LiseTV Skrevet 18. oktober 2024 #1 Del Skrevet 18. oktober 2024 Endelig tonet Frp flagg og sier dem vil kutte i sjukelønnsordningen. Vanlig folk som dem sier må holde seg unna dette partiet. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 18. oktober 2024 #2 Del Skrevet 18. oktober 2024 Nei, kanskje vanlige folk burde begynne å innse at vår fremtid som velferdsnasjon er er avhengig av noen kutt, dette for at velferden skal være bærekraftig på lang sikt. Og ansvarlige politikere kan ikke fortsette å love bedre ordninger til alle ved inngangen til valg. Det står faktisk respekt i å uttale at de vil kutte i sjukelønnsordningen. Hvorfor, jo for det er ett kutt som vil ramme alle, og slik sett så kan man miste mange velgere på sånne uttalelser. Og det gir et gunstig utgangspunkt for Støre og Co som vil bruke det for alt det er verdt, som at FRP vil ramme de svakeste, de vil svekke velferden, de vil ramme vanlige arbeidsfolk og de kronisk syke. Og slike uttalelser er vanskelig å forsvare seg mot, for velgerne er rett og slett for dum og klarer ikke å se lenger frem en sin egen nese, og hører kun på one-liners, og evner ikke å sette seg inn i bakenforliggende årsaker til at noen faktisk tør å legge frem ett så upopulært synspunkt. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Justlooking Skrevet 18. oktober 2024 #3 Del Skrevet 18. oktober 2024 LiseTV skrev (9 timer siden): Endelig tonet Frp flagg og sier dem vil kutte i sjukelønnsordningen. Vanlig folk som dem sier må holde seg unna dette partiet. Det har mange fremmet - at vi ikke har råd til så gode ordninger lenger. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PhilosopherSe7en Skrevet 18. oktober 2024 #4 Del Skrevet 18. oktober 2024 Så da blir det private forsikringer for å dekke sykefravær 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 PhilosopherSe7en skrev (1 time siden): Så da blir det private forsikringer for å dekke sykefravær Tror det blir en dyr forsikring, visst du skal forsikre deg mot første dags sykefravær. For det er vel snakk om å innføre en karens-dag, det vil si at den syke betaler for den første dagen selv. Og jeg tror det er fullt mulig å innføre regler for karensdager som samtidig skjermer de kronisk syke. Slik at det kun rammer oss som er fyllesyke, litt late og ikke helt har dagen. Det vil gjøre at vi får litt mer intensiv til å karre oss på jobb, dette vil spare samfunnet for milliardær av kroner både i økt produktivitet og mindre utbetalinger, mens det for den enkelte av oss betyr at vi må bidra med en liten egenandel for bruk av ordningen. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 19. oktober 2024 Forfatter #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 Det er langtids sykefravær som er dyrt for staten. Kortids sykefraværet som Frp og Venstre går i mot er ikke så stort og ett lite problem. I I/A avtalen fikk arbeidsgiver en kompensasjon fra NAV for å betale ut sykelønn i en kortere periode i begynnelsen. Tenk deg en famile med store boliutgifter, barnehage , mat med mere somhar veldig stramm økonomi der en blir sykemeldt og får store problemer. Tenk dere om. 5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 LiseTV skrev (8 timer siden): Det er langtids sykefravær som er dyrt for staten. Kortids sykefraværet som Frp og Venstre går i mot er ikke så stort og ett lite problem. I I/A avtalen fikk arbeidsgiver en kompensasjon fra NAV for å betale ut sykelønn i en kortere periode i begynnelsen. Tenk deg en famile med store boliutgifter, barnehage , mat med mere somhar veldig stramm økonomi der en blir sykemeldt og får store problemer. Tenk dere om. Det siste er vel litt av problemet, at mange har for stram økonomi. Og visst vi ser på det så kan ofte to familier med en forskjell på 200K ha like stram økonomi. Dette skyldes at vi i Norge ofte legger oss så tett oppimot tålegrensen som mulig, det dyreste huset og den dyreste bilen som økonomien tåler. Så i teorien så skulle familien som har 200K kunne hatt tilsvarende beløp i reserve, men de har ikke det, for det går i økt forbruk. Og det blir som ovenfor når vi krever at staten skal dekke alle utgifter slik at ingenting skal ramme vår privatøkonomi, for vi venter at staten skal kompensere for det meste. Så for at vi skal ha et bærekraftig velferdssystem i fremtiden, må kanskje denne tankegangen justeres litt, og den enkelte må ta mer personlig ansvar. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
yamask Skrevet 19. oktober 2024 #8 Del Skrevet 19. oktober 2024 Kapt.Chat skrev (1 time siden): Og det blir som ovenfor når vi krever at staten skal dekke alle utgifter slik at ingenting skal ramme vår privatøkonomi, for vi venter at staten skal kompensere for det meste. Så for at vi skal ha et bærekraftig velferdssystem i fremtiden, må kanskje denne tankegangen justeres litt, og den enkelte må ta mer personlig ansvar. Dette er jeg enig i, men jeg syns ikke sykepenger skal gå først. Folk kan jo ikke noe for at de blir syke. Hva med de med kreft og lignende? Skal de permitteres uten lønn og gå på dagpenger? Jeg skjønner ikke at det alltid skal gå utover de svakeste i samfunnet først. Norge er et søkkrikt land, det må vel kunne gå an å ombudsjettere litt. Alle bistandspengene vi sender ut av landet som støtter helt absurde ting feks. Eller disse kunstnerne som får millioner for å bæsje på et ark. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. oktober 2024 #9 Del Skrevet 19. oktober 2024 yamask skrev (1 time siden): Dette er jeg enig i, men jeg syns ikke sykepenger skal gå først. Folk kan jo ikke noe for at de blir syke. Hva med de med kreft og lignende? Skal de permitteres uten lønn og gå på dagpenger? Jeg skjønner ikke at det alltid skal gå utover de svakeste i samfunnet først. Norge er et søkkrikt land, det må vel kunne gå an å ombudsjettere litt. Alle bistandspengene vi sender ut av landet som støtter helt absurde ting feks. Eller disse kunstnerne som får millioner for å bæsje på et ark. Jeg sier ikke at det skal gå utover de svakeste, jeg sier at det går an å lage innstramminger som skjermer de svakeste. Prinsippet er at man må heve grensen litt, slik at alle "friske" personer må bidra med en liten andel når man benytter ordningen. At folk ikke kan noe for de blir syke er ikke helt riktig, vi har faktisk ganske stor påvirkning på vår egen helse. Så mange helserelaterte plager kunne sikkert vært ungått med fysisk aktivitet og sunt kosthold. Men uansett så er jeg tilhenger av individets frihet til å ta egne valg, så jeg vil ikke at det skal bli en del av om hvorvidt du får rett til sykepenger eller ikke, men at vi alle må gi et visst bidrag ved bruk av ordningen, som for eksempel en karensdag. Du har helt rett i at Norge er et søkkrikt land, men det betyr ikke at vi kan bare pøse mer penger inn i det som allerede betegnes som verdens beste velferdsordninger. For akkurat det vil ha en veldig negativ effekt på Norges økonomi, og vi vil være fullstendig skakkjørt når vi ikke kan lene oss på oljeinntektene lenger. For det må finnes et tak på hvor gode velferdsordninger vi kan tillate oss for å holde produksjonen oppe. Når det gjelder bistandspenger så kan det selvfølgelig diskuteres, men uansett kan vi ikke bruke de pengene på mere velferd uten at det får store økonomiske konsekvenser. For pengene vi hiver ut av landet har ikke samme innvirkningen på økonomien. Det går en grense for hvor mye penger du kan bruke på velferd, Øystaten Nauru er et godt eksempel på det, verdens rikeste stat som gikk på en kjempesmell, jeg kan sitere litt av det som skrives: "Regjeringen forvaltet nauruanernes private penger, slik at innbyggerne skulle slippe å bekymre seg over morgendagen. Taktikken slo feil. Innbyggerne ble late, tykke og tiltaksløse. Mens dårlig rådgivning og korrupte ledere førte til at Naurus økonomi gikk på en kjempesmell." Link til en av artiklene, men det fins mange andre artikler på engelsk også, som ikke er i like tabloid format. https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/2008/12/26/79998/opplevde-tidenes-kollaps?nr=1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 19. oktober 2024 #10 Del Skrevet 19. oktober 2024 Jeg er aldri syk fra jobb med mindre jeg har noe som smitter de andre, dvs svært sjeldent. Før Covid gikk jeg gjerne 2-3 år i slengen uten en forkjølelse av noe slag, og dermed uten sykedager brukt. Nå har jeg en del kollegaer som tropper opp på jobb med masse dritt som smitter, gjør alle andre sjuke (jeg får langtidsproblemer med bihuler ved sjukdom, så kjempegøy for meg å ha ubehag og tette bihuler i flere måneder hver gang). Så skal jeg nå attpåtil miste lønn når jeg ligger syk hjemme fordi en idiot av en kollega måtte hoste og nyse på meg? Kanskje 1 dag uten lønn er helt greit for dere med medianlønn i Norge. Jeg er lavlønnet, og 1 dag uten lønn er en bit av budsjettet mitt. Mener dere dette er rett, at jeg skal lide for at de med fet lønn skal få "svi" av å sluntre unna og ligge hjemme og klø seg i rompa? De bryr seg ikke om den dagen. Eller mener dere at isåfall må alle som faktisk er syke også skal ringe legekontorer og få erklæring? Hvordan? Sette opp en time 2 måneder etterpå? Legekontorene her må man gjerne sitte i 4 timer i telefonkø på allerede, dere kan tro det skulle blitt interessant om man må ha time hos lege for 1 sykedag godkjent haha. Lykke til med det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. oktober 2024 #11 Del Skrevet 19. oktober 2024 miniomelett skrev (1 time siden): Jeg er aldri syk fra jobb med mindre jeg har noe som smitter de andre, dvs svært sjeldent. Før Covid gikk jeg gjerne 2-3 år i slengen uten en forkjølelse av noe slag, og dermed uten sykedager brukt. Nå har jeg en del kollegaer som tropper opp på jobb med masse dritt som smitter, gjør alle andre sjuke (jeg får langtidsproblemer med bihuler ved sjukdom, så kjempegøy for meg å ha ubehag og tette bihuler i flere måneder hver gang). Så skal jeg nå attpåtil miste lønn når jeg ligger syk hjemme fordi en idiot av en kollega måtte hoste og nyse på meg? Kanskje 1 dag uten lønn er helt greit for dere med medianlønn i Norge. Jeg er lavlønnet, og 1 dag uten lønn er en bit av budsjettet mitt. Mener dere dette er rett, at jeg skal lide for at de med fet lønn skal få "svi" av å sluntre unna og ligge hjemme og klø seg i rompa? De bryr seg ikke om den dagen. Eller mener dere at isåfall må alle som faktisk er syke også skal ringe legekontorer og få erklæring? Hvordan? Sette opp en time 2 måneder etterpå? Legekontorene her må man gjerne sitte i 4 timer i telefonkø på allerede, dere kan tro det skulle blitt interessant om man må ha time hos lege for 1 sykedag godkjent haha. Lykke til med det. Visst du vil vinne gehør for dine synspunkter så ville jeg sluttet å snakke ned alle andre grupper, her slenger du ut nedsettende kommentarer om arbeidskollegaer, gjennomsnittsfamilien og de med fet lønn, ikke veldig sjarmerende. Men siden du bringer det opp så kan jeg fortelle at de som tjener mest er også de som taper mest på en karensdag, ja de gjør faktisk det i kroner og ører. Og som jeg nevnte i tidligere innlegg, folk legger opp økonomien sin etter hva de har i inntekt, derfor vil det svi omtrent like mye for en som har høyere inntekt. Så med andre ord er det en dugnad hvor folk må betale etter evne. Og for din del som nesten aldri er syk og det kunne gå to tre år mellom hver gang, skulle ikke bli rammet så hardt av en karensdag uansett. (skjønner ikke hvorfor folk plutselig skulle hoste og nyse på deg etter Covid) De som taper mest er faktisk de som har de fete lønningene som ligger å klør seg i rompa som du sier. De får ikke kompensert 100% som du og jeg gjør, for de vil nå taket, og sånn sett så kan de risikere og bare få 30% i sykepenger, selv om de betaler mange ganger min og din andel inn til velferdssystemet. Så helt rettferdig kan det aldri bli, men alle må bidra om velferdsordningen skal være bærekraftig for fremtiden. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 19. oktober 2024 #12 Del Skrevet 19. oktober 2024 Kapt.Chat skrev (11 minutter siden): Visst du vil vinne gehør for dine synspunkter så ville jeg sluttet å snakke ned alle andre grupper, her slenger du ut nedsettende kommentarer om arbeidskollegaer, gjennomsnittsfamilien og de med fet lønn, ikke veldig sjarmerende. Men siden du bringer det opp så kan jeg fortelle at de som tjener mest er også de som taper mest på en karensdag, ja de gjør faktisk det i kroner og ører. Og som jeg nevnte i tidligere innlegg, folk legger opp økonomien sin etter hva de har i inntekt, derfor vil det svi omtrent like mye for en som har høyere inntekt. Så med andre ord er det en dugnad hvor folk må betale etter evne. Og for din del som nesten aldri er syk og det kunne gå to tre år mellom hver gang, skulle ikke bli rammet så hardt av en karensdag uansett. (skjønner ikke hvorfor folk plutselig skulle hoste og nyse på deg etter Covid) De