Gå til innhold

Den store reisetråden. Hvilke, og hvor mange, land har du vært i?

Paneera

Hvor mange land har du vært i?   

88 stemmer

1. 1. Hvor mange land har du vært i?

Anbefalte innlegg

Uanonym bruker skrev (3 minutter siden):

Altså, det er andre årsaker til at folk ikke reiser så mye enn at de fester og ruser seg... Man prioriterer barn, hus, jobb eller hobbyer man driver med innenlands, for eksempel.

Selvfølgelig, derfor skrev jeg "det kommer litt an på prioriteringer". Jeg kom med et eksempel på hva som kan være et eksempel på dette. Dette var ikke ment som en fordømmelse, men det er jo en prioritering. Å få barn eller å kjøpe hus er også en prioritering, uten at det er feil av den grunn.

Selv har jeg kunnet reise mye OG både kjøpe hus, ha en jobb og interesser innenlands. Men det som har gjort at jeg (for egen del altså) har kunnet reise mye er at jeg ikke har prioritert festing, alkohol og andre rusmidler. Det gjorde mange av mine studievenner. Det er ingen fordømmelse i det, det er bare fakta.

Endret av SPOCA
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 land utenom Norge. Aldri utenfor Europa

Anonymkode: 08c68...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SPOCA skrev (28 minutter siden):

Selvfølgelig, derfor skrev jeg "det kommer litt an på prioriteringer". Jeg kom med et eksempel på hva som kan være et eksempel på dette. Dette var ikke ment som en fordømmelse, men det er jo en prioritering. Å få barn eller å kjøpe hus er også en prioritering, uten at det er feil av den grunn.

Selv har jeg kunnet reise mye OG både kjøpe hus, ha en jobb og interesser innenlands. Men det som har gjort at jeg (for egen del altså) har kunnet reise mye er at jeg ikke har prioritert festing, alkohol og andre rusmidler. Det gjorde mange av mine studievenner. Det er ingen fordømmelse i det, det er bare fakta.

Med mindre man er rusmisbruker, tviler jeg på at det er festing som gjør at man ikke har mulighet til å reise så mye. For de fleste dreier det seg nok om at utgiftene til å leve (bolig, strøm, mat, klær) er såpass høye at man ikke har mulighet til hyppige utenlandsreiser.

Mvh både avholds og røykfri, uten at det har gjort at jeg har hatt noe voldsomt reisebudsjett av den grunn :P 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et sted mellom 30-35 om man kun ser på at jeg har satt foten utenfor flyplassen i landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge

Sverige

Danmark

Tyskland

Frankrike

Polen

Spania

Sveits

Nederland

England

Irland

Nord-Irland

Italia

Monaco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uanonym bruker skrev (2 timer siden):

Med mindre man er rusmisbruker, tviler jeg på at det er festing som gjør at man ikke har mulighet til å reise så mye. For de fleste dreier det seg nok om at utgiftene til å leve (bolig, strøm, mat, klær) er såpass høye at man ikke har mulighet til hyppige utenlandsreiser.

Mvh både avholds og røykfri, uten at det har gjort at jeg har hatt noe voldsomt reisebudsjett av den grunn :P 

Det er mange grunner til at folk ikke har råd til å reise. Det var vel mitt poeng. Jeg skjønner ikke poenget med å kverulere på det. Jeg er for øvrig fullstendig uenig med deg at man må være "rusmisbruker". Etter en del år som både student og arbeidstaker hører jeg hva folk klager over. En del av dem liker å leve livets glade dager. Det er jo bare å se rundt deg, enkelte har jo et skyhøyt forbruk.

Det gjelder jo ikke bare alkohol, mange skal ha nattmat, spiser ute osv, koser seg med noe ekstra. Flere av de jeg kjenner bruker 5-7000 kr på fest og fyll per måned. Det er snakk om 60 000-84 000 kr per år. Det får man ganske fine feriereiser for.

Er man student har man gjerne ikke mann og barn å forholde seg til. Det er jo bare å spørre studenter hvor mye de fester for per måned, mange av dem bruker ganske store summer på dette per måned. Det er jo en kjent sak at en del studenter liker å feste og ha det gøy. Helt greit det, men da fikk de ikke nødvendigvis reise så mye som jeg gjør.

Selvfølgelig handler dette om prioriteringer, som alt annet i livet. Det ér et valg å kjøpe en bolig eller å få barn. Det er ikke noe galt i det, og jeg har heller aldri sagt det. Det er mange forskjellige prioriteringer i livet som gjør at man ikke kan reise så mye. Allikevel reiser nordmenn ganske mye, bare for å ha sagt det.

