Gå til innhold

Anbefaler at man sparer opp minst 3.000–4.000 kroner hver måned, hvis man er "fattig" og bor og lever i dyre Norge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Anbefaler at man sparer opp minst 3.000–4.000 kroner hver måned, hvis man er "fattig" og bor og lever i dyre Norge, og har en lav inntekt, og bor til leie.

Men det tenkte jeg dessverre ikke på å gjøre selv da jeg var mellom 20-30 år gammel :-(( Jeg brukte bare alle pengene mine hver eneste måned på husleie og faste regninger, litt billig mat, to-tre liter cola om dagen og resten på sigaretter og øl. Jeg tenkte heller dessverre ikke på dette med en langsiktig spareplan da jeg var mellom 30-40 år.

Jeg røykte fortsatt sigaretter og drakk mye øl. Jeg begynte imidlertid litt mer å tenke på å spare penger i banken da jeg var mellom 40-50 år gammel. For da måtte jeg jo spare opp en større sum penger for å kjøpe en brukt seilbåt finn.no. Det klarte jeg også, og sparte opp 30.000 kroner.

Men så begynte jeg dessverre å bruke titusenvis av kroner på å kjøpe hauger av brukte småting i gjenbruksbutikker og på nettauksjoner. Jeg brukte over 100.000 kroner på gammelt skrammel fra dødsboer og annet, så den lille leiligheten min på cirka 35 kvm. begynte å se ut som en liten gjenbruksbutikk.

Hele den haugen av ting, over 100 flyttekasser med ting, tok jeg med til boligen jeg bor i nå for 12 år siden. Det tok meg flere måneder å pakke ut alle tingene, og mange hundre turer opp og ned til den store kjellerboden min. Jeg har kastet halvparten av de mange tingene nå, og vil gjerne kvitte meg med enda flere. Hele blokka skal totalrenoveres snart for mange hundre millioner kroner. Så alle beboere skal etter hvert flytte, og alle kjellerboder skal også tømmes helt. Men heldigvis har jeg nå tømt kjellerboden min helt.

Så hvis man sparer bare 3.000 kr. i måneden, vil man etter bare 1 år ha omtrent 36.000 kroner i banken 🙂 Og hvis man fortsetter i bare 2 år til og sparer i 3 år, vil man ha 108.000 kroner i banken. Over 100.000 kroner 🙂 Og hvis man gjør dette i 10 år, har man en liten formue på 360.000 kroner. Men det ville vært bedre å spare 4.000 kr. i måneden og 48.000 kroner årlig, og 480.000 kroner på 10 år. Enda bedre ville være 5.000 kr. i måneden og 60.000 kr. årlig. For da står man med hele 600.000 kroner i banken etter "bare" 10 år 🙂 Så hvis man som 25-åring begynner å spare 5.000 kr. i måneden i banken, har man som 45-åring hele 1,2 million kroner i banken! Og hvis man deretter flytter i en seilbåt og bor, eller i en campingvogn for 1.000 kr. i måneden, har man nesten nok penger for resten av livet?

Anonymkode: b6d0a...219

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5.000 i måneden burde være overkommelig ja!

Anonymkode: c041a...3fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du endelig etter å ha levd over halve livet har kommet så langt at du har innsett disse selvfølgelighetene.

Anonymkode: 35fb4...ddb

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kommer virkelig ikke langt med 1,2 mill når man bare er 45 år.

Anonymkode: 1b1d0...a4f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Anbefaler at man sparer opp minst 3.000–4.000 kroner hver måned, hvis man er "fattig" og bor og lever i dyre Norge, og har en lav inntekt, og bor til leie.

Er dette din anbefaling? Når mener du at man kan si at man er fattig, sånn på ekte? Og ikke bare 'fattig'?

 

Anonymkode: 624f0...066

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Man kommer virkelig ikke langt med 1,2 mill når man bare er 45 år.

Anonymkode: 1b1d0...a4f

Nei. Og 1000kr i måneden for å bo i campingvogn eller båt? Lykke til.

Anonymkode: 26a85...fac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er jo at din båt gjerne ligger i en havn som koster. Der trekker du kanskje strøm fra land, og siden den båten din sannsynligvis blir litt kald om vinteren, så blir strømregningen deretter.

En annen ting er kanskje dette med dusjing og driting. Det gjør du kanskje i land og koster gjerne ekstra. Om du gjør det på båten så må du regelmessig tømme og fylle på tankene. Det koster det også.

En båt har også en slitasje. Selv om den kun ligger ved kai. Plutselig er takvinduet ikke tett lenger eller badet bør pusses opp etter så intens bruk.

Jeg tviler på at 10.000 i måneden er nok.

 

Anonymkode: e452e...2c5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glad vi er gjeldfri om to år. Da kan vi sette til sides 20000 i mnd

Anonymkode: 5f560...0ee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg nylig en god gammel campingvogn med spikertelt for 150 000. Betaler 15 000 i året for plassen og 3,50 pr kWh for strømmen. Så det blir fort noen tusen i mnd. Den ligger ganske usentralt til så om du ikke vil være bare der vil det bli en del transportutgifter i tillegg.

Anonymkode: 35fb4...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvis du fortløpende putter pengene i billig globalt indeksfond, vil du oppnå ca 12% høyere avkastning pr år. 

Anonymkode: 344c3...89e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...