Gå til innhold

Hvorfor Death Metal Korrumperer Ungdommen – Våkn Opp, Folkens!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er lei av at folk rundt meg avfeier advarslene om death metal som om det bare er en harmløs musikkstil! Er det virkelig ingen som ser hva som skjer her? Dette er musikk som glorifiserer vold, død og sataniske ideologier! Vi snakker om tekster som eksplisitt beskriver blodige mord, tortur og hat, presentert som en form for underholdning. Dette er ikke kunst – dette er ren fordervelse! Musikken ødelegger våre barn.

Hvorfor godtar vi at tenåringene våre lytter til sanger som dyrker destruksjon og kaos? Det er ingen som kan overbevise meg om at det ikke påvirker dem. Ungdom er i en sårbar fase av livet, letende etter identitet og retning. Og når de fylles med denne mørke, nihilistiske musikken, hva slags fremtid bygger de da for seg selv? Hvorfor er vi overrasket når vi ser en økning i ungdomsvold, depresjon og manglende respekt for autoritet?

Vi kan ikke ignorere hvordan death metal promoterer en usunn livsstil, ofte med sammenhenger til rusmisbruk og antisosial oppførsel. Dette er ikke en tilfeldig observasjon – det er et mønster. Dette er musikk laget for å sjokkere, for å bryte ned normer og regler. Og jo mer ungdommen eksponeres for dette, jo mer fjerner de seg fra det som er sunt, normalt og positivt.

Dette handler ikke om sensur – det handler om å beskytte ungdommen vår fra krefter som trekker dem ned i mørket. Det handler om å ta ansvar som foreldre, lærere og som et samfunn. Vi må stoppe å late som om dette er bare "musikk" og innse at det har langt mer destruktive konsekvenser.

Det er på tide at vi våkner opp og tar tak i dette problemet før en hel generasjon går til grunne!

Diskuter!

Anonymkode: 32120...b56

Så så. Rolig nå. Selv har jeg en datter på 13 som spiller metal på el gitar. 🎸 Ungdommen har godt av å høre på forskjellig musikk 🤘🤘

Anonymkode: bdb77...688

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elvis og Beatles var helvetes musikk det også 😂 Så den diskusjonen er temmelig håpløs siden all musikk har blitt brukt som noe negativt av alle generasjoner.

Anonymkode: f68e1...7f1

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, de tekstene er ikke bokstavelig ment og det finnes mye forskning som tilsier at folk som hører på ekstrem metal er roligere enn andre. https://www.forskning.no/musikk-psykologi/blir-folk-aggressive-av-a-hore-pa-death-metal/1317271 Jeg er forøvrig over 50 og dette er en av låtene som får humøret og energien opp, når jeg kjører hjem fra jobb ( i barnehagen) 😂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel lang verre at ungdom blir påvirket av bloggere, eller radikalisert av islam? De tingene har ødelagt langt flere mennesker enn musikk noen gang kommer til å gjøre. 

Anonymkode: 36153...197

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei TS. 🙂 

Jeg er musiker . Snart 50 år. 

Jeg synes du har et godt poeng ifht forsøplingen musikk kan utgjøre på et memneskesinn. Hærførere og samfunnet har gjennom århundrer benyttet musikk for å påvirke massene. 

For spesielt interesserte finnes boken " Musikkens makt " av Tore Sognefest. 

Han er tidligere rockemusiker,men også 7.dags adventist. Så bør leses med innsikt både den ene og andre veien. 

Og dersom Satan skal dras inn i bildet : han var den øverste engelen for musikk dengang han het Lucifer. 

Det er mange grøfter å parkere i hva tro og kunnskap gjelder opp imot musikk. 

Men at musikk påvirker . Det er en no brainer. Så kan man gjøre egne valg ,- da vi ikke bor i Nord-Korea. 

Personlig har jeg større problemer med Russelåter som omtaler rus og overgrep av unge jenter ,enten fysisk eller ved omtale som sexobjekt . Skrev faktisk brev til rektor på barneskolen,- da slikt var på spillelista under barnediscoen i 3 klasse. 

Såpass Karen var jeg 🧘‍♀️

 

Anonymkode: 9a179...23b

  • Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett hva dere sier, jeg vil ikke at mine barn skal påvirkes av slikt som dette. Det er skremmende og perverst.

image.thumb.png.60ddbc4f0425ca7da7a24c00be04a94b.png

Anonymkode: 32120...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Uansett hva dere sier, jeg vil ikke at mine barn skal påvirkes av slikt som dette. Det er skremmende og perverst.

image.thumb.png.60ddbc4f0425ca7da7a24c00be04a94b.png

Anonymkode: 32120...b56

Det er en tegning. Ser man på for eksempel Bones eller Harry Potter, ser man mye verre ting

Anonymkode: edb25...eb2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å tro på Satan, så må du tro på Gud  og frafallet til den kristne tro er stor, så du lager deg en unødvendig bekymring.

 

Stadig færre tror på Gud

Andelen nordmenn som sier de tror på Gud har falt fra 53 prosent i 1985 til 30 prosent i 2020. 48 prosent svarer i undersøkelsen Norsk Monitor 2020 at de ikke tror på Gud, og 21 prosent sier de er usikre. Aldersgruppen 25-39 år har færrest troende.

Anonymkode: 769cb...d28

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt seint ute TS. Jeg er over 40 og fann Svartmetallen i ungdommen min. Eneste forskjellen på meg som hører på denne musikken og mine venner som aldri har gjort det er at de hører støy, mens jeg på ett eller annet vis hører nydelige mønstre av tett musikk og befriende aggressive følelser. Jeg ser mønstre lettere ellers i livet også og har det noe lettere på å dekode og akseptere komplekse følelser og sammenhenger.

Jeg trives ekstremt godt på metallkonserter og festivaler, vet av svært få trøblete personer i disse sammenhengene, det er velbalanserte, smarte folk og jeg har nesten aldri sett noe aggressivitet.

Ungen min har funnet rockesjangeren, nå i begynnelsen av tenårene, men hun hører musikken i metall, så det holder lenge for min del. Hun vokser opp i en fosterfamilie som til nød greier å dekode en enkel popsang og det er litt jobb å trygge henne på at musikk og kunst er berikelser i livet. Hun, som alle andre unge skal finne sin egen vei. Men i tilfellet at skeptikerne er på sporet av noe skal jeg diskutere med faren om en innføring i Satanisk musikk kan gi henne en motvekt mot det kristnen-normative miljøet hun befinner seg i. Om ikke annet tar jeg henne med på konsert når hun er blitt voksen for at hun skal se min glede av denne musikken.

Anonymkode: 1b540...5fa

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du/dere "Kjör debatt/diskuter" folkene, hvis dikter opp alle disse absurd fiktive problemstillingene, bare FINNE EN ANNEN HOBBY?!

Atlstå, HVA er poenget med disse trådene? Dere er ikke smarte nok til å lage noe morsomt heller, det er bare dumt. 

Endret av Perle
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Uansett hva dere sier, jeg vil ikke at mine barn skal påvirkes av slikt som dette. Det er skremmende og perverst.

image.thumb.png.60ddbc4f0425ca7da7a24c00be04a94b.png

Anonymkode: 32120...b56

Det der er ett heftig album. Kul cover art også. Problemet er bare at du er 23 år for sent ute. Dette albummet kom ut i 1991. Bare for å kaste litt bensin på bålet : Sjekk ut Mayhem - Dawn of the Black Hearts sitt cover. Jeg vil ikke poste det her da det er bilde av Per Yngve "Pelle" Ohlin etter han skjøt hodet av seg med en hagle. Litt usikker på om ekte gore er lov på kvinneguiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poster også denne her siden vi anbefaler hverandre god musikk. The satanist albummet anbefales sterkt. Polskt metall band. Elsker teksten til denne låten. Rett og slett himmelsk.

Endret av Rosa Gnom
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel snart 30 år siden denne myten ble lagt død. Men fortvil ikke! Konservativ og forstokket tankegang er på oppgang igjen, spesielt i USA, så skal ikke se bort i fra at du har et gryende miljø du kan slutte deg til der borte. Vet ikke om Tipper Gore fortsatt står i spissen for dette hysteriet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tipper vi ikke bryr oss fordi det ikke betyr en dritt :D

Koser meg selv med av metal, og det har jeg gjort siden jeg var 14-15 år. Det er det jeg hører på mens jeg baker boller, luker ugress, sminker meg, og mens jeg broderte bunaden min. Livsfarlig som jeg er!! Og jeg har aldri følt meg så trygg på byen som jeg gjorde på tonfs of rock festivalen. Det er rett og slett skikkelig fine folk i den fanbasen.

Man blir ikke "påvirket" av et absurd cover og tekst som uansett er komplett umulig å høre. Da er jeg faktisk mye mer bekymret for sanger som "bængshot" som snakker opp alle typer rus, og russemusikk som beskriver overgrep. 

Anonymkode: b22cd...26d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Oy, 1990 tallet ringte...   

Anonymkode: e1500...06b

Tror du mener 60 tallet da var the satanic panic begynte. Ts sine holdninger er så utdaterte at jeg blir litt paff. Jeg vokste opp som katolikk. Fikk høre på marilyn manson men ikke satyricon, men dette var på 90 tallet og jeg hadde sære foreldre. 

Anonymkode: bc96f...6a1

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært verre om ungdommen hørte på danseband. 

Anonymkode: bc689...f04

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rosa Gnom skrev (24 minutter siden):

Bare for å kaste litt bensin på bålet : Sjekk ut Mayhem - Dawn of the Black Hearts sitt cover. Jeg vil ikke poste det her da det er bilde av Per Yngve "Pelle" Ohlin etter han skjøt hodet av seg med en hagle. Litt usikker på om ekte gore er lov på kvinneguiden.

Og hva er poenget med den type bilder? Det er sykt.

Anonymkode: 32120...b56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og hva er poenget med den type bilder? Det er sykt.

Anonymkode: 32120...b56

Det må du nesten spørre gutta i Mayhem om. Hva / hvorfor og detaljer rundt kan jeg ikke noe med. De syntes vel det var kult og edgy da. Ikke vet jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tipper vi ikke bryr oss fordi det ikke betyr en dritt :D

Koser meg selv med av metal, og det har jeg gjort siden jeg var 14-15 år. Det er det jeg hører på mens jeg baker boller, luker ugress, sminker meg, og mens jeg broderte bunaden min. Livsfarlig som jeg er!! Og jeg har aldri følt meg så trygg på byen som jeg gjorde på tonfs of rock festivalen. Det er rett og slett skikkelig fine folk i den fanbasen.

Man blir ikke "påvirket" av et absurd cover og tekst som uansett er komplett umulig å høre. Da er jeg faktisk mye mer bekymret for sanger som "bængshot" som snakker opp alle typer rus, og russemusikk som beskriver overgrep. 

Anonymkode: b22cd...26d

Dette er et merkelig forum. Foreldre som vil gi barnet et lite glass coca cola når det har omgangssyke blir sablet ned, men å høre på satanisk voldsmusikk det er HELT greit.

Anonymkode: 32120...b56

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er lei av at folk rundt meg avfeier advarslene om death metal som om det bare er en harmløs musikkstil! Er det virkelig ingen som ser hva som skjer her? Dette er musikk som glorifiserer vold, død og sataniske ideologier! Vi snakker om tekster som eksplisitt beskriver blodige mord, tortur og hat, presentert som en form for underholdning. Dette er ikke kunst – dette er ren fordervelse! Musikken ødelegger våre barn.

Hvorfor godtar vi at tenåringene våre lytter til sanger som dyrker destruksjon og kaos? Det er ingen som kan overbevise meg om at det ikke påvirker dem. Ungdom er i en sårbar fase av livet, letende etter identitet og retning. Og når de fylles med denne mørke, nihilistiske musikken, hva slags fremtid bygger de da for seg selv? Hvorfor er vi overrasket når vi ser en økning i ungdomsvold, depresjon og manglende respekt for autoritet?

Vi kan ikke ignorere hvordan death metal promoterer en usunn livsstil, ofte med sammenhenger til rusmisbruk og antisosial oppførsel. Dette er ikke en tilfeldig observasjon – det er et mønster. Dette er musikk laget for å sjokkere, for å bryte ned normer og regler. Og jo mer ungdommen eksponeres for dette, jo mer fjerner de seg fra det som er sunt, normalt og positivt.

Dette handler ikke om sensur – det handler om å beskytte ungdommen vår fra krefter som trekker dem ned i mørket. Det handler om å ta ansvar som foreldre, lærere og som et samfunn. Vi må stoppe å late som om dette er bare "musikk" og innse at det har langt mer destruktive konsekvenser.

Det er på tide at vi våkner opp og tar tak i dette problemet før en hel generasjon går til grunne!

Diskuter!

Anonymkode: 32120...b56

🤣🤣🤣🤣🤣

På tide noen våkner ja, men det er du som må våkne....

Anonymkode: 85bb6...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...