Gå til innhold

Krevende arbeidsmiljø , kollegaer føler seg mobbet av sjefen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

På arbeidsplassen min så er det ganske høye kvalitetskrav. Jeg klarer meg fint og opplever at ledelsen er fornlyd med meg, men får høre mye frustrasjon fra to kollegaer som ledelsen ikke er fornøyd med og som føler seg «mobbet» av ledelsen.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til hverken ledelsen eller disse kollegaene som er misfornøyde.

For en tid tilbake hadde vi nedbemmaning, og disse to kollegaene ble «shortlistet» med til sammen 5 stk og måtte gå gjennom arbeidsforholdet sitt i en prosess der tre andre ble nedbemannet. Ledelsen mener fortsatt, og har lenge ment at «disse to må skjerpe seg». De to ansatte er rasende på ledelsen etter dette.

Jeg har veldig vondt av disse kollegaene, men jeg skjønner ledelsen litt. Hun ene er ekstremt usikker og uselvstending, og klarer ingen oppgaver som ikke er direkte relatert til fagfeltet sitt. Hun må ha mye bistand fra andre for å gjennomføre prosjektene sine og skaper ekstra-arbeid ved at mange må sette seg inn i prosjektet hennes. De andre på jobb får til disse oppgavene selv.

Hun andre er veldig egenrådig og har vært her lenger enn blant annet daglig leder. Hun prioriterer ofte spennende oppgaver og ekstern nettworking over «kjedelige oppgaver» som ledelsen setter henne til. Hun mener derimot at ledelsen «straffer henne» ved i det hele tatt å gi henne disse oppgavene, og at hun må stå på sitt. Men slik jeg ser det så må alle andre med samme stillingsbeskrivelse også gjøre disse «kjedelige» tingene. Hun gjør mer gøye ting enn mange andre her.

Disse to opplever ofte negativ oppførsel fra ledelsen når de gjør noe ledelsen ikke liker, noe som skjer omtrent ukentlig. Samtidig er de for «kresne» til å bytte jobb. 

De kommer ofte og klager til meg over at x og y har sagt ditt og datt og reagert sånn og sånn. Og de omtaler enkeltpersoner hos ledelsen i negative karakteristikker.

Samtidig så skjønner jeg litt at det skjer. De har jo gjort ditt, og konsekvensen er datt liksom. Skjønner at sjefene her kanskje er litt direkte i kommunikasjonen, og kanskje er litt vel ingeniør-aktige i fremtoningen, men å bli trassig og ikke gjøre som man blir bedt om gjør jo bare ting verre. 

Blir sliten av å balansere mellom «partene» i konflikten. Det er ikke en veldig stor arbeidsplass.

Hadde helst sett at de to misfornøyde fikk andre jobber, men har begynt å søke selv siden jeg ikke gidder dette mer. 

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: b3e2e...17d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker det lureste du kan gjøre for deg selv er å holde deg nøytral. Gjør jobben din, og prøv å bry deg minst mulig om de andre. Vet det ikke er lett, men det går bare ut over deg selv når du engasjerer deg i dette.

Hvis du er fornøyd med jobben ellers, så hadde jeg prøvd å jobbe med dette fremfor å bytte jobb!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utfør jobben din og la de to bare styre på. De har selv valgt å gjøre det slik, og det er nok like greit at de blir sagt opp. Bare ikke la deg trekke ned på deres nivå.

Anonymkode: 40643...0ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i en liknende situasjon, og jeg trodde at jeg var nøytral. Har skjønt i ettertid at kollegene som klaget opplevde at jeg var på deres "parti". 

Det jeg lærte av den situasjonen at jeg ikke blir en lyttende part mer! Hvis noe liknende skjer igjen kommer jeg til å være tydelig på at det høres vanskelig ut, men at jeg ikke kan hjelpe dem, og henvise dem til tillitsvalgt eller verneombud. Ikke fordi jeg trur de vil oppsøke dem, men da signaliserer jeg at de ikke har mitt øre. 

