AnonymBruker Skrevet 17. oktober #101 Del Skrevet 17. oktober Jeg irriterer meg over de som synes dette høres bra ut. Ikke er jeg overvektig, og ikke har jeg vært i utlandet dette tiåret. Hvis noen ønsker seg dårligere kjøpekraft kan de jobbe mindre, men ikke pokker om jeg takler en forverring nå. Da rømmer jeg landet. Anonymkode: 85f7e...56f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #102 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg irriterer meg over de som synes dette høres bra ut. Ikke er jeg overvektig, og ikke har jeg vært i utlandet dette tiåret. Hvis noen ønsker seg dårligere kjøpekraft kan de jobbe mindre, men ikke pokker om jeg takler en forverring nå. Da rømmer jeg landet. Anonymkode: 85f7e...56f Hva er så ille nå? Maten eller boutgiftene? Anonymkode: 4d8d1...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 17. oktober #103 Del Skrevet 17. oktober (endret) Lt.Dan skrev (4 timer siden): Da er det mange som kommer til å falle utenfor, folk flest evner ikke å tenke lengre enn noen timer frem i tid. Jeg er glad for vårt system, hvor det ikke er tykkelsen på lommeboka som avgjør liv eller død. Jeg har fått dårlig inntrykk av amerikanske tilstander via diverse såpeserier på tv. Endret 17. oktober av Perine Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 17. oktober #104 Del Skrevet 17. oktober Det var ikke så veldig gode matpriser hos Kiwi i dag, men jeg pleier å dra hjem så mye jeg kan når det er trippeltrumf. jeg får 4% pga Trumf Visa. Greie nok grønnsakspriser. Det er også praktisk å fylle opp med vaskemidler og toalettpapir osv slike dager. På hjemveien gikk jeg innom Bunnpris for å se om de hadde igjen noe skinnfri middagspølse til 20,- og grovt mel til 10,- Var heldig og fant noen pakker av begge. Det er en dyr kjede, men de har ofte noen gode tilbud på enkelte varer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #105 Del Skrevet 17. oktober Vi brukte vel mer av lønnsinntekten på mat på 70 tallet enn i dag. Og på den tiden var mamma hjemme som husmor Anonymkode: 7d4b1...e5c 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #106 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi brukte vel mer av lønnsinntekten på mat på 70 tallet enn i dag. Og på den tiden var mamma hjemme som husmor Anonymkode: 7d4b1...e5c Og den gang reiste man ikke på utenlandstur til påske, sommer, høst og jul. Men nå skal man ut og fly 'fordi jeg/vi fortjener det' og ungene må jo ha noe å snakke om når de kommer på skolen etter ferien. Jeg kunne også ha betalt enda mer for maten, om pengene bare hadde gått til andre enn mafiavirksomheten. Om bonden hadde fått en større andel og kvaliteten hadde vært bedre på både maten og ikke minst innpakningen. Vær så snill, bruk noe annet enn plast! https://www.fhi.no/kl/miljogifter/fakta/fakta-om-pfos-og-pfoa/#hvordan-fr-vi-i-oss-pfas Anonymkode: 02de5...bac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #107 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Vi brukte vel mer av lønnsinntekten på mat på 70 tallet enn i dag. Og på den tiden var mamma hjemme som husmor Anonymkode: 7d4b1...e5c Hvorfor brukte de mer til mat når husmødrene laget mat fra bunnen av? Anonymkode: 4d8d1...433 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 17. oktober #108 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Hvorfor brukte de mer til mat når husmødrene laget mat fra bunnen av? Anonymkode: 4d8d1...433 Fordi maten var mye dyrere i forhold til inntekten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perine Skrevet 17. oktober #109 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi brukte vel mer av lønnsinntekten på mat på 70 tallet enn i dag. Og på den tiden var mamma hjemme som husmor Anonymkode: 7d4b1...e5c Det er ikke så enkelt å sammenligne prisene før og nå. Noen ting var forholdsvis dyrere/billigere da. Oppvarming var billigere, det tror jeg også forsikringer, kommunale avgifter og byggevarer var. Tv-apparater, klær og sko var dyrere, men det var ikke vanlig å ha så mye av det. Vi hadde ikke bad eller wc, men utedass og vaskebalje på kjøkkenet, ikke internett, mobiltelefoner og elektroniske spill og duppeditter. Ikke dyre idretter eller andre fritidstilbud heller. Vi hadde ikke bil eller telefon heller, de fikk det etter at vi flyttet ut. Matprisene husker jeg lite av, men vi dyrket mye selv og alle fisket og plukket bær og sopp. Mor var også hjemmeværende til min bror og jeg ble tenåringer. Da bygde de nytt hus og mor begynte å jobbe. Først da fikk jeg eget rom. Hele huset fikk typisk 70-talls innredning og farger. Vi hadde det helt vanlig på den tiden. Det var mindre import på den tiden, og jeg husker at vi hadde Radionette og Tandberg tv, radio og platespiller. Senere gikk utviklingen rasende fort. På godt og vondt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. oktober #110 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (14 timer siden): Ingen troll her. Jeg vil 1000 ganger heller ha dyrere mat, enn at folk overforbruker. Det burde igrunnen alle være enig i, ideelt sett. Men folk liker helst å overforbruke. Anonymkode: 5763f...308 Ja, ble slutt med at folk bytta kjøkken annenhvert år gitt. Anonymkode: ccc1d...cf0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 17. oktober #111 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hvorfor brukte de mer til mat når husmødrene laget mat fra bunnen av? Anonymkode: 4d8d1...433 Fordi at distribusjonskosten var ekstremt mye høyere. Det var flere operatører i markedet, så butikken skulle ha en inntjening for å lønne butikken, man trengte et distribusjonselskap som oppbevarte og transporterte varen. Det var kansje 4-7 flere selskaper, vi trengte importører som solgte varer til distribusjonsselkapene , vi hadde produsenter av produkter og råvareprodusenter og de hadde flere salgsledd. Idag har du gjerne maks 3 ledd. Da hadde du 7-10. Det å være kjøpmann var en logistikkjobb, ikke en ledelsesjobb. Verdiskapningsbehovet har endret seg; det å være kjøpmann før krevde en forenting tilsvarende annen produksjon på 20%. Idag ligger det på ett par prosent over sparerenten. Forskjellen er volum. Det jeg i dag vil regne som en storkiosk på grunn av utvalg, hadde økonomisk kapasitet til å ta en bestilling på formidagen, pakke det i en kasse og kjøre det til døren i et villa område og holde en kredittbok. Det hadde ikke gått idag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 17. oktober #112 Del Skrevet 17. oktober AnonymBruker skrev (4 timer siden): Og den gang reiste man ikke på utenlandstur til påske, sommer, høst og jul. Men nå skal man ut og fly 'fordi jeg/vi fortjener det' og ungene må jo ha noe å snakke om når de kommer på skolen etter ferien. Det er så, men det har med at realkost faktisk kom inn i transport ; for meg å fly mellom steder, stort sett, er rimeligere enn å ta noe som helst annet reisemiddel, siden tid har en kost og miljøbelastning. Når jeg begynte å fly, var det en markedspris basert på at det var luksus. Denne kunstige delen av reisen er forsvunnet på godt og vondt ; å reise med fly i dag, har mye likheten med kollektivtrafikk, med ekstra pisking. Den store utfordringen i dag er at verden HAR blitt mindre : mitt behov for å nå London, Paris, Brussel, Amsterdam, Frankfurt og Berlin i løpet av to-tre dager, har økt til at det er verdt pengene. Og miljømessig er det antagelig bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå