Gå til innhold

Dere som skal ned i vekt, hvordan takler dere helgene?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt beste tips er periodisk faste. Lære kroppen til at sultfølelsen går over, og at magen ikke må være full hele tida. Jeg begynte med 16:8, nå er det som regel 18:6. spiser automatisk mindre til måltidene også; og suget etter snacks og raske karbohydrater forsvinner. Føler meg sunnere, har mer overskudd og mye mindre problemer med magen 

Anonymkode: 14efa...b30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mitt beste tips er periodisk faste. Lære kroppen til at sultfølelsen går over, og at magen ikke må være full hele tida. Jeg begynte med 16:8, nå er det som regel 18:6. spiser automatisk mindre til måltidene også; og suget etter snacks og raske karbohydrater forsvinner. Føler meg sunnere, har mer overskudd og mye mindre problemer med magen 

Må legge til at de første dagene er ganske fæle, men det går over! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser snop i helga (prøver å holde det til fredag og lørdag). Men jeg tar med meg planlagt mengde inn i stua foran tven, og da er det ikke lov til å hente mer. På den måten unngår jeg å bare dytte i meg mer sjokolade eller potetgull uten å tenke over det.

Jeg har hatt helger jeg har sprukket, noe annet er ikke å vente. Men jeg planlegger maten min i helga også, selv om jeg spiser litt annerledes enn i uka. Ligger heller lavere i uka sånn at jeg har litt å "gå på" i helga uten at det utgjør noen katastrofe.

Har gått ned 33 kilo på halvannet år, til tross for jul, ferie, sprekker osv. Så det går faktisk an. Men i perioder står vekta stille ja, og det er frustrerende, men også naturlig har jeg skjønt etter hvert.

Anonymkode: f1b4f...cf7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når vekta ikke vil ned, så er du nok på det som er idealvekt for kroppen din.

Dessverre har nordmenn et sykelig syn på kropp og vekt, hvor man skal sulte seg til undervekt for å være sunn. Triste greier.

Anonymkode: c97f5...8e1

Dummeste jeg har lest på lenge. Påtide å legge vekk skylappene frøken! Hvis vekta ikke går ned er det fordi  du stapper mer nedi halsen enn kroppen din har bruk for og det dannes en energireserve aka fett.

Det er ikke rakettforskning det her. Hvis du kan lage/lagre energi uten å spise må du gjerne donere dnaet ditt til forskning.

Anonymkode: cf5c2...535

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre har nordmenn et sykelig syn på kropp og vekt, hvor man skal sulte seg til undervekt for å være sunn. Triste greier.

Dummeste jeg har lest på lenge. Påtide å legge vekk skylappene frøken! Hvis vekta ikke går ned er det fordi  du stapper mer nedi halsen enn kroppen din har bruk for og det dannes en energireserve aka fett.

Det er ikke rakettforskning det her. Hvis du kan lage/lagre energi uten å spise må du gjerne donere dnaet ditt til forskning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg unner meg lørdagsmat/godteri, men i mindre mengder enn hva jeg gjorde før. Aktivitet i helgen er også viktig, da blir det balanse uansett😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dummeste jeg har lest på lenge. Påtide å legge vekk skylappene frøken! Hvis vekta ikke går ned er det fordi du stapper mer nedi halsen enn kroppen din har bruk for og det dannes en energireserve aka fett.

Det er ikke rakettforskning det her. Hvis du kan lage/lagre energi uten å spise må du gjerne donere dnaet ditt til forskning. Du hadde utryddet hungersnød over natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lenge varer helgekosen hos deg? Er det fredag, lørdag og søndag? 

Jeg spiser godteri kun på lørdag. Vi har god mat i helgen, men jeg forsyner meg ikke av pommes frites,ris,pasta eller poteter, lager heller ekstra med salat eller grønnsaker, og savner ingenting. På lørdag faster jeg frem til middag, og koser meg med godteri om kvelden. Noen ganger kan det bli mye godis, men jeg har likevel gått ned 11 kg på 3 mnd.

Anonymkode: f00e8...c83

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Her var det mange tips.

Periodisk faste er ikke aktuelt. Målet er å legge om til vaner jeg kan leve med og som går opp med hverdagen.

Jeg har fokus på høyt proteininntak og styrketrening.

En vanlig dag er frokost-jobb-lunsj-jobb-hjem og ta en proteiniskaffe-trene 1-2t/gå tur minimum 1t- hjem og gjøre husarbeid-middag- og så avslapping 1-2t før senga 

I helgene blir det seinere frokost og alt forskyver seg. Får inn både trening og tur. Da gjerne lengre økter på begge. Kun fredag det ikke er noe fast trening, men kunne fått det inn annenhver fredag. 
Nå går vi inn i en årstid som betyr en aktivitet på lørdagene som er fysisk krevende og jeg blir veldig sulten etterpå. 
Ut over dette er det vanen med god mat, snop og vin i helgene som må endres.