Anonymkode: ba64f...dee

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært i en liknende situasjon, og jeg trodde at jeg var nøytral. Har skjønt i ettertid at kollegene som klaget opplevde at jeg var på deres "parti". 

Det jeg lærte av den situasjonen at jeg ikke blir en lyttende part mer! Hvis noe liknende skjer igjen kommer jeg til å være tydelig på at det høres vanskelig ut, men at jeg ikke kan hjelpe dem, og henvise dem til tillitsvalgt eller verneombud. Ikke fordi jeg trur de vil oppsøke dem, men da signaliserer jeg at de ikke har mitt øre. 

Anonymkode: ba64f...dee

Dette var faktisk lurt.  Empati, som man gjerne viser ved å lytte, kan fort bli misbrukt av ustabile kollegaer. Og det er klart mange blir ustabile av å være i konflikt med ledelsen og være redd for jobben sin.

Anonymkode: 0c404...f47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

På arbeidsplassen min så er det ganske høye kvalitetskrav. Jeg klarer meg fint og opplever at ledelsen er fornlyd med meg, men får høre mye frustrasjon fra to kollegaer som ledelsen ikke er fornøyd med og som føler seg «mobbet» av ledelsen.

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til hverken ledelsen eller disse kollegaene som er misfornøyde.

For en tid tilbake hadde vi nedbemmaning, og disse to kollegaene ble «shortlistet» med til sammen 5 stk og måtte gå gjennom arbeidsforholdet sitt i en prosess der tre andre ble nedbemannet. Ledelsen mener fortsatt, og har lenge ment at «disse to må skjerpe seg». De to ansatte er rasende på ledelsen etter dette.

Jeg har veldig vondt av disse kollegaene, men jeg skjønner ledelsen litt. Hun ene er ekstremt usikker og uselvstending, og klarer ingen oppgaver som ikke er direkte relatert til fagfeltet sitt. Hun må ha mye bistand fra andre for å gjennomføre prosjektene sine og skaper ekstra-arbeid ved at mange må sette seg inn i prosjektet hennes. De andre på jobb får til disse oppgavene selv.

Hun andre er veldig egenrådig og har vært her lenger enn blant annet daglig leder. Hun prioriterer ofte spennende oppgaver og ekstern nettworking over «kjedelige oppgaver» som ledelsen setter henne til. Hun mener derimot at ledelsen «straffer henne» ved i det hele tatt å gi henne disse oppgavene, og at hun må stå på sitt. Men slik jeg ser det så må alle andre med samme stillingsbeskrivelse også gjøre disse «kjedelige» tingene. Hun gjør mer gøye ting enn mange andre her.

Disse to opplever ofte negativ oppførsel fra ledelsen når de gjør noe ledelsen ikke liker, noe som skjer omtrent ukentlig. Samtidig er de for «kresne» til å bytte jobb. 

De kommer ofte og klager til meg over at x og y har sagt ditt og datt og reagert sånn og sånn. Og de omtaler enkeltpersoner hos ledelsen i negative karakteristikker.

Samtidig så skjønner jeg litt at det skjer. De har jo gjort ditt, og konsekvensen er datt liksom. Skjønner at sjefene her kanskje er litt direkte i kommunikasjonen, og kanskje er litt vel ingeniør-aktige i fremtoningen, men å bli trassig og ikke gjøre som man blir bedt om gjør jo bare ting verre. 

Blir sliten av å balansere mellom «partene» i konflikten. Det er ikke en veldig stor arbeidsplass.

Hadde helst sett at de to misfornøyde fikk andre jobber, men har begynt å søke selv siden jeg ikke gidder dette mer. 

Hvordan håndterer jeg dette? 

Anonymkode: b3e2e...17d

Du skal da absolutt ikke håndtere dine ubrukelige medarbeidere med mindre du er verneombud eller tillitsvalgt. Men da burde du vite hva du skal gjøre.

Men om du vil kan du fortelle kollegaene dine at arbeidsgiver har styringsrett. Og du kan fortelle lederne dine at de bør starte en oppsigelsesprosess. Og kanskje revurdere litt hvem de ga sparken under nedbemanningen. 

Anonymkode: a34aa...bf0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...