Gå til innhold

Nå kommer maten til å bli enda dyrere

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Alt av melkeprodukter (melk, ost etc.) kommer til å stige betydelig i pris på grunn av en ny prismodell, og påstanden om at dette ikke vil skje, er like troverdig som påstanden som at strømprisen ikke ville øke som følge av kabler til utlandet:

https://www.nrk.no/norge/konkurransetilsynet-fryktar-_betydeleg_-dyrare-mjolk-1.17085278

Så det er bare å glede seg, og åpne lommeboken på vidt gap.

Anonymkode: 9240d...3c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det skal nok gå fint. Jeg liker igrunnen dette at folk må bruke mer penger på mat, slik det var før i tiden.

Da blir det mindre til luksus, reising og overforbruk.

Alle monner drar.

Anonymkode: 5763f...308

• Liker 4
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mens RIMI, Hagen, Reitan og co gnir seg i hendene og blir enda rikere. 

Anonymkode: 8c200...2c1

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det skal nok gå fint. Jeg liker igrunnen dette at folk må bruke mer penger på mat, slik det var før i tiden.

Alle monner drar.

Troll.  2 av 10 poeng, men du skal ha for forsøket 

Anonymkode: a0f5a...506

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Troll.  2 av 10 poeng, men du skal ha for forsøket 

Anonymkode: a0f5a...506

Ingen troll her. Jeg vil 1000 ganger heller ha dyrere mat, enn at folk overforbruker. Det burde igrunnen alle være enig i, ideelt sett. Men folk liker helst å overforbruke.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Matbudsjettet utgjør under 10 % av lønnen min, så det skal nok gå bra.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Alle monner drar.

Så du vil ikke at folk skal få lov til å ha et liv utenom å jobbe seg ihjel slik at de har råd til mat?

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (Akkurat nå):

Så du vil ikke at folk skal få lov til å ha et liv utenom å jobbe seg ihjel slik at de har råd til mat?

Folk får lov til akkurat det de vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Alle monner drar.

De rike kommer ikke til å slutte med det

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får lov til akkurat det de vil.

Man trenger ofte penger for å få gjort ting. Fint lite som er gratis

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

De rike kommer ikke til å slutte med det

Det gjør de nok ikke, men som sagt alle monner drar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Maleficenta skrev (1 minutt siden):

Man trenger ofte penger for å få gjort ting. Fint lite som er gratis

De har fortsat lov til det. Råd har de kanskje ikke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Alt av melkeprodukter (melk, ost etc.) kommer til å stige betydelig i pris på grunn av en ny prismodell, og påstanden om at dette ikke vil skje, er like troverdig som påstanden som at strømprisen ikke ville øke som følge av kabler til utlandet:

https://www.nrk.no/norge/konkurransetilsynet-fryktar-_betydeleg_-dyrare-mjolk-1.17085278

Så det er bare å glede seg, og åpne lommeboken på vidt gap.

Anonymkode: 9240d...3c2

Det er jo en veldig spenstig vei rundt frihandelsreglene, men jeg sliter litt med å se prispressutviklingen her.

Myndighetenes reguleringsmiddel nå, kommer til å bli importkvoter, og de justeres jo hvert år og reorienteres ca hvert fjerde.  De fokuserer i det store og det hele på "ultraprossesert" melk ulike typer Ost , smør og syrnede produkter.  Man kan vanskelig se at Norske produkter kan øke prisen nevneverdig over dagens priser i dette markedet. 

Dagens regulering av melkeprisene har egentlig skapt et skille mellom melk til forbruker og melk til produksjon; med en volum tankegang på melkeprisene satt av Tine, vil dette antagelig mått endre seg. 

Jeg er usikker på hva dette betyr for Kavli og Synnøve Finden, så det blir interesant å følge med på hva de mener. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Maleficenta skrev (51 minutter siden):

Alternativet er jo å jobbe seg i hjel med å produsere egen mat. Mat på bordet, klær på kroppen og varme i huset har alltid kostet noe, enten i tid, innsats, penger eller alt på en gang. Forskjellen mellom før og nå er at det er visse støttesystemer rundt oss, og ikke svelt-ihjel (eller Fattighuset).

Jeg har ingen formening om den nye modellen, men håper (haha, kommer jo ikke til å skje...) at det blir mer penger til bonden som faktisk produserer melken.

Her i huset kunne vi nok hatt godt av å redusere melkedrikkingen litt, så får se hva som skjer.

Anonymkode: 50dec...49e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alle monner drar.

Det blir nok bare mer utenlandshandel, kombinert med mindre forbruk av meieriprodukter, så her skyter de seg selv i foten :)Et stor antall mennesker bor på østlandet, og drar over grensa for å handle det nødvendige. Tine skal nok være var for å prise seg ut, slik at norske meieriprodukter blir mindre populært.

Reising og overforbruk er ikke uproblematisk nei, samtidig så er det mange som jobber innen disse bransjene. Dersom man har mye mindre reising/forbruk, blir det fint lite igjen over skattseddelen. Velferdsstaten er allerede presset og vi er på vei mot et samfunn der hver og enkelt av oss må spare til pensjon selv og ha privat helseforsikring. Mindre verdiskapning vil akselerere dette til ned til en 10-20 år tenker jeg. Vi må ha en god balanse. 

Anonymkode: edb3c...09f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Alternativet er jo å jobbe seg i hjel med å produsere egen mat. Mat på bordet, klær på kroppen og varme i huset har alltid kostet noe, enten i tid, innsats, penger eller alt på en gang. Forskjellen mellom før og nå er at det er visse støttesystemer rundt oss, og ikke svelt-ihjel (eller Fattighuset).

Jeg har ingen formening om den nye modellen, men håper (haha, kommer jo ikke til å skje...) at det blir mer penger til bonden som faktisk produserer melken.

Her i huset kunne vi nok hatt godt av å redusere melkedrikkingen litt, så får se hva som skjer.

Anonymkode: 50dec...49e

Det finnes mange moderne økonomier uten særlig grad av støttesystemer/sosiale sikkerhetsnett, som ikke akkurat er avhengig av at de fleste deltar i primærnæringen for eget forbruk. Det er ikke det som er utfordringen med høyere matpriser, men at det blir større forskjeller på folk, potensielt mindre inntekt over skatteseddelen og i mye større grad et samfunn der folk må sørge for sitt eget sosiale sikkerhetsnett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det blir nok bare mer utenlandshandel, kombinert med mindre forbruk av meieriprodukter, så her skyter de seg selv i foten :)Et stor antall mennesker bor på østlandet, og drar over grensa for å handle det nødvendige. Tine skal nok være var for å prise seg ut, slik at norske meieriprodukter blir mindre populært.

Reising og overforbruk er ikke uproblematisk nei, samtidig så er det mange som jobber innen disse bransjene. Dersom man har mye mindre reising/forbruk, blir det fint lite igjen over skattseddelen. Velferdsstaten er allerede presset og vi er på vei mot et samfunn der hver og enkelt av oss må spare til pensjon selv og ha privat helseforsikring. Mindre verdiskapning vil akselerere dette til ned til en 10-20 år tenker jeg. Vi må ha en god balanse. 

Ja, vi må få ned overforbruket drastisk. Dyrere mat hjelper en del på dette i det store bildet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Da blir det mindre til luksus, reising 

Alle monner drar.

Jeez, snakk om å høres misunnelig ut 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0eca9...2e9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, vi må få ned overforbruket drastisk. Dyrere mat hjelper en del på dette i det store bildet.

Det blir nok ikke så mye mindre forbruk, men fordelingen av forbruket blir muligens skjevere. Den eneste farbare veien er å gjøre forbruk/reiser mer miljøvennlig. Mennesker flest ønsker å gå fremover i tid, ikke bakover, og det ligger til grunn for mye av den teknologiske utviklingen fremover. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeez, snakk om å høres misunnelig ut 🤦🏼‍♀️

Anonymkode: 0eca9...2e9

Hva er misunnelig med dette? Du kan ikke ha skjønt mye.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...