AnonymBruker Skrevet 18. oktober #1 Del Skrevet 18. oktober Er det et sant mareritt, eller går det greiere enn jeg tror? Tenker på det at man skal ut til alle døgnets tider og ofte ikke rekker å kle på seg masse, om man skal rekke å få valpen ut før den tisser inne. Erfaringer? Anonymkode: b3e6a...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #2 Del Skrevet 18. oktober Når jeg har hatt hage har det vært uproblematisk. Har hatt tykk jakke og sko ved terrassedøren. Synes egentlig å huske at det gikk fortere enn valper vi har hatt om sommeren, sikkert fordi ut-> betydde tiss/bæsj. I motsetning til sommervalpene hvor vi var ute veldig mye av tiden uansett. Anonymkode: 39b05...19f 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #3 Del Skrevet 18. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg har hatt hage har det vært uproblematisk. Har hatt tykk jakke og sko ved terrassedøren. Synes egentlig å huske at det gikk fortere enn valper vi har hatt om sommeren, sikkert fordi ut-> betydde tiss/bæsj. I motsetning til sommervalpene hvor vi var ute veldig mye av tiden uansett. Anonymkode: 39b05...19f Det har jeg aldri tenkt over. Har bare hatt valp på sommeren, og bare antatt at valpene ville vegret seg for å gå ut pga været. Gjerne fordi min forrige valp mislikte regn, og jeg bor på Vestlandet 😅 Anonymkode: e7bf0...049 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Knitgirl Skrevet 18. oktober #4 Del Skrevet 18. oktober Jeg fikk begge mine på vinteren, og det har ikke vært et problem. En blir jo innstilt på å måtte ut i all slags vær. Og det er jo ikke så ofte... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. oktober #5 Del Skrevet 18. oktober Jeg liker helst sommervalper da jeg har mere energi om sommeren og valper krever en del. Er mere ute i timesvis da og da er det kjekt å ta med valpen ut enn å være inne. Miljøtrening er også lettere Anonymkode: d273e...c04 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Durinur Skrevet 19. oktober #6 Del Skrevet 19. oktober Fungerer helt fint for meg i alle fall. Spørs jo litt hvordan du bor til da; hos oss kan vi åpne døren til et inngjerdet område, så det var liksom ikke noe stress å slippe ut valper før jeg selv hadde fått på sko, jakke osv, så da ble det ikke all verdens uhell. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tingelling Skrevet 19. oktober #7 Del Skrevet 19. oktober Gikk fint med oss. Men kunne bare gå rett ut døra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #8 Del Skrevet 20. oktober For meg var det et mareritt å få valp i juni, skulle det i tillegg vært mørkt og kaldt og fullt av snø vet jeg jammen ikke om jeg hadde overlevd. Anonymkode: 9fd06...7be 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober #9 Del Skrevet 20. oktober Du får sove med klærne på den tiden valpen lærer seg å bli renslig. Hvis du er iherdig går det på ca 1 uke. Har hatt valper både sommer og vinter og valpen har hatt mer løs mage om vinteren enn om sommeren. De spiser jo alt mulig. Alle ting går bare man er motivert Anonymkode: 7bb64...7dc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #10 Del Skrevet 21. oktober Var virkelig ikke noe problem, og dagene da en må fort ut er jo ikke mange. Å dra på seg en bukse og jakke er gjort på sekunder. Anonymkode: e8053...338 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #11 Del Skrevet 21. oktober Jeg hadde valp i leilighet i tredje etasje tidlig vår da det fortsatt kom snø et par ganger. Aldri igjen. Hunden frøs, slet med å få gjort det den skulle og ville helst inn igjen. Det går, men jeg brukte lang tid på å få han helt husren. Anonymkode: 5df8d...96a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #12 Del Skrevet 21. oktober Fikk valp i slutten av oktober, og det gikk helt fint. Hadde bare sko og en tjukk jakke rett ved døra, så det tok ikke lang tid å bli klar. Anonymkode: c51dc...52d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 21. oktober #13 Del Skrevet 21. oktober Jeg synes stort sett det er helt uproblematisk. Om man har sandaler eller vinterstøvler stående klart ved døren spiller egentlig ingen særlig rolle så lenge sistnevnte er enkle å bare tre føttene nedi. Og det man uansett må gjøre er å helt konsekvent planlegge lufting etter mat, lek, soving osv. Den første "vintervalpen" jeg hadde kom i en periode da det var tosifret antall minusgrader i en lang periode så han ble stueren i løpet av et par dager for han forsto veldig fort hvorfor vi var ute og at det bare var ubehagelig å være der lenger enn nødvendig. Da den neste kom noen år senere var det litt mildere, men fremdeles heller ikke noe særlig å stå ute i "evigheter" så hun ble stueren i løpet av et par uker hun også. Den som har brukt lengst tid på å bli stueren kom i august. Da var det fremdeles varmt og jeg er litt usikker på om han egentlig helt forsto forskjellen mellom ute og inne og han ble nok ikke 100% stueren før kulden kom. Det eneste problemet jeg egentlig kommer på er da den siste vintervalpen, som på det tidspunktet var 100% stueren, ble dårlig i magen (Ganske vanlig at valper blir det fra tid til annen) og det var nærmere 30 minusgrader. Jeg syntes da at vi kunne gjøre et unntak og bruke en tissekladd på innsiden av døren, men det nektet valpen. Hun skulle ut! Og jeg måtte stå der og holde henne opp fra bakken så hun ikke skulle fryse fast og putte henne innenfor jakken "mellom slagene". Ellers kan det jo være litt vanskeligere å sosialisere en valp når det er veldig kaldt, men på den annen side bør jo uansett ikke øktene bli for lange og om vinteren begrenser ofte det seg selv. Om sommeren er det lettere å falle for fristelsen å ha med seg valpen ut og med på mye forskjellig med fare for at den blir overstimulert og rett og slett får for lite ro og hvile. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober #14 Del Skrevet 21. oktober Har fått valp i september og slutten av november. Det var ikke noen merkbar forskjell på de annet enn at sandalene ved døren var byttet ut med uggs, og kanskje en stor boblejakke å dra over seg. Da jeg fikk valpen i november bodde jeg et sted uten inngjerdet hage, og det var en trapp ned til hagen. Løftet han bare ned og satte han på bakken, også sto jeg på trappen og ventet. Han gikk ikke noe sted. Valpene jeg har hatt har vært godt "trent" fra oppdretter, og hatt rutinene inne. Vi fulgte opp med lufting etter soving, lek og mat, og hadde ingen uhell. Anonymkode: b4a6c...fe9 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. oktober #15 Del Skrevet 24. oktober Hvis dere bor langt på landet er det ikke valpekurs eller noe om vinteren. Anonymkode: 644b5...1dd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #16 Del Skrevet 25. oktober Jeg bor i tredje etasje i blokk men for oss gikk det helt fint. Han ble raskt tørr. Når jeg satt han ned ute så tisset han så fort han ble kald under potene, så sånn sett er det kanskje lettere. Jeg var veldig nøye med å ta han ut ofte og han ble fort husren. Han er veldig renslig og ønsker å gå langt inn i skogen for å gjøre fra seg. Anonymkode: 33094...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. oktober #17 Del Skrevet 25. oktober AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hvis dere bor langt på landet er det ikke valpekurs eller noe om vinteren. Anonymkode: 644b5...1dd Jeg (ikke ts) bor i byen, men utfordring med liten valp på kurs er at de små blir så fort kalde. Jeg ventet til våren da han var litt større og kunne være ute lengre. Anonymkode: 33094...595 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #18 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (På 25.10.2024 den 10.49): Jeg (ikke ts) bor i byen, men utfordring med liten valp på kurs er at de små blir så fort kalde. Jeg ventet til våren da han var litt større og kunne være ute lengre. Anonymkode: 33094...595 I byene har noen valpekurs inne i en hall. Det var kun det jeg tenkte på. Men på landet så er alt stengt om vinteren. Anonymkode: 644b5...1dd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. oktober #19 Del Skrevet 27. oktober AnonymBruker skrev (1 time siden): I byene har noen valpekurs inne i en hall. Det var kun det jeg tenkte på. Men på landet så er alt stengt om vinteren. Anonymkode: 644b5...1dd Nei det er det nødvendigvis ikke. Jeg bor på landet, en times kjøring til nærmeste by, og holder valpekurs året rundt. Anonymkode: bf104...0ac 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå