Gå til innhold

Cola til ettåring med omgangssyke?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Belima skrev (1 time siden):

Dere som gir saft, koker dere vannet dere bruker? Jeg er godt voksen og lærte at alt vann en skulle bruke ved omgangssyke måtte kokes først.

Vann fra springen i Norge er trygt å drikke.

Anonymkode: 865ac...1df

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cola er mildt vanndrivende, så jeg ville ikke gitt for mye av det til en syk ettåring. God gammeldags husholdningssaft (med sukker) ville jeg gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trodde man var gått bort fra dette. Jeg ha i hvert fall ikke sett noen dokumentasjon på at cola skal hjelpe. Men ser at fagfolkene er uenige. https://www.forskning.no/forebyggende-helse-mat-spor-en-forsker/er-cola-virkelig-bra-mot-darlig-mage/694071 Jeg ville ikke tatt sjansen selv hvis jeg hadde diare, og ville derfor heller ikke gitt cola til min ettåring (lite sannsynlig at hun ville klart å drikke det). Så sant dere har annen drikke i huset, så ville jeg gikk det. (Var selv heldig og ammet masse nå min var syk som liten. )

Anonymkode: 865ac...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Cola ble lagd som medisin mot magetrøbbel..

Anonymkode: 38eed...e8f

Kan godt være, men den første colaen inneholdt små mengde kokain. og det vil nok de færreste gi til et lite barn.

Anonymkode: 865ac...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mommyaka skrev (2 timer siden):

Nei .. Faris og eplejuice istedenfor 

Signerer denne 👌. Hadde omgangssyken en uke i strekk for mange mange år sida. Ringte legevakten i desperasjon. 

De anbefalte å halvblande blå farris og eplejus. Da får barnet i seg væske, salter og sukker. Ritz kjeks i små mengder om barnet ikke er veldig kvalm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Cola ble lagd som medisin mot magetrøbbel..

Anonymkode: 38eed...e8f

Og som de fleste burde fått med seg bare er ei ubrukelig kjærringråd. Cola er på ingen måter bra til et så lite barn 

Anonymkode: 0f624...e0b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde en heftig omgangssyke for en stund siden. Cola var det eneste jeg fikk ned. Klarte ikke å drikke vann, Farris eller eplejuice. Kjør på med cola hvis ettåringen vil ha det. Ville selvfølgelig ikke gitt det ellers, men ved omgangssyke gjør man unntak. 

Anonymkode: 0b64f...adc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola inneholder ingefær som hjelper mot kvalme.

Anonymkode: 2651d...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Cola inneholder ingefær som hjelper mot kvalme.

Anonymkode: 2651d...565

Kilde på det...?

Anonymkode: b80ce...405

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kilde på det...?

Anonymkode: b80ce...405

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/mage-og-tarm/hva-hjelper-mot-kvalme%3F/a/A110024

 

Ingefær brukes mot lett kvalme og reisesyke, og kan være et fint alternativ til reisesyketabletter.

Anonymkode: 2651d...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cola til 1-åring? Er du gal.. Sukker og koffein? 

Saft, juice, sånne små bokser, smoothie.. Mye annet som kan gis 

Hadde ikke latt så små få smaken på brus i hvert fall 

Anonymkode: c91af...3e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor får man tak i brus uten kullsyre? 

Brus er uansett ikke anbefalt ved omgangssyke. For mye sukker til at magen/tarmen kan håndtere det. 

Anonymkode: 865ac...1df

Du kan riste den flat. Det gjorde i hvert fall mine foreldre da jeg var syk og skulle ha Farris og eplejuice. Jeg har prøvd både flat og kullsyrerik Farris til mine barn, men selv med eplejuice blanda så vil de ikke ha særlig mye av det. 

Jeg har sett for meg at brus kalles brus fordi det bruser... Brus uten kullsyre er saft. Så skal man gi brus uten kullsyre, så gir man bare saft! 

Anonymkode: fe2b2...f46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Fikk tips av svigermor om å gi cola til ettåring med omgangssyke. Er det greit i dag eller er det fyfy?

Anonymkode: 647dc...834

Cola er sukker med smak og vil med stor sannsynlighet være det beste han har smakt,og dermed er det gjort.

Barn burde aldri blitt presentert for brus i hele tatt.

Kjenner ei dame der hennes store unger ikke liker brus engang,fordi di aldri fikk det som små.

Vann er det kroppen trenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Cola ble lagd som medisin mot magetrøbbel..

Anonymkode: 38eed...e8f

I så fall gjorde de en meget dårlig jobb hvis det var formålet 😅 

Nok væske er målet, gjerne tilsatt salter slik som gem-pulver. Unngå meieri i perioden, da tarmen ikke fordøyer det godt nok mens det står på. 
 

 

Anonymkode: f1780...3df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Fikk tips av svigermor om å gi cola til ettåring med omgangssyke. Er det greit i dag eller er det fyfy?

Anonymkode: 647dc...834

Sukkeret i cola gjør at bakteriene blomstrer. Har fått beskjed om at man ikke skal gi dette fra sykehuset.

Anonymkode: 5d756...710

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

https://www.vitusapotek.no/sykdom-og-plager/mage-og-tarm/hva-hjelper-mot-kvalme%3F/a/A110024

 

Ingefær brukes mot lett kvalme og reisesyke, og kan være et fint alternativ til reisesyketabletter.

Anonymkode: 2651d...565

...på at cola inneholder ingefær

Anonymkode: b80ce...405

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg gikk for eplejuice og potetskruer i nøden da de var over 1 år, sukker og salt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg liker ikke tanken på at barn skal drikke cola/pepsi/tab brus før de er relativt store. Det er så ufattelige store mengder med e-stoffer og koffein i brun brus. Hvis dette handler om å få i væske så gi heller saft. Går ikke det ned så prøv å bland litt brus i vann først, bare for å få en annen smak på vannet. Går ikke dette så gi solo, villa, sprite, mozel eller noe sånn. Bruk kun cola og annen brun brus som siste utvei.

Anonymkode: efb3e...f6e

De kaster det opp igjen, null stress.

Anonymkode: ce3ee...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

...på at cola inneholder ingefær

Anonymkode: b80ce...405

Det kjenner man da på smaken.

Anonymkode: 2651d...565

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Cola inneholder ingefær som hjelper mot kvalme.

Anonymkode: 2651d...565

Tror du bør se på ingredienslisten en gang til. Ikke i nærheten av noe ingefær der. Synes du den smaker Ingefær så er det noe rart med smaksløkene dine 

Anonymkode: 0f624...e0b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...