Gå til innhold

Hvor ble det av husmorvikarene?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt på noe i det siste, og kanskje noen av dere har gjort det samme. Husmorvikarer, disse hjelperne som en gang var vanlige å benytte seg av når husmoren ble syk eller trengte en pause, ser ut til å ha forsvunnet helt fra samfunnsbildet. Hvor ble det egentlig av dem?

Jeg husker historier fra eldre familiemedlemmer som fortalte om husmorvikarer som kom inn og holdt hjulene i gang når mor i huset var ute av spill. De tok seg av barna, laget mat, holdt huset rent, og sørget for at hjemmet fungerte til mor var på beina igjen. Det virket som en slags trygghetsgaranti for familien i en tid da det ofte var én forsørger, og husarbeidet ble sett på som fulltidsjobb. Men i dag hører vi ingenting om denne ordningen. Har den bare forsvunnet i takt med samfunnsendringene, eller finnes den fortsatt i en annen form?

Er det kanskje sånn at endringen i kjønnsroller, med flere kvinner i arbeidslivet, har gjort at behovet for husmorvikarer er blitt mindre, eller har andre typer tjenester, som barnehage, SFO og andre omsorgstilbud, tatt over? Kanskje det også har noe med den økte bruken av hjemmehjelp- og velferdstjenester for eldre å gjøre?

Det er også interessant å tenke på om det i dagens samfunn er en annen forventning om at familier skal klare seg selv, og at det å be om hjelp til husarbeid og omsorgsoppgaver kanskje blir sett på som "unødvendig luksus". Eller er det rett og slett at moderne teknologi og tilgang til tjenester som matlevering og rengjøringshjelp har tatt over den rollen husmorvikaren en gang hadde?

Har noen av dere innsikt eller tanker rundt hvorfor husmorvikarordningen forsvant, og om det kunne vært et behov for noe lignende i dagens samfunn?

Anonymkode: 0650c...20f

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er jo åpenbart? Vi har ikke "husmor" lenger, både kvinner og menn deler på oppgavene.

"Husmorvikarer" er nå ting som Foodora og kjøp av renholdstjenester.

Anonymkode: 51af2...337

  • Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle gjerne hatt husmorvikar på vegne av både meg og mannen 😫 

Anonymkode: 3cafc...670

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kalles kanskje "au pair" nå for tiden kom jeg til å tenke på.

Anonymkode: 0650c...20f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husmorvikarer stammer fra en tid da unger ikke gikk i barnehage før de begynte på skolen, de var hjemme hele dagene med mor som tok hånd om dem, mens far var på jobb. Og dette var i en tid da det var helt uhørt at en far faktisk skiftet bleier på sine egne barn eller passet dem og tok hånd om dem. Vaske klær og gulv = kvinnearbeid. Lage middag så den sto klar på bordet til far kom hjem fra arbeidet=kvinnearbeid. Alt dette var kvinnens arbeid. Og kunne ikke kvinnen pga sykdom, var det en annen kvinne, husmorvikaren, som måtte trå inn og ta over "de kvinnelige syslene".

I dag forventes det at mannen tar sin del av husarbeidet og at det deles på. Fremdeles er det en del menn som skulker unna slikt, men de opplever da ofte at kvinnene forlater dem til slutt fordi de ikke gidder å ta hånd om et voksent menneske (mannebaby) mer, som kunne gjort ting hjemme selv. Men de fleste menn i dag vet at husarbeid og barn deles på to.

Husmorvikarene ble overflødige da menn trådde til og begynte å delta hjemme. EDIT; og da kvinnene gikk ut i arbeid og barnehagene dermed ble flere og billigere.

 

Sitater fra nettet:

Når ble det slutt på Husmorvikar?
1980 opphørte ordningen
 
21. okt. 2022  Husmorvikar var en del av kommunens sosialhjelp. En husmorvikar var vikar for husmoren, passet hus og hjem og lagde mat og passet barna.
 

På 1950- og 1960-tallet arbeidet husmorvikarene hovedsakelig for småbarnsfamilier. Utover på 1970- og 1980-tallet dreide arbeidet seg mer og mer over på omsorg for eldre. Årsaken var igjen en samfunnsendring. Flere og flere kvinner gikk ut i arbeidslivet og hjemmeværende husmødre var ikke lenger et ideal

Endret av Million
  • Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Million skrev (11 minutter siden):

 

Husmorvikarene ble overflødige da menn trådde til og begynte å delta hjemme.

 

Nja, det hjalp at barnehagedekninga ble vesentlig bedre. Når jeg var liten var barnehager for de få. mamma var hjemme fordi de ikke fikk barnehageplass til oss, men plassene var også så dyre at det ikke ville lønne seg at hun jobbet.

 

Anonymkode: 521b7...b8e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (36 minutter siden):

"Husmorvikar" er nå en merkelig ting å kalle mannen sin for... 

Bananer ble kalt dette før.

Anonymkode: 563e9...116

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde husmorvikar når jeg var liten. Min mor var alvorlig kreftsyk og mye borte, far var på jobb. 

Anonymkode: 2e05b...c27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

De kalles kanskje "au pair" nå for tiden kom jeg til å tenke på.

Anonymkode: 0650c...20f

 

Sefanja skrev (22 minutter siden):

Aupair/ nanny er nåtidens husmorvikar

Au pair ordningen ble avviklet i mars i år, dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Bananer ble kalt dette før.

Anonymkode: 563e9...116

?

Anonymkode: 4eae6...d6f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 50 og 60-tallet var husmor ansett som et yrke (ulønnet).  Mannen fikk faktisk skattefradrag for å ha en hjemmearbeidende kone (såkalt Skatteklasse 2).  Det fantes ingen sykt-barn-dager for far, og det ble heller ikke forventet at han var i stand til å ta seg av barn og hus.  
Med kvinners yrkesdeltakelse utover 70-tallet ble husene modernisert og effektivisert.  Husmorens rolle ble mindre viktig.  Manns- og farsrollen ble viktigere. Med økende likestilling i hjemmet forsvant også behovet for husmorvikarene.  

Og takk for det!  

  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg vokste opp med en kronisk syk mor og vi hadde husmorvikar, alle vi barna gikk også i barnehage og på skole når denne var hos oss og hjalp til noen timer hver dag mens mor var syk i perioder. Det var naboer som tok seg av levering og henting i barnehagen og husmorvikaren kom kl 7.30 ordnet matpakke osv før vi ble sent ut døren kl 8.. Middagen ble servert når far kom hjem fra jobb kl 16, og etter oppvasken osv var ferdig unnagjort ca 16.30/17 dro humorvikaten hjem. 

Anonymkode: 14715...8cf

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma var alene med fire barn på 80/90 tallet og vi hadde av og til husmorvikar en dag og to når hun måtte reise i jobben.  

Tror dette kun var for enslige foreldre. For her var ikke far i bildet og bodde i utlandet.

Anonymkode: 6baa0...232

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amossa skrev (2 minutter siden):

På 50 og 60-tallet var husmor ansett som et yrke (ulønnet).  Mannen fikk faktisk skattefradrag for å ha en hjemmearbeidende kone (såkalt Skatteklasse 2).  Det fantes ingen sykt-barn-dager for far, og det ble heller ikke forventet at han var i stand til å ta seg av barn og hus.  
Med kvinners yrkesdeltakelse utover 70-tallet ble husene modernisert og effektivisert.  Husmorens rolle ble mindre viktig.  Manns- og farsrollen ble viktigere. Med økende likestilling i hjemmet forsvant også behovet for husmorvikarene.  

Og takk for det!  

Jeg er ikke enig i konsekvensen. 

Jeg mener at husmorvikarene helt klart fortsatt har en funksjon. "Husmorens" rolle har ikke blitt mindre samfunnsstrukturelt viktig, vi har bare overlatt det helt til at kjernefamilien skal løse utfordringene selv gjennom arbeidsfordeling og kjøp av eksterne tjenester. Vi har overlatt folk i større grad til seg selv. 

I det bildet ser vi mange sprekker og utfordringer som fortsatt hadde hatt hjelp av denne løsningen.

En offentlig "Familiehjelp" tjeneste på samme nivå, kunne sikkert også forbedret forståelsen og det reelle behovet for hjemmehjelp, som nå har degradert til et nivå som har liten verdi for sluttbrukere. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mor er utdannet husmorvikar, men yrket forsvant kort tid etter hun var ferdig. 
 

Jeg tror hun valgte det i stor grad fra erfaringene hennes fra når hun var barn og hennes mor ble alvorlig kreftsyk. Hennes far hadde ikke tid eller ferdighetene for å ta over arbeidet hennes. Han både drev gård, og hadde jobb ved siden av. 
 

Det kan ikke sammenlignes med aupairordningen, eller få mat levert på døren. Å ha noen som stiller opp og støtter og får hjulene til å gå i en krise skulle vi absolutt fremdeles hatt. 

Anonymkode: 9f743...661

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde husmorvikar. Min mor var alvorlig syk, og min far jobbet på båt. I dag hadde begge vært i jobb, og pleiepenger eller sykemelding ville blitt løsningen. Ellers er det ordninger som hjemmehjelp og hjemmesykepleie som brukes. Den store forskjellen er at i dag forventes det at far klarer å ta seg av hus og barn, på samme måte som mor. Det ble ikke forventet dengang.

Anonymkode: 181a6...55e

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hysmorvikarene forsvant da barnehage ble et gode for alle og ikke de få. Det er barnehagene som avlaster med barnepass. Videre er det forventet at begge voksne i et hjem bidrar med husarbeid, og at om den ene blir syk må den andre gjøre dobbelt. Er man to syke eller den syke er den eneste voksne, kan man søke hjemmehjelp eller privar vaskehjelp.

Ordningene vi har nå har ett stort hull, og det er om en eneforsørger med skralt nettverk blir for syk til å ta seg av barn kveld, natt og helg og den andre forelderen enten ikke eksisterer eller er et rasshøl som ikke stepper inn. Da finnes det ikke løsninger.

Anonymkode: 8569d...d0b

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (2 timer siden):

Aupair/ nanny er nåtidens husmorvikar

De gjør det samme, ja, men forskjellen er at husmorvikar var sosialhjelp, mens dagmamma/au pair er noe man betaler av egen lomme.

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...