som taper mest er faktisk de som har de fete lønningene som ligger å klør seg i rompa som du sier. De får ikke kompensert 100% som du og jeg gjør, for de vil nå taket, og sånn sett så kan de risikere og bare få 30% i sykepenger, selv om de betaler mange ganger min og din andel inn til velferdssystemet. Så helt rettferdig kan det aldri bli, men alle må bidra om velferdsordningen skal være bærekraftig for fremtiden. Hva er det du prøver å forklare her? Synes ikke det er nedsettende å ønske at kollegaer holder seg hjemme når de er smittsomme. Gjennomsnittsfamilien og de med høy lønn bryr seg ikke om meg og min klasse uansett, det har de aldri gjort heller, så at jeg setter ting på spissen på KG, det overlever de nok. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kapt.Chat Skrevet 19. oktober 2024 #13 Del Skrevet 19. oktober 2024 miniomelett skrev (53 minutter siden): Hva er det du prøver å forklare her? Synes ikke det er nedsettende å ønske at kollegaer holder seg hjemme når de er smittsomme. Gjennomsnittsfamilien og de med høy lønn bryr seg ikke om meg og min klasse uansett, det har de aldri gjort heller, så at jeg setter ting på spissen på KG, det overlever de nok. Det jeg prøver er å forklare at systemet ikke er bærekraftig på sikt om vi ikke gjør tiltak. Og de som vil rammes hardest er de som har minst. Jo jeg tror absolutt at de rike bryr seg om din klasse, uten at jeg vet hvordan du definerer klassen din. Det er viktig for de rike at velferdssystemet fungerer, for det gir et mer stabilt samfunn som også de verdsetter høyt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 19. oktober 2024 #14 Del Skrevet 19. oktober 2024 90% dekning ved sykefravær vil medføre drastisk nedgang i fraværet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LiseTV Skrevet 20. oktober 2024 Forfatter #15 Del Skrevet 20. oktober 2024 Brunello skrev (6 timer siden): 90% dekning ved sykefravær vil medføre drastisk nedgang i fraværet. Og økonomisk ruin for mange syke. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 20. oktober 2024 #16 Del Skrevet 20. oktober 2024 (endret) Kapt.Chat skrev (7 timer siden): Det jeg prøver er å forklare at systemet ikke er bærekraftig på sikt om vi ikke gjør tiltak. Og de som vil rammes hardest er de som har minst. Jo jeg tror absolutt at de rike bryr seg om din klasse, uten at jeg vet hvordan du definerer klassen din. Det er viktig for de rike at velferdssystemet fungerer, for det gir et mer stabilt samfunn som også de verdsetter høyt. Jeg er enig i at det må endres, mye fordi det er slappfisker der ute som holder seg hjemme med full lønn fordi de er fyllesyk eller vil ha langhelg. Men de løsningene som foreslås går hardt utover de som har minst. Og jeg lover deg, de med god og høy lønn bryr seg ikke om de med lav lønn. De aller fleste nordmenn syns det er helt greit og flott at noen har dårlig lønn, slik at de får produktene billig. Endret 20. oktober 2024 av miniomelett 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 20. oktober 2024 #17 Del Skrevet 20. oktober 2024 miniomelett skrev (12 minutter siden): Jeg er enig i at det må endres, mye fordi det er slappfisker der ute som holder seg hjemme med full lønn fordi de er fyllesyk eller vil ha langhelg. Det er ikke kortidsfraværet som er problemet i Norge. For n'te gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Jenny* Skrevet 20. oktober 2024 #18 Del Skrevet 20. oktober 2024 Ikke engang når vi våkner som et insekt en morgen bør vi ta sykemelding. Gregor Samsa vurderte det, men han gjorde det faktisk ikke. For et forbilde! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Annoyium Skrevet 20. oktober 2024 #19 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det som provoserer meg er at køene ved sykehusene nå i snitt er på over 80 dager. Hvis køene kuttes vil naturlig nok også lange sykemeldinger gå ned 🤦🏼♀️ 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anno19 Skrevet 20. oktober 2024 #20 Del Skrevet 20. oktober 2024 Det er fint med tiltak for å få ned bruk av sykmelding, og sannheten er at litt for mange utnytter systemet. Problemet med tiltak er at det rammer de som faktisk har behov for sykmelding og ikke de som driver å lager sine egne deltidsstillinger med full lønn. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå