Gå til innhold

Hvorfor har nesten ingen eldre damer langt hår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Får en følelse av at mange har samme lengde som de bestandig har hatt. 

Noen liker å bytte mye, noen har noen faser hvor de klipper det kort en tur, eller pannelugg fasen. Men en del som har langt er sånne som vil beholde det for envær pris, hår er til en grad identitet. Eller det er det til meg, jeg har langt. Tenker noen ganger at jegskal klippe den normal langt istede for å ha det runpe langt, men så er det blitt identitet. 

Anonymkode: efa01...099

Håper jeg kan være en gammel dame som surrer mitt opp i nål, og kun børster det forran speilet på kvelden. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bari skrev (22 timer siden):

Tja, det spørs på landene og hvor heldig man er med genene. At vi ikke har all verden til sollys her i Norge bidrar sikkert til at huden vår holder seg bra, hvis man passer på vel å merke.

På en annen side så har vi kvinner som Kamala Harris (60 år) Jeanne Tippelhorn (61) Lisa Kudrow (61) som har fin hud og ser veldig bra ut med langt hår.

fb19deb0-9365-11ed-80d6-337feeda602f.jpg.webp.1f3f81290b42f8efd77cdb877de3c2f0.webp

Shakira er bare 47 år, men holder seg veldig godt.

Under har vi Amparo Grisales, dama er 68 år, er så imponert! Hun har dog et strengt trenings og kostholds-regime.

Screenshot_20241017_152828_Instagram.thumb.jpg.13de95d1e89e6b838411059ea7cc045b.jpg

Husk plastisk kirurgi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det enkle svaret er firdi vi har hatt kort hår hele livet, og trives med det. Enkelt å stelle.

Anonymkode: 56ec5...d70

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bari skrev (På 17.10.2024 den 14.14):

Trådstarter har et godt poeng. Mange godt voksne damer lengre sør i Europa har fremdeles langt hår/og eller sminke, lakkerte negler etc.

Samme med menn, spesielt sør i europa er de flinkere til å kle seg enn norske menn. Da er andre land med vinter og kuldegrader inkludert.

Det er fordi de ikke har det fyldige håret som folk i sør-Europa har. Nordisk hår er veldig tynt.

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tjukt, langt, indisk hår. Er forholdsvis ung enda, men blir overrasket om håret mitt blir så tynt at jeg ikke "kan" ha langt hår når jeg blir eldre. De som blir så tynne i håret at det eneste de kler, er kort, hadde nok ikke veldig tjukt hår i utgangspunktet. Og det med grått hår - det krever mer arbeid fordi det er mer tørt, men har sett mange med nydelig, grått hår fordi de tar vare på det.

Anonymkode: c6b3b...b64

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 16.55):

Når man blir eldre vokser håret langsommere, mange opplever også at det blir tynnere. Dermed blir det vanskeligere å holde langt hår fint.

Dersom man farger håret for å skjule grå hår vil det være dyrere hvis man har lengre hår. Det vil også slite mer på håret, slik at det blir veldig vanskelig å holde langt hår fint.

I tillegg har mange eldre både helseproblemer og forpliktelser som gjør at de prioriterer ned å stelle langt hår. Lengre hår tar lengre tid å vaske, børste og sette opp. Det krever mer mobilitet i hender og skuldre. Langt hår er tyngre for nakke og rygg. 

Dersom man blir sengeliggende eller pleietrengende er langt hår upraktisk. Det er vanskeligere for andre å stelle, og hvis man ikke får stelt håret vil det bli håpløst sammenfloket.

Anonymkode: c2a26...d3c

Men mange prioriterer allikevel permanent osv? Altså jeg vet feks min svigermor som knapt har fylt 60 og som jobber enda og sitter barnevakt for små barn i tillegg har klippet håret sitt helt kort. Og tar permanent og bleker håret hos frisør. Hun gikk fra å se 50 pluss ut til 75 pluss ut. Du benevner hårklipp som en fysisk greie og det er grunnen men tror mange eldre føler det er forventet at håret skal være kort. Men ofte er det helt andre grunner. Og yngre folk farger hår også og får mer slitt hår, inkludert meg som i tillegg har en krøllete hårtype. Betyr det at jeg må være snauklipt for at det er ikke greit å ha langt hår om det ikke er skinnende blankt? Er ikke alle som har den typiske skandinaviske hårtypen med tynt og glansfullt hår.

Jeg elsker å se eldre damer med langt hår om de farger eller ei. Selv om håret ikke er blankt. Det gir en mer ungdommelig energi. Og det er ikke det at de kortklipte ikke bryr seg om utseende for det tror jeg virkelig de gjør. Nå tenker jeg stort sett på eldre damer her. Ikke de som faktisk kler kort hår og klipper seg pga det. Det er mer unntakene da.

