Gå til innhold

Hva kan skje dersom man har en ulykke med en bil med bruksforbud?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke hvis ikke årsaken er den samme som gjorde at bilen ikke ble godkjent. 

Anonymkode: fcc69...9be

Men det er en enorm sjanse å ta. Bilen har jo fått bruksforbud av en (eller flere) grunner. Forsikringsselskapet kommer til å lete med lykt og lupe for å kunne sette en sammenheng mellom bruksforbud og skade (da sparer de penger). Forsikringsselskaper kan gjerne være vanskelige når alt er på stell og krystallklart, så ser ingen grunn til at de ikke kommer til å være ekstra nøye i en slik sak.

Anonymkode: 19eaf...223

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Million skrev (5 minutter siden):
Bilforsikringen gjelder selv om bilen ikke er EU-godkjent – med ett viktig forbehold. Hvis det er årsakssammenheng mellom en påvist mangel og uhellet, kan det føre til redusert erstatning eller avslag fra forsikringsselskapet.
 
 

Det jeg trodde også.

Hvis jeg kjører ned en blind fotgjenger og eneste feil på bilen er lys som ikke virker. Den ville ellers bestått EU-kontrollen. Da må da forsikringsselskapet se at bilens manglende lys og EU-kontroll ikke hadde noe med saken å gjøre siden fotgjengeren var blind.

Anonymkode: b806e...08d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det jeg trodde også.

Hvis jeg kjører ned en blind fotgjenger og eneste feil på bilen er lys som ikke virker. Den ville ellers bestått EU-kontrollen. Da må da forsikringsselskapet se at bilens manglende lys og EU-kontroll ikke hadde noe med saken å gjøre siden fotgjengeren var blind.

Anonymkode: b806e...08d

Men hvis den fikk bruksforbud pga dårlige bremser, bremsene er byttet, ingen ny EU-kontroll, et barn blir påkjørt pga bilfører ikke rekker å bremse ned, nok, i tide. Hva skjer da? 

Anonymkode: 19eaf...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men hvis den fikk bruksforbud pga dårlige bremser, bremsene er byttet, ingen ny EU-kontroll, et barn blir påkjørt pga bilfører ikke rekker å bremse ned, nok, i tide. Hva skjer da? 

Anonymkode: 19eaf...223

Spiller ingen rolle, bruksforbud er bruksforbud, da skal den ikke kjøres på veien! 
 

Anonymkode: a0fa6...a0d

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Men det er en enorm sjanse å ta. Bilen har jo fått bruksforbud av en (eller flere) grunner. Forsikringsselskapet kommer til å lete med lykt og lupe for å kunne sette en sammenheng mellom bruksforbud og skade (da sparer de penger). Forsikringsselskaper kan gjerne være vanskelige når alt er på stell og krystallklart, så ser ingen grunn til at de ikke kommer til å være ekstra nøye i en slik sak.

Anonymkode: 19eaf...223

Min ble ikke godkjent fordi jeg hadde feil lyspærer og en feilmelding på airbags. 

Kræsjer jeg fordi en dust ikke overholder vikeplikten, har jeg full forsikring. 

Anonymkode: fcc69...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spiller ingen rolle, bruksforbud er bruksforbud, da skal den ikke kjøres på veien! 
 

Anonymkode: a0fa6...a0d

Hva skjer i henhold til forsikringa, lurte jeg på. At politiet og rettsvesenet blander seg i dette ser jeg som en grei konsekvens uansett.

Anonymkode: 19eaf...223

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Min ble ikke godkjent fordi jeg hadde feil lyspærer og en feilmelding på airbags. 

Kræsjer jeg fordi en dust ikke overholder vikeplikten, har jeg full forsikring. 

Anonymkode: fcc69...9be

I et slikt tilfelle er det jo den som forårsaker skaden sitt selskap som skal dekke alt, hvorfor blander du inn ditt eget selskap?

Anonymkode: 4ece1...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (25 minutter siden):
Bilforsikringen gjelder selv om bilen ikke er EU-godkjent – med ett viktig forbehold. Hvis det er årsakssammenheng mellom en påvist mangel og uhellet, kan det føre til redusert erstatning eller avslag fra forsikringsselskapet.
 
 

Et prakteksempel på svar.

Se og lær!

Altfor mange hønsehjerner her som fremstiller egne tullete tanker som fakta.

Anonymkode: d398d...96b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsikringen kommer ikke til å hjelpe om det skjer noe. Så personen kan ende opp i tonnevis av gjeld om det skjer noe. 

Anonymkode: 25947...c7f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Et prakteksempel på svar.

Se og lær!

Altfor mange hønsehjerner her som fremstiller egne tullete tanker som fakta.

Anonymkode: d398d...96b

Du er klar over at dersom du kjører rundt i en slik bil og forårsaker en ulykke, så kommer du til å få absolutt 0 sympati og spørsmålet om hvorvidt det rent faktisk er årsakssammenheng mellom forbrytelsen din, og skaden du har forårsaket er ganske irrelevant. Det kommer de til å finne, for å si det slik.

Anonymkode: 4ece1...f57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om det er noen feil på bilen, hun bare tok den ikke med på kontroll, sier selv at hun glemte det eller passa ikke, så bare ble det ikke til at det skjedde. Bilen har bruksforbud hovedsakelig fordi den ikke har møtt til kontroll, og det er 4-5 år siden den skulle vært. Jeg tenker jo at hvis det skjer noe så er jeg redd hun risikerer å bli gjeldsslave eller forulykke hvis det er en feil hun ikke har sagt fra om. Men eksen hennes skrur på den tid til annen. Jeg tenker det juridiske blir et problem i såfall.

Ts

Anonymkode: c988d...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Du er klar over at dersom du kjører rundt i en slik bil og forårsaker en ulykke, så kommer du til å få absolutt 0 sympati og spørsmålet om hvorvidt det rent faktisk er årsakssammenheng mellom forbrytelsen din, og skaden du har forårsaket er ganske irrelevant. Det kommer de til å finne, for å si det slik.

Anonymkode: 4ece1...f57

Jeg fikk ikke EU-godkjent bilen min før jeg hadde fikset lydhornet/fløyta. Det skal godt gjøres å krasje bilen fordi den ikke virker.

Med gyldig forsikring hadde jeg nok fått utbetalt erstatning selv om den ikke var EU-godkjent.

Anonymkode: 45b58...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Haha som om det er det værste...

 

Man har ikke gyldig forsikring og kan ende I milliongjeld. 

Anonymkode: 60f8b...ad3

 Forsikringen blir ikke automatisk annullert idet bilen får kjøreforbud. 

Anonymkode: 75e0f...c4a

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du absolutt skremme henne fra å bruke den? 

Skulle uhellet være ute, så kan det bli en avkortning på forsikringen, spesielt hvis grunnen til kræsjen er den samme som gjorde at bilen ikke ble godkjent. 

Ellers er det egentlig ikke noe å henge seg opp i. 

Anonymkode: fcc69...9be

Feil feil feil, du ender opp med alt ansvar og ingen dekning fra forsikringen, og i verste fall fengselsstraff. Det er bileiers ansvar å påse at kjøretøyet er i forskriftsmessig stand og i det ligger altså også eu godkjent, samt at du plikter ha gyldig forsikring, noe du ikke får om bilen ikke er godkjent, og den skal ha gydlig registrering noe den mangler om den har bruksforbud - ergo faller alt på sjåføren av kost både egne og evt andres. Så jo, det er Mye å henge seg opp i - spesielt om hun i tillegg kjører med barna i bilen. Hvis bilen er i god nok stand er det vel bare å bruke de få lappene på å få den godkjent?

Anonymkode: 7f474...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

I forskrift om periodisk kontroll av kjøretøy § 21 står det at Statens vegvesen skal nedlegge bruksforbud for biler som ikke er godkjent ved periodisk kontroll innen utløpet av kontrollfristen.
I vegtrafikkloven § 31 fremgår det at overtredelse av loven straffes med bot eller med fengsel inntil ett år. (Straffereaksjonen og størrelsen på en bot avhenger blant annet av hvor du kjørte og hvilke mangler det er på bilen som gjør at den ikke er EU-godkjent. Bare det å kjøre en bil uten skilter kan gi bot på rundt 2600 kroner.)

Kjøring mens du har kjøreforbud vil ha samme betydning som å kjøre uten gyldig førerkort, noe som innebærer brudd på vegtrafikkloven. Det fysiske førerkortet er ikke gyldig, selv om du skulle ha det liggende i lomma.

Etterkontroll må skje innen den opprinnelige fristen eller senest to måneder er at EU-kontrollen ble utført. Rettes ikke dette er bilen ulovlig å bruke og du risikerer å bli avskiltet.

google er fint.. 

Anonymkode: 7f474...30d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i denne situasjonen og jeg har bekymret meg for det samme.
Bilen hadde kjøreforbud, hadde en ulykke som var førerens feil, og bilen var forsikret. Jeg var svært bekymret for om forsikringen ville bli erklært ugyldig ettersom bilen ikke skulle ha vært på veien i utgangspunktet, men saken ble behandlet, såvidt jeg vet, som en helt vanlig forsikringssak. Bilen var kjørbar, men måtte ifølge politiet bli stående ettersom den hadde kjøreforbud men ellers var det ingen forskjell.

Men det er likevel en enorm risiko å ta. Viser det seg f.eks at bremsene er defekte og bilen havner i en ulykke som er forårsaket av defekte bremser, må man regne med at forsikringsselskapet selvsagt bruker det for hva det er verdt. Da pådrar man seg fort en gjeld som kan forfølge en resten av livet. 
Det er jo kun det økonomiske aspektet. Risikoen for skader både på seg selv og andre er jo også noe hun bør tenke på når hun kjører rundt i en ikke-godkjent bil. 

Anonymkode: 75e0f...c4a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg vet ikke om det er noen feil på bilen, hun bare tok den ikke med på kontroll, sier selv at hun glemte det eller passa ikke, så bare ble det ikke til at det skjedde. Bilen har bruksforbud hovedsakelig fordi den ikke har møtt til kontroll, og det er 4-5 år siden den skulle vært. Jeg tenker jo at hvis det skjer noe så er jeg redd hun risikerer å bli gjeldsslave eller forulykke hvis det er en feil hun ikke har sagt fra om. Men eksen hennes skrur på den tid til annen. Jeg tenker det juridiske blir et problem i såfall.

Ts

Anonymkode: c988d...3e9

Eksen skrur som i at bilen ikke har vært på service de siste fem årene heller?

 

Anonymkode: dd7f1...bc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Eksen skrur som i at bilen ikke har vært på service de siste fem årene heller?

 

Anonymkode: dd7f1...bc3

Man må ikke ha bilen på service.

Anonymkode: 45b58...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ringt politiet og tipset dem. Dersom de ønsker kan de ta kontroll ved feks bhg i tidsrommet hun vanligvis leverer barna feks

Anonymkode: 5a2b6...09e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...