Gå til innhold

Hvorfor har nesten ingen eldre damer langt hår?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Et snart 50 selv, håret vokser ikke på samme måte som før og mange mister mye hår i overgangsalderen. Hårlengden går opp og skjørtelengden ned. Det er en tid for alt ! 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hateridioter skrev (2 minutter siden):

Det finnes da masse ulike korte frisyrer.

Jeg synes neste alle unge jenter har akkurat samme frisyre - langt hår i hestehale.

Vel, da er vi uenige. Enkelt og greit! Jeg rister oppgitt på hodet av damer med kort og kjedelig hår. ( ikke så de ser det men for meg selv) 

Anonymkode: 18648...125

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt 50 enda jeg. Men har ikke planer om å klippe meg kort nei. Jeg hadde kort hår når jeg var ung. Så jeg vet at jeg kler langt hår. Men jeg vil ha grått langt hår som jeg kan sette opp i en knute når jeg blir 80 år. Er drømmen. 

Anonymkode: 7f8a4...50b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har halvlangt hår, det skal bort om 2 uker. Da skal jeg ha kort og lettstelt hår. Jeg er lei av å ha håret i strikk, så gleder meg til sveis ala Kris Jenner.

IMG_7013.jpeg

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vel, da er vi uenige. Enkelt og greit! Jeg rister oppgitt på hodet av damer med kort og kjedelig hår. ( ikke så de ser det men for meg selv) 

Jeg gidder ikke bruke kalorier på å bli oppgitt over andres hårsveis.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hateridioter skrev (5 minutter siden):

Jeg gidder ikke bruke kalorier på å bli oppgitt over andres hårsveis.

Men du gidder å bruke kalorier på å fortelle at du syns langt hår er likt på alle. Haha. jojo.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så mange nisser og troll som har så mange ganger hevdet at langt hår er for de unge og spretne, at det har blitt en slags etablert sannhet. Selv har jeg halvlangt hår og ingen av skal få ta det fra meg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men du gidder å bruke kalorier på å fortelle at du syns langt hår er likt på alle. Haha. jojo.

Jeg skrev ikke "likt på alle" gjorde jeg vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig med håravfall i forbindelse med overgangsalder. Hos mange blir håret derfor veldig tynt når man blir eldre.

Anonymkode: 70b2c...5e0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Million skrev (21 timer siden):

Jeg er i femtiårene og har ingen planer om å klippe meg kort. Jeg har fremdeles langt hår. Skal sies at jeg alltid går med det i hestehale da, ikke løst, fordi det er blitt tynnere med alderen. Men jeg makter bare ikke å ha kort hår, grøsser ved tanken.

Har noen venninner i samme alder som har skulderlangt til langt hår, men ingen med helt kort "konehår".

Samme her. Har selv nettopp bikket 50, og ingen av mine jevngamle venninner har konesveis eller i nærheten av kort hår. Jeg kommer heller ikke til å klippe det kort når jeg blir enda eldre. Da får det heller bare bli grått. Men med blondt hår, så synes jo ikke det grå like godt. 

Husker forresten en lengre periode hvor jeg hver dag passerte en eldre dame på vei til jobb. Hun hadde nydelig, hvitt hår i en laaaang helstehale. Hun var noki sent 70-åra. Men nå er det ikke alle forunt å ha så fint år i så høy alder. Men håper og tror jeg selv skal kunne beholde nok fylde til at det fortsatt funker med langt hår. Iallfall skulderlnegde, minimum.

Anonymkode: 05d27...797

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Langt hår på middelaldrende/eldre damer= heksehår

Sjelden damer (og menn) har like tykt, tett og smood hår gjennom hele levealderen. 
Mange menn må jo også bare klippe seg kortkort når de blir eldre fordi håret er for tynt. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tykt hår med bølger til ca midt på ryggen.

Farger etterveksten hver 3-4 uke. 

Har ingen planer om å klippe meg kort. 

Er 61. 

Anonymkode: eec15...731

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er da ikke dyrere å farge langt hår enn kort?

Jeg er 60 år med hår halvveis ned på ryggen. Jeg farger kun etterveksten hver 6. uke. Håret mitt er meget enkelt å stelle. Jeg vasker det en gang i uka. Lar det lufttørke. Har alltid håret hengende løst. Det er sjelden det floker seg, så jeg børster det bare om morgenen. Håret har naturlige bølger, og jeg får veldig mye skryt av det. Folk tror gjerne at jeg er i 40-årene eller yngre. Det skyldes også at jeg er slank og uten rynker.

Anonymkode: f045e...2d2

Jo, det er dyrere. Hos frisøren betaler man for mengde med farge man må bruke. Jeg som har både langt og tykt hår må betale ekstra for dette, enten det er helfarge eller ettervekst. Farger jeg hjemme må jeg bruke 2 eller 3 pakker (nekter å bruke 4!), avhengig av hvor langt hår jeg har akkurat da, så ekstra kostnad der også.

Når håret blir grått endres også kvaliteten, og det har gjerne vanskeligere for å ta til seg, og holde på, farge. Ofte må man forpigmentere, bleke, eller mykgjøre håret før man kan legge i den fargen man vil ha - som igjen koster mer penger. I tillegg blir kontrasten mellom farget og ufarget hår mer ekstrem når etterveksten er hvit/grå, så man må farge mye oftere enn folk som ikke har (eller har veldig lite) grått.

Velger man striper kan man slippe unna med å gå til frisøren noe sjeldnere, men da må man bruke ekstra penger for å holde fargen kald hjemme. 

Anonymkode: 8438c...f1a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bari skrev (34 minutter siden):

Trådstarter har et godt poeng. Mange godt voksne damer lengre sør i Europa har fremdeles langt hår/og eller sminke, lakkerte negler etc.