Anonymkode: 086d6...33d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (På 17.10.2024 den 15.45):

Tja, det spørs på landene og hvor heldig man er med genene. At vi ikke har all verden til sollys her i Norge bidrar sikkert til at huden vår holder seg bra, hvis man passer på vel å merke.

På en annen side så har vi kvinner som Kamala Harris (60 år) Jeanne Tippelhorn (61) Lisa Kudrow (61) som har fin hud og ser veldig bra ut med langt hår.

fb19deb0-9365-11ed-80d6-337feeda602f.jpg.webp.1f3f81290b42f8efd77cdb877de3c2f0.webp

Shakira er bare 47 år, men holder seg veldig godt.

Under har vi Amparo Grisales, dama er 68 år, er så imponert! Hun har dog et strengt trenings og kostholds-regime.

Screenshot_20241017_152828_Instagram.thumb.jpg.13de95d1e89e6b838411059ea7cc045b.jpg

" Strålende" eksempler du.. Hadde vært hyggeligere å snakke om vanlige damer for de der har jo penger til å gjøre hva de vil med kropp og hår. 

Anonymkode: 18648...125

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

" Strålende" eksempler du.. Hadde vært hyggeligere å snakke om vanlige damer for de der har jo penger til å gjøre hva de vil med kropp og hår. 

Anonymkode: 18648...125

Det jevne nordmann har penger til å gjøre hva de vil med kropp og hår. Handler om prioritering, som alt annet i livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikke sånn at langt hår = pent og kort hår = stygt, mesteparten avhenger av utseendet til personen i utgangspunktet, og selvsagt selve håret. Det er mange som hadde sett langt bedre ut med en kort frisyre på samme måte som mange med kort hår ser bedre ut med langt. Men om man har et bilde i hodet av  langt, tykt, bølgete hår og ansikt som Shakira så skjønner jeg at man tenker at langt hår gjør en person penere. 

Anonymkode: 3f8bf...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 17.17):

Det ser mye finere ut med en dame som har langt hår nedover skuldre og rygg enn en som er helt kortklipt. De ser og mindre feminin ut i ansiktet når de blir eldre. Men er jo såklart opp til enhver å se ut som de vil. Om det er så veldig pent er en annen sak... 

Anonymkode: eef31...1ce

Smak og behag kan heldigvis ikke diskuteres. 

Jeg har tilgode å se noen vanlige kvinner se bra ut med håret langt ned på ryggen når de kommer opp i årene. 
Ser kanskje ung ut bak fra så får man sjokk når vedkommende snur seg. 

Anonymkode: 16fe6...e32

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.10.2024 den 7.04):

Tingen er vel at de ser at grått hår kan være både pent og kledelig. ;) Det er noe krampaktig over de som farger håret når de er både 60 og 70 og samtidig påstår at de ikke har blitt grå enda.

Anonymkode: dc6c9...750

Grått hår får en til å se eldre ut. Så nei takk. Jeg farger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med at kort hår er enklere å stelle er nå en sannhet med modifikasjoner.

Jeg har tynne hårstrå, men masse av dem, og masse krøller, så det er temmelig uregjerlig; når jeg har langt hår er det bare å vaske håret og ha i litt antifrizz, så er jeg good to go, men i de periodene jeg har hatt kort hår har det vært et rent helvete å stelle fordi da må jeg forholde meg til en frisyre, og det er verre når håret lever sitt eget liv. 😅

Anonymkode: 3d977...2bc

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min på 73 pleide å ha hårlengde til midt mellom haken og skuldrene, og med pannelugg. Altså hverken kort eller langt, men definitivt feminint. Absolutt ikke "kjerringfrisyre". Håret hennes var fyldig og med ganske glatt struktur, lett å forme. For noen måneder siden mistet hun håret på grunn av cellegift, og det som er i ferd med å vokse ut igjen ser mer krøllete og "frizzy" ut, så det er ikke sikkert hun kan gå tilbake til sin gamle frisyre. Men hun ønsker jo helst det, hun vil ikke ha kortere hår enn hun hadde.

Anonymkode: 577c5...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet, da jeg var ung, hørte jeg alltid at godt gifte kvinner over viss alder, ja, de slutter å ta være på seg selv, lar seg selv forfalle. Legger på seg, klipper håret, slutter å bruke sminke, bruker feil BH, osv, det vanlige, samme som TS nevner. Jeg har selvsagt tenkt at jeg kommer aldri til å bli slik. Jeg blir annerledes!

Men jeg har nå blitt 43. Det er endringer med kroppen, som fikk meg til å skjønne mer. Håret ja, jeg har fortsatt langt hår, jeg har tjukt hår, det har jeg alltid hatt, håret er min sterke side. Men jeg merker jo at håret mitt har blitt mye tørrere.  Jeg har grått hår og må farge, men håret tåler ikke farging like bra som før, blir veldig slit, ser ikke like bra, krever mer vedlikhold. Selv med dyre sjampo, masker osv. Jeg ser at det er muligens ikke mange år igjen at jeg kommer til å gidde å ha langt hår. 

