Gå til innhold

Firma "truer" med anmeldelse etter kjøp B2B


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

I teorien kan alt anmeldes.

Men en anmeldelse av slikt trenger noen uker behandlingstid. Sjansen for at den legges ned etter avhør med deg er stor.

I tillegg må motparten vise til skaden påført. Om du betaler noen dager senere, så er det ikke nødvendigvis så mye økonomisk skade å vise til når saken er opp til behandling.

Motparten kan kreve en forsinkelsesgebyr og saksomkostninger men det er ikke sikkert de hadde fått medhold.

Så jeg er enig med kommentaren over om å ignorere idioten, betale ved neste anledning og vise til betalingen ved en eventuell konflikt.

:skya: 

Anonymkode: 2ec5d...447

Takker for svar! Funnet ut at jeg bare leverer alt tilbake.
Min, feil! Reagerer dog på passive trusler og uprofesjonell oppførsel, når jeg har vært ærlig og tydelig i min korrespondanse.

Handler varene heller cash i morgen et annet sted, selv om det blir dyrere.

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg spår et langt liv for dette suksessrike firmaet....

Anonymkode: c9aad...d55

Oppstarts utfordringer finnes det mange av. 

Dette var dessverre et uhell. 
Leverer tilbake varene i sinn helhet, men må si jeg er skuffet over passive "trusler" og uprofesjonell kundeservice for et så stort firma.

Anonymkode: ede77...f77

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å bare levere tilbake her tenker jeg, så slipper man å forholde seg til en vanskelig selger hvis noe skulle oppstå med utstyret (Og det kan det gjøre med brukt IT utstyr). Så kjøper man heller fra noen som er litt mer fleksible i sin håndtering av kjøp. 

Anonymkode: 78779...137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beloved skrev (43 minutter siden):

Fra det andre firmaets ståsted så ser det jo ut som om du forsøkte å svindle dem. Ikke rart de truer med anmeldelse.

Og så har du ikke noen "angrefrist" når det er et firma som har inngått kjøpsavtalen, så motparten kan fremdeles holde deg til at du må gjennomføre kjøpet (betale for varene) og at du ikke bare kan levere dem tilbake. Så det er ganske raust av dem at de engang har akseptert at du skal levere dem tilbake og slippe regninga. 

Ja, ser at det kan se sånn ut fra utsiden.
Når man likevel blir "truet" under 12timer etter handelen, selv om jeg har hele tiden vært åpen og ærlig om hva som skjedde så får jeg heller ikke lyst til å legge igjen penger der.
Kunne selvfølgelig lagt ut privat, eller finansierte på noen annen måte.

Synes dog kundeservice og antagelser er helt bak mål her, og kommer til å legge inn anmeldelse online på firma med mitt sammendrag.

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Bedre å bare levere tilbake her tenker jeg, så slipper man å forholde seg til en vanskelig selger hvis noe skulle oppstå med utstyret (Og det kan det gjøre med brukt IT utstyr). Så kjøper man heller fra noen som er litt mer fleksible i sin håndtering av kjøp. 

Anonymkode: 78779...137

Spot on, Leverer tilbake alt sammen, er jo ikke store verdien heller. Men, trengte det hurtig i forbindelse med en messe og ødelagt datamaskin.
Kommer også til å levere en klage på kundebehandleren internt til firmaet, samt dele mine erfaringer online..

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Her skal altså svindleren henge ut den svindlede på nett med dårlige omtaler!

Veldig spesielt!

Anonymkode: 1fa9d...e19

  • Liker 5
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spot on, Leverer tilbake alt sammen, er jo ikke store verdien heller. Men, trengte det hurtig i forbindelse med en messe og ødelagt datamaskin.
Kommer også til å levere en klage på kundebehandleren internt til firmaet, samt dele mine erfaringer online..

Anonymkode: ede77...f77

Du angriper dette helt feil, alle kan gjøre feil, det som er avgjørende er hvordan du håndterer det i ettertid. Du overfører beløpet, så sender du en mail der du legger deg helt flat og beklager at det ble feil med betalingen, slik det er nå gjør du deg bare til en enda større gjøk, isteden for å opparbeide tillit som firma. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nyoppstartet selskap er rykte viktig. Og da er det og viktig å holde avtaler en gjør og sørge for ordnede forhold.

Selger kan naturligvis true med å gå til politiet men vil sannsynligvis ikke komme noen vei. Politiet vil sannsynligvis snakke han fra å anmelde men heller vente å se ann situasjonen i noen dager/uker før en anmeldelse kommer. Men avtalen er uavhengig av dette allerede brutt, og satt deg i et dårlig lys ovenfor vedkommende og evnt andre han velger å snakke med.

Jeg ville lagt meg langflat, beklaget bryderiet og spurt hva som skal til for å ordne opp. Å klage på vedkommende når du har brutt avtalen er kanskje ikke det smarteste du kan gjøre, selv om kanskje oppførselen og jussen var noe tvilsomt. Tvert i mot driter du deg egentlig bare mer ut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

 Her skal altså svindleren henge ut den svindlede på nett med dårlige omtaler!

Veldig spesielt!

Anonymkode: 1fa9d...e19

Ingen her som svindler noen? Kjøper sier han reagerer veldig på selgers fremtoning, væremåte og passive "trusler"- Når intensjonen har hele tiden vært å gjøre opp for seg. Selvom man handler som bedrift som er det et menneske bak mottakende eposter der også. Kommer til å legge frem saken min, så får jeg andre kunder vurdere om det skal handle der.

Synes det er fair jeg. Han "henger" jo meg ut som svindler?

