Gå til innhold

Sannheten om hverdagen til ditt barn i barnehagen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

https://www.kanalen.no/nyheter/kjaere-foreldre-beklager-at-vi-bryter-loven-i-barnehagen/308005?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0O8BqJikI7CX3XDjsHf0j1sssKRtFJ9Z-mWouHpcXbkzHGnYM9gczgibE_aem_kdm51dvFdjczno9e85eMiA
 

anbefaler deg å lese denne. Gråte litt. Og bidra til at dette ikke kan fortsette lenger 

 

#foreldreoppgjøret

Anonymkode: 9e2e1...334

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, men mange har ikke noe valg, de må ha barna i barnehage. Og barnehagene ansetter bare folk fra NAV som ikke liker eller ønsker å jobbe der, eller som kommer fra kulturer som synes barn er mindre viktig og som ikke kan lære dem norsk. 

Fysj, for et opplegg. 

Anonymkode: b92bb...122

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, men mange har ikke noe valg, de må ha barna i barnehage. Og barnehagene ansetter bare folk fra NAV som ikke liker eller ønsker å jobbe der, eller som kommer fra kulturer som synes barn er mindre viktig og som ikke kan lære dem norsk. 

Fysj, for et opplegg. 

Anonymkode: b92bb...122

Handler ikke om folk fra nav eller utlendinger...det handler om at vi ikke er nok folk skjenerelt 

De vikarer vi får kan komme fra nav...mrn 90 prosent så kommer vikarer fra Adecco etc...som faktisk har valgt barnehagen selv. Du må ha politi attest og etc for å jobb i barnehagen.

Problemet er at de ikke har råd å ansette vikarer eller flere folk.

Slik at det vært i mange år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg kjenner en dyp takknemlighet over at dette slett ikke er tilfellet i alle barnehager. Her bruker vi kommunal barnehage hvor de er godt bemannet, lave sykefravær og har faste vikarer. Avdelingen oppleves harmonisk hvor de voksne har tid til å se alle. 

Anonymkode: 74c18...278

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

https://www.kanalen.no/nyheter/kjaere-foreldre-beklager-at-vi-bryter-loven-i-barnehagen/308005?fbclid=IwZXh0bgNhZW0CMTEAAR0O8BqJikI7CX3XDjsHf0j1sssKRtFJ9Z-mWouHpcXbkzHGnYM9gczgibE_aem_kdm51dvFdjczno9e85eMiA
 

anbefaler deg å lese denne. Gråte litt. Og bidra til at dette ikke kan fortsette lenger 

 

#foreldreoppgjøret

Anonymkode: 9e2e1...334

Men hver gang det kommer forslag om at foreldre bare får ha barna i barnehagen i foreldrenes arbeidstid, eller at foreldre som er hjemme i permisjon får kortere dager, nei da skriker og hyler dere om at dere ikke takler livet. 

Sverige har overhodet ikke disse bemanningsproblemene som Norge har. I Sverige fyller foreldrene i appen når barnet skal være i barnehagen, torsdagen uken før. Da vet de om de trenger vikarer ved sykdom etc. Barna får kun være i barnehagen i foreldrenes arbeids- og reisetid. Det er overhodet ikke aktuelt å ha barnet i bhg fordi du skal trene eller handle på butikken. Får barnet søsken får det redusert plass, dette frigjør personale og kapasitet i barnehagen. 

Norske foreldre får skylde seg selv.

Anonymkode: 0ae1b...786

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men hver gang det kommer forslag om at foreldre bare får ha barna i barnehagen i foreldrenes arbeidstid, eller at foreldre som er hjemme i permisjon får kortere dager, nei da skriker og hyler dere om at dere ikke takler livet. 

Sverige har overhodet ikke disse bemanningsproblemene som Norge har. I Sverige fyller foreldrene i appen når barnet skal være i barnehagen, torsdagen uken før. Da vet de om de trenger vikarer ved sykdom etc. Barna får kun være i barnehagen i foreldrenes arbeids- og reisetid. Det er overhodet ikke aktuelt å ha barnet i bhg fordi du skal trene eller handle på butikken. Får barnet søsken får det redusert plass, dette frigjør personale og kapasitet i barnehagen. 

Norske foreldre får skylde seg selv.

Anonymkode: 0ae1b...786

Stakkars storesøster om hun skulle vært hjemme med meg og lillesøster som kun sover på meg eller i vogn som er i bevegelse. Barn har det bedre i barnehage enn hjemme med foreldre som ikke har tid til å være sammen med er på den måten det burde. svenskene har også karensdager ved egen sykdom. Vil tro det hadde hatt litt å si på sykefraværet i Norge også 

Anonymkode: 356c9...836

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hver gang det kommer forslag om at foreldre bare får ha barna i barnehagen i foreldrenes arbeidstid, eller at foreldre som er hjemme i permisjon får kortere dager, nei da skriker og hyler dere om at dere ikke takler livet. 

Sverige har overhodet ikke disse bemanningsproblemene som Norge har. I Sverige fyller foreldrene i appen når barnet skal være i barnehagen, torsdagen uken før. Da vet de om de trenger vikarer ved sykdom etc. Barna får kun være i barnehagen i foreldrenes arbeids- og reisetid. Det er overhodet ikke aktuelt å ha barnet i bhg fordi du skal trene eller handle på butikken. Får barnet søsken får det redusert plass, dette frigjør personale og kapasitet i barnehagen. 

Norske foreldre får skylde seg selv.

Anonymkode: 0ae1b...786

Du kan jo rope dette høyt selv når du eks er sykemeldt/ aap eller uføretrygd og bare får ha 15 timer i barnehagen...drit om du er syk eller ikke orker noe...du må barnet ditt hjemme....

Oh du får ikke bestemme timer selv ..

Oh si i en svensk barnehagen...de vet at omorganiseringen kommer det 20 barn...og at du trenger da bare 4 voksne...tror du ikke disse også kan bli syke...

Oh i Sverige har de 120 sykedag til barna...ikke 10 som vi har 

Glad jeg selv kunne bestemme når mitt barn skulle i barnehagen..og om jeg gikk i butikken før jeg hentet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Stakkars storesøster om hun skulle vært hjemme med meg og lillesøster som kun sover på meg eller i vogn som er i bevegelse. Barn har det bedre i barnehage enn hjemme med foreldre som ikke har tid til å være sammen med er på den måten det burde. svenskene har også karensdager ved egen sykdom. Vil tro det hadde hatt litt å si på sykefraværet i Norge også 

Anonymkode: 356c9...836

Ja, stakkars alle disse norske barna. Rart at svenske barna fungerer dette helt fint for! 
Barn har det alltid bedre med foreldrene sine, slutt å skylde på babyen.

Anonymkode: 0ae1b...786

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (4 minutter siden):

Du kan jo rope dette høyt selv når du eks er sykemeldt/ aap eller uføretrygd og bare får ha 15 timer i barnehagen...drit om du er syk eller ikke orker noe...du må barnet ditt hjemme....

Oh du får ikke bestemme timer selv ..

Oh si i en svensk barnehagen...de vet at omorganiseringen kommer det 20 barn...og at du trenger da bare 4 voksne...tror du ikke disse også kan bli syke...

Oh i Sverige har de 120 sykedag til barna...ikke 10 som vi har 

Glad jeg selv kunne bestemme når mitt barn skulle i barnehagen..og om jeg gikk i butikken før jeg hentet.

"oh" når du er uføretrygdet pga. sykdom er det ikke det samme. Om du er sykemeldt pga. noe som ikke hindrer deg fra å ta vare på barnet ditt, så ser jeg ingen grunn til at barnet ikke skal tilbringe mer tid med forelderen sin?

De 120 sykedagene til barna er minmalt med penger, bare til info. Ingen har råd til å bruke de 120 dagene om det hadde vært behov. Det er dog en avsporing og har ingenting med saken å gjøre. Du har 20 dager i Norge, forøvrig.


Ja, fint at du vil dra og handle på butikken etter jobb, men samtidig klager på bemanningen i barnehagen. Hadde du droppet handleturen og hentet barnet ditt klokken 15:30 istedenfor, så kunne man hatt flere personer på jobb i kjernetiden. Men nei, nå må en ressurs fjernes fra 08-9 og starte 9 fordi DU skal beholde retten til å handle etter arbeidstid.



 

Anonymkode: 0ae1b...786

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (20 minutter siden):

Du kan jo rope dette høyt selv når du eks er sykemeldt/ aap eller uføretrygd og bare får ha 15 timer i barnehagen...drit om du er syk eller ikke orker noe...du må barnet ditt hjemme....

Oh du får ikke bestemme timer selv ..

Oh si i en svensk barnehagen...de vet at omorganiseringen kommer det 20 barn...og at du trenger da bare 4 voksne...tror du ikke disse også kan bli syke...

Oh i Sverige har de 120 sykedag til barna...ikke 10 som vi har 

Glad jeg selv kunne bestemme når mitt barn skulle i barnehagen..og om jeg gikk i butikken før jeg hentet.

Jeg tror vi hadde slitt litt om vår barn skulle kun fått 15 timer i bhg pga far er uføretrygdet. Det er 3 timer vær dag og dekker ikke en gang kjerne tiden i en bhg (9/10-14 ish). Det er da mye av det pedagogiske og grunnleggende blir gjort for å lære barnet div. Barnet vil også få utrolig liten tid på å skape relasjoner til de andre barna som er der i 8/9+ timer og vil da kunne føle seg mye utenfor. Jeg jobber selv ikke fult (men ønsker å gjøre det, men får ikke pga behovet ikke er der. I bhg.) og blir kun satt inn ved behov. På det meste var jeg i 3 ulike barnehager for å få kabalen til å gå opp med nesten fulle uker jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er synd det er sånn. Heldigvis har jeg alltid observert barnet mitt sammen med andre barn eller en voksen når jeg henter. Men ser ofte enkelte barn som vandrer rundt helt alene, og dette er små barn. Det er trist å se. Jeg selv lar aldri min 2 åring ute av synet, og i alle fall ikke en 1-åring. 

Nå har jeg selv jobbet på sykehjem tidligere. Og flere forskjellige. Der er det også en gjenganger med alt for få ansatte, alt for mange pasienter og alt for lite tid. Å løpe rundt med hjertet i halsen for å greie å legge, mate, gi medisiner og alt før vakten er over. Mange eldre er ensomme også og kunne trengt mer tilsyn, men det er ikke tid. Tviler på mye har endret seg selv om det er 11-12 år siden sist jeg jobbet i det yrket.

Trist at et rikt land som Norge ikke sørger for nok ressurser i slike viktige funksjoner.

Anonymkode: 1b0ab...06c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barna mine går i en liten barnehage.

Vi opplever lite sykefravær, og det er faste vikarer hvis det er noe. De blander de to avdelingene ved behov, og vi opplever sånn sett ikke at bemanningen noen gang er så tynn at barna ikke får det de trenger.

Jeg er ikke flue på veggen, så kan bare dele det jeg ser og opplever selv. Barna mine er trygge, snakker varmt om barnehagedagen og de ansatte setter av tid til en god prat ved levering og henting. På foreldresamtalene føler jeg at de har sett alle sidene ved barna mine, og at de kjenner de godt.

Hvordan de får kabalen til å gå opp vet jeg ikke, men det er ikke tvil om at de ansatte og styrer strekker seg langt. Vi bor like ved barnehagen, og det er ofte jeg ser at styrer eller noen av de ansatte blir igjen etter arbeidstid eller kommer tilbake på kvelden og holder på. Dagen etter kommer vi inn til en helt annen "verden" i barnehagen hvor de har laget nye lekemiljøer, håndlaget effekter for en artig barnehagedag osv. Ellers kan jeg se i appen at "Kjersti" jobber til 16.00, men når jeg henter 16.15 så er Kjersti der enda og ser ikke ut til å gå med det første. Når vi leverer er kanskje "Irene" der, selv om hun ikke skulle starte før om en halvtime og de som sto oppført på morgenen også er der.

Det er spesielt to ansatte som virker å ha et brennende engasjement for barnehagen. Hun ene har ikke egne barn, men at det aldri har vært noe problem, for "hun har jo alle barna i barnehagen". Hun andre har voksne barn, og i følge seg selv "all tid i verden" til barnehagebarna.

Min opplevelse er derfor at om det er noen som lider under dårlig bemanning hos oss, så er det de ansatte. De ansatte virker å gi alt barna trenger uansett, og hvis de er for få så må det jo koste noe av dem å alltid strekke seg. At de stiller opp utenfor arbeidstid, som jeg regner med er gratis, er noe jeg i en drømmeverden hadde ønsket de hadde hatt tid til å gjøre innenfor arbeidstiden sin. De fortjener gull og grønne skoger for alt de gjør.

Det er flere godt voksne i barnehagen vår, og de har alle jobbet der i mange år. En god ledelse og et godt arbeidsmiljø kan jo være en grunn til mindre sykemeldinger, og derfor bedre bemanning. De er jo også eldre, og slites kanskje ikke mellom to verdener når de skal balansere eget småbarnsliv og jobben i barnehage, det kan være en faktor. Alt i alt er jeg evig takknemlig for de ansatte i barnehagen vår, og skulle gjerne sett at alle barnehageansatte fikk lønn som sto i stil til innsatsen deres.

Anonymkode: 6c8e5...246

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...