Hva med sminke da? Nei, jeg har fått rosacea. Jeg tåler sminke veldig dårlig, selv om jeg prøver med dyre, hypoallergene produkter, det klør, huden blir rød, øyene hovner og rener. Jeg sminker meg fortsatt for jobb men det koster meg en del ubehag i de 8-9 timene jeg har sminken på. Jeg bruker ikke sminken hvis jeg ikke må. 

og, jeg kan selvsagt ikke lengre bruke pushup eller spiler-bh, det gjør for vondt. Det er visst hormonelt, og vanlig, og ikke noe å gjøre med, i følge min fastlege.

Og vekt da. Jeg er ikke overvektig. Men altså, ikke tro at jeg er tynn. Magen har vokst, og det er på bekostning av rumpe og pupper, for å si det sånn. Jeg trener litt for å holde meg i form, men å ha kroppen som 20-åring er jo bare glemme, spesielt etter å ha fått barn. 

Alt dette fikk jo meg til å skjønne. Det er patriarkat som har overbevist unge oss at "kvinner er bare late". Neida, kvinner 40+ er ikke late, og ikke stygge. Voksne damer med sine helseproblemer, og nei, vi kan ikke se ut som vi er 20 lengre. Det går jo ikke. 

Anonymkode: 063be...8d6

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 16.38):

Det ser ikke bra ut når damer over 50+ klipper håret kort og ikke går med sminke. Vil de se mer maskuline ut? 

Anonymkode: eef31...1ce

Det ser heller ikke bra ut med gamle damer med langt grått, slitt hår 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min mor har hatt kort hår i  en sikkert 20 år nå. Hun sier at hun liker det kort fordi at det er praktisk og lettvint blant annet. Må også legge til at hun ikke kunne brydd seg mindre om hva andre syntes om frisyren hennes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får grått hår når man blir eldre. Grått hår er tørrere, mer pistrete og blir tynnere. Det gjelder oss alle. 

Anonymkode: d5153...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du vet, da jeg var ung, hørte jeg alltid at godt gifte kvinner over viss alder, ja, de slutter å ta være på seg selv, lar seg selv forfalle. Legger på seg, klipper håret, slutter å bruke sminke, bruker feil BH, osv, det vanlige, samme som TS nevner. Jeg har selvsagt tenkt at jeg kommer aldri til å bli slik. Jeg blir annerledes!

Men jeg har nå blitt 43. Det er endringer med kroppen, som fikk meg til å skjønne mer. Håret ja, jeg har fortsatt langt hår, jeg har tjukt hår, det har jeg alltid hatt, håret er min sterke side. Men jeg merker jo at håret mitt har blitt mye tørrere.  Jeg har grått hår og må farge, men håret tåler ikke farging like bra som før, blir veldig slit, ser ikke like bra, krever mer vedlikhold. Selv med dyre sjampo, masker osv. Jeg ser at det er muligens ikke mange år igjen at jeg kommer til å gidde å ha langt hår. 

Hva med sminke da? Nei, jeg har fått rosacea. Jeg tåler sminke veldig dårlig, selv om jeg prøver med dyre, hypoallergene produkter, det klør, huden blir rød, øyene hovner og rener. Jeg sminker meg fortsatt for jobb men det koster meg en del ubehag i de 8-9 timene jeg har sminken på. Jeg bruker ikke sminken hvis jeg ikke må. 

og, jeg kan selvsagt ikke lengre bruke pushup eller spiler-bh, det gjør for vondt. Det er visst hormonelt, og vanlig, og ikke noe å gjøre med, i følge min fastlege.

Og vekt da. Jeg er ikke overvektig. Men altså, ikke tro at jeg er tynn. Magen har vokst, og det er på bekostning av rumpe og pupper, for å si det sånn. Jeg trener litt for å holde meg i form, men å ha kroppen som 20-åring er jo bare glemme, spesielt etter å ha fått barn. 

Alt dette fikk jo meg til å skjønne. Det er patriarkat som har overbevist unge oss at "kvinner er bare late". Neida, kvinner 40+ er ikke late, og ikke stygge. Voksne damer med sine helseproblemer, og nei, vi kan ikke se ut som vi er 20 lengre. Det går jo ikke. 

Anonymkode: 063be...8d6

Spot on! Det er lett for folk i 20 årene å si at godt voksne "lar seg forfalle!" Vent en del år, så får de AKKURAT de samme endringene i fanget sjøl 😁🏼

Hilsen 44 åring. 

Anonymkode: d5153...25d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...