Gå til innhold

Er det sant at de som har vært nærsynte hele livet slipper unna aldersynet?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Leser at noen skriver det. Kan det stemme? 

For ordens skyld så er nærsynt at man sliter med å se på lang avstand, mens aldersynet er det de fleste (alle?) har når de er over 50år.

Anonymkode: 58e5d...18d

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noup, stemmer ikke. Jeg er nærsynt og langsynt

Anonymkode: 7a1e8...2cb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er dessverre ikke sånn det funker ❤️

Anonymkode: 22a7f...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 49, nærsynt, bruker som regel briller til hverdags og på jobb, men linser når jeg skal pynte meg. Uten briller og linser (som korrigerer langdistansesynet) ser jeg perfekt på kort avstand. Leser mikroskopisk skrift når jeg tar av meg brillene/linsene 😄 Men alderen har likevel preget synet slik at jeg ikke klarer å se klart på kort avstand når nærsyntheten er korrigert. Det er enten eller. 

Anonymkode: dde98...0ec

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg er både nærsynt og langsynt tror jeg, må bruke briller for å se langt nok, og ta de av for å se på nært hold, eller noe slikt😅 må ta de av for å lese for eksempel, men ser likevel ikke godt nok da heller. Alderssyn sier optikeren.  

Anonymkode: 5e69f...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt og har ikke problemer de fleste rundt meg har med å lese/se nært. Mulig det kommer i 70 årene eller noe slikt, men de fleste på min alder trenger lesebriller. Jeg kan uten problemer lese selv uten god belysning. 

Anonymkode: 3a915...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser at noen skriver det. Kan det stemme? 

For ordens skyld så er nærsynt at man sliter med å se på lang avstand, mens aldersynet er det de fleste (alle?) har når de er over 50år.

Anonymkode: 58e5d...18d

Nei, beklager 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Leser at noen skriver det. Kan det stemme? 

For ordens skyld så er nærsynt at man sliter med å se på lang avstand, mens aldersynet er det de fleste (alle?) har når de er over 50år.

Anonymkode: 58e5d...18d

Det stemmer hvis du er nærsynt over et visst nivå. Handler om lengde på øyet og hvor bildet treffer på netthinne, og hvordan dette kompenserer for stivere linse (alderssyn). Ekstremt overforenklet forklaring altså. Etter hva vi lærte fordrer det imidlertid ren nærsynthet i utgangspunktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nærsynt, og har kunne kaste brillene nå da jeg har blitt i "lesebrillealder". Men jeg merker at jeg fokuserer litt saktere enn før likevel. 

Anonymkode: 07928...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ninaen skrev (Akkurat nå):

Det stemmer hvis du er nærsynt over et visst nivå. Handler om lengde på øyet og hvor bildet treffer på netthinne, og hvordan dette kompenserer for stivere linse (alderssyn). Ekstremt overforenklet forklaring altså. Etter hva vi lærte fordrer det imidlertid ren nærsynthet i utgangspunktet

Jeg har vært nærsynt på -1,5 frem til jeg var 30, og - 2 til jeg var 40. Nå er jeg -2,5. Trenger ikke lesebriller overhodet. Synes ikke jeg er så nærsynt at jeg er mye hemmet uten briller heller, men ser selvfølgelig detaljer på lang avstand mye bedre med briller. 

Hvor går grensa for å være så nærsynt at dette ikke blir et problem? 50 nå, uten antydning til å trenge lesebriller.

Anonymkode: 3a915...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette varierer, er nærsynt og leser greit uten briller. Har proggressive nå for å lese med briller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 og begge deler. Bruker ikke briller/linser fir noen av delene. Ser bra nok for å kjøre bil. Kan lese på mobilen uten å strekke armene mer enn halvveis ut, men føles ikke superklart.  Mest slitsomt å lese på mobilen i senga.  Har tekststørrelse over midten. For få år siden hadde jeg mobilens nettleser på 85 %, nå er den på 150 %

Anonymkode: b7922...4a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig nærsynt (-9,5), men har det siste året trengt langsyntbriller for å lese, strikke, osv. Er 49 år. Bruker billige briller med +1,5 fra apotek, Søstrene Grene etc.

Anonymkode: 20355...a8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...