speilene, og ingen mulighet til å kikke ut bakruten 😇

Anonymkode: 3b1bf...238

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (1 time siden):

Speil har store dødsoner. Har du vindu bør du snu på hodet for å få full oversikt.

Aldri, utenom oppkjøring, snudd hode ved rygging, bruker speil helt konsekvent 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fru Uperfekt skrev (1 minutt siden):

Endret av Mezzosoprena
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fru Uperfekt skrev (Akkurat nå):

Sorry, det ble feil - jeg leste innlegget ditt ufullstendig og derfor ble svaret mitt helt på viddene. Skulle selvfølgelig ha skrevet det når jeg slettet teksten min 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mezzosoprena skrev (2 minutter siden):

Sorry, det ble feil - jeg leste innlegget ditt ufullstendig og derfor ble svaret mitt helt på viddene. Skulle selvfølgelig ha skrevet det når jeg slettet teksten min 🙂 

Okis, bare lurte, og lett for å feil lese 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speil så klart. Kamera fungerer også dårlig når du har henger, så best å bare lære seg å rygge med speil først som sist. 

Anonymkode: 509f1...ac0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sidespeilene

Anonymkode: f8de3...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg fikk nettopp lappen og har kjøpt meg en bil med ryggekamera, og jeg har også bare øvelseskjørt i biler med ryggekamera😅

Men det fikk meg til å tenke... hvordan i all verden klarte folk å rygge ordentlig før ryggekamera ble en greie? Jeg har alltid bare stolt på skjermen og føler at jeg hadde krasjet i noe uten den! 🤪

Skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke ryggekamera så bruker speil. Burde kanskje byttet bil nå, men eldste barn har startet å øvelseskjøre så tviholder på bilen med manuell girkasse og uten skjerm og kamera. Vil at barna mine skal lære å kjøre BIL

Anonymkode: 21cb5...7a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bruker speilene. Dekker til skjermen slik at ryggekamera ikke kan brukes når vi driver med øvelseskjøring. Vi har også en bil uten ryggekamera. 

Jeg er så gammel at jeg øvelseskjørte med en bil som hadde 4 gir, manuell choke og null servo, og automatgir var noe de bare hadde i USA.

Ikke stol for mye på kameraet heller. Den gangen jeg havnet utenfor grusen utenfor huset var da jeg stolte for mye på kameraet. Og du kommer til å få en overraskelse til vinteren… snø, slaps, salt og dritt som legger seg på kameralinsa under kjøring gjør den ubrukelig. Så det er bare å begynne å øve på å rygge uten kamera.

Anonymkode: 0c85a...561

Dette er ikke lurt. 

På oppkjøring vil sensor være steng på om du forstår og evner å bruke ryggekamera.  

Før ryggekamera så jeg daglig at folk lirket og kjørte frem og tilbake for å plassere rett i luke. Det var også vanligere å kjøre fronten på bilen inn og rygge ut. Dette gir større sannsynlighet for påkjørsel bevegelige objekter.  

Ryggekamera er et hjelpemiddel som skal benyttes. Det gjør bilkjøring sikrere. 

Jeg har kjørt mange forskjellige biler og aldri opplevd at sludd snø og is påvirker ryggekamera.  Jeg bor foressten i Finnmark.

Anonymkode: 162ae...a22

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bil med ryggekamera nå, men bruker det ikke. Synes ofte kamera misser mye av omgivelsene som man bør tenke på, ting som ikke vises i kamera før det plutselig er bak deg, det ser du hvis du snur hodet og ser til sidene mens du rygger. 

Anonymkode: 254fa...99d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fru Uperfekt skrev (57 minutter siden):

Redd for nakkesleng?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden gjorde meg litt skremt. Betyr det at de som kjører opp i dag, kun gjør det på bakgrunn av ryggekamera? Er det nok til å få lappen?

Anonymkode: 725b4...e63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er snart 40, lappen i 22 år, aldri brukt ryggekamera. Ikke hatt bil med det. Ikke nok med det, etter mange år med automat har jeg nå manuellbil. 

Anonymkode: 1777f...830

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Denne tråden gjorde meg litt skremt. Betyr det at de som kjører opp i dag, kun gjør det på bakgrunn av ryggekamera? Er det nok til å få lappen?

Anonymkode: 725b4...e63

Noen biler har jo også en advarsel som popper opp på skjermen, som sier noe ala vær obs på omgivelsene, ikke stol kun på kameraet. Synes det er en fin huskeregel, og at man bør lære seg å rygge på vanlig måte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...