Gå til innhold

Pensjon, gjeld


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. 

Jeg er ufør (ung ufør) og har snart betalt ned leiligheten jeg kjøpte i 2016. Fyller 42 neste år. 

Den har verdi pr. i dag på 1,3 mill. Er dette "bra nok", eller burde jeg tenke på å investere i større?

Pensjonsbeholdningen min ligger på 1,9 mill. Er denne pensjonsbeholdningen OK? 

Neste år er jeg gjeldsfri og har betydelig bedre økonomi. Har valgt å leve på fattigdomsgrensa for å bli kvitt gjeld 11 år før forespeilet. Synes det er spennende å høre om andre i lignende situasjon. Ligger jeg godt an mtp tiden frem mot pensjon? Regner med jeg sitter igjen med i snitt 15k etter regninger er betalt når gjelden er borte. 

 

Anonymkode: 8cbce...772

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du ligger enormt godt an! Bedre enn noen jeg kjenner. Du har ikke gjeld, masse i pensjon og et nøkternt forbruk. Nå ville jeg prøvd å prioritere å bruke penger på å kose meg også. Det kan være vanskelig om du har levd veldig sparsommelig. Kanskje en idé å sette av et spesefikt beløp du "må" bruke på unødvendig moro. For eksempel 10-30% (avhengig av hva du har råd til). 

Men vil også anbefale en buffer på hlyrentekonto. Kanskje 50.000-100.000. Og kanskje et fast, lavt sparebudsjett til framtidige oppussingsbehov.

Anonymkode: 1b5a5...845

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med "pensjonsbeholdningen"? Er det "Din pensjonsbeholdning" inne på NAV sine sider du sikter til? 

Det er jo litt imaginære penger som skal betales ut gjennom hele pensjonisttilværelsen din. 

Min pensjonsavtale med arbeidsgiver forventer at det er rundt 6 millioner på den pensjonskontoen når jeg blir pensjonist. Og så kommer folketrygden på toppen

Endret av newman01
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten solid å nedbetale boligen på 8 år. 
Men spørs om du ikke bør vurdere å roe ned den nedbetalingen og heller vurdere å investere i et globalt fond med lave forvaltningshonorarer. Jo lenger du er i markedet jo større blir avkastningen (historisk sett ihvertfall). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville iallefall bygd opp en solid buffer før du begynner å "kose deg", for sannsynligheten er stor for at uføretrygden går ned de neste tiårene, og også for at det blir kjørt en form for fjerning av uføretrygd for de med "minst" lidelser.

Anonymkode: 0247e...7da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne nettsiden til NRK er litt gøy. Viser effekten av å la pengene stå LENGE og formere seg. Man skulle ikke tro at det er mulig, men om man bruker gjennomsnittsavkastningen i tidsrommet 1992-2023 (12% for globalt fond) og setter inn 200kr/mnd fra man ble født til man pensjonerer seg sitter man igjen med eventyrlige 87 millioner kroner. 

Pensjonskalkulator – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Nå er det ikke mange som har mulighet til å spare i 73 år, men det illustrerer hvor viktig tid og renters rente er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min type lidelse er nok rimelig "uføretrygd sikker". Har heller aldri hørt om at trygden vil nedjusteres. Ja har planlagt å spare det jeg kan i en periode før jeg unner meg noe ekstra. Tenker en buffer på noen 100k

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (1 minutt siden):

Denne nettsiden til NRK er litt gøy. Viser effekten av å la pengene stå LENGE og formere seg. Man skulle ikke tro at det er mulig, men om man bruker gjennomsnittsavkastningen i tidsrommet 1992-2023 (12% for globalt fond) og setter inn 200kr/mnd fra man ble født til man pensjonerer seg sitter man igjen med eventyrlige 87 millioner kroner. 

Pensjonskalkulator – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

Nå er det ikke mange som har mulighet til å spare i 73 år, men det illustrerer hvor viktig tid og renters rente er

Ganske skeptisk til fond generelt. 

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (16 minutter siden):

Forresten solid å nedbetale boligen på 8 år. 
Men spørs om du ikke bør vurdere å roe ned den nedbetalingen og heller vurdere å investere i et globalt fond med lave forvaltningshonorarer. Jo lenger du er i markedet jo større blir avkastningen (historisk sett ihvertfall). 

Jo takk, er fornøyd selv. Er snart i mål, så i mai neste år er lånet innfridd. Tenker heller en høyrentekonto er mer gunstig for meg da jeg med tiden må kjøpe ny bil og pusse opp leiligheten. 

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ganske skeptisk til fond generelt. 

Anonymkode: 8cbce...772

Skeptisk til fond? Som i at det er risiko? Så lenge du ikke selger fondet når det kommer en dupp er det generelt lite risiko. Og har du et solid nok buffer trenger du ikke selge på et dårlig tidspunkt

Er du ikke mer redd for å gå glipp av avkastning? Høyrente vil alltid ligge under inflasjonen, så du taper jo egentlig penger hvert eneste år. 

Man trenger jo ikke putte alle pengene i fond. Splitt 50-50 mellom kontantbeholdning og fond. Da har du til bil og pensjon. 

Endret av newman01
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (2 minutter siden):

Skeptisk til fond? Som i at det er risiko? Så lenge du ikke selger fondet når det kommer en dupp er det generelt lite risiko. Og har du et solid nok buffer trenger du ikke selge på et dårlig tidspunkt

Er du ikke mer redd for å gå glipp av avkastning? Høyrente vil alltid ligge under inflasjonen, så du taper jo egentlig penger hvert eneste år. 

Kjenner flere som har fond og tjener godt på det, så risikoen er jeg ikke så bekymret for. Er mer at jeg ønsker å ha full tilgang til pengene til enhver tid, uten å måtte tenke på det det innebærer å ha pengene i fond. Er vel litt gammeldags. 

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner flere som har fond og tjener godt på det, så risikoen er jeg ikke så bekymret for. Er mer at jeg ønsker å ha full tilgang til pengene til enhver tid, uten å måtte tenke på det det innebærer å ha pengene i fond. Er vel litt gammeldags. 

Anonymkode: 8cbce...772

Ja, om det er et ufravikelig ønske og krav fra din side er fond upraktisk. Men det vil også si at du aldri vil få god råd i fremtiden. Om du setter 400'000 på en høyrentekonto for å spare til en bil som idag koster 450'000 vil du aldri få råd til den med avkastningen alene, rett og slett fordi bilen vil stige i pris i takt med inflasjonen. Du må hele tiden fylle på mer og mer selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

newman01 skrev (2 minutter siden):

Ja, om det er et ufravikelig ønske og krav fra din side er fond upraktisk. Men det vil også si at du aldri vil få god råd i fremtiden. Om du setter 400'000 på en høyrentekonto for å spare til en bil som idag koster 450'000 vil du aldri få råd til den med avkastningen alene, rett og slett fordi bilen vil stige i pris i takt med inflasjonen. Du må hele tiden fylle på mer og mer selv 

For meg er det ikke aktuelt med fond. Men takk for engasjementet! 

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå måtte jeg inn og sjekke tallet mitt hos nav. Vi er ca like gamle. jeg har litt under millionen mer enn det du har. I tillegg har jeg pensjonssparing hos arbeidsgiver og sparer i fond selv. Du bør belage deg på å spare langsiktig for å ha en pensjon du kan leve godt med....

Endret av Summeer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Summeer skrev (14 minutter siden):

Nå måtte jeg inn og sjekke tallet mitt hos nav. Vi er ca like gamle. jeg har litt under millionen mer enn det du har. I tillegg har jeg pensjonssparing hos arbeidsgiver og sparer i fond selv. Du bør belage deg på å spare langsiktig for å ha en pensjon du kan leve godt med....

Absolutt, det er planen. 👍

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er i samme situasjon som deg, sånn ca. Ung ufør, er gjeldsfri om 2 år, men kan bli det i morgen om jeg hadde tatt fra fondsparingen, noe jeg ikke ønsker.  Jeg har spart opp til en solid buffer på 180 000 + fond på 580 000. Om jeg var deg- spar heftig til pensjon! Og hva slags energimerking har du på boligen din? Det kommer nye krav til energimerkingen på boliger og det vil koste å få gamle boliger opp på et nivå som regelverket kommer til å kreve.

Anonymkode: 44eef...60b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp gullmynter (evt andre fysiske objekter) hvis du er gamle typen! Gull kan innløses på dagen. 

Anonymkode: 3b18f...beb

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjøp gullmynter (evt andre fysiske objekter) hvis du er gamle typen! Gull kan innløses på dagen. 

Anonymkode: 3b18f...beb

😅 Det er notert! 

Anonymkode: 8cbce...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøp gullmynter (evt andre fysiske objekter) hvis du er gamle typen! Gull kan innløses på dagen. 

Anonymkode: 3b18f...beb

Ulempen med det er de horrible administrasjons/transaksjonskostnadene... Kjøp 2024/23 Krugerrand Gullmynt 1ozt (goldsource.no) Her koster det f.eks. 1300kr i transaksjonskostnader for å gjøre en investering på én mynt. 

Kjøper man en stor boks med sølvmynter (250 stk ounce) betaler man rett over 100'000kr for denne boksen, og 16'500 i transaksjonskostnader. Det er mye penger opp i røyk, og sølvprisen må stige en god del for å dekke inn denne kostnaden. Kjøp Kangaroo Sølvmynt 1ozt 2020 - Mini Monsterboks 250 stk (goldsource.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...