Jeg syns det er vanskelig å registrere maten jeg spiser i feks lifesum da vi ikke spiser ferdigmat, halvfabrikater og posemat. Hadde vi gjort det hadde det vært bare å veie og scanne. Men vi lager mat fra bunnen og jeg følger ikke oppskrifter. Da blir det mye plunder å registrere. Passer heller på å bruke lite olje/smør, mye grønnsaker og mye av en proteinkilde. 

Anonymkode: f6d6d...745

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Start helgen så seint som mulig og start uke dagen tidligere.

Eventuelt reduser litt kalori inntaket i ukedagene.

Anonymkode: 9371e...f9d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er normalt at vektnedgang kan stagnere i perioder. Jeg ser det som at kroppen tester meg, for å se om jeg kan holde rutinene og motivasjonen selv når det ikke går min vei 😂 (men er selvsagt en fysiologisk grunn til det). 

Det er viktig at du har rutiner i helgene også. Ikke ta det som det kommer. Det går an å ta med mat på tur, som du kan spise til faste tider, og så får du spise knekkebrøda med svett ost mens de andre fråtser i mekkaburger. 

Det er også viktig for mange å holde litt på helgekosen. Å kutte absolutt alt, fører enklere til overgivelse. Plutselig har man tømt potetgullposen fremfor å ha spist en liten (planlagt) neve. 

Anonymkode: cd535...0e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hvor lenge varer helgekosen hos deg? Er det fredag, lørdag og søndag? 

Jeg spiser godteri kun på lørdag. Vi har god mat i helgen, men jeg forsyner meg ikke av pommes frites,ris,pasta eller poteter, lager heller ekstra med salat eller grønnsaker, og savner ingenting. På lørdag faster jeg frem til middag, og koser meg med godteri om kvelden. Noen ganger kan det bli mye godis, men jeg har likevel gått ned 11 kg på 3 mnd.

Anonymkode: f00e8...c83

Den kan dessverre fort bli fredag, lørdag og søndag. Og det er en stor felle. Jeg må nok endre vaner her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Støtter denne. Gikk plutselig opp under korona ingen ting av klær passet lengre når verden ble gjennåpnet og eneste som fikk meg ned i vekt var faste. Start rolig og jobb deg opp på antall timer faste. Alt over 14 timer faste er positivt for vektnedgang. 16 er flott mål.

Jeg faster et sted mellom 14 til 18 timer. Jeg er ikke så nøye på det. Har gått ned til trivsel vekt og holder meg nå stabil. Tillater meg litt hverdags kos med sjokolade og hjemme bakt. Spiser variert ellers.

Anonymkode: a0ac6...598

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg teller kalorier, så det er ikke et problem i det hele tatt. Da vet jeg alltid hvor mye jeg kan spise og ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Den kan dessverre fort bli fredag, lørdag og søndag. Og det er en stor felle. Jeg må nok endre vaner her. 

Ja, akkurat den er lur å knipe inn på, det har fungert kjempebra for meg å kun ha lørdag som "godtedag". Men jeg er ikke helt nazi og unner meg popcorn om jeg drar på kino i ukedagene f.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Støtter denne. Gikk plutselig opp under korona ingen ting av klær passet lengre når verden ble gjennåpnet og eneste som fikk meg ned i vekt var faste. Start rolig og jobb deg opp på antall timer faste. Alt over 14 timer faste er positivt for vektnedgang. 16 er flott mål.

Jeg faster et sted mellom 14 til 18 timer. Jeg er ikke så nøye på det. Har gått ned til trivsel vekt og holder meg nå stabil. Tillater meg litt hverdags kos med sjokolade og hjemme bakt. Spiser variert ellers.

Anonymkode: a0ac6...598

Periodisk faste er uaktuelt for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er som låst fast på ei vekt nå over flere uker. Vekta rikker seg ikke ned. Mistenker at det er helgene som utgjør mest her. Hverdagene har sine faste rutiner, så det går greit. Men helgene blir mer « ta det som det kommer» og da er det vanskeligere å holde styr på måltidene. Jeg får lyst å kose meg litt. Mye sitter i hodet og det tar tid å endre vaner.

Hvordan løser dere det med mat i helgene?

Ville spist sunt også i helgene. En dag sklir fort ut til 2-3. Personlig er det bare bedre å ikke spise sukker og usunt i helgene. Da slipper jeg å bli hekta 

Anonymkode: 07630...7ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 7.11):

Jeg er som låst fast på ei vekt nå over flere uker. Vekta rikker seg ikke ned. Mistenker at det er helgene som utgjør mest her. Hverdagene har sine faste rutiner, så det går greit. Men helgene blir mer « ta det som det kommer» og da er det vanskeligere å holde styr på måltidene. Jeg får lyst å kose meg litt. Mye sitter i hodet og det tar tid å endre vaner.

Hvordan løser dere det med mat i helgene?

Helt vanlig å oppleve når man slanker seg på denne måten. Ofte helt umulig å klare, sprekker forså å gå opp mer enn man har gått ned. Resultater er oftes jojo slanking. 

Både hvordan behovet for å spise usunt i helgene og stagnering på vekta er tydelig tegn på at noe må justeres. Og det sitter ikke i hodet. Viljestyrken er desverre ikke så sterk hos de fleste. 

Det sitter hovedsakelig i kroppen din. Ønske og behovet for usunn mat kommer av en grunn, men ikke viljestyrke, vaner etc. 

Mange tror og tenker at overvekt eller høy fettprosent kun kommer av kostholdet/kalorier inn og ut, og at det styres kun via hjernen. Det er så feil man bare kan ta. 

Den beste måten å gå ned i vekt på er å legge helt bort fokuset på slanking, tallene på vekten og starte med tiltak for å stabilisere og støtte kroppen for å fungere optimalt.

Nok og riktig næring, optimalt med vitaminer og mineraler, redusere stress, lavintensiv trening og aktiviteter, nok sollys etc etc. Litt og litt, men fokus på helse, velvære og livskvalitet. 

Etterhvert vil søtsug og sug etter annen usunn mat forsvinne. Man slutter å overspise. Man spiser for å gi kroppen næringen den behøver for å fungere optimalt. Ting stabiliserer seg i kroppen, som igjen gjør at den fungerer mer optimalt på alle områder. Er man overvektig vil vekten automatisk gå ned, på en naturlig og sunn måte som igjen gjør det langt høyere sannsynlig at du vil gå ned det du trenger, og bli der. 

Vinn vinn både med tanke på vektnedgang, helse, energi, livskvalitet, forbrenning, forebygging av sykdom, funksjon etc. 

Anonymkode: 74fe5...1f7

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som oftest så kjedelig at det er planlegging som er hovedgreia. Jeg er aldri «nødt til å ta meg ei pølse» på fotballturnering: jeg har alltid med matpakke. Jeg er aldri så sulten på vei hjem fra hyttetur at «jeg spiser opp godterier til barna i bilen:»: jeg har med matpakke. Jeg går ikke plutselig ørten timer uten mat «fordi livet skjer» - med påfølgende trykke i trynet - enten har jeg med matpakke, eller så er jeg hjemme og da prioriterer jeg et måltid.

Dersom vi er ute hele dagen i helgene og jeg vet at vi er sultne når vi kommer hjem, så lager jeg mat før vi drar, eller kvelden før. På den måten unngår vi en pizza her og en hamburger der.

Jeg sier ikke at vi aldri skeier ut! Men det er ikke fordi vi må, det er fordi vi vil. Og da går vi som oftest for noe med høyere kvalitet enn feis McDonald’s. 

I tillegg sørger jeg for at den mer usunne helgematen vi koser oss med i bunn og grunn ikke er så verst. Elementer av usunn iblandet helt ordinær mat.

Anonymkode: 69d06...fec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HI her

Virker som problemet mitt er litt motsatt av det de fleste her opplever. Det er ikke mangel på tid som er problemet, mer at det blir for mye av det. Det handler ikke om ei pølse i farten eller en ferdigpizza for det er det man har tid til. Ikke en burger mc donalds heller (har hverken det eller burger king tilgjengelig. Har faktisk ingen sånn hurtigmatgreier i nærheten)

Ungene er voksne og flytta ut. 
Hverdagene er hektiske med jobb og trening, så der er det ikke noe problem å passe måltidene. Faste måltider som planlegges. Spiser sunt og råvarebasert.

Så kommer helgene med fritid. Da får jeg tid til å tenke på mat. Det blir fort tettere mellom måltidene. Og så er det vanen med at når det er helg så kan man unne seg litt ekstra god mat. Og litt vin på fredag blir fort litt vin på lørdag og. Snop spiser jeg bare litt av på fredagene, så det er neppe der problemet ligger.

Har et håp om at det blir bedre nå når sesongen for fritidsaktivitet nr 1 starter, for da går lørdagene til det.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...