Gå til innhold

Borte fra jobb på grunn av fyllesyke

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Ts, husk at nervene dine ikke er i sjakk gjerne 1-3 dager etter et slikt inntak. Så antagelig er dette en forlenget fylleangst reaksjon i kombinasjon med ekte (og sunn) skam. Husk at skam følelsen er en positiv følelse, da mtp at man er selvreflektert og ser hvor man har opptrådt galt. Skammen gjør at man lærer av våre feil og vil forsøke å ikke gjenta det.

Du kan altså ikke skru tilbake tiden og gjøre noe med dette nå. ‘Gjort er gjort og spist er spist’. Du kan derimot lære av feilen og aldri gjøre det igjen. 

Anonymkode: 50da3...668

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo mye sykdom som er «selvforskyldt», til en viss grad. Du var uheldig, det skjer ikke igjen. Det var dumt av deg å skrive i gruppechatten, men enda dårligere av en leder, leder skulle selvsagt svart deg personlig og ikke fortsatt i gruppechatten. Så er det faktisk ikke sånn at man mister jobben fordi man ble dårlig én gang etter en bytur. Du kunne også blitt dårlig av å spise mat du ikke tåler, migrene av stress, influensa etter å ha vært på besøk etc. Hvis du ikke pleier være syk tenker jeg sjefen burde roe ned noen hakk. 

Anonymkode: 82972...9bb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.05):

Det må bli større aksept for slike smeller. Folk er altfor rigide og låst.

Anonymkode: 639d2...2ef

Nei, så absolutt ikke. Aner ikke hva du jobber med eller hvor mange dere er i gruppa på jobb og eventuelt tilgang på vikarer.  Er fult mulig og komme seg gjennom arbeidslivet uten å måtte ringe inn fravær pga fyllesyke. Er selv ikke ung lengre, men heller ikke over 45 så ja.

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.09):

Av alle ting jeg forventer så er det helt grunnleggende at folk ikke lager fravær pga alkohol (som i mitt felt innebærer avlysninger av helsehjelp og kostnader til nye avtaler og vikarer), og at folk ikke kommer bakfulle på jobb. Tror ikke du hadde ønsket mer aksept for slikt når legen din gjør en feil pga gårsdagens fest.

Anonymkode: a1678...305

Har selv kommet på jobb til senvakt og avløst en kollega en søndag ettermiddag. Kjente alkohol og fyllestanken lang vei. På veg hjem ble han kollegaen min stoppa i en ren rutinekontroll hvor de da tok alkotest, ble blåst til langt over lovlig nivå. Jobber på sykehus… 

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.12):

I praksis foregår dette over det ganske land hver eneste uke.

Og det er ganske skremmende… Lurer på om de som lengre oppe her mener det bør være større aksept for slike glipper hadde ment det var helt ok og komme på legevakta eller sykehuset for øyeblikkelig hjelp selv også var en av de som skal stå i førstelinja ikke edru enda.

AlternativX skrev (På 18.10.2024 den 12.38):

Melder dere inn sykdom i gruppechat?? Veldig merkelig. Hadde blitt veldig irritert om jeg hadde måtte inn på jobb fordi en kollega hadde drukket for mye. Til pass for deg å skjemmes litt. Bare å legge seg helt flat og stå i det.

Synes også den der var rar, slike tar man jo med leder enten pr telefon eller en sms. Fraværet til TS var 100% selvforskyldt, så ja han/hun tar nok lærdom av dette vil jeg tro. 
Bare det å ta slike ting fremfor hele gruppa er jo idiotisk. Lurer litt på om TS hadde tatt opp at hun/han ikke kunne jobbe på den gruppechatten dersom det var personlig sykdom og potensielt fravær som er taushetsbelagt jeg. Der fraværet hadde vært alt annet enn selvforskyldt. 

