Gå til innhold

Hvorfor var folk lykkeligere før?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi snakker om babyboomere, altså generasjonen 45'-55'. Det er den største generasjonen. Siden de var så mange, var det et rent boom da de startet grunnskolen, den største andelen gikk vgs. Og den største andelen som studerte også. Mange startet rett etter vgs men det var mange som gikk videre også. Generasjoner etter denne klarte aldri å oppnå samme nivå av disciplin, erfaring, arbeidsetikk. 

Anonymkode: 932b2...e3e

Bortsett fra at når de gikk på skolen het det gymnaset og ikke vgs

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 11.34):

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg er lei av at folk i dag later som om vi har det så mye bedre enn før. Se deg rundt! Folk er slitne, stressede og føler seg stadig mer frakoblet fra både familien og seg selv. Har vi virkelig blitt lykkeligere, eller har vi bare blitt mer fanget av krav og forventninger som ikke engang gir oss det vi egentlig trenger?

I «gamle dager» var det vanlig at én forelder var hjemme og tok seg av barna. Enkelt, ikke sant? Men ikke bare det – det ga faktisk trygghet og stabilitet. Barna visste alltid at de hadde noen hjemme. Familien hadde tid til hverandre. Middag rundt bordet var en fast ting, og man hadde tid til å snakke sammen, le sammen, og leve et liv som ikke var fullt av konstant jag etter tid og penger. Det var en helt annen ro og samhold i hverdagen.

Nå skal begge foreldre jobbe 8–10 timer om dagen, barna sendes i barnehage før de knapt kan gå, og når man kommer hjem, er alle for slitne til å være ordentlig til stede. Vi setter ungene foran en skjerm, for det er alt vi orker. For ikke å nevne at vi må betale for alt dette – barnehage, SFO, matlaging på farten. Er det virkelig så mye bedre? Hva med de mentale kostnadene? Hvor mange familier brytes ikke ned fordi man rett og slett ikke har tid eller energi til å pleie forholdet?

Det handler ikke om nostalgi – det handler om at vi har mistet noe verdifullt. Det å være sammen, det å ha tid til hverandre, til å bygge relasjoner som varer. Kanskje er det på tide å ta en pause og reflektere litt over hva vi virkelig vil med livet vårt og familiene våre. Kanskje vi var lykkeligere før, da livet ikke var et maraton av jobb, barnepass og tidsklemma.

Hva synes dere?

Anonymkode: 23401...f0c

ENIG! Som om jeg skulle skrevet dette selv! Vi ersom slaver for staten...og hva fpr vi igjen? Mindre tid med barna våre og utbrenthet og depresjoner. Som igjen gir mindre leveår....burde vært borgerlønn for mødre til barna var slik10-12 år. Faktisk. Før i tiden kom man hjem til ordentlig hjemmemat. Mon tro hva disse ferdig toro- greiene og ferdigmat gjør av skade på LaNG sikt.....ikke fortell meg at arbeidende mødre lager mat fra bunnen av lengre....vi får stress og barna får sykdommer av alt dette. 

Anonymkode: 814a4...c95

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 13.45):

Var folk lykkeligere før da? At en forelder, alltid kvinnen, var hjemmeværende var helt vanvittig ødeleggende for likestillingen. Det førte til at kvinner måtte forbli i ulykkelige ekteskap fordi de ikke hadde egen inntekt og dermed ikke råd til å bo for seg selv og forsørge barna sine. Mennene var kanskje lykkeligere, som bare kunne tenke på jobb og hygge mens kona tok seg av hus, hjem og barn, men kvinnene var definitivt ikke lykkeligere. Jeg ser ingen som helst grunn til at kvinners lykke skal ofres for mennenes. 

Anonymkode: 7960c...929

Om vi hadde hatt borgerlønn kunne mor gått hjemme med barn til de var en slik 12 år. Da hadde samfunnet blir mye roligere! Da hadde vi hatt flere barn og ikke så mye ensomhet heller! Kvinner burde født barn når de var ca. 25 år. Når de har energi og alt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Hva har dette med deg å gjøre? Dette var før din tid. Hvis du har lest historie burde du vite at både dette og mye verre ting var helt  vanlig og akseptert før. 

Anonymkode: 89595...2c9

Hva var før min tid ? 70 - tallet? 
ja, en tid brente vi faktisk uskyldige kvinner som hekser på bål. Snakker vi om 1970 eller 1570? 

Anonymkode: 0b12a...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

På syttitallet (generasjonen før meg) begynte mange i jobb etter ungdomsskolen. På åttitallet begynte jeg og mange andre å jobbe etter videregående. Mange studerte senere, men det var også vanlig å bare jobbe seg opp i bedriften man var ansatt i.

Anonymkode: 7adc4...c6f

Tull, de studerte. Pga boomen opprettet de nye studieplasser etter behov så alle kunne bli hva de ville. Mye enklere da enn nå. Brgynte og jobbe etter ungdomsskolen på 80 - tallet? Jeg gikk med avisen på 80- tallet, men det var ved siden av skolen selvsagt. Ja, det var mulig og bare jobbe seg opp i en bedrift. Hadde du skrevet vanlig og begynne og jobbe etter videregående er jeg enig, en del gjorde det. Man måtte ikke ha master for alt mulig i forrige århundre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det er snakk om slutten av 50-tallet.

Anonymkode: 6799b...4d0

Hva var om 50 tallet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Maleficenta skrev (5 timer siden):

Det var ikke 50 tallet det var snakk om i innlegget jeg siterte

Selv om jeg vokste opp på 70-tallet ble moren min gravid første gang og måtte gifte seg på slutten av 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Tull, de studerte. Pga boomen opprettet de nye studieplasser etter behov så alle kunne bli hva de ville. Mye enklere da enn nå. Brgynte og jobbe etter ungdomsskolen på 80 - tallet? Jeg gikk med avisen på 80- tallet, men det var ved siden av skolen selvsagt. Ja, det var mulig og bare jobbe seg opp i en bedrift. Hadde du skrevet vanlig og begynne og jobbe etter videregående er jeg enig, en del gjorde det. Man måtte ikke ha master for alt mulig i forrige århundre. 

Det var veldig lite vanlig at kvinner studerte før 70 og 80- tallet. Jeg tror at endel av endringene som har skjedd har vært positive, og vi bør være veldig forsiktig med å tro at 50- tallet var idyll. Mange flere barn som døde i trafikk og drukningsulykker. Mer vold mot barn, og mange kvinner som ble i ekteskap fordi de i realiteten levde på mannens inntekt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil bruke ord som lykkelig, men ja - jeg mener bestemt at folk generelt hadde det bedre for 50 år siden. Fordi vi hadde noe som mange mangler i dag, nemlig fellesskap. 
Jeg vokste opp på 60-og 70-tallet i et nybyggerfelt i nærheten av en større by. Alle i gata hadde omtrent samme levestandard. Vi hadde ikke fasttelefon eller bil. Syklet overalt. De fleste mødre var hjemme, men noen jobbet. Barna ble passet av dagmammaer. Etterhvert kom det «daghjem» som det ble kalt. Moren min begynte å jobbe deltid da jeg gikk på barneskolen og studerte mens jeg gikk på ungdomsskolen. 
Det var et fantastisk samhold der jeg bodde. Ingen hadde hytter eller reiste til utlandet på ferie, så vi var sammen alle sammen. Foreldrene var venner og hadde fester på omgang. Hele gata var sammen på nyttårsaften og 17.mai. Vi leste bøker, gikk på ski, syklet for å bade, var masse ute. Tenker på det som en god tid.

Anonymkode: 7e999...a7d

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (8 minutter siden):

Det var veldig lite vanlig at kvinner studerte før 70 og 80- tallet. Jeg tror at endel av endringene som har skjedd har vært positive, og vi bør være veldig forsiktig med å tro at 50- tallet var idyll. Mange flere barn som døde i trafikk og drukningsulykker. Mer vold mot barn, og mange kvinner som ble i ekteskap fordi de i realiteten levde på mannens inntekt

Alle kvinner jeg kjenner er veldig lite vanlige tydeligvis. 
ja 50- tallet var tøffere på alle måter, det var tøft de første årene etter krigen.bestemødrene mine ble ferdige med studier før krigen , så de jobbet deltid på 50 tallet imens barns var små. Det var ikke alle kvinner som studerte da mellomkrigstiden ) noen gikk bare 7- års realskole. 70- 80 tallet skjønner jeg ikke påstanden på. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Selv om jeg vokste opp på 70-tallet ble moren min gravid første gang og måtte gifte seg på slutten av 50-tallet.

På 50 tallet var det dyrt med prevensjon og vanskelig og få abort, så det skjedde mye på de årene. Det er jo greit og vite hvilket tiår vi snakker om , for det var utvikling hele veien. Hun kunne fint a skilt seg da. Oldemoren min skilte seg fra en mann hun ikke likte i 1928, så det var ikke tvangsekteskap på 50 tallet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoneZone skrev (På 17.10.2024 den 12.14):

I nyere tid synes jeg det virker som ting skal SE bra ut i sosiale medier men det er ikke en realistisk målestokk fordi folk helst fremstiller høydepunktene.

Jeg har inntrykk av at det var tabu å blottlegge følelsene sine tidligere, men man blir ikke populær av å legge ut om personlige elendigheter i sosiale medier idag heller.

Det kommer an på. Målet er jo ikke nødvendigvis å bli populær. I some deler jo folk om sykdom og død, opp og nedturer. Det er jo sånn livet er for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Om vi hadde hatt borgerlønn kunne mor gått hjemme med barn til de var en slik 12 år. Da hadde samfunnet blir mye roligere! Da hadde vi hatt flere barn og ikke så mye ensomhet heller! Kvinner burde født barn når de var ca. 25 år. Når de har energi og alt. 

I fremtiden kan det se ut som at borgerlønn blir eneste løsning om vi da ikke skal oppkonstruere unødvendige jobber for at folk skal være sysselsatt. Teknologien overtar flere og flere jobber. Det aller viktigste da er at godene av det overskuddet av tid og penger blir rettferdig fordelt til folket. Historisk sett har Norge vært flink til å sørge for at våre ressurser går til staten og folket om vi ser på slik vi har håndtert våre oljeressurser (i motsetning til andre land, der kun styrtrike entreprenører som borer etter olje er de som høster alle godene). Vi kan jo bare håpe på at vi klarer å forvalte disse ressursene og godene med ny teknologi på en slik måte at vi alle kan få mere fri. 

Anonymkode: bf689...1db

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 11.34):

Jeg vet ikke om det bare er meg, men jeg er lei av at folk i dag later som om vi har det så mye bedre enn før. Se deg rundt! Folk er slitne, stressede og føler seg stadig mer frakoblet fra både familien og seg selv. Har vi virkelig blitt lykkeligere, eller har vi bare blitt mer fanget av krav og forventninger som ikke engang gir oss det vi egentlig trenger?

I «gamle dager» var det vanlig at én forelder var hjemme og tok seg av barna. Enkelt, ikke sant? Men ikke bare det – det ga faktisk trygghet og stabilitet. Barna visste alltid at de hadde noen hjemme. Familien hadde tid til hverandre. Middag rundt bordet var en fast ting, og man hadde tid til å snakke sammen, le sammen, og leve et liv som ikke var fullt av konstant jag etter tid og penger. Det var en helt annen ro og samhold i hverdagen.

Nå skal begge foreldre jobbe 8–10 timer om dagen, barna sendes i barnehage før de knapt kan gå, og når man kommer hjem, er alle for slitne til å være ordentlig til stede. Vi setter ungene foran en skjerm, for det er alt vi orker. For ikke å nevne at vi må betale for alt dette – barnehage, SFO, matlaging på farten. Er det virkelig så mye bedre? Hva med de mentale kostnadene? Hvor mange familier brytes ikke ned fordi man rett og slett ikke har tid eller energi til å pleie forholdet?

Det handler ikke om nostalgi – det handler om at vi har mistet noe verdifullt. Det å være sammen, det å ha tid til hverandre, til å bygge relasjoner som varer. Kanskje er det på tide å ta en pause og reflektere litt over hva vi virkelig vil med livet vårt og familiene våre. Kanskje vi var lykkeligere før, da livet ikke var et maraton av jobb, barnepass og tidsklemma.

Hva synes dere?

Jeg tenker det er bare vås😬

Anonymkode: 74738...3a6

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (48 minutter siden):

Det kommer an på. Målet er jo ikke nødvendigvis å bli populær. I some deler jo folk om sykdom og død, opp og nedturer. Det er jo sånn livet er for alle.

Det kommer jo også an på hvem de følger tenker jeg. Folk som klager over at folk er overfladiske so some, hvem følger de, sin egen vennekrets og familie som er like dem selv, og influencere? De følger jo ikke de samme meg tydeligvis. Ja, synes også det er mye sykdom, død og nedturer, men også ferier og feiringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.10.2024 den 19.18):

Men hvem passet ungene mens de jobbet? Barnehager fantes knapt.

Anonymkode: 7adc4...c6f

Barnehager fantes jo 😂 

Anonymkode: e64fc...8d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 15.54):

Jeg tenker på folk som vokste opp på 50-, 60-, 70-, 80-tallet. Det var på den tiden folk var mest tilfredse og alle hadde gode fremtidsutsikter. Nå er toppen nådd for lengst, og fremtidige generasjoner vil ikke få det bedre enn foreldrene.

Min eks svigermor som var ung på 1950-tallet flyktet fra mannen sin, som løp etter henne med en øks i fylla, etter å ha banket henne gjentatte ganger, også under graviditet. Moren til en jeg kjenner måtte få barna raskt ut av huset da faren tente på. Hun var også ung på 50-tallet. De måtte bo i gymsalen på skole i fire måneder før noen forbarmet seg over dem og tok dem inn hos seg. Kjempelykkelig, ja.

Anonymkode: 28fd8...c99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

ENIG! Som om jeg skulle skrevet dette selv! Vi ersom slaver for staten...og hva fpr vi igjen? Mindre tid med barna våre og utbrenthet og depresjoner. Som igjen gir mindre leveår....burde vært borgerlønn for mødre til barna var slik10-12 år. Faktisk. Før i tiden kom man hjem til ordentlig hjemmemat. Mon tro hva disse ferdig toro- greiene og ferdigmat gjør av skade på LaNG sikt.....ikke fortell meg at arbeidende mødre lager mat fra bunnen av lengre....vi får stress og barna får sykdommer av alt dette. 

Jeg lager mat fra bunnen av. Det tar virkelig ikke så lang tid. At du ikke kan lage mat, må du ta på din egen kappe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Min eks svigermor som var ung på 1950-tallet flyktet fra mannen sin, som løp etter henne med en øks i fylla, etter å ha banket henne gjentatte ganger, også under graviditet. Moren til en jeg kjenner måtte få barna raskt ut av huset da faren tente på. Hun var også ung på 50-tallet. De måtte bo i gymsalen på skole i fire måneder før noen forbarmet seg over dem og tok dem inn hos seg. Kjempelykkelig, ja.

Konemushandling har forekommet i alle tider. Bare fordi din svigermor var uheldig og endte opp med en mishandler betyr ikke det at alle ekteskap var slik. Det du skriver her forekommer i dag også

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maleficenta skrev (9 minutter siden):

Konemushandling har forekommet i alle tider. Bare fordi din svigermor var uheldig og endte opp med en mishandler betyr ikke det at alle ekteskap var slik. Det du skriver her forekommer i dag også

Men i dag har de fleste kvinner råd til å skilles. Det hadde ikke ekssvigermor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...