Akkurat nå må vi selv reise mindre og billigere fordi vi har et tak å finansiere. Vi er huseiere som ikke ønsker å drukne i gjeld. Vi justerer forbruket, for vår del er det budsjettet til reiser.

Nordmenn er glade i å klage, men vi er verdensmestere i å pusse opp, og vi reiser generelt mye. Hadde man pusset opp mindre, hadde man kanskje hatt råd til å reise mer. Hadde ikke valgt lån til pipa kunne man kanskje reist mer. 

Det dette kanskje aller mest dreier seg om at mange har levd med troen på lav rente i mange år, tatt lån til over pipa og sliter med å justere seg. I tillegg har nordmenn generelt høyt forbruk og lever på kreditt. Det er dyrt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1.Sverige

2.Danmark

3.Nederland

4.Tyskland

5.Polen

6.Italia

7.Hellas

8. USA

9. Kina

10. Japan

11. Thailand

12. England

13. Spania

14. Frankrike

15. Gran Canaria

16. Bahamas (Castaway Cay)

17. Vatikanet

18. Grand Cayman

19. Irland

20. Norge 

😄

Endret av Magrat
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sverige, Finland, Danmark, Færøyene, UK, Irland, Frankrike, Italia, Spania, Slovenia, Kroatia, Montenegro, Serbia, Bosnia-Hercegovina, Ungarn, Tsjekkia, Slovakia, Polen, Tyskland, Nederland, Hviterussland, Russland, Litauen, Vatikanstaten, Østerrike, USA, Cook Islands, Fiji, New Zealand, Australia, Singapore, Egypt, Thailand, Indonesia, Kambodsja. Så 35?
Det inkluderer ikke mellomlandinger eller togreiser hvor jeg har reist gjennom landet uten å besøke det.  Jeg skulle gjerne krysset av mange flere land på den lista, men med tre barn blir reising fryktelig dyrt…

Anonymkode: eedba...a39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke liste opp, rundt 15, men de rareste er Andorra, Vatikanstaten og Monaco.

Anonymkode: cfe1e...862

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Gidder ikke liste opp, rundt 15, men de rareste er Andorra, Vatikanstaten og Monaco.

Anonymkode: cfe1e...862

Samme her. Utenom Europa så er det Tyrkia, Libanon, Irak og Malaysia.

Anonymkode: eb4c0...59f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge

Sverige

Danmark

Finland

Estland

Polen

Tsjekkia

Slovakia

Slovenia

Tyskland

Østerrike

Nederland

Frankrike

Spania

Luxemburg

Andorra

Belgia

Italia

Hellas

England

Tyrkia

Egypt

Thailand

USA

Canada

Det ble vel 25... Men har vært på x antall greske øyer fordi jeg liker det så godt, så derfor har jeg valgt det framfor andre land (men ulike steder allikevel).

Har i tillegg hus 160 mil unna her jeg bor. Velger derfor ofte å reise dit. Minst like langt som til MANGE andre land, men det går på tilknytning og ønske.

Anonymkode: 7023d...c8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Oi, er det vanlig å ha vært i 30-40 land? Det er ikke vanlig i min omgangskrets, men det høres kjekt ut!

Anonymkode: 25e0d...c5b

De fleste i min omgangskrets er barnefrie folk i 30-årene med god jobb og som elsker å reise, og da er det helt vanlig å ha vært i veldig mange land. Skjønner godt at det blir mindre om man ikke har reise som hobby og/eller velger å prioritere familielivet. Helt greit at man er forskjellige :) 

Anonymkode: 1c262...2e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Magrat skrev (2 timer siden):

1.Sverige

2.Danmark

3.Nederland

4.Tyskland

5.Polen

6.Italia

7.Hellas

8. USA

9. Kina

10. Japan

11. Thailand

12. England

13. Spania

14. Frankrike

15. Gran Canaria

16. Bahamas (Castaway Cay)

17. Vatikanet

18. Grand Cayman

19. Irland

20. Norge 

😄

Gran Canaria og Grand Cayman er ikke land.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uanonym bruker skrev (7 timer siden):

Mange av studenter klager på at studiestøtten ikke strekker til, likevel bruker de penger på helt unødvendige ting. En kaffe her, en iste der. Mat i kantina. Disse pengene kunne de ha brukt på sparing, reising etc. 

Jeg var student mellom 2017-2020, og sparte mellom 3-4000 kr hver måned. Studiestøtten var på 7-8000 kr i mnd, men jeg fikk også ekstra stipend. Men disse brukte jeg ikke noe av. De gikk rett til sparekonto. Samme med storstipend. Så jeg levde på kun 7-8000 kr i mnd. Jeg kjøpte ikke noe i kantina, hadde alltid med meg matpakke og vannflaske. Drakk eller festa nesten aldri. Ukeshandla hver mandag. Det var bare 3 år. Mine medstudenter var ute hver helg. 

Mitt sparepotensial er en en av grunnene til at jeg fikk startlån hos Husbanken, og kom meg innpå boligmarkedet (deres ord). På 10 år har jeg spart nesten 170 000 kr, uten å hatt en eneste jobb. Har kun levd på studielån, tiltakspenger, AAP og ung ufør i løpet av disse årene. Så jo at man ikke velger å feste er definitivt en av grunnene til at man ikke kan reise. Høsten når jeg begynte på mitt siste år av min bachelorgrad reiste jeg en uke til Bulgaria.

Anonymkode: ba368...4fd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gran Canaria og Grand Cayman er ikke land.

Sant det😊

Føles bare så rart å kalle det Spania og Storbritannia når det ligger i Afrika og i Karibien 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge, Sverige og Bulgaria.

Anonymkode: 146f1...609

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge

Sverige

Danmark

Finland

Russland

USSR

Øst Tyskland

Vest Tyskland

Jugoslavia

Tyskland

Polen

Latvia

Litauen

Estland

UK

Belgia

Nederland

Italia

Vatikanet

Kroatia

Bosnia

Makedonia

Albania

Serbia

Hellas

Bulgaria

Romania

Moldova

Ukraina

Hviterussland

Israel

Jordan

Egypt

UAE

Algeria

Tunisia

Kina

Mongolia

Japan

Taiwan

New Zealand

Australia

Fiji

Tuvalu

Usa

Mexico

Canada

Azerbaijan

Tajikistan

Libanon

Ungarn

Østerrike

Singapore

Indonesia

Sri lanka

Montenegro

Slovenia

Slovakia

De jeg kommer på i farta, men det viktigste er ikke og dra til flest mulig land, men flest mulig land man virkelig vil dra til.

Anonymkode: 645c5...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange av studenter klager på at studiestøtten ikke strekker til, likevel bruker de penger på helt unødvendige ting. En kaffe her, en iste der. Mat i kantina. Disse pengene kunne de ha brukt på sparing, reising etc. 

Jeg var student mellom 2017-2020, og sparte mellom 3-4000 kr hver måned. Studiestøtten var på 7-8000 kr i mnd, men jeg fikk også ekstra stipend. Men disse brukte jeg ikke noe av. De gikk rett til sparekonto. Samme med storstipend. Så jeg levde på kun 7-8000 kr i mnd. Jeg kjøpte ikke noe i kantina, hadde alltid med meg matpakke og vannflaske. Drakk eller festa nesten aldri. Ukeshandla hver mandag. Det var bare 3 år. Mine medstudenter var ute hver helg. 

Mitt sparepotensial er en en av grunnene til at jeg fikk startlån hos Husbanken, og kom meg innpå boligmarkedet (deres ord). På 10 år har jeg spart nesten 170 000 kr, uten å hatt en eneste jobb. Har kun levd på studielån, tiltakspenger, AAP og ung ufør i løpet av disse årene. Så jo at man ikke velger å feste er definitivt en av grunnene til at man ikke kan reise. Høsten når jeg begynte på mitt siste år av min bachelorgrad reiste jeg en uke til Bulgaria.

Anonymkode: ba368...4fd

Jepp, som student prioriterte jeg også reise. Jeg var heldig som hadde familie som kjørte meg til flyplassen, og ellers brukte jeg ekstremt lite penger på en tur. Jeg kunne fly med Ryanair til 200 kroner, bo på vandrerhjem til 100 kroner natta og spiste aldri ute, kjøpte kun mat på matbutikken, tok kun buss i Europa. Slik kunne jeg få tre dager til en europeisk by til rundt tusenlappen.

Dette var for 10-15 år siden. Det er nok litt dyrere nå, men det skal ikke så mye til å få en bra reise om man ikke har krav til at ferie = hotell og dyre middager og kun har seg selv å tenke på.

Nå har jeg jobb og litt mer penger, så jeg kan dra litt lenger og bo litt finere, men kan fortsatt fint bo og spise billig og ha en fin tur. Var i Singapore nylig og bodde på capsule hotel og spiste gatemat. I Peru bodde jeg i en knøttliten airbnb med kjøkken der jeg lagde mat selv. Det går jo fortsatt penger, men jeg bruker nok mye mindre på reise i året enn en standard barnefamilie som skal to uker til Gran Canaria i fellesferien og til London på julegaveshopping.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...