Om TS fortsatt leser svarene i tråden her, ja, du har hatt en ubehagelig opplevelse etter dette, men jeg håper du  virkelig har lært noe. 
Jeg er Tillitsvalgt på jobb og har i mange møter vært med der leder ikke har fulgt lovverket og blottet ut private ting hos andre ansatte, jeg har sett hvordan den ansatte har slitt i ettertid på jobb. 
Du valgte helt selv å ta opp dette åpent foran alle. Ta deg en samtale med sjefen din, legg deg flat og unnskyld og foreslå å føre opp avspasering eller ferie på den aktuelle dagen. Også kan dere begge kanskje slette det dere skrev i den gruppechatten? Dersom det lar seg gjøre?

Anonymkode: 59d3c...05f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du ikke har skrevet noe om at det er fyllesyke, så sier du bare at du var kjempedårlig i magen om det blir noe mer snakk om det. 

Anonymkode: a500c...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Nei, så absolutt ikke. Aner ikke hva du jobber med eller hvor mange dere er i gruppa på jobb og eventuelt tilgang på vikarer.  Er fult mulig og komme seg gjennom arbeidslivet uten å måtte ringe inn fravær pga fyllesyke. Er selv ikke ung lengre, men heller ikke over 45 så ja.

Har selv kommet på jobb til senvakt og avløst en kollega en søndag ettermiddag. Kjente alkohol og fyllestanken lang vei. På veg hjem ble han kollegaen min stoppa i en ren rutinekontroll hvor de da tok alkotest, ble blåst til langt over lovlig nivå. Jobber på sykehus… 

Og det er ganske skremmende… Lurer på om de som lengre oppe her mener det bør være større aksept for slike glipper hadde ment det var helt ok og komme på legevakta eller sykehuset for øyeblikkelig hjelp selv også var en av de som skal stå i førstelinja ikke edru enda.

Synes også den der var rar, slike tar man jo med leder enten pr telefon eller en sms. Fraværet til TS var 100% selvforskyldt, så ja han/hun tar nok lærdom av dette vil jeg tro. 
Bare det å ta slike ting fremfor hele gruppa er jo idiotisk. Lurer litt på om TS hadde tatt opp at hun/han ikke kunne jobbe på den gruppechatten dersom det var personlig sykdom og potensielt fravær som er taushetsbelagt jeg. Der fraværet hadde vært alt annet enn selvforskyldt. 

Om TS fortsatt leser svarene i tråden her, ja, du har hatt en ubehagelig opplevelse etter dette, men jeg håper du  virkelig har lært noe. 
Jeg er Tillitsvalgt på jobb og har i mange møter vært med der leder ikke har fulgt lovverket og blottet ut private ting hos andre ansatte, jeg har sett hvordan den ansatte har slitt i ettertid på jobb. 
Du valgte helt selv å ta opp dette åpent foran alle. Ta deg en samtale med sjefen din, legg deg flat og unnskyld og foreslå å føre opp avspasering eller ferie på den aktuelle dagen. Også kan dere begge kanskje slette det dere skrev i den gruppechatten? Dersom det lar seg gjøre?

Anonymkode: 59d3c...05f

Du trenger å løse opp litt og ikke ta bagateller så alvorlig. Det vil nok gjøre deg godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.12):

I praksis foregår dette over det ganske land hver eneste uke.

Dette er et av argumentene for at man ikke skal få 100% lønn ved fravær. Ikle det viktigste, men ett av mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.08):

Sjefen min sa at hadde dette skjedd på hvilken som helst annen arbeidsplass, så hadde jeg fått sparken på dagen.

Anonymkode: 756e1...e51

Hadde ikke skjedd på min arbeidsplass hvis det var engangstilfelle og vedkommende beklaget skikkelig. På min arbeidsplass er både leder og ansatte rause med hverandre, så alle skjønner at livet skjer innimellom. 

Anonymkode: c99e7...a15

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.10.2024 den 10.08):

Sjefen min sa at hadde dette skjedd på hvilken som helst annen arbeidsplass, så hadde jeg fått sparken på dagen.

Anonymkode: 756e1...e51

Tja, det hadde holdt at du sa at du har et alkoholpåroblem, så har de ikke lov å sparke deg etter en hendelse (men du må godta hjelp)

Anonymkode: faef5...56c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du har et lavt sykefravær, altså 1-2 ganger i året er dette ok som engangshendelse. 

Anonymkode: 42b18...1a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...