Gå til innhold

AAP, prosent og medisinsk behandling


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg går på AAP grunnet long covid og det fins det ingen behandling mot, annet enn tid og aktivitetstilpasning. Likevel har nav satt opp fysioterapi som min medisinske behandling slik at vi kan krysse av den boksen. Det er egentlig ingenting jeg trenger fysioterapi til lenger. Jeg fikk hjelp til å sette opp noen treningsprogrammer, men jeg kan like gjerne gjøre disse hjemme. 

Er det sånn at man MÅ ha en medisinsk behandling for å få AAP? Jeg jobber nå deltid. Holder det at jeg jobber eller må jeg også ha en behandling? Kunne jeg heller bare satt opp egentrening og kalt det medisinsk behandling hvis det er et krav? Det spiller jo ingen rolle om fysioterapeuten står og ser på mens jeg trener.

Hvor stor prosent kan jeg gå opp til uten å miste retten til AAP? Jeg er redd for å gå opp i prosent, finne ut at jeg ikke tåler det og tvinges til å fortsette fordi jeg mister AAP. Mener å huske det er noe med 60 eller 80% over en viss tid, men finner det ikke igjen.

Anonymkode: 32161...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg går på AAP grunnet long covid og det fins det ingen behandling mot, annet enn tid og aktivitetstilpasning. Likevel har nav satt opp fysioterapi som min medisinske behandling slik at vi kan krysse av den boksen. Det er egentlig ingenting jeg trenger fysioterapi til lenger. Jeg fikk hjelp til å sette opp noen treningsprogrammer, men jeg kan like gjerne gjøre disse hjemme. 

Er det sånn at man MÅ ha en medisinsk behandling for å få AAP? Jeg jobber nå deltid. Holder det at jeg jobber eller må jeg også ha en behandling? Kunne jeg heller bare satt opp egentrening og kalt det medisinsk behandling hvis det er et krav? Det spiller jo ingen rolle om fysioterapeuten står og ser på mens jeg trener.

Hvor stor prosent kan jeg gå opp til uten å miste retten til AAP? Jeg er redd for å gå opp i prosent, finne ut at jeg ikke tåler det og tvinges til å fortsette fordi jeg mister AAP. Mener å huske det er noe med 60 eller 80% over en viss tid, men finner det ikke igjen.

Anonymkode: 32161...0da

I normal situasjon er det 60% og 70% hvis du har yrkesskade. Men det gjelder også lønn. Har du gått opp i lønn og tjener 80% av beregningsgrunnlaget ditt så mister du AAP selv om du ikke jobber over 60%

Så lenge lege mener fysioterapi vil ha en bedring og aktiviteten er avtalt med nav så må du møte opp. Men hvis det er avtalt med nav kan du også legge inn egentrening i aktivitetsplan. Jobb er også nok krav i en aktivitetsplan.  Du må nesten bare spørre veilederen din om dette da det går på hva dere har avtalt.

Anonymkode: b855c...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I normal situasjon er det 60% og 70% hvis du har yrkesskade. Men det gjelder også lønn. Har du gått opp i lønn og tjener 80% av beregningsgrunnlaget ditt så mister du AAP selv om du ikke jobber over 60%

Så lenge lege mener fysioterapi vil ha en bedring og aktiviteten er avtalt med nav så må du møte opp. Men hvis det er avtalt med nav kan du også legge inn egentrening i aktivitetsplan. Jobb er også nok krav i en aktivitetsplan.  Du må nesten bare spørre veilederen din om dette da det går på hva dere har avtalt.

Anonymkode: b855c...353

Takk for svar. Legen mener det bare er tid som hjelper, fysioterapi var noe jeg og nav fant på. Jeg trodde man MÅTTE ha medisinsk behandling for å få AAP, men har senere hørt om folk som får AAP selv uten behandling, så da ble jeg usikker på hva som gjelder. Spesielt siden jeg jobber og vel oppnår aktivitetskravet på det viset. Jeg er litt redd for å spørre veileder om å droppe fysio siden det da høres ut som jeg ikke gidder å møte kravet deres, men om det ikke ER krav om medisinsk behandling så er det ikke så skummelt å spørre veileder :) Hadde vært greit å slippe å betale for at noen skal se på at jeg trener når det går helt fint uten.

Anonymkode: 32161...0da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hadde vært greit å slippe å betale for at noen skal se på at jeg trener når det går helt fint uten.

Jeg har også deltatt på meningsløse aktiviteter for å kunne dokumentere aktivitet på NAV. Jeg tror egentrening bare er akseptert om du er for syk tilby gå til fysioterapeuten. Hvis du har gått til fysioterapi og lært det du trenger der då kan det vel være greit å fortelle nav at du er ferdig hos fysioterapeuten og fortsetter med øvelsene hjemme?

Anonymkode: b855c...353

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

I normal situasjon er det 60% og 70% hvis du har yrkesskade. Men det gjelder også lønn. Har du gått opp i lønn og tjener 80% av beregningsgrunnlaget ditt så mister du AAP selv om du ikke jobber over 60%

Så lenge lege mener fysioterapi vil ha en bedring og aktiviteten er avtalt med nav så må du møte opp. Men hvis det er avtalt med nav kan du også legge inn egentrening i aktivitetsplan. Jobb er også nok krav i en aktivitetsplan.  Du må nesten bare spørre veilederen din om dette da det går på hva dere har avtalt.

Anonymkode: b855c...353

Dette stemmer ikke. Det er alltid maks 60% på ordinært vedtak. Dette går kun på arbeidsmengde/arbeidsevne, det har ingenting å si om du tjener 0,- eller 1 mill.
I en opptrappingsperiode der man jobber seg opp igjen til full jobb, kan man få et vedtak der man kan jobbe inntil 80% uten å miste all AAP. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...