AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg satt her i kveld og kom til å tenke på hvordan ting var før i tiden, da vi bare hadde én TV-kanal og én radiokanal. Det føles nesten surrealistisk nå, når vi har hundrevis av kanaler, strømmetjenester og nyheter tilgjengelig hele døgnet. Men husker dere den tiden da NRK var alt vi hadde? Da radioen sto sentralt i stua og samlet familien på kveldene, og TV-en bare sendte noen få timer med programmer hver dag? Det var noe helt spesielt med den perioden. Vi visste at hvis vi skulle se noe, måtte vi benke oss foran skjermen eller radioen til et bestemt klokkeslett. Når favorittprogrammet endelig kom på, var det som et lite høydepunkt i hverdagen. Vi ventet spent på programmene, enten det var "Barnetimen for de minste" på radioen eller "Kvitt eller dobbelt" på TV-en. Husker du hvor spennende det var å se barne-TV? Eller hvor alle satt i ro da Dagsrevyen kom på, som om hele landet tok en felles pause for å følge med på nyhetene? Til tross for det begrensede utvalget, var det som om vi fikk dekket alle behovene våre. Informasjon, underholdning, debatter, musikk – alt kom i konsentrerte doser som vi satte stor pris på. Det var ikke for mye, men akkurat nok. På en måte tror jeg det gjorde at vi satte mer pris på det vi så og hørte. Vi delte opplevelsene med hverandre, enten det var naboen eller kollegaen på jobb. Dagen etter et program hadde gått, kunne vi snakke om det, og alle hadde sett det samme. Og radioen! Det var et medium som virkelig fanget fantasien. Vi trengte ikke alltid å se hva som foregikk – ordene malte bildene i hodene våre. Jeg husker godt å ligge i sengen og høre på radioteater, helt oppslukt i historien, selv om jeg bare hørte stemmene. Det er nesten som om vi hadde mer tid til å fordøye ting den gangen. Livet gikk litt langsommere. Nå, med strømmetjenester og nyhetskanaler som aldri sover, er vi kanskje bedre informert, men samtidig litt overveldet. Kanskje vi ikke trengte alt det vi har nå. Den gangen føltes det som vi hadde det viktigste – og kanskje også det beste. Noen ganger savner jeg den enkle tiden. Anonymkode: 860a3...4d0 10 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #2 Del Skrevet 17. oktober 2024 Gratulerer, du har offisielt blitt gammel. Du mottar snart mal for tatovering som du tar i pannen med "Alt var bedre før". Velg mellom løkkeskrift eller formskrift. Anonymkode: f5aee...94a 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amossa Skrevet 17. oktober 2024 #3 Del Skrevet 17. oktober 2024 Vi er heldige som fikk oppleve den tiden. Det er så visst mange fordeler ved å bli gammel På NRK går det for tiden er serie om to menn som logger seg av apper og sosiale medier i ett år. Det er interessant å se hvor stor del av livet deres som er styrt av den lille mobilen. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #4 Del Skrevet 19. oktober 2024 Jeg husker også at en ikke hadde nymotens oppfinnelser som fjernkontroll,så en måtte fysisk reise seg og skru av og på tv. Ja det var nok bedre før med mindre kanaler og velge blant,og alle så det samme. Her husker jeg ennå hvor enormt stort det var da Mtv og Pat Sharp kom på tv. Det var noe helt nytt. Ja jeg er nok noe gamme Anonymkode: 0d104...418 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #5 Del Skrevet 19. oktober 2024 Før: TV førte oss nærmere hverandre. Nå: TV fører oss lenger fra hverandre. Hva som er best? Er opp til den som ser på...... Anonymkode: cd9a2...621 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #6 Del Skrevet 19. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg husker også at en ikke hadde nymotens oppfinnelser som fjernkontroll,så en måtte fysisk reise seg og skru av og på tv. Ja det var nok bedre før med mindre kanaler og velge blant,og alle så det samme. Her husker jeg ennå hvor enormt stort det var da Mtv og Pat Sharp kom på tv. Det var noe helt nytt. Ja jeg er nok noe gamme Anonymkode: 0d104...418 Jeg husker når TV Norge og Casio kom, det var stor stas. Når jeg ser det igjen nå fatter jeg ikke at vi gadd se på... Anonymkode: 860a3...4d0 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2024 #7 Del Skrevet 19. oktober 2024 Kan ikke si jeg husker selve programmet fra barne-tv, men min favoritt var visst «Lille Rosin». Så det het dukka mi. Jeg var vel 3 år den gangen. Anonymkode: bebfb...214 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #8 Del Skrevet 21. oktober 2024 Tja, det var jo hyggelig da alle så det samme. Samtidig betydde det at de fleste måtte se på noe de hadde valgt bort hvis de hadde kunnet. Anonymkode: dd62b...7ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kjetil E Skrevet 21. oktober 2024 #9 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 11.39): Jeg satt her i kveld og kom til å tenke på hvordan ting var før i tiden, da vi bare hadde én TV-kanal og én radiokanal. Det føles nesten surrealistisk nå, når vi har hundrevis av kanaler, strømmetjenester og nyheter tilgjengelig hele døgnet. Men husker dere den tiden da NRK var alt vi hadde? Da radioen sto sentralt i stua og samlet familien på kveldene, og TV-en bare sendte noen få timer med programmer hver dag? Det var noe helt spesielt med den perioden. Vi visste at hvis vi skulle se noe, måtte vi benke oss foran skjermen eller radioen til et bestemt klokkeslett. Når favorittprogrammet endelig kom på, var det som et lite høydepunkt i hverdagen. Vi ventet spent på programmene, enten det var "Barnetimen for de minste" på radioen eller "Kvitt eller dobbelt" på TV-en. Husker du hvor spennende det var å se barne-TV? Eller hvor alle satt i ro da Dagsrevyen kom på, som om hele landet tok en felles pause for å følge med på nyhetene? Til tross for det begrensede utvalget, var det som om vi fikk dekket alle behovene våre. Informasjon, underholdning, debatter, musikk – alt kom i konsentrerte doser som vi satte stor pris på. Det var ikke for mye, men akkurat nok. På en måte tror jeg det gjorde at vi satte mer pris på det vi så og hørte. Vi delte opplevelsene med hverandre, enten det var naboen eller kollegaen på jobb. Dagen etter et program hadde gått, kunne vi snakke om det, og alle hadde sett det samme. Og radioen! Det var et medium som virkelig fanget fantasien. Vi trengte ikke alltid å se hva som foregikk – ordene malte bildene i hodene våre. Jeg husker godt å ligge i sengen og høre på radioteater, helt oppslukt i historien, selv om jeg bare hørte stemmene. Det er nesten som om vi hadde mer tid til å fordøye ting den gangen. Livet gikk litt langsommere. Nå, med strømmetjenester og nyhetskanaler som aldri sover, er vi kanskje bedre informert, men samtidig litt overveldet. Kanskje vi ikke trengte alt det vi har nå. Den gangen føltes det som vi hadde det viktigste – og kanskje også det beste. Noen ganger savner jeg den enkle tiden. Anonymkode: 860a3...4d0 Er født i 69, men som de fleste som bodde på sentrale østland så hadde vi ikke 1 men 3 tv-kanaler. Så nesten like mye på SVT1 og 2 som jeg så på NRK. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #10 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 19.10.2024 den 22.33): Jeg husker når TV Norge og Casio kom, det var stor stas. Når jeg ser det igjen nå fatter jeg ikke at vi gadd se på... Anonymkode: 860a3...4d0 Tror Casio kom før TVN. Anonymkode: e0fa4...0fb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #11 Del Skrevet 21. oktober 2024 AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 11.42): Gratulerer, du har offisielt blitt gammel. Du mottar snart mal for tatovering som du tar i pannen med "Alt var bedre før". Velg mellom løkkeskrift eller formskrift. Anonymkode: f5aee...94a Ok zoomer 🙃 Anonymkode: d99a4...e82 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2024 #12 Del Skrevet 21. oktober 2024 Synes vi har det like koselig nå. Men det handler jo om hvilket forhold man har til skjerm, som familie. Vi har serier vi følger sammen, særlig reality. De spares til helg, og kombineres gjerne med god TV-mat. Vi er flinke til å finne frem et puslespill eller brettspill, aktiviteter der det blir mer interaksjon. Her er alle flinke til å legge igjen telefonen et sted, og ha den på lydløs. Så skjerm dominerer ikke hverdagen vår. Anonymkode: 2b94c...70a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå