Gå til innhold

Er det egentlig så ille å være uten familie og venner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mange vil si ja, fordi vi som mennesker er sosiale av natur. Familie og venner gir støtte, kjærlighet og tilhørighet, noe som kan være vanskelig å leve uten. Ensomhet kan føles tungt.

Men for noen er alenetid frigjørende. De trives uten nære relasjoner, finner glede i egne interesser og trenger ikke den samme sosiale tilknytningen.

Det handler til syvende og sist om hva du selv trives med. For noen er det frihet, for andre kan det føles som tomhet. Hva tenker du – er det greit å være alene?

Anonymkode: 14ae2...95e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Helt greit å være alene hvis det er det man ønsker. Ikke greit hvis det ikke er det man ønsker. Folk er veldig forskjellige når det gjelder behovet for å være sosial. Personlig har jeg ikke det helt store behovet, men litt sosial omgang (med de rette personene) er hyggelig og viktig for meg.

Anonymkode: 9dfe3...03a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Mange vil si ja, fordi vi som mennesker er sosiale av natur. Familie og venner gir støtte, kjærlighet og tilhørighet, noe som kan være vanskelig å leve uten. Ensomhet kan føles tungt.

Men for noen er alenetid frigjørende. De trives uten nære relasjoner, finner glede i egne interesser og trenger ikke den samme sosiale tilknytningen.

Det handler til syvende og sist om hva du selv trives med. For noen er det frihet, for andre kan det føles som tomhet. Hva tenker du – er det greit å være alene?

Anonymkode: 14ae2...95e

Det er ikke normalt å ikke ville føle behov for å aldri ha en nær venn eller ha kontakt med familien.....

Anonymkode: 65bcd...ac9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det er ikke normalt å ikke ville føle behov for å aldri ha en nær venn eller ha kontakt med familien.....

Anonymkode: 65bcd...ac9

Jeg er ganske lei av folk som mener de kan påstå hva som er «normalt» for andre. Vi er alle forskjellige og har derfor ulike behov for det å være sosial og omgås andre mennesker. Noen ér faktisk slik at de ikke alltid vil ha behov for kontakt med familie/venner, eventuelt ønske svært lite kontakt. 

Anonymkode: d1098...02c

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg trenger alenetid, men jeg har et rikt sosialt liv likevel, venner og familie - men jeg kan godt gå "i hi" og være "usosial" i lengre perioder når jeg har behov for det så for meg er de et valg, det blir kanskje noe helt annet om man ikke har et reelt valg og bare er alene tror jeg.. Det er lettere å føle på ensomheten når man ikke kan velge den bort. 

Anonymkode: fe912...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg ser på som når det kan bli utfordrende å ha ikke ha familie eller venner, er om man kommer i en situasjon hvor man feks blir pleietrengende, får kognitiv svikt osv. Kommunene står ikke akkurat på døra og venter på å hjelpe meg eller deg om behovet måtte melde seg.

Anonymkode: 11bbf...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du ikke har venner og familie som vil savne deg så kan du bli liggende i månedsvis om du dør hjemme. 

Anonymkode: 6dfbe...015

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Værken ha familie eller venner hørres ikke spesielt sunt eller bra ut nei. Forstår godt de som klarer seg uten partner / barn. Men ingen familie eller venner hørres ekstremt tungt og trist ut. Men skal sies tror det er lettere i dag enn før i tiden. Nå har man ialefall internett som kan avlaste endel av det sosiale. 

Anonymkode: a44fd...f6d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvis du ikke har venner og familie som vil savne deg så kan du bli liggende i månedsvis om du dør hjemme. 

Anonymkode: 6dfbe...015

Dette faktum er en underlig ting å komme med. En ting var dersom man ble syk og behøvde hjelp og ikke fikk det. Og så blir liggende. Det er jo fælt. Usannsynlig, i en verden med mobiltelefoner etc, men fælt.

Men døde mennesker er jo nettopp - døde. Hvor liket deres ligger og hvor lenge er den døde irrelevant. De er døde. De lever ikke, de eksisterer ikke mer.

Hvorvidt man ønsker seg venner eller ei får jo være opp til den enkelte. Ønsker man seg venner men opplever å ikke ha det så må man ta grep og endre egen adferd til man får venner. Ønsker man seg ikke venner og ikke har det er dette ikke omverdenen sin sak. Ei heller om man ønsker seg venner (eller partner) men har valgt seg en adferd uforenelig med relasjoner.

Anonymkode: 490cb...896

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig sosial av meg. Velger de personene jeg ønsker å ha rundt meg med omhu. Nå er jeg heldig som har en familie som er støttende. Hadde jeg ikke hatt det, så hadde jeg valgt dem bort. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne helt fint klart meg uten familie, venner og alt som er. Får nok sosial kontakt på jobb og syns det er mas med middagsinvitasjoner og diverse fra familie. Og hadde klart meg fint som pensjonist uten sosial kontakt i form av jobb også

Anonymkode: 5dfe5...075

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hvis du ikke har venner og familie som vil savne deg så kan du bli liggende i månedsvis om du dør hjemme. 

Anonymkode: 6dfbe...015

Hvilken rolle spiller det om man er død? For en teit ting å si! 

Anonymkode: fe912...c02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipp topp hvis man trives slik.

Jeg ville ikke trivdes slik.

Anonymkode: 3919a...a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om en ikke sliter psykisk, så vil en nok få psykiske problemer om en ikke hadde noen venner eller familie. 

Anonymkode: e2f98...246

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har familie, men ikke egen familie i form av partner og barn. Venner trenger jeg ikke, har virkelig ikke behovet. Uten mine familiemedlemmer hadde jeg ikke villet leve, enkelt og greit. Livet er vanskelig nok selv når jeg verdsetter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.10.2024 den 16.07):

Mange vil si ja, fordi vi som mennesker er sosiale av natur. Familie og venner gir støtte, kjærlighet og tilhørighet, noe som kan være vanskelig å leve uten. Ensomhet kan føles tungt.

Men for noen er alenetid frigjørende. De trives uten nære relasjoner, finner glede i egne interesser og trenger ikke den samme sosiale tilknytningen.

Det handler til syvende og sist om hva du selv trives med. For noen er det frihet, for andre kan det føles som tomhet. Hva tenker du – er det greit å være alene?

Anonymkode: 14ae2...95e

Jeg har en dårlig familie,valgt alle bort.

Jeg har: barn,kjæreste og en god venninne. Det er mer enn nok for meg. Jeg drømmer om dagen jeg bor helt alene. Liker ro og fred.

Anonymkode: 5ca0b...a81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er ganske lei av folk som mener de kan påstå hva som er «normalt» for andre. Vi er alle forskjellige og har derfor ulike behov for det å være sosial og omgås andre mennesker. Noen ér faktisk slik at de ikke alltid vil ha behov for kontakt med familie/venner, eventuelt ønske svært lite kontakt. 

Anonymkode: d1098...02c

Sosial kontakt er ett grunnleggende behov hos mennesker. Det er noe som går igjen i alt av psykologi, og teorier/lære om menneskelig behov.

Selvsagt er det flere som ikke har dette behovet, men normalt sett er det ett helt grunnleggende behov.

Anonymkode: 8d9b8...472

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Sosial kontakt er ett grunnleggende behov hos mennesker. Det er noe som går igjen i alt av psykologi, og teorier/lære om menneskelig behov.

Selvsagt er det flere som ikke har dette behovet, men normalt sett er det ett helt grunnleggende behov.

Anonymkode: 8d9b8...472

Selvsagt, men så kan mennesker få sosial kontakt fra andre enn venner og familie også. Og hvor mye/lite kontakt man trenger varierer sterkt fra individ til individ. 

Anonymkode: d1098...02c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...