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ingen her som svindler noen? Kjøper sier han reagerer veldig på selgers fremtoning, væremåte og passive "trusler"- Når intensjonen har hele tiden vært å gjøre opp for seg. Selvom man handler som bedrift som er det et menneske bak mottakende eposter der også. Kommer til å legge frem saken min, så får jeg andre kunder vurdere om det skal handle der.

Synes det er fair jeg. Han "henger" jo meg ut som svindler?

Anonymkode: ede77...f77

Hvorfor mener du han skal stole på dine intensjoner?

Anonymkode: e8f00...861

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Så du vil leie varene gratis, det setter deg og firmaet i noe bedre lys akkurat.

Anonymkode: 62cbe...9d2

Mår selger krever det tilbake, er det ikke noe ts får gjort noe med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

 Her skal altså svindleren henge ut den svindlede på nett med dårlige omtaler!

Veldig spesielt!

Anonymkode: 1fa9d...e19

Lær deg hva svindel er. Det kreves forsett. Ts er i verste fall en rotekopp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 time siden):

Det er selvsagt ikke å stjele. Det kreves forsett eller grov uaktsomhet for at et straffebud skal være krenker. Det er ikke tilfelle her. Politiet vil selvsagt ikke foreta seg noe som helst i saken. Bare å ta det helt med ro om det betales i morgen.

Enig! Har ingenting med stjeling å gjøre. Heller et avtalebrudd. 

Anonymkode: a007b...424

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mener du han skal stole på dine intensjoner?

Anonymkode: e8f00...861

Det er en helt annen sak. Synes bare måten han "angrep" meg på, under 12timer etter jeg hentet varene var spesielt. Jeg informerte han raskt at overføringen ikke var godt igjennom, men at jeg kunne garantere pengene dagen etter. Men, det bare rant inn med mailer om tilbakelevering, politi og det som var. Da følte jeg på at jeg ikke vil ha noe med dette firmaet å gjøre.
Så kunne sikkert jeg oppdrått annerledes, men i dagens samfunn kan man ikke stole på noen sine intensjoner tydeligvis.

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen her som svindler noen? Kjøper sier han reagerer veldig på selgers fremtoning, væremåte og passive "trusler"- Når intensjonen har hele tiden vært å gjøre opp for seg. Selvom man handler som bedrift som er det et menneske bak mottakende eposter der også. Kommer til å legge frem saken min, så får jeg andre kunder vurdere om det skal handle der.

Synes det er fair jeg. Han "henger" jo meg ut som svindler?

Anonymkode: ede77...f77

Men om du tenker deg litt om og snur på problemet så forstår du kanskje at fremgangsmåten din kan minne om en typisk fremgangsmåte til en svindler? Altså om du var i hans sko, og ble lovet oppgjør til et visst tidspunkt og tidspunktet kommer og man står der uten både varer og oppgjør?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

 Her skal altså svindleren henge ut den svindlede på nett med dårlige omtaler!

Veldig spesielt!

Anonymkode: 1fa9d...e19

Ingen som har svindlet noen her.... Da hadde jo ikke TS giddet å skrive her for å be om råd.. Hjelpes!

Anonymkode: a007b...424

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Brunello skrev (1 minutt siden):

Lær deg hva svindel er. Det kreves forsett. Ts er i verste fall en rotekopp.

Rotekopp kan jeg skrive under på. Har skrevet til selger at varene blir levert i dag før 16:00 på samme sted som jeg hentet varene. Men, person svarer jo ikke på mail eller tlf lenger, så får bare gjøre så godt jeg kan. Vil hvert fall ikke ha noen varer derifra.

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snublefot62 skrev (2 minutter siden):

Men om du tenker deg litt om og snur på problemet så forstår du kanskje at fremgangsmåten din kan minne om en typisk fremgangsmåte til en svindler? Altså om du var i hans sko, og ble lovet oppgjør til et visst tidspunkt og tidspunktet kommer og man står der uten både varer og oppgjør?

Jepp, og det skjønner jeg veldig godt når man ser det fra den vinkelen. 
Samtdig som jeg har forklart saksgangen hele veien og tatt kontakt med selger så fort jeg fikk beskejd om at det var problemer med betalingen. 

I ettertid kunne jeg selvfølgelig kjørt tilbake og levert varene i påvente av at dem hadde fått penger, men jeg trodde helt ærlig det skulle gå fint å betale 1-2 dager på etterskudd. Så begynner det å renne inn mail, da følte jeg på en skyldfølelse og noe som ikke var helt ok fra min side, samtidig som det føltes urettferidg.
Da er det lurest å levere inn alt og handle cash et annet sted tenker jeg

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ingen som har svindlet noen her.... Da hadde jo ikke TS giddet å skrive her for å be om råd.. Hjelpes!

Anonymkode: a007b...424

Helt riktig. Takk for forståelse!... 

Anonymkode: ede77...f77

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jepp, og det skjønner jeg veldig godt når man ser det fra den vinkelen. 
Samtdig som jeg har forklart saksgangen hele veien og tatt kontakt med selger så fort jeg fikk beskejd om at det var problemer med betalingen. 

I ettertid kunne jeg selvfølgelig kjørt tilbake og levert varene i påvente av at dem hadde fått penger, men jeg trodde helt ærlig det skulle gå fint å betale 1-2 dager på etterskudd. Så begynner det å renne inn mail, da følte jeg på en skyldfølelse og noe som ikke var helt ok fra min side, samtidig som det føltes urettferidg.
Da er det lurest å levere inn alt og handle cash et annet sted tenker jeg

Anonymkode: ede77...f77

Joda. Men du har jo fortsatt brutt den opprinnelige avtalen dere hadde. Du kan ikke bare anta at dette går greit.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...