Gå til innhold

Føler meg så trist og mislykket… Barnet har flere hull i melketenner

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Vi som foreldre er veldig interessert i kosthold og helse, og har vært bevisste hele veien.

Hjemme er hjemmelaget, næringsrik og variert mat normalen/«regelen». Kun vann til drikke.

Vi er strengere enn mange når det kommer til snacks og sånn, men har god gammeldags lørdagsgodt. Legger oss ikke opp i hva barnet får servert hos andre. 

Nøye på tannpuss fra første tann kom, pusser morgen og kveld.

Problemene startet da barnet var rundt 6 år, jeg oppdaget en grå flekk på en av melkejekslene. Vi har vært på alle vanlige kontroller, og de har ikke sagt noe før det. Røntgen viste 3(!)hull..

Barnet er nå 7. Ett hull ble borret nå i våres, ett skal tas nå rett før jul. Det siste er så stort at de ikke vil borre, men vente til tannverk for å trekke. De vil vente lengst mulig med det.

Jeg leser og leser om næringsinnhold, mineralisering, mineraler osv.

Eneste tannlegen maser om er fluor, men det har jo ikke akkurat hjulpet til nå.

Blir så lei meg, og redd for tannhelsa til barnet mitt. 7 år gammel…

«Noen får bare lett hull», jeg klarer ikke godta det.

Råd? Erfaringer?

Anonymkode: 49a19...8b7

• Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er faktisk sant at noen får lett hull. Puss grundig morgen og kveld, bruk tanntråd og flourskyll på kvelden. Mer får dere ikke gjort.

Ikke skam deg eller slit deg ut for noe som ikke går an å gjøre bedre.

Anonymkode: 5b234...fc3

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puster barnet mye med munnen? Sover med munnen åpen? Det kan være skadelig for tannhelsen. Da hjelper det lite med sunn mat. 

Anonymkode: 9c0f1...7a4

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er faktisk sant at noen får lett hull. Puss grundig morgen og kveld, bruk tanntråd og flourskyll på kvelden. Mer får dere ikke gjort.

Ikke skam deg eller slit deg ut for noe som ikke går an å gjøre bedre.

Anonymkode: 5b234...fc3

Takk❤️

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Puster barnet mye med munnen? Sover med munnen åpen? Det kan være skadelig for tannhelsen. Da hjelper det lite med sunn mat. 

Gjorde det mye før, ikke like ofte nå. Veldig obs på munnpusting, men det er ikke lett å få hjelp. Har brukt tusenvis av kroner på privat hjelp, men kommer ikke helt i mål..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En nabogutt her hadde kjeften full av hull. Kostholdet var loff med nugatti og cola. DA hadde jeg skammet meg. Men da er det noe foreldrene ikke skjønner i alle fall. Du trenger ikke skamme deg, men tipset over om å sove med åpen munn, tørr munn, er et godt tips. Munntørrhet kan være svært skadelig for tennene. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Vi som foreldre er veldig interessert i kosthold og helse, og har vært bevisste hele veien.

Hjemme er hjemmelaget, næringsrik og variert mat normalen/«regelen». Kun vann til drikke.

Vi er strengere enn mange når det kommer til snacks og sånn, men har god gammeldags lørdagsgodt. Legger oss ikke opp i hva barnet får servert hos andre. 

Problemene startet da barnet var rundt 6 år, jeg oppdaget en grå flekk på en av melkejekslene. Vi har vært på alle vanlige kontroller, og de har ikke sagt noe før det. Røntgen viste 3(!)hull..

Barnet er nå 7. Ett hull ble borret nå i våres, ett skal tas nå rett før jul. Det siste er så stort at de ikke vil borre, men vente til tannverk for å trekke. De vil vente lengst mulig med det.

Råd? Erfaringer?

Noen får lettere hull enn andre sånn er det nok bare. Hadde ei i klassen som skal ha pusset veldig godt og likevel fått mye hull. Samtidig har jeg aldri hatt hull og er over 30. Bruker barnet elektrisk tannbørste? om ikke kan det hjelpe

Anonymkode: d1fd9...6ab

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk❤️

Gjorde det mye før, ikke like ofte nå. Veldig obs på munnpusting, men det er ikke lett å få hjelp. Har brukt tusenvis av kroner på privat hjelp, men kommer ikke helt i mål..

Skjønner det. Men da er det ikke så mye dere kan gjøre til eller fra, så ikke tenk at det er noe skyld eller skam i dette❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tannlegene ser forskjell på neglekt og hva som er naturlig. Folk har forskjellig utgangspunkt, noen får lettere hull. Jeg synes ikke du skal klandre deg selv, men det er kanskje ting du kan endre på? Spør tannlegen. Jeg jobbet som tannhelsesekretær, og man ser sånt, det er ikke uvanlig. Jeg hadde hull som barn, men vi spiste sundt og pusset tennene. 

Dette går bra :klem3:

Anonymkode: ec25e...875

• Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Noen får lettere hull enn andre sånn er det nok bare. Hadde ei i klassen som skal ha pusset veldig godt og likevel fått mye hull. Samtidig har jeg aldri hatt hull og er over 30. Bruker barnet elektrisk tannbørste? om ikke kan det hjelpe

Anonymkode: d1fd9...6ab

Bruker elektrisk ja, og tanntråd hver kveld det siste året. Kveldsstellet har blitt litt av en prosess..

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Råd? Erfaringer?

Jeg var en av de med dårlige tenner som barn. Og som voksen...

Trakk de fleste melketenner før de falt ut av seg selv. Har siden slitt med dårlige tenner, helt til voksen alder. Tannlegen finner stort sett alltid hull på den årlige kontrollen. Rekorden er sju hull på et år. Kjedelig med dårlige tenner, men tannlegene er flinke og livet er godt, så det er ikke noe problem.

Kona mi, derimot, hadde nylig sitt første hull i en tann...som 50-åring....

Anonymkode: 576e5...f20

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (7 minutter siden):

En nabogutt her hadde kjeften full av hull. Kostholdet var loff med nugatti og cola. DA hadde jeg skammet meg. Men da er det noe foreldrene ikke skjønner i alle fall. Du trenger ikke skamme deg, men tipset over om å sove med åpen munn, tørr munn, er et godt tips. Munntørrhet kan være svært skadelig for tennene. 

Pussig du skriver det. Vi kjenner flere som serverer barna sine myyyye «dårlig» mat og snacks, aldri hull🙈 Så har du oss da. Gir ikke mening

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn kan skje ganske ut av det blå :klem: Det er nok litt med denne problematikken, som f.eks skabb. Det følger med noen myter, som må nyanseres. 

Dette kan skje den beste ❤️

Endret av Tradegy
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen barn får mye hull, tross godt kosthold og bra tannhygiene. Jeg måtte trekke 5 tenner som barn pga det. 

Anonymkode: eb679...ddd

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen barn får mye hull, tross godt kosthold og bra tannhygiene. Jeg måtte trekke 5 tenner som barn pga det. 

Anonymkode: eb679...ddd

Hvordan går det med tannhelsa di nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen har bedre gener enn andre, vi spiser mye snacks, store og små. Vi voksne søsken på min side har hull overalt men det er grunnet omsorgssvikt som barn og det at de boret så dypt i den tiden, men hadde vi ikke hatt sterke tenner så hadde vi alle vært tannløse i dag. Barna spiser en del snacks, de drikker ikke noe spesielt utenom vann men snacks går det en del av, ingen av de har hull eller antydning til det. Forskjellen på oss og de er at de pusser tennene morgen og kveld hadde vi fått det inn fra vi var små så hadde vi og hatt tenner uten hull. Minste i vår familie er når 9 og eldste er 

Så har du en venninne og barna hennes, både hun og barna sliter med tennene men de spiser overhodet ikke sukker for da ryker tennene med en gang. De får vondt i tennene av å spise noe som har mye sukker, alt fra cola til vafler med syltetøy. Flekker på tennene og det hele, utrolig uheldige.

Men tannlegen til barnet sa ingenting om emaljefeil eller annen sykdom?

Anonymkode: d50d0...8cd

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Noen har bedre gener enn andre, vi spiser mye snacks, store og små. Vi voksne søsken på min side har hull overalt men det er grunnet omsorgssvikt som barn og det at de boret så dypt i den tiden, men hadde vi ikke hatt sterke tenner så hadde vi alle vært tannløse i dag. Barna spiser en del snacks, de drikker ikke noe spesielt utenom vann men snacks går det en del av, ingen av de har hull eller antydning til det. Forskjellen på oss og de er at de pusser tennene morgen og kveld hadde vi fått det inn fra vi var små så hadde vi og hatt tenner uten hull. Minste i vår familie er når 9 og eldste er 

Så har du en venninne og barna hennes, både hun og barna sliter med tennene men de spiser overhodet ikke sukker for da ryker tennene med en gang. De får vondt i tennene av å spise noe som har mye sukker, alt fra cola til vafler med syltetøy. Flekker på tennene og det hele, utrolig uheldige.

Nettopp, rart tannlegen ikke sa noe om det og ikke kom med tiltak. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg spurte konkret om mulig emaljefeil, og hun sa alt ser bra ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nettopp, rart tannlegen ikke sa noe om det og ikke kom med tiltak. 

Stoler ikke på disse «barnetannlegene» og deres kunnskap/Norge generelt.

De fnyser av munnpustingsproblematikken, og da mister de min tillit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere sjekket om barnet har cøliaki? Hull i tennene kan komme av ubehandlet cøliaki. Man trenger absolutt ikke ha de typiske symptomene, men mer defuse symptomer. Hadde tatt en blodprøve hos fastlegen. Har selv barn med cøliaki og det er veldig mange diagnostiserte det ute. 

Anonymkode: e8978...09f

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har dere sjekket om barnet har cøliaki? Hull i tennene kan komme av ubehandlet cøliaki. Man trenger absolutt ikke ha de typiske symptomene, men mer defuse symptomer. Hadde tatt en blodprøve hos fastlegen. Har selv barn med cøliaki og det er veldig mange diagnostiserte det ute. 

Udiagnostiserte skulle det selvsagt stå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...