AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #1 Del Skrevet 16. oktober 2024 Hei. Jeg tegnet en helseforsikring anbefalt av en venn siden jeg sleit litt psykisk og hadde behov for å gå til en psykolog. Jeg har hatt tidligere psykiske plager men det var i 2018/2019. Nå husker jeg ikke alle spørsmålene angående min paykehistorikk. Men forsikringen ber nå om journal fra 2021 så det virker ikke som at det fra 2018/2019 er noe relevant i saken. Men jeg var hos fastlege tidlig i år og tok en kartlegingstest av psykiske plager hvor han kom frem til at jeg ikke hadde noen psykiske problemer og henviste meg ikke til psykolog så i juni tegnet jeg en forsikring og tenkte at den kartleggings testen ikke hadde noe betydning for saken. Nå er jeg utrolig stresset, og er redd for at jeg lan få fengselsstraff for dette her. Jeg er alenemor og barnet mitt har ingen andre omsorgspersoner. Jeg er helt fra meg. Vet noen hvordan dette med forsikring fungerer? Anonymkode: e130e...681 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TwoCupsNoGirls Skrevet 16. oktober 2024 #2 Del Skrevet 16. oktober 2024 Hvorfor tror forsikringsselskapet at du prøver å svindle de? 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_isabella Skrevet 16. oktober 2024 #3 Del Skrevet 16. oktober 2024 Har du ikke opplyst forsikringsselskapet om dette og nå har de funnet det ut? Eller hva er greia? 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hateridioter Skrevet 16. oktober 2024 #4 Del Skrevet 16. oktober 2024 Jeg skjønner ikke helt saken. Har du sendt krav til forsikringsselskapet om bruk av forsikringen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #5 Del Skrevet 16. oktober 2024 TwoCupsNoGirls skrev (46 minutter siden): Hvorfor tror forsikringsselskapet at du prøver å svindle de? Fordi jeg meldte en skadesak. Fordi jeg dro til privat psykolog. Forsikringen ba meg om å sende dem henvisningen fra fastlegen. Fastlegen skrev på henvisningen at jeg trenger psykologtime på grunn av tidligere historie, som da er at jeg hadde ett turbulent forholdt og var hos psykolog i 2018/2019. Men problemet er at jeg tok bare en e-konsultasjon med fastlegen og sa at grunenn var på grunn av det som har skjedd før, men hovedgrunnen til at jeg ville dra Tim psykologen er fordi det som har skjedd i forrige forhold påvirker mitt nye forhold nå. Men det sa jeg ikke til fastlegen fordi jeg tenkte at jeg ikke orker å forklare han alt det på e- konsultasjon. Jeg har jo slitet med søvn i 1,5 år men har ikke sett på meg selv som å slite psykisk da jeg fungerer greit, jobber, har ikke vært sykemeldt osv… men nå mener forsikringsselskapet at jeg burde ha informert dem om dette. Og at jeg ikke har gitt riktige opplysninger. Og det er greit det. Men jeg er livredd for at de skal anmelde meg, tro at jeg har gjort dette med vilje og prøvd å svindle dem. Er helt fra meg nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: e130e...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #6 Del Skrevet 16. oktober 2024 Hateridioter skrev (38 minutter siden): Jeg skjønner ikke helt saken. Har du sendt krav til forsikringsselskapet om bruk av forsikringen? Ja forsikringsselskapet mener at det som fremkommer i henvisningen er noe jeg burde informert dem om. Det står i henvisningen at jeg har hatt det vanskelig på grunn av xen, og at jeg har slitet med søvn i 1,5 år. Men jeg har ikke sett på det som å slite psykisk da jeg har fungert normalt. Jeg er i 100% jobb ikke sykemeldt osv… men jeg fikk en knekk i sommer fordi det ble for mye for meg. Anonymkode: e130e...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #7 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Fordi jeg meldte en skadesak. Fordi jeg dro til privat psykolog. Forsikringen ba meg om å sende dem henvisningen fra fastlegen. Fastlegen skrev på henvisningen at jeg trenger psykologtime på grunn av tidligere historie, som da er at jeg hadde ett turbulent forholdt og var hos psykolog i 2018/2019. Men problemet er at jeg tok bare en e-konsultasjon med fastlegen og sa at grunenn var på grunn av det som har skjedd før, men hovedgrunnen til at jeg ville dra Tim psykologen er fordi det som har skjedd i forrige forhold påvirker mitt nye forhold nå. Men det sa jeg ikke til fastlegen fordi jeg tenkte at jeg ikke orker å forklare han alt det på e- konsultasjon. Jeg har jo slitet med søvn i 1,5 år men har ikke sett på meg selv som å slite psykisk da jeg fungerer greit, jobber, har ikke vært sykemeldt osv… men nå mener forsikringsselskapet at jeg burde ha informert dem om dette. Og at jeg ikke har gitt riktige opplysninger. Og det er greit det. Men jeg er livredd for at de skal anmelde meg, tro at jeg har gjort dette med vilje og prøvd å svindle dem. Er helt fra meg nå. Vet ikke hva jeg skal gjøre. Anonymkode: e130e...681 Altså det du HAR gjort, er å forsøke å svindle dem. Så jeg skjønner ikke greia her. Du er ikke uskyldig. Du har hatt psykiske vansker før, men svarte benektende på dette på helseskjemaet man fyller ut for å få forsikring, slik jeg forstår deg? Og nå er du redd fordi du faktisk ble tatt? Men slapp av, du blir ikke fengslet for det. Du blir antagelig bare svartelistet hos forsikringsbyrået. Kanskje flere. Anonymkode: 681eb...1aa 16 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #8 Del Skrevet 16. oktober 2024 Jeg tviler på at de går så langt som å anklage deg for svindel. Men mest sannsynlig vil de avslå skadesaken din. Du sliter jo psykisk og har unnlatt å opplyse om dette. Anonymkode: 9e34d...399 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #9 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Altså det du HAR gjort, er å forsøke å svindle dem. Så jeg skjønner ikke greia her. Du er ikke uskyldig. Du har hatt psykiske vansker før, men svarte benektende på dette på helseskjemaet man fyller ut for å få forsikring, slik jeg forstår deg? Og nå er du redd fordi du faktisk ble tatt? Men slapp av, du blir ikke fengslet for det. Du blir antagelig bare svartelistet hos forsikringsbyrået. Kanskje flere. Anonymkode: 681eb...1aa Grunnen til at jeg svarte at jeg ikke har slitt psykisk tidligere er fordi jeg det er 5 år siden. 5 år siden jeg har vært hos psykolog. Tenkte at det ikke var noe relevant. Anonymkode: e130e...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 16. oktober 2024 #10 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Grunnen til at jeg svarte at jeg ikke har slitt psykisk tidligere er fordi jeg det er 5 år siden. 5 år siden jeg har vært hos psykolog. Tenkte at det ikke var noe relevant. Anonymkode: e130e...681 De har vel spurt om du tidligere har... Ikke om du de siste fire år har... Ser du forskjellen? 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #11 Del Skrevet 16. oktober 2024 Du har ikke fortalt at du har hatt psykiske problemer, men nå har det kommet frem. Jeg har uførforsikring, men vil ikke få utbetaling hvis det allerede skadede beinet mitt er grunn til årsaken til at jeg blir ufør. Det opplyste jeg selfølgelig om da spørsmålet kom, jeg tenkte ikke at skaden fra 06 ikke var relevant. Anonymkode: 8afbc...4ac 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Eric_B Skrevet 16. oktober 2024 #12 Del Skrevet 16. oktober 2024 Det er relevant når du har hatt det før, tidshorisonten er opp til de å bedømme ut fra betingelsene i forsikringen. Kan være karantenetid på det du har historisk, eller det kan hende premien burde vært høyere. Fremstår for de som du bevisst har valgt å unnlate å opplyse om det de spør om antar jeg. Skjer ikke så mye annet enn at du får avslag evt må betale tilbake det du allerede har fått utbetalt/underbetalt. Spørs litt på størrelsesforhold, men fengsel får du ikke. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #13 Del Skrevet 16. oktober 2024 Men man tegner vell ikke forsikring når man har det dårlig allerede? med plan om å bruke forsikringen? Anonymkode: 901ed...6f7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #14 Del Skrevet 16. oktober 2024 Du får ikke fengselsstraff for dette, men du kan få avslag og tegningsnekt i selskapet i et antall år fremover. Det kan også hende du ikke får noen reaksjon, selskapet gjør en vurdering av om du burde ha opplyst om tidligere historikk ut fra de konkrete spørsmålene du ble stilt ved tegning i kombinasjon med faktisk helsehistorikk. Anonymkode: 851d5...95f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #15 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Grunnen til at jeg svarte at jeg ikke har slitt psykisk tidligere er fordi jeg det er 5 år siden. 5 år siden jeg har vært hos psykolog. Tenkte at det ikke var noe relevant. Anonymkode: e130e...681 Nå endrer du svaret ditt underveis. Uærlig igjen. I ditt første innlegg skriver du at du tok opp forsikringen FORDI du slet litt psykisk og trengte å gå til psykolog. I første setning etter "Hei". Men nå skriver du plutselig at det er 5 år siden... Du lyver på skjemaet til forsikringsselskapet og du lyver i denne tråden, og det er bra du ble tatt. Anonymkode: 681eb...1aa 10 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #16 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hei. Jeg tegnet en helseforsikring anbefalt av en venn siden jeg sleit litt psykisk og hadde behov for å gå til en psykolog. Jeg har hatt tidligere psykiske plager men det var i 2018/2019. Nå husker jeg ikke alle spørsmålene angående min paykehistorikk. Men forsikringen ber nå om journal fra 2021 så det virker ikke som at det fra 2018/2019 er noe relevant i saken. Men jeg var hos fastlege tidlig i år og tok en kartlegingstest av psykiske plager hvor han kom frem til at jeg ikke hadde noen psykiske problemer og henviste meg ikke til psykolog så i juni tegnet jeg en forsikring og tenkte at den kartleggings testen ikke hadde noe betydning for saken. Nå er jeg utrolig stresset, og er redd for at jeg lan få fengselsstraff for dette her. Jeg er alenemor og barnet mitt har ingen andre omsorgspersoner. Jeg er helt fra meg. Vet noen hvordan dette med forsikring fungerer? Anonymkode: e130e...681 Hvis du tegner en forsikring fordi du har behov for å gå til psykolog, er det noe du burde opplyst om, og du kalde fått avslag. Anonymkode: f51e0...28d 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #17 Del Skrevet 16. oktober 2024 Forsikringssvindel omtales ikke i straffeloven, så fengsel får du ikke. Dette er privatrettslig. Anonymkode: 1a8df...21d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #18 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Grunnen til at jeg svarte at jeg ikke har slitt psykisk tidligere er fordi jeg det er 5 år siden. 5 år siden jeg har vært hos psykolog. Tenkte at det ikke var noe relevant. Anonymkode: e130e...681 All tidligere historikk er relevant. Jeg fikk Graves sykdom som ga meg høyt stoffskifte for over 10 år siden. Det stabiliserte seg fort med medisiner, og etter relativt kort tid kunne jeg slutte på medisiner, og har aldri hatt problemer med det siden da. Likevel måtte jeg svare for det da jeg tegnet uføreforsikring for 5 år siden f.eks., og forsikringen vil da ikke gjelde hvis jeg skulle bli ufør pga stoffskiftet, men heller ikke andre ting som kan komme av stoffskiftet som f.eks. angst. Har aldri hatt angst, men likevel. Anonymkode: 74550...86a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #19 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nå endrer du svaret ditt underveis. Uærlig igjen. I ditt første innlegg skriver du at du tok opp forsikringen FORDI du slet litt psykisk og trengte å gå til psykolog. I første setning etter "Hei". Men nå skriver du plutselig at det er 5 år siden... Du lyver på skjemaet til forsikringsselskapet og du lyver i denne tråden, og det er bra du ble tatt. Anonymkode: 681eb...1aa Jeg sleit psykisk i 2018/2019. Fra 2019 og frem til har jeg har det greit. så begynte jeg å slite psykisk og fikk en knekk i sommer og det var da jeg måtte akutt til psykolog. Derfor tegnet jeg forsikring fordi jeg skulle til privat psykolog fordi man får time raskere. Men jeg begynte å slite psykisk 2 mnd før jeg tegner forsikring. Men, merket det ikke før jeg fikk en knekk i sommer. Anonymkode: e130e...681 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. oktober 2024 #20 Del Skrevet 16. oktober 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg sleit psykisk i 2018/2019. Fra 2019 og frem til har jeg har det greit. så begynte jeg å slite psykisk og fikk en knekk i sommer og det var da jeg måtte akutt til psykolog. Derfor tegnet jeg forsikring fordi jeg skulle til privat psykolog fordi man får time raskere. Men jeg begynte å slite psykisk 2 mnd før jeg tegner forsikring. Men, merket det ikke før jeg fikk en knekk i sommer. Anonymkode: e130e...681 Det er jo i høyeste grad relevant for helsevurderingen. Mest sannsynlig ville de gitt deg avslag eller ikke dekket behandling for psykiske problemer. De dekker så klart ikke behandlinger for ting du allerede har. Anonymkode: 9e34d...399 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå