AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #1 Del Skrevet 17. oktober 2024 Hei, Kjøpte som firma litt brukt IT-Utstyr av et annet firma. Vi ble enige om forskuddsbetaling, for så å hente varene. Er snakk om ca 10.000.- + mva. La inn betaling i nettbanken med forfall på avtalt dato, og sendte over kvittering, hentet så varene på avtalt dag. Får så melding av bank, at betaling ikke kunne gjennomføres grunnet manglende dekning (Var visst mange regninger til forfall) Informerer så firma jeg kjøpte utstyret av at betaling ikke har gått igjennom, men den er rett rundt hjørnet da vi venter på flere innbetalinger. Dagen etter krever han varene tilbakelevert, eller oppgjør innen 12:00 på konto "ellers så blir politet involvert" Varene ble sendt med en kollega nedover på en messe, og tar noen dager før han er tilbake. Kan han anmelde sånn helt uten videre, en dag etter forfall? Ja, jeg er klar over at utstyret ikke er betalt/i henhold til avtale om forskuddsbetaling. Men, har også vært åpen med han om dette og har alle intensjoner om å gjøre opp snarest mulig. Som et nystartet firma er det dog ikke bare å hente kapital. Er det letteste å bare hive seg i bilen, kjøre Norge rundt og levere utstyret tilbake? Så slipper man mer styr. Anonymkode: ede77...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 17. oktober 2024 #2 Del Skrevet 17. oktober 2024 (endret) Du har jo i praksis stjålet datautstyr... Å avtale å kjøpe noe med forskuddsbetaling er greit, men når du dropper å betale iht. avtale og allikevel henter det er avtalebrudd. Og som du sier, det er vanskelig for et nystartet selskap. Hva tror du eieren av IT-utstyret tenker da, når du ikke betaler for deg? Forfallsfrist er totalt irrelevant her, for du har ikke handlet på kreditt med faktura. Du har handlet med forskuddsbetaling Endret 17. oktober 2024 av newman01 9 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemus Skrevet 17. oktober 2024 #3 Del Skrevet 17. oktober 2024 (endret) newman01 skrev (7 minutter siden): Helt enig med deg. Endret 17. oktober 2024 av Nemus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #4 Del Skrevet 17. oktober 2024 Er det noen muligheter for å låne penger frem til du kan betale? Nå har du vertfall lært til en annen gang. Anonymkode: 5d22f...31d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #5 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Er det noen muligheter for å låne penger frem til du kan betale? Nå har du vertfall lært til en annen gang. Anonymkode: 5d22f...31d Har pengene i morgen, men føler han er umulig å kommunisere med. Da leverer jeg bare utstyret tilbake. Så handler jeg heller et annet sted. Takk for tilbakemelding.. Anonymkode: ede77...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #6 Del Skrevet 17. oktober 2024 newman01 skrev (8 minutter siden): Du har jo i praksis stjålet datautstyr... Å avtale å kjøpe noe med forskuddsbetaling er greit, men når du dropper å betale iht. avtale og allikevel henter det er avtalebrudd. Og som du sier, det er vanskelig for et nystartet selskap. Hva tror du eieren av IT-utstyret tenker da, når du ikke betaler for deg? Forfallsfrist er totalt irrelevant her, for du har ikke handlet på kreditt med faktura. Du har handlet med forskuddsbetaling Helt enig med deg når du fremlegger det sånn. Har pengene i morgen, men føler han er umulig å kommunisere med. Da leverer jeg bare utstyret tilbake. Så handler jeg heller et annet sted. Takk for tilbakemelding.. Anonymkode: ede77...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #7 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Helt enig med deg når du fremlegger det sånn. Har pengene i morgen, men føler han er umulig å kommunisere med. Da leverer jeg bare utstyret tilbake. Så handler jeg heller et annet sted. Takk for tilbakemelding.. Anonymkode: ede77...f77 Jeg forstår at du føler han er umulig å kommuniserer med. Men du aner ikke hvor mange som ikke betaler for seg. Han har sikkert gått på noen blemmer tidligere og tar ingen sjanser no. Selv så sliter jeg med at noen ikke betaler. Og man blir lei. For man er avhengig av pengene vi også. Så d blir er ikke noen kjære mor lenger til meg heller. Jeg er lei. Og da går det utover de som er ærlige dessverre. Anonymkode: 35989...91d 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #8 Del Skrevet 17. oktober 2024 du ignorere idioten og sier shit happens. pengene kommer i morgen Anonymkode: 297f1...aa1 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #9 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Har pengene i morgen, men føler han er umulig å kommunisere med. Da leverer jeg bare utstyret tilbake. Så handler jeg heller et annet sted. Takk for tilbakemelding.. Anonymkode: ede77...f77 Hadde også blitt pisse sur om jeg var han. Så ja, det lureste er nok å levere tilbake varene. Anonymkode: a08b5...8ce 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 17. oktober 2024 #10 Del Skrevet 17. oktober 2024 Det er selvsagt ikke å stjele. Det kreves forsett eller grov uaktsomhet for at et straffebud skal være krenker. Det er ikke tilfelle her. Politiet vil selvsagt ikke foreta seg noe som helst i saken. Bare å ta det helt med ro om det betales i morgen. 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #11 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg sier ikke at du er svindler, men fremgangen din er typisk handling fra en svindler. Når du er nystartet er ryktet alfa omega, så å passe på at det faktisk var dekning til forfall burde vært første prioritet. Når uhellet først skjedde burde du snudd hver stein for å skaffet pengene i løpet av dagen, ikke bare tatt det som en selvfølge at selger kunne vente til neste gang du fikk inn penger. Selgere har regninger de også. Å anmelde har han all rett til, det blir nok henlagt, men gir deg en liten prikk du bør være foruten som ny i bransjen. Anonymkode: 62cbe...9d2 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #12 Del Skrevet 17. oktober 2024 Den største utfordringen her, er vel at du har endt opp med å gjøre akkurat det ekte svindlere gjør. Du har sendt bilde av kvittering, men så går ikke betalingen gjennom fordi kontoen ikke hadde dekning. Da har du per def svindlet vedkommende, selv om du ikke mente å gjøre det. Det kan være lurt å ta noen endringer i rutinene i en oppstartsfase, hvis ikke får du fort problemer når ryktene sprer seg. Anonymkode: c7d39...9f1 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #13 Del Skrevet 17. oktober 2024 I teorien kan alt anmeldes. Men en anmeldelse av slikt trenger noen uker behandlingstid. Sjansen for at den legges ned etter avhør med deg er stor. I tillegg må motparten vise til skaden påført. Om du betaler noen dager senere, så er det ikke nødvendigvis så mye økonomisk skade å vise til når saken er opp til behandling. Motparten kan kreve en forsinkelsesgebyr og saksomkostninger men det er ikke sikkert de hadde fått medhold. Så jeg er enig med kommentaren over om å ignorere idioten, betale ved neste anledning og vise til betalingen ved en eventuell konflikt. Anonymkode: 2ec5d...447 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #14 Del Skrevet 17. oktober 2024 Jeg spår et langt liv for dette suksessrike firmaet.... Anonymkode: c9aad...d55 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beloved Skrevet 17. oktober 2024 #15 Del Skrevet 17. oktober 2024 Fra det andre firmaets ståsted så ser det jo ut som om du forsøkte å svindle dem. Ikke rart de truer med anmeldelse. Og så har du ikke noen "angrefrist" når det er et firma som har inngått kjøpsavtalen, så motparten kan fremdeles holde deg til at du må gjennomføre kjøpet (betale for varene) og at du ikke bare kan levere dem tilbake. Så det er ganske raust av dem at de engang har akseptert at du skal levere dem tilbake og slippe regninga. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #16 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): du ignorere idioten og sier shit happens. pengene kommer i morgen Anonymkode: 297f1...aa1 Joda, men er ikke sånn type jeg her. Vil ha et godt rykte Anonymkode: ede77...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #17 Del Skrevet 17. oktober 2024 Brunello skrev (45 minutter siden): Det er selvsagt ikke å stjele. Det kreves forsett eller grov uaktsomhet for at et straffebud skal være krenker. Det er ikke tilfelle her. Politiet vil selvsagt ikke foreta seg noe som helst i saken. Bare å ta det helt med ro om det betales i morgen. Det jeg også tenkte, og heller ikke min hensikt å "ikke betale" Men, leverer det bare tilbake Anonymkode: ede77...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #18 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det jeg også tenkte, og heller ikke min hensikt å "ikke betale" Men, leverer det bare tilbake Anonymkode: ede77...f77 Så du vil leie varene gratis, det setter deg og firmaet i noe bedre lys akkurat. Anonymkode: 62cbe...9d2 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #19 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg sier ikke at du er svindler, men fremgangen din er typisk handling fra en svindler. Når du er nystartet er ryktet alfa omega, så å passe på at det faktisk var dekning til forfall burde vært første prioritet. Når uhellet først skjedde burde du snudd hver stein for å skaffet pengene i løpet av dagen, ikke bare tatt det som en selvfølge at selger kunne vente til neste gang du fikk inn penger. Selgere har regninger de også. Å anmelde har han all rett til, det blir nok henlagt, men gir deg en liten prikk du bør være foruten som ny i bransjen. Anonymkode: 62cbe...9d2 Jepp, legger vekt på "uhell" som dette var. Mine intensjoner var gode, men ikke alltid lett. Blander også fort privat/bedrift økonomi hvis man skal drive å overføre frem og tilbake hele tiden. Sagt i fra at jeg leverer det tilbake før 16:00 Anonymkode: ede77...f77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober 2024 #20 Del Skrevet 17. oktober 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Den største utfordringen her, er vel at du har endt opp med å gjøre akkurat det ekte svindlere gjør. Du har sendt bilde av kvittering, men så går ikke betalingen gjennom fordi kontoen ikke hadde dekning. Da har du per def svindlet vedkommende, selv om du ikke mente å gjøre det. Det kan være lurt å ta noen endringer i rutinene i en oppstartsfase, hvis ikke får du fort problemer når ryktene sprer seg. Anonymkode: c7d39...9f1 100%. Men ,måten han stemplet med svindler og truet meg med politiet synes jeg var urettferdig og lite profesjonelt. Har herlig tiden vært ærlig. Velger derfor å levere alt tilbake og ikke ha noe med dette firmaet å gjøre. Firmaet er ganske stort også, så vente 1-2 dager ekstra på 10k, når man omsetter for 200-300 mill. Spesielt Anonymkode: ede77...f77 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå