Gå til innhold

Postnord og tollen i Sverige krever personnummer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Returnerte noe til en nettbutikk i Sverige i sommer, og fikk nylig mail fra nettbutikken om at de ikke får ut pakken fra tollen uten å oppgi personnummeret mitt?!

Nettbutikken hadde sendt feil vare, og sto også for bestilling av returen om det har noe å si.

Ringte Postnord og de sier at de aldri ville spurt om personnummer - og at det må være scam, men nettbutikken står på sitt.

Anonymkode: fe99e...69c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Returnerte noe til en nettbutikk i Sverige i sommer, og fikk nylig mail fra nettbutikken om at de ikke får ut pakken fra tollen uten å oppgi personnummeret mitt?!

Nettbutikken hadde sendt feil vare, og sto også for bestilling av returen om det har noe å si.

Ringte Postnord og de sier at de aldri ville spurt om personnummer - og at det må være scam, men nettbutikken står på sitt.

Anonymkode: fe99e...69c

Hvorfor ringte du PostNord for noe svenske tollen har sagt? Du får ringe tollvesenet (Tullverket heter det på svensk...) i Sverige og sjekke, men ja, jeg er enig i at det høres ut som en scam. Nettbutikker kan ikke drive og innhente private opplysninger fra alle som returnerer pakker fra utlandet, vel? De har jo ikke svenske personnummer heller. Du har vel heller ikke oppgitt noe norsk personnummer da du sendte pakken, så hvor skulle svensk toll da ta det fra? 

Jeg ville forsøkt å kontakte Tullverket og hørt med dem om dette kan stemme, at de krever personnummer for å utlevere en returpakke.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forholdet og bruken av personnummer er helt annerledes i Sverige enn i Norge. I Norge er vi opptatte av å verne om personnummeret vårt, i Sverige kreves det personnummer for å bli medlem i butikkers kundeklubb (coop, ICA, Hemtex, Kicks etc). Mao: personnummer er noe man slenger om seg i alle mulige og umulige sammenhenger. 

Så at dette kan stemme, har jeg ingen problemer med å tro på. En annen sak er jo at ditt norske personnummer ikke "virker" i Sverige, der har man bare 4 siffer etter selvs fødselsdatoen, ikke 5 som vi har i Norge. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

regine skrev (1 time siden):

Forholdet og bruken av personnummer er helt annerledes i Sverige enn i Norge. I Norge er vi opptatte av å verne om personnummeret vårt, i Sverige kreves det personnummer for å bli medlem i butikkers kundeklubb (coop, ICA, Hemtex, Kicks etc). Mao: personnummer er noe man slenger om seg i alle mulige og umulige sammenhenger. 

Så at dette kan stemme, har jeg ingen problemer med å tro på. En annen sak er jo at ditt norske personnummer ikke "virker" i Sverige, der har man bare 4 siffer etter selvs fødselsdatoen, ikke 5 som vi har i Norge. 

Det har du helt rett i. Personnummeret vises frem overalt. Husker da jeg bodde i Sverige, og det kom vinduskonvolutter fra banken. I vinduet på konvolutten sto navn, adresse...og personnummeret!? Husker jeg som norsk allerede den gangen reagerte veldig på det.

Men dette i denne tråden var altså snakk om personnummer fra en NORSK person, og det har de jo ikke noe grunnlag for å kreve. De har vel ikke systemer som har "plass" til feil antall siffere heller. Mitt svenske personnummer er på 10 siffer, ikke 11 som vi har i Norge. Ergo, svenske datasystemer har kun plass til 10 sifre.

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet her er om du svarte på e-posten til selskapet eller om du tok kontakt med de på de kanaler de gir via hjemmesiden sin? 

Anonymkode: 5aecb...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...