Samme med menn, spesielt sør i europa er de flinkere til å kle seg enn norske menn. Da er andre land med vinter og kuldegrader inkludert.

Kjøper ikke helt den med at de ser så mye bedre ut i eldre alder i Sør-Europa. Tvert i mot synes jeg ofte de eldes fortere og ser mer "haggard" ut enn vi gjør her hjemme. Muligens p.g.a mer eksponering for sol. Husker en historie om en italiensk herremann som uttrykte overfor min tante "dere eldre, norske damer holder dere så unge og spreke. Slikt seg jeg ikke i mitt eget land". Men det er nok også en kombinasjon av at nordmenn tradisjonelt sett er mer fysisk aktive enn de er sørover, så jeg tenker eldre, norske damer har litt mer spenst og fart. Iallfall for noen tiår tilbake. Nå har jo altfor mange blitt småtjukke og overvektige.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjøper ikke helt den med at de ser så mye bedre ut i eldre alder i Sør-Europa. Tvert i mot synes jeg ofte de eldes fortere og ser mer "haggard" ut enn vi gjør her hjemme. Muligens p.g.a mer eksponering for sol. Husker en historie om en italiensk herremann som uttrykte overfor min tante "dere eldre, norske damer holder dere så unge og spreke. Slikt seg jeg ikke i mitt eget land". Men det er nok også en kombinasjon av at nordmenn tradisjonelt sett er mer fysisk aktive enn de er sørover, så jeg tenker eldre, norske damer har litt mer spenst og fart. Iallfall for noen tiår tilbake. Nå har jo altfor mange blitt småtjukke og overvektige.

Også hørt den. At norske damer har den fineste huden sammenlignet med sine medsøstre lenger sør i Europa. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke ser forskjell på voksne damer med kort hår, så er vel det ditt problem. At noen ser mer maskuline ut med årene, har også sin naturlige forklaring,  på lik linje med at menn ofte får nedsenket brystkasse med tiden. Man er vel mennesker, på godt og vondt, uansett. Ser også mange unge damer med langt hår,  enorme vipper, like lepper, og det ser tidvis ut som alle bruker samme foundation. De er skremmende like hverandre. Men inni er de mennesker med ulike tanker, drømmer og håp. Prøv å se menneskene,  ikke bare utseende.

Anonymkode: 51403...d61

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
OsloSS skrev (38 minutter siden):

Også hørt den. At norske damer har den fineste huden sammenlignet med sine medsøstre lenger sør i Europa. 

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Tja, det spørs på landene og hvor heldig man er med genene. At vi ikke har all verden til sollys her i Norge bidrar sikkert til at huden vår holder seg bra, hvis man passer på vel å merke.

På en annen side så har vi kvinner som Kamala Harris (60 år) Jeanne Tippelhorn (61) Lisa Kudrow (61) som har fin hud og ser veldig bra ut med langt hår.

fb19deb0-9365-11ed-80d6-337feeda602f.jpg.webp.1f3f81290b42f8efd77cdb877de3c2f0.webp

Shakira er bare 47 år, men holder seg veldig godt.

Under har vi Amparo Grisales, dama er 68 år, er så imponert! Hun har dog et strengt trenings og kostholds-regime.

Screenshot_20241017_152828_Instagram.thumb.jpg.13de95d1e89e6b838411059ea7cc045b.jpg

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jo, det er dyrere. Hos frisøren betaler man for mengde med farge man må bruke. Jeg som har både langt og tykt hår må betale ekstra for dette, enten det er helfarge eller ettervekst. Farger jeg hjemme må jeg bruke 2 eller 3 pakker (nekter å bruke 4!), avhengig av hvor langt hår jeg har akkurat da, så ekstra kostnad der også.

Når håret blir grått endres også kvaliteten, og det har gjerne vanskeligere for å ta til seg, og holde på, farge. Ofte må man forpigmentere, bleke, eller mykgjøre håret før man kan legge i den fargen man vil ha - som igjen koster mer penger. I tillegg blir kontrasten mellom farget og ufarget hår mer ekstrem når etterveksten er hvit/grå, så man må farge mye oftere enn folk som ikke har (eller har veldig lite) grått.

Velger man striper kan man slippe unna med å gå til frisøren noe sjeldnere, men da må man bruke ekstra penger for å holde fargen kald hjemme. 

Anonymkode: 8438c...f1a

Det er da ikke mer ettervekst på langt enn på kort hår. Etterveksten er ca 1,5 cm når jeg farger det. Hadde jeg hatt kort hår, så ville etterveksten også vært 1,5 cm. 

Når jeg ser på prislisten hos frisøren min, så er det en pris for «farge ettervekst» som er billigst. Her står det ikke noe om lengde på håret. Det er denne jeg bruker. Så er det en noe høyere pris for «farge kort hår» og den høyeste prisen for «farge langt hår».

Hadde jeg farget hele lengden, så ville det gått med mer farge. Men det gjør jeg altså ikke. 

Anonymkode: f045e...2d2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til det andre har skrevet om at håret hos eldre blir tynnere, så kan det også bli vanskeligere å holde når man er eldre og får flere vondter og plager. Kort hår er lettere å holde hvis man f.eks sliter med armene eller hendene.

Anonymkode: bee95...7f4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får en følelse av at mange har samme lengde som de bestandig har hatt. 

Noen liker å bytte mye, noen har noen faser hvor de klipper det kort en tur, eller pannelugg fasen. Men en del som har langt er sånne som vil beholde det for envær pris, hår er til en grad identitet. Eller det er det til meg, jeg har langt. Tenker noen ganger at jegskal klippe den normal langt istede for å ha det runpe langt, men så er det blitt identitet. 

Anonymkode: efa01...099

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...