Gå til innhold

Hvor lang kjøretur for å hente ny hund er innafor?


pinktulip

Anbefalte innlegg

Jeg ser etter hund, omplasserings hund fra 2-3 år og yngre eller valp og lurer på hvor mange timer det er innafor å kjøre for å hente hunden? Hvor langt dro du for å hente din hund? Har selv tenkt ut max 2-4 timer 1 vei siden det følger med stopp for at hunden skal slippe å sitte i bilen i flere timer uten pause men vet liksom ikke helt? Bor på et sted der det bare finnes hunder og raser jeg ser etter som er flere timer unna. Mange vil jo også at man kommer og hilser på først som er forståelig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er individuelt. Dere må nesten spørre eier om hunden er vant med bil, og hvordan de tenker det går.

Når vi hentet valpen vår kjørte vi ca 3 timer. Han la seg i buret og bursov til vi var hjemme. Stoppet og luftet han et par ganger på veien men han såg ikke ut til å ha det store behovet (selv om jeg tror det var godt uansett).

Nå kjører vi så langt vi trenger. Han gir en lyd om det blir for lenge uten stopp.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fløy over omtrent hele landet for å hente min hund. Det skal sies at den var så liten (valp) at den kunne være hos meg i kabinen da. Tissematte i buret og luftepause ved mellomlanding. 

Anonymkode: c1646...048

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 9 timer hver vei for å møte oppdretter og se valpen, tok fly for å hente den😄 Kunne lett ha kjørt den avstanden igjen, med overnatting og mye pauser selvsagt😉

Anonymkode: e178e...fbb

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For den rette hunden hadde vi kjørt på tvers av landet. Ventet på en valp 8 timer unna, men så dukket det opp en enda mer perfekt et par timer unna, så da gikk vi for den. 

Anonymkode: d8c4b...d3d

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Traff ei på et fly som hadde nettopp hentet en hund fra et annet land. Så ja, individuelt

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ikke noe problem å kjøre 9 timer. Bare ta pauser av og til.

Anonymkode: dcb84...014

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok fly fra sør til nord Norge.

Anonymkode: ce94a...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte 120 mil tur/retur😅 Verd det om det er den hunden man vil ha😊

Anonymkode: 332e2...0db

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste må vel være å finne den rette hunden. Du skal tross alt leve med den i 10 - 12 år. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar TS spør av hensyn til hunden, ikke for seg selv.

Vi hentet valpen vår en times kjøring unna. Er glad det ikke var lenger, for den hylte konstant til vi var fremme. Da hadde vi den på fanget, så den lå ikke alene i et bur.

Anonymkode: 4be8e...fcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet min valp i kristiansand (bor i oslo), hun spøy hele kjøreturen hjem, var grusomt, så vil ikke anbefale lange kjøreturer på små valper da de blir fort bilsyk, men må man, så må man hvis man har funnet den rette..

 

Anonymkode: f5781...3af

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hentet valp i Finland engang. Langt nord oppi huttiheita. Bor på Vestlandet. 

Anonymkode: 316f6...feb

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg hentet min valp i kristiansand (bor i oslo), hun spøy hele kjøreturen hjem, var grusomt, så vil ikke anbefale lange kjøreturer på små valper da de blir fort bilsyk, men må man, så må man hvis man har funnet den rette..

 

Anonymkode: f5781...3af

Deres valp spydde. Alle gjør ikke det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg antar TS spør av hensyn til hunden, ikke for seg selv.

Vi hentet valpen vår en times kjøring unna. Er glad det ikke var lenger, for den hylte konstant til vi var fremme. Da hadde vi den på fanget, så den lå ikke alene i et bur.

Anonymkode: 4be8e...fcd

Helt riktig, spør til hensyn av valpen/hunden ja 😊 Fint å høre erfaringer fra flere som har hentet fra både kort og lang distanse

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og samboer kjørte 9 timer en veg, altså 18 timer tilsammen, for å hente vår hund❤️Oppdretter anbefalte minst mulig pauser så lenge valpen var rolig. Stoppet ca annenhver time for tissepauser. Gikk utrolig bra, og hunden elsker å kjøre bil i dag😅👌👌

Anonymkode: c7d89...1a3

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hentet i Sverige, var en kjøretur på ca 4 timer mener jeg å huske. Det gikk veldig fint. Stoppet en gang på turen, men valpen så ikke ut til egentlig å ha behov for det. Lå i fanget hele veien ❤️ 

Har også hentet ca 1,5 time unna. Den valpen lå også i fanget men ble dessverre bilsyk så den kastet opp en del. 

Anonymkode: e21bd...832

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hentet vår valp på andre kanten av landet, tok ca 8 timer med bil. 

Men da var vi to. Samboer kjørte og jeg satt bak med valpen. Tok selvsagt ofte pauser